Δείχνει διαφορετικό και πλέει διαφορετικά. Στον απόρρητο κόσμο των SEALs του αμερικανικού Ναυτικού, το φουτουριστικό Μ80 Stiletto είναι περισσότερο γνωστό ως «Batmobile» και «Bat Boat» και όχι άδικα. Το επαναστατικής σχεδίασης πρωτότυπο ταχύ σκάφος ειδικών επιχειρήσεων τύπου πενταμαράν δεν περνά απαρατήρητο: αφήνοντας την ετήσια έκθεση Sea-Air-Space Exposition που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο National Harbor του Μέρυλαντ, συγκέντρωσε όλα τα βλέμματα ενώ έπλεε στον ποταμό Ποτόμακ με προορισμό την Βιρτζίνια.
Ικανό να αναπτύσσει ταχύτητα 70 μιλίων/ώρα (60 κόμβων ή 110 χλμ/ώρα) το Μ80 διανύει σχεδόν 500 μίλια (900 χλμ) με ένα ντεπόζιτο καυσίμων, διαθέτει κατάστρωμα για drones ενώ στο εσωτερικό του μπορεί να φιλοξενήσει φουσκωτό ταχύπλοο τύπου RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) που χρησιμοποιούν οι SEALs στις μυστικές επιχειρήσεις τους ή αυτόνομα υποβρύχια οχήματα AUV. Αυτό όμως που κάνει το Μ80 ξεχωριστό είναι το σχήματος Μ κύτος που του επιτρέπει να αψηφά κύματα ύψους 4 μέτρων και η καινοτόμος αρχιτεκτονική του.
Κατασκευασμένο με χρήση προηγμένων σύνθετων υλικών και ινών άνθρακα για αυξημένη αντοχή και μικρό βάρος, το Stiletto είναι μια σχεδίαση με χαρακτηριστικά stealth που αναπτύχθηκε για παράκτιες (ειδικές) επιχειρήσεις, κάτι στο οποίο συμβάλλει και το μικρό του βύθισμα. Εξελισσόμενα, τα ταχύπλοα έγιναν όλο και πιο στενά και με μεγαλύτερο βύθισμα για την επίτευξη μεγαλύτερης ευστάθειας και ταχύτητας όμως αυτό το σκάφος είναι διαφορετικό.
Η διάταξη Pentamaran εκμεταλλεύεται το δορυφόρο κύμα του σκάφους και ανακατευθύνει την ενέργειά του κάτω από το κύτος, καθιστώντας το Μ80 ικανό να πλέει με υψηλές ταχύτητες ακόμη και σε κυματώδη θάλασσα. Αυτή η δυνατότητα έχει ιδιαίτερη σημασία για τους SEALs και τα μέλη των SOF διότι έτσι μειώνεται η επίδραση των g και οι τραυματισμοί που υφίσταται το προσωπικό κατά την εκπαίδευση ή σε αποστολές.
Επίσης, σύμφωνα με τους σχεδιαστές του οι επιφάνειές του παρουσιάζουν μικρό ίχνος ραντάρ μετωπικά και περιορισμένο ίχνος πλευρικώς. Το σύστημα πρόωσης αποτελούν τέσσερεις κινητήρες Caterpillar C32 ισχύος 1.652 hp αλλά δύναται να εφοδιαστεί και με hydrojets για επιχειρήσεις σε ποταμούς ή ρηχά νερά και αποβάσεις.
Η χρήση μη επανδρωμένων εναερίων μέσων (UAV) για σύνδεση μέσω δικτύου με μια ομάδα Ειδικών Δυνάμεων εξασφαλίζει την αναμετάδοση κρίσιμων πληροφοριών μεταξύ του πλοίου και της ομάδας κατά την διεξαγωγή ειδικών επιχειρήσεων. Από το κατάστρωμά του μπορούν να εξαπολυθούν drones επιτήρησης παρέχοντας αναγνώριση για τους SEALs, στέλνοντάς τους εικόνες από το πλοίο σε πραγματικό χρόνο.
Το βάρος του Μ80 είναι 45 τόννοι κενό, αρκετά ελαφρύ για να φορτωθεί με γερανό σε μεταφορικό πλοίο, με δυνατότητα μεταφοράς φορτίου 20 τόννων. Το σκάφος έχει μήκος 27 μ και πλάτος 12 μ, το ύψος του είναι 5,6 μ και έχει βύθισμα μόλις 0,8 μ. Το δε κόστος παραγωγής εκτιμάται πως θα είναι μεταξύ 6 και 10 εκατ. δολαρίων ενώ ήδη δοκιμάζεται από τους SEALs και πληρώματα Ειδικών Επιχειρήσεων (Special Warfare Combat Crewmen) που επανδρώνουν μικρά ταχύπλοα σκάφη για παράκτιες επιχειρήσεις.
Αλέξανδρος Θεολόγου
Το θυμάμαι πριν χρόνια σε ένα περιοδικό. Νόμιζα πως το σχέδιο είχε εγκαταλειφθεί
Καλά αυτά τα ωραία περί πλεύσης σε δυνατό κυματισμό τα ακούμε από την εποχή που βγήκαν τα hovercrafts και τα hydrofoils το 70. Το πρόβλημα είναι ότι δεν μπορούν να πλεύσουν με κυματισμό. Τελεία και παύλα. Αυτές λοιπόν οι ποταμίσιες φωτος είναι πανέμορφες, αλλά αν βγουν στον Ατλαντικό, το πλήρωμα θα πρέπει να σταυρωθεί στους τοίχους με καρφιά για να μην φύγει με το κεφάλι πάνω σε καμιά γωνία.
ένα ερώτημα είναι, γιατί να βγουν στον Ατλαντικό?
Δείτε το βίντεο που αναφέρει μια από τις αποστολές του.
https://www.youtube.com/watch?v=XUpi8iarTj4
Βίντεο του κατασκευαστή
https://www.youtube.com/watch?v=_lQzJO1Ly-A
Ποιο “σκάφος των SEALs”;;;
Το ένα και μοναδικό πρωτότυπο που κατασκευάστηκε δεν βρίσκεται σε ενεργό υπηρεσία ούτε είναι ενταγμένο σε κάποια επιχειρησιακή Μονάδα. Πιθανότατα παραμένει ακόμα στην ιδιοκτησία της M-Ship Company.
Χρησιμοποιείται ουσιαστικά σαν σκάφος επίδειξης τεχνολογίας. Από το 2006 που καθελκύστηκε, μέχρι και σήμερα, έχει περάσει εκτεταμένες δοκιμές στρατιωτικών και πολιτικών φορέων τόσο στις ΗΠΑ όσο στο ΗΒ, αλλά τίποτε περισσότερο.
Έχετε μεν δίκαιο αλλά δεν αναφέρουμε πουθενά ότι είναι ενταγμένο σε υπηρεσία, αν και υπάρχουν αναφορές ότι υπήρξε μια τουλάχιστον επιχειρησιακή χρήση στον Περσικό. Ήταν μια σχεδίαση που επηρέασε πολλές από τις μετέπειτα προσπάθειες.
Αγαπητή “Πτήση”, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, η διαφωνία μου έχει να κάνει με τον τίτλο σας.
Το σκάφος δεν είναι “των Αμερικανών SEALs” καθώς ούτε ανήκει σε αυτούς, ούτε εντάχθηκε ποτέ επισήμως και τυπικά σε κάποια Μονάδα τους για το οποιοδήποτε χρονικό διάστημα, ούτε και σχεδιάστηκε αποκλειστικά για αυτούς ή κατόπιν παραγγελίας αυτών. Απλώς κάποια στιγμή δοκιμάστηκε ΚΑΙ από αυτούς όντας ένα σκάφος σχεδιασμένο για να εκπληρώνει μέρος των επιχειρησιακών απαιτήσεων τέτοιου τύπου Μονάδων γενικότερα. Ακόμη και εάν στο πλαίσιο των εν λόγω δοκιμών χρησιμοποιήθηκε συγκυριακά και σε κάποια επιχειρησιακή αποστολή, αυτό δεν αλλάζει τον πειραματικό/αναπτυξιακό χαρακτήρα του συγκεκριμένου πλοίου. Ούτε, φυσικά, το ιδιοκτησιακό του καθεστώς.
Είναι σαν να χρησιμοποιήσουν μεθαύριο οι Γάλλοι το γνωστό μας πρωτότυπο επίδειξης τεχνολογίας του nEUROn δοκιμαστικά σε μια αποστολή κρούσης π.χ. στη Συρία και ύστερα να βγει ένα άρθρο με τίτλο “Το νέο επιχειρησιακό stealth UCAV της Γαλλικής Αεροπορίας”…
Καμιά παρεξήγηση
ΟΚ συμφωνούμε ότι κάποιες φορές οι τίτλοι είναι λίγο “τραβηγμένοι” και για το συγκεκριμένο θέμα έχουμε μια εσωτερικοί διαφωνία την οποία προς το παρόν κερδίσουν οι… “άλλοι” (και χάνουν οι πιο συντηρητικοί 🙂 )
Ωραίος ο πλουραλισμός απόψεων… 🙂
υπάρχει και το GHOST της Juliet Marine, το οποίο για την ίδια δουλειά ήταν ανώτερης τεχνολογίας.
Διαβάστε στο λινκ του BusinessInsider, τι συνέβη σ’ αυτή την εταιρεία και πως το Αμερικανικό κατεστημένο επιβάλλει τους όρους του και αυτό το φανταστικό εργαλείο δεν έχει βγει ακόμη σε παραγωγή…επειδή ο ιδιοκτήτης αρνήθηκε να παραδώσει τις πατέντες στο US Navy…
http://www.businessinsider.com/juliet-marine-systems-ghost-boat-2016-11
https://www.youtube.com/watch?v=9BzoDW7E8AI