Όπως έχουμε ήδη γράψει, επίσημα οι διαπραγματεύσεις της Ελλάδας για άμεση αγορά, με διακρατική συμφωνία, 2 “ψηφιακών” φρεγατών Belh@rra, Made in France, έχουν λήξει. Δυστυχώς ή ευτυχώς, το μόνο πρόγραμμα για ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού με “προχωρημένες” συνομιλίες, έληξε. Θα λέγαμε άδοξα, αν ήταν αποκλειστική ευθύνη του ΠΝ ή της Ελλάδας. Το ΠΝ όμως έβαλε πολύ νερό στο κρασί του, δέχτηκε τις γαλλικές λύσεις, διατεθειμένο να “ρισκάρει” με επιλογές που δεν είχε ξανακάνει. Ο λόγος ήταν η χρηματοδοτική λύση που ΘΑ κόμιζαν οι Γάλλοι, και που τελικά δεν ήρθε. Η ανυπαρξία χρηματοδότησης, η -σίγουρα πάρα πολύ- υψηλή τιμή των 3 δις (ή 2,6 κατά άλλες πηγές), αλλά και το γεγονός ότι το πρώτο πλοίο θα ήταν στην Ελλάδα το 2025, ήταν αρκετά για να “σκοτώσουν” τη συμφωνία.
«La Tribune»: Ματαιώνεται η πώληση των Belh@rra γιατί τη Γαλλία και την Ελλάδα χωρίζουν €1,1 δις!
Οι Γάλλοι βέβαια δεν εγκαταλείπουν έτσι εύκολα. Το έχουμε ξαναπεί, αν η FDI επιλεγή από το ΠΝ τότε θα είναι μια εξαιρετική εξασφάλιση ποιότητας για το πλοίο, και αναμφίβολα θα κάνει πολύ καλή εξαγωγική πορεία. Δεν θα μας εκπλήξει αν τους επόμενους μήνες ξανάρθουν οι Γάλλοι με τιμή κοντά στα 2 δις, και χρηματοδοτικές λύσεις που θα μπορούν να τις συνυπογράψουν οι ΥΠΟΙΚ και ΥΠΕΘΑ. Το πρόβλημα όμως για τη Γαλλία και τη Naval Group είναι άλλο. Από τη στιγμή που δεν “παίζουν” μόνο οι Belh@rra, τότε το “γήπεδο” μπορεί να δεχτεί κι άλλες ομάδες. Και έχουν ήδη αρχίσει να καταφθάνουν αρκετές για να καλύψουν το “κενό”.
Ελληνικές Belh@rra. Πολύ σκληρές για να πεθάνουν! Συνεχίζεται η γαλλική προσπάθεια;
Γινόμαστε κουραστικοί, αλλά μερικές φορές πρέπει να το εξηγούμε, για να μην παρεξηγούμαστε. Οι ΗΠΑ έχουν προσπαθήσει να κάνουν “μπάσιμο” στο ΠΝ εδώ και περίπου 18 μήνες, με τη φρεγάτα MMSC. Οι Αμερικανοί έχουν το πλεονέκτημα των FMS, αλλά ΚΑΙ των FMF, ενώ προσφέρουν την κατασκευή στην Ελλάδα. Συνεπώς, οι MMSC βρίσκονται σε κάποιο αρχικό στάδιο συζητήσεων, και σε καμία περίπτωση δεν είναι ανταγωνιστικά των FDI. Άλλωστε είναι τελείως διαφορετικά πλοία, ενώ το ΠΝ, βλέποντας χρηματοδοτικές λύσεις, και η πολιτική ηγεσία, κατασκευή στην Ελλάδα (άρα ελληνική προστιθέμενη αξία), προχωρά στη βάση της διακρατικής συμφωνίας. Αργούμε όμως ακόμη και μάλιστα πολύ για να δούμε ελληνικές MMSC.
Θα έλεγε κάποιος πως οι FDI και οι MMSC δεν έχουν αφήσει και μεγάλο περιθώριο σε τρίτους. Όταν όμως έγινε γνωστό πως η γαλλική πλευρά δεν είχε χρηματοδότηση, και θα έπρεπε να βρει η Ελλάδα λύση, τότε άρχισαν να μαζεύονται οι “μνηστήρες”. Πρώτοι εμφανίστηκαν οι Γερμανοί της Thussen Krupp, με το εξαιρετικό σχέδιο της ΜΕΚΟ Α200. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Α200 είναι εξέλιξη, ή μάλλον απλοποιημένο και εκσυγχρονισμένο σχέδιο της ΜΕΚΟ200. To σχέδιο έχω πωληθεί σε αρκετές χώρες, και μπορεί να προσφέρει όλα όσα θέλει το ΠΝ. Πυροβόλο των 127 χιλιοστών, συστήματα Mk41 και προηγμένοι αντιπλοϊκοί πύραυλοι, ελικόπτερο 10 τόνων (MH-60R), υψηλές ταχύτητες, προηγμένα ραντάρ και σόναρ, δυνατότητα για SM-2 αλλά και ASTER 30.
Βέβαια, θα πρέπει να τονίσουμε πως το πλοίο θα μπορούσε να κατασκευαστεί αύριο κιόλας στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Την κατάσταση περιπλέκει όμως η μακροχρόνια δικαστική διαμάχη του Ελληνικού Κράτους με τον Γαλλο-Λιβανέζο επενδυτή Σάφα, που ο τελευταίος δείχνει να κερδίζει στις δικαστικές αίθουσες και να οδηγεί την Ελλάδα σε αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομυρίων ευρώ. Θα προτιμούμε να μην γράψουμε κάτι περισσότερο για το θέμα, και να επανέλθουμε στο μέλλον. Πριν κλείσουμε να πούμε πως οι ΜΕΚΟ Α200 έχουν μεικτό σύστημα προώθησης με προπέλες ΚΑΙ water-jets, κάτι που διαπιστώσαμε πως δεν αρέσει σε μεγάλη μερίδα σχολιαστών μας (στις συζητήσεις για τις MMSC). Μια εξαιρετική παρουσία της Α200 μπορείτε να διαβάσετε στο εξειδικευμένο site navalanalyses.com.
Η αλγερινή φρεγάτα MEKO A200 AN «Erradi» επισκέφθηκε για πρώτη φορά γαλλικό λιμάνι
Την έκπληξη έκαναν δεύτεροι οι Ισπανοί, με διάφορα σχέδια της Navantia. Ειδικά το σχέδιο της F-110 είναι ανταγωνιστικό της FDI/Belh@rra, αλλά με πρόχειρους υπολογισμούς μας, οι Ισπανοί δεν είναι φθηνότεροι των Γάλλων στις δυνατότητες AAW που ενδιαφέρουν το ΠΝ. Πάντως αποτελεί θετική έκπληξη η ισπανική “επίθεση”, που ελπίζουμε να μην γίνει “ισπανική υποχώρηση”, καθώς τα πλοία της Navantia έχουν επιλεγεί από αρκετά κράτη. Περισσότερες πληροφορίες για τις προτάσεις της Navantia, και ειδικά τις χρηματοδοτικές λύσεις, δεν έχουν γίνει γνωστές. Πάντως από όσο ξέρουμε μέχρι σήμερα, δεν έχει γίνει πώληση ισπανικών πλοίων με διακρατική συμφωνία όπως επιθυμεί η Ελλάδα, αλλά με εμπορική. Συνεπώς, μια ισπανική λύση θα βλέπαμε σε περίπτωση ανοιχτού διαγωνισμού.
Συμβόλαιο 519 εκατομμυρίων δολαρίων για τα ραντάρ AEGIS και SPY-7 των ισπανικών φρεγατών F-110
Το λόγο τώρα τον έχουν οι Ιταλοί. Θεωρούμε πως είναι ζήτημα χρόνου να γίνει παρουσίαση της PPA (για την ακρίβεια Thaon di Revel class , PPA από το “Pattugliatore Polivalente d’Altura“). Το ΡΡΑ είναι η νέα φρεγάτα του Ιταλικού ΠΝ, που θα αγοραστεί σε δυο διαμορφώσεις (Light και Full), και ουσιαστικά θα μπορεί να φέρει οτιδήποτε μας ενδιαφέρει (ASTER 30, SCALP Naval, MH-60R X 2) ενώ η Ιταλία θα πληρώσει λιγότερα από 4 δις για 7 πλοία (συνδυασμός Light/Full). Οι Ιταλοί, αν και δυστυχώς στερούνται λύσεων όπως των αμερικανικών FMS, εντούτοις είναι πολύ πιο ευέλικτοι στις χρηματοδοτικές λύσεις. Μια άλλη ιταλική λύση θα ήταν η FREMM-IT στη μορφή κοντά στην FFG(X), αλλά δεν πρέπει να γελιόμαστε, χωρίς FOS ή οπλισμό ένα τέτοιο πλοίο θα κόστιζε πολύ περισσότερο από 1,2 με 1,3 δις ευρώ.
Καθελκύστηκε το δεύτερο περιπολικό ΡΡΑ της ιταλικής Ακτοφυλακής
Η επόμενη λογική κίνηση θα ήταν να δούμε κάποιο συνδυασμό Iver Huitfeld/Type 31e από μια δανοβρετανική κοινοπραξία, αν και οι χώρες αυτές δεν φημίζονται για τη δυνατότητά τους να προσφέρουν ευέλικτες χρηματοδοτικές λύσεις. Σίγουρα όμως το πλοίο που θα προσφέρουν θα είναι εξαιρετικά φθηνό, και αν μη τι άλλο, εύκολα κατασκευάσιμο σε ελληνικά ναυπηγεία. Αν και δεν έχουμε καμία τέτοια πληροφορία, εντούτοις θα ήταν ευχής έργο να δούμε τις Type 31 υποψήφιες στο ΠΝ.
Tο USN αποκτά ιταλικές FREMM σαν FFG(X), ποιες οι πιθανότητες να δούμε μια ελληνική FFG(X) HEL;
Υπάρχουν ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες πως η BAe Systems μαζί με την Lockheed Martin Canada έχουν προσφέρει την Type 26 στην Ελλάδα, παλαιότερα. Η LM Canada είναι αυτή που κατασκευάζει το πλοίο για τον Καναδά, και μπορεί να προσφέρει λύσεις, ίσως ακόμη και σε συνδυασμό με FMS. Το πλοίο είναι προφανώς ανταγωνιστικό των Belh@rra κι όχι άλλων μικρότερων πλοίων (MMSC, MEKO A200 κοκ), και μπορεί να λάβει διάφορες λύσεις οπλισμού, με βάρος κυρίως στον αντιαεροπορικό αγώνα. Απλά η Ελλάδα σε high-end λύση είχε προεπιλέξει τις Belh@rra, συνεπώς λύσεις σαν την Type 26/Hunter δεν θα μπορούσαν να μπουν “σφήνα” στις ελληνογαλλικές συνομιλίες. Αυτός είναι και ο λόγος που η LM ποτέ δεν είδε τις FDI σαν ανταγωνιστικές στην πρότασή της για τις MMSC, αλλά σαν συμπληρωματικές.
Το ΠΝ χρειάζεται άμεση ενίσχυση, και φυσικά ένα νέο ναυπηγικό πρόγραμμα. Ότι και να επιλέξουμε, θα χρειαστούμε την περίφημη ενδιάμεση λύση. Για το θέμα αυτό, που πρώτοι το ανοίξαμε σαν ιστοσελίδα, θα επανέλθουμε σύντομα.
[…] Διαβάστε τη συνέχεια στο navaldefence.gr […]
φερτε την μεκο να τελιωνουμαι επιτελους κ βαλτε αστερ 30 αντι σμ2
Αυτο, η ενδιαμεση λυση. Τι γινεται με αυτη? Βεβαια μια που λεφτα δεν δινουμε, 95% οι ενδιαμεσες λυσεις θα διαμορφωθουν μαλλον απο τα (φεξε-μου-και-γλυστρησα) 1-2 ναυπηγικα, τα οποια ομως πλεον κανουν τους ιδιους κυκλους εδω και κοντα δεκαετια (ποιο ΜΥΛΟΣ πεθαινεις)
Kinder εκπληξη μεσα στο 2020?
4+2 MEKO A200 ( + )ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΝ ΔΙΚΟΝ ΜΑΣ 4 ΜΕΚΟ ΣΥΝ 2 ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ 214 ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ . ΚΑΙ 4+2 ΚΟΡΒΕΤΕΣ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΑΠΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΙΣΡΑΗΛ -ΗΠΑ- ΕΛΛΑΣ ,ΑΛΛΑ ΚΑΙ 4 ΠΥΡΑΥΛΑΚΑΤΟΥΣ ΣΟΥΠΕΡ ΒΙΤΑ. ΣΧΕΔΟΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΑΜΕ ΜΕ ΤΟ ΠΝ.ΚΑΙ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΥΝΟΙΑ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ.
Δεν θα σχολιασω κατι για τα πλοια που γραφετε. Προσωπικα μονο,εαν δεν θα ειναι τα γαλλικα θα προτιμουσα τα ιταλικα. Απο κει και περα αυτο που μου κανει εντυπωση ειναι οτι παραμενετε ρομαντικοι η’ αφελεις. Το να θεωρειτε προτερημα την κατασκευη των πλοιων στην Ελλαδα !Οχι κυριοι, αυτο ειναι μειονεκτημα και μαλιστα τεραστιο. Φαινεται οτι δεν εχει γινει μαθημα η ναυπηγηση των αρματαγωγων ,η ναυπηγηση των υποβρυχιων και φυσικα η διαβοητη ναυπηγηση των super vita. Αληθεια η συμβαση για τα 2 τελευταια ποτε πηρε υπογραφη ? Το 2008 ? Ειμαστε στο 2020 ,12 ολοκληρα χρονια μετα και ακομα αναμενουμε τα 2 “βαρκακια” να ενταχθουν στο στολο. Και σεις θελετε να αναλαβουμε φρεγατες ? γιατι ? για να τις δουμε στο στολο το 2035 και αν ? και μετα σας εφταιξε η “Μπελαρα” για το 2025 ?
Ανεξαρτήτως ποιες θα είναι οι τελικές επιλογές του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, νομίζω είναι καιρός (μάλλον αργήσαμε ως συνήθως), να αλλάξουμε σχεδιασμό επιλέγοντας τη δημιουργία σχηματισμών (ομάδων, στολίσκων) μάχης κατά τα πρότυπα των αμερικανικών και λοιπών task forces, σε “μικρογραφία” φυσικά.
Επιδίωξη σχηματισμού 4-5 στολίσκων με ενδεικτική ελάχιστη σύνθεση ανά στολίσκο:
1 κυρίαρχο πλοίο π.χ. τύπου Belh@rra ή ανάλογο
4-5 σκάφη τύπου Super Vita (2 κορβέτες και 3 πυραυλάκατοι θα ήταν το ιδανικότερο)
2 υποβρύχια
Αριθμός βοηθητικών σκαφών
Ζώνες ευθύνης των στολίσκων (με σχέδια αλληλουποστήριξης) όπως :
> Στολίσκος Βορείου Αιγαίου (ίσως η ύπαρξη 3 υποβρυχίων να είναι η βέλτιστη λύση σ’ αυτόν) με κύριο στόχο τον έλεγχο των Δαρδανελλίων,
> Στολίσκος Κεντρικού Αιγαίου
> Στολίσκος Νοτιανατολικού Αιγαίου
> Στολίσκος Ιονίου Πελάγους (ενισχυμένος κατά 2-3 σκάφη, με ένα μικρό τμήμα αναπτυγμένο βορειοδυτικά και το μεγαλύτερο νοτιοδυτικά)
> Στολίσκος Ανατολικής Μεσογείου (ιδανικά με 2 κυριάρχα σκάφη, 3-4 κορβέτες και 3 υποβρύχια)
Με τις ανάλογες υποδομές στους χώρους ευθύνης των στολίσκων (για ελλιμενισμό και υποστήριξη), θα έχουμε ισχυρές ομάδες αποτροπής-εμπλοκής με δυνατότητες συνεργασίας ανάλογα με τη μορφή κρίσης και ικανή στρατηγική διασπορά για επίτευξη των στόχων της στρατηγικής πολιτικής της χώρας κατά τις επόμενες δεκαετίες.
Το βέλτιστο θα επιτευχθεί με την προσθήκη, στους εν λόγω στολίσκους, αριθμού περιπολικών ανοικτής θαλάσσης, μερικών ταχέων μικρότερων περιπολικών, αριθμού σκαφών ανορθόδοξου πολέμου και μερικών εναέριων μέσων και drone.
Αυτή είναι εν γένει η δική μου άποψη για τη σχεδίαση και δομή του Πολεμικού Ναυτικού κατά τις επόμενες δεκαετίες.