Η ΠΤΗΣΗ, στα πλαίσια της έρευνάς της, και της κάλυψης της διαδικασίας επιλογής των νέων φρεγατών, έκανε ιστορική έρευνα στο τι είχε συμβεί σε παλαιότερα προγράμματα του Πολεμικού μας Ναυτικού. Έτσι, μπορούμε να πούμε στους φίλους αναγνώστες μας, πως η ΠΤΗΣΗ έχει πλέον στη διάθεσή της πλούσιο ιστορικά τεκμηριωμένο υλικό, για προγράμματα του ΠΝ από την εποχή των Combattante IIIb και μετά.
Η Naval Group και το ΠΝ τα βρήκαν! Έρχεται αγορά 3 FDI που συνδυάζεται -επιτέλους- με Gowind;
Χωρίς να θέλουμε να χαλάσουμε την “έκπληξη”, θα σας πούμε μόνο το εξής. Έχουμε στη διάθεσή μας αδημοσίευτα στοιχεία για την αγορά των πρώτων Kortenaer ΕΛΛΗ και ΛΗΜΝΟΣ, για την επιλογή των ΜΕΚΟ200ΗΝ, την επιλογή των Type 214HN. Όταν καταφέρουμε και ταξινομήσουμε αυτό τον πλούτο γνώσης, και βρούμε τον βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης και παρουσίασης, τότε θα τον μοιραστούμε μαζί σας.
Όμως, δεν μπορούμε παρά να γράψουμε άμεσα, “σπάζοντας” το εμπάργκο πληροφόρησης, το ότι η αγορά των γαλλικών φρεγατών Belh@rra, έχει πολλές ομοιότητες με την αγορά των 2 πρώτων Kortenaer. Για την ακρίβεια, έχει ανατριχιαστικά πολλές ομοιότητες. Μερικές θα σας τις γράψουμε σήμερα.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Gowind ΗΝ, θα ανακοινωθούν μαζί με την επιλογή των FDI ΗΝ από το ΠΝ;
Καταρχάς, και τότε το ΠΝ χρειαζόταν ένα άλμα ισχύος, με ένα πλοίο πρωτοπόρο και υπερσύγχρονο για την εποχή του. Η επιλογή τότε των Kortenaer, έγινε και τότε με βάση εισήγηση και προτίμηση του Πολεμικού Ναυτικού κι όχι με βάση πολιτική απόφαση. Αυτό είναι κάτι που για τότε το έχουμε επιβεβαιώσει, κι έχουμε όλα τα στοιχεία για να το τεκμηριώσουμε. Πιθανότατα, κι εκ των υστέρων, η πολιτική ηγεσία έκανε χρήση της επιλογής του Ναυτικού για να προσεγγίσει και διπλωματικά τους Ολλανδούς. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
Ελληνογαλλική συμφωνία: Τα σωστά, τα ερωτηματικά, τα λάθος, μια πρώτη αποτίμηση
Όπως και τότε, έτσι και σήμερα, και οι FDI είναι μια επιλογή του ΠΝ, και μάλιστα είναι 1η προτίμηση λόγω τεχνολογικής υπεροχής. Το πλοίο είναι σύγχρονο, και το ΠΝ ελπίζει ότι η τεχνολογική του υπεροχή θα παραμείνει για τουλάχιστον 20 έτη πριν ο αντίπαλος καταφέρει να αποκτήσει κάτι παρόμοιο, ΑΝ το αποκτήσει. Το φόρτωμα συστημάτων πάνω σε ένα ευμεγέθες πλοίο, πχ TF-2000, δεν σημαίνει και τεχνολογική υπεροχή, αλλά αμυντική άστοχη υπερβολή. Εκτός κι αν θέλουμε να συγκρίνουμε τους HISAR με τους ASTER 30.
To σημαντικότερο. Τότε, η Ελλάδα αγόρασε το 5ο πλοίο της κλάσης, που μόλις είχε μπει σε υπηρεσία, καθώς και το 7o. Έτσι, σε σύντομο χρονικό διάστημα, με λογική επένδυση, απέκτησε πολεμικά πλοία που η Τουρκία δεν κατάφερε να βρει αντίστοιχα παρά μόνο με την αγορά των ΜΕΚΟ200ΗΝ TrackII, διότι η TrackΙ ήταν μια προφανής αποτυχία.
Σήμερα, η Ελλάδα κάνει το ίδιο. Αγοράζει το No2, No3 και Νο4 από τη γαλλική γραμμή παραγωγής, αποκτώντας έτσι πλοία το 2025 και 2026, δηλαδή σε εκπληκτικά μικρό χρονικό διάστημα σε σχέση με τι πρότεινε ο ανταγωνισμός. Από το ΠΝ μαθαίνουμε πως αυτό ήταν καθοριστικό για την επιλογή των πλοίων. Αν είχε επιλεγεί η ολλανδική λύση, τότε το πρώτο ελληνικό θα ήταν διαθέσιμο πολύ αργότερα, ενώ 3 πλοία δεν θα τα είχαμε πριν το 2030 ή 2031, 5 με 6 χρόνια αργότερα.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το ΠΝ θα αποκτήσει 4 ελαφριές φρεγάτες Gowind, υπογραφή μαζί με τις Belh@rra
Η κίνηση αυτή του ΠΝ, ξύπνησαν μνήμες από τις Kortenaer. Αυτό που έκαναν στο ΓΕΝ, έχει ξαναγίνει, και ουσιαστικά, με τις κινήσεις τους, και την συμπαράσταση της πολιτικής ηγεσίας (“ιδέες” προς την Παρλί), το Ναυτικό πήρε αυτό που ήθελε, με τον τρόπο που το ήθελε, στην τιμή που το ήθελε, και το βασικότερο, στο χρόνο που θέλει. Η Ιστορία Επαναλαμβάνεται. Απλά αυτή τη φορά, σε πολύ δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες (με 10πλάσιο ποσοστό του ΑΕΠ σαν χρέος τώρα), οι “μαθητές” του Σήμερα ξεπέρασαν τους “Δάσκαλους” του τότε. Είμαστε περήφανοι και για τους δυο.