Για πρώτη φορά βρετανικά F-35B εκτέλεσαν προσνήωση νύχτα στο αεροπλανοφόρο HMS Queen Elizabeth, ανοικτά της Ανατολικής Ακτής των Ηνωμένων Πολιτειών, στο πλαίσιο των δοκιμών του μαχητικού 5ης γενεάς από το πιο σύγχρονο πλοίο του βρετανικού Στόλου. Οι απο-προσνηώσεις και η κίνηση των αεροσκαφών στο κατάστρωμα πτήσης πραγματοποιήθηκαν με αλλά και χωρίς την βοήθεια τεχνολογίας νυχτερινής όρασης, ανέφερε ανακοίνωση του Βασιλικού Ναυτικού.
Αρχικά οι πιλότοι πέταξαν μόνο με τον περιβάλλοντα φωτισμό και τα φώτα του καταστρώματος ενώ κατά την προσνήωση χρησιμοποίησαν την δυνατότητα νυχτερινής όρασης που παρέχει η κάσκα του χειριστή F-35B. «Η νυχτερινή πτήση δεν μας δυσκολεύει. Αυτό που κοιτάμε είναι πώς φαίνονται τα νέα φώτα του HMS Queen Elizabeth από την προοπτική των F-35» λέει ο επικεφαλής της Αεροπορικής Πτέρυγας του πλοίου, Αντιπλοίαρχος Τζέιμς Μπλάκμορ, γνωστότερος ως «Wings».
«Το κάναμε ήδη με τα ελικόπτερα (Commando Merlin Mk.4) νωρίτερα φέτος, όμως τώρα είναι καίριας σημασίας να καταλάβουμε κατά πόσο είναι κατάλληλα για να επιχειρούν τα F-35 από το αεροπλανοφόρο νύχτα» επισημαίνει. Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, ο φωτισμός κρίνεται ικανοποιητικός για υποβοηθούμενες (μέσω νυχτερινής όρασης) και μη επιχειρήσεις, λέει.
Οι δοκιμαστικές πτήσεις των Lightnings από το HMS Queen Elizabeth (R08) ξεκίνησαν την προηγούμενη εβδομάδα, με τους Αντιπλοίαρχο Νέιθαν Γκρέυ και Επισμηναγό Άντυ Έτζελλ να γράφουν ιστορία πραγματοποιώντας τις πρώτες προσνηώσεις στο μήκους 900 ποδών κατάστρωμα του «Big Liz». Η φάση των νυχτερινών πτήσεων κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική καθώς μέχρι σήμερα γινόταν μόνο σε προσομοιωτή στο έδαφος. Και είναι περιττό να τονιστεί ότι οι «nite ops» από αεροπλανοφόρο κάθε άλλο παρά απλές είναι.
«Την νύχτα, όλες οι ενδείξεις εξαφανίζονται…»
Η τεχνολογία νυχτερινής όρασης δεν κάνει πάντα τις προσνηώσεις πιο εύκολες καθώς η παραμικρή μη ελεγχόμενη πηγή φωτός φαντάζει εκτυφλωτική μέσω του ειδικού εξοπλισμού. Γι’ αυτό και το κατάστρωμα πτήσεων του HMS Queen Elizabeth είναι εφοδιασμένο με ειδικό φωτισμό LED, συμβατό με εξοπλισμό νυχτερινής όρασης, ωστόσο παραμένει εξαιρετικά σημαντικό να μπορούν οι χειριστές να προσνηώνονται τόσο με υποβοήθηση όσο και χωρίς αυτήν.
«Την ημέρα υπάρχουν στοιχεία που λένε στον εγκέφαλο του χειριστή ποια είναι η σχετική κίνηση μεταξύ αεροσκάφους και πλοίου. Την νύχτα, ιδίως σε μια πολύ σκοτεινή νύχτα, όλες αυτές οι ενδείξεις εξαφανίζονται και ο πιλότος βασίζεται στο τί ακριβώς είναι τα φώτα αυτά και πώς φαίνονται. Είναι κάτι που το μυαλό σου δεν μπορεί να αντιληφθεί εκ των προτέρων παρά μόνο την στιγμή που τα βλέπεις» υπενθυμίζει ο Άντριου Μάακ, αρχιδοκιμαστής μηχανικός της Integrated Test Force.
Οι πτητικές δοκιμές των F-35B από το HMS Queen Elizabeth θα συνεχισθούν τις επόμενες εβδομάδες με τουλάχιστον 500 απο-προσνηώσεις στο πρόγραμμα, παράλληλα με συνεκπαίδευση του πλοίου με το αμερικανικό Ναυτικό. Η Βρετανία μέχρι στιγμής έχει παραλάβει 16 από τα προγραμματισμένα 138 μαχητικά του τύπου που προορίζονται για κοινή χρήση από την RAF και το Βασιλικό Ναυτικό ενώ το 65.000 τόννων αεροπλανοφόρο αναμένεται να είναι πλήρως έτοιμο για επιχειρήσεις ανά τον κόσμο το 2021.
Αλέξανδρος Θεολόγου
Πολύ όμορφη η δεύτερη φωτογραφία με τα δύο F-35B. Σαν σκηνικό από ταινία επιστημονικής φαντασίας με διαστημόπλοια. Χαλαρά θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την εμπορική του προώθηση από την LM.
Είναι η μετάκαυση ανοιχτή ή μου φαίνεται εμένα;
Αν ναι, χρειάζεται πλήρη ώση για την προσνύωση του αεροπλάνου και ειδικά υπό καθεστώς δοκιμών που το φορτίο του είναι μικρό; Πόση ώση άραγε χρειάζεται όταν επιστρέφει από επιχειρήσεις με καύσιμο και οπλικό φορτίο;