Το ναυπηγικό πρόγραμμα του Πολεμικού μας Ναυτικού, θα είναι κατά πάσα πιθανότητα το μεγαλύτερο αμυντικό πρόγραμμα της χώρας μας από καταβολής Ελληνικού Κράτους. Λογικό είναι λοιπόν να έχει συγκεντρώσει το μέγιστο ενδιαφέρον. Παρακολουθούμε μια μεγάλη “παραφιλολογία” για το θέμα, και πολλοί που δεν συμπαθούν μια πρόταση από τις 7, φροντίζουν να τονίζουν την “υψηλή” τιμή. Άλλοι, διαλαλούν τη χαμηλή τιμή μιας πρότασης (που συνήθως δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, ενώ άλλοι συγκρίνουν τιμές που απλά δεν μπορούν να συγκριθούν. Θεωρούμε λοιπόν επιβεβλημένο να ξεκαθαρίσουμε ότι ξέρουμε για τις τιμές. Σημειώνουμε πως όλα όσα γράψουμε, προέρχονται από τη δημοσιογραφική μας έρευνα, καθώς καμία εταιρεία δεν επιβεβαιώνει ή διαψεύδει οτιδήποτε έχει να κάνει με τις τιμές.
Για να μπορέσουμε να κάνουμε σύγκριση, θα πρέπει να συγκρίνουμε όμοια πράγματα. Υπάρχουν πολλές “τιμές” για ένα πλοίο. Ποιες είναι αυτές και ποιες οι διαφορές τους;
- Τιμή #1: Το πλοίο “σκέτο”, μόνο με ικανότητα πλεύσης, και εξοπλισμό (βασικό) ναυσιπλοίας.
- Τιμή #2: Το πλοίο “με όπλα” χωρίς φόρτο πυραύλων ή πυρομαχικών, ή όπως λέμε, Πλοίο με GFE (Government Furnished Equipment). Δηλαδή, με όλα τα ραντάρ, CMS (Combat Management System), επικοινωνίες (Satellite, Link 11/16/22), εκτοξευτές πυραύλων (πχ Mk 41, Sylver, υποδομές και καλωδιώσεις για πυραύλους επιφανείας-επιφανείας δηλαδή RGM-84 Harpoon, NSM, MM40 Exocet), όπλα (πυροβόλα 127 ή 76 ή 57 χιλιοστών, αυτόματης καθοδήγησης των 30 ή 35 χιλιοστών). Στην τιμή #2 δεν συμπεριλαμβάνονται καθόλου πυρομαχικά (πύραυλοι, βλήματα, ούτε καν σφαίρες).
- Τιμή #3: Τιμή #2 αλλά με βασικό φόρτο, δηλαδή με όλους τους εκτοξευτές και τα πυροβόλα “γεμάτα”. Αν δηλαδή μιλάμε για την βασική FDI, με πυρομαχικά για τα πυροβόλα των 76 χιλιοστών, 30 χιλιοστών, 8 MM40 Exocet BlockIIIc, 16 πυραύλους ASTER, 4 τορπίλες MU90.
- Τιμή #4: Τιμή #ΠΝ, δηλαδή με βασικό φόρτο, επιπλέον φόρτους (αναπλήρωση μετά από μέρες αγώνα, ασκήσεις, βλήματα δοκιμών), FOS για ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΟ χρονικό διάστημα μετά την παράδοση των πλοίων (υποθέτουμε πως το ΠΝ έχει ζητήσει υποστήριξη από 5 ως 10, το πιθανότερο, έτη), εκπαίδευση (όλα τα πλοία είναι δυο ή περισσότερες γενιές μπροστά από τα πλοία του ΠΝ, χρειαζόμαστε εκπαίδευση, αν όχι ειδικό εκπαιδευτικό κέντρο), καθώς και “μικροέξοδα“, όπως από έξοδα μετακίνησης των πλοίων, έξοδα εισαγωγής σε υπηρεσία, κοκ
Προφανώς, αυτό που κανονικά θα πρέπει να μας ενδιαφέρει η είναι Τιμή #4 ή Τιμή #ΠΝ. Καθώς όμως, πολλές, αν όχι οι περισσότερες εταιρείες δεν μπορούν να δώσουν στοιχεία για όλα όσα ζητάει το ΠΝ, αναγκαστικά δίνουν τιμές για τις περιπτώσεις #1, #2 ή #3. Υπάρχει μια εταιρεία που έχει δώσει Τιμή #4, αλλά μετά γίνεται το λάθος να συγκρίνουμε Τιμή #4 μιας πρότασης, με Τιμή #2 μιας άλλη πρότασης. Όλο αυτό τον καιρό, μαζεύουμε στοιχεία, και διαπιστώσαμε πως προκειμένου να υπάρξει μια σοβαρή σύγκριση, θα πρέπει να δώσουμε Τιμή #2 για όλες τις προτάσεις, προκειμένου να υπάρξει δυνατότητα άμεσης σύγκρισης. Ας δούμε λοιπόν, την Τιμή #2 για όλες τις προτάσεις. TIMH #2 λοιπόν για όλα τα πλοία, δηλαδή πλοίο “με όπλα” χωρίς φόρτο πυραύλων ή πυρομαχικών…
FDI (Belh@rra βασική γαλλική έκδοση): 765 εκ. ευρώ / Το βασικό πλοίο, της γαλλικής έκδοσης, με 2 εκτοξευτές Sylver A50 (16 cells total, που υποστηρίζουν μέχρι 16 ASTER 15/30), χωρίς CIWS, STRALES ή ECM, κοστίζει 765 εκ. ευρώ ή λίγο πιο πάνω από 3 δις για 4 πλοία. Η τιμή είναι γνωστή εδώ και αρκετά χρόνια, από το αρχικό συμβόλαιο των Γάλλων για το δικό τους Ναυτικό.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Γαλλία επέστρεψε με πολύ “δυνατή” πρόταση, οι Belh@rra χτυπούν την πόρτα του ΠΝ
FDI (Belh@rra, η Νέα πρόταση με CIWS, STRALES, A70, ECM): 925 εκ. ευρώ / Δεν μιλάμε για την βασική έκδοση του πλοίου, ΟΥΤΕ για την Belh@rra Hellenique, αλλά για μια ενισχυμένη FDI με RAM, STRALES, ECM και έναν εκτοξευτή Α70. Το κόστος των 925 εκ ευρώ, είναι σημαντικά μειωμένο σε σχέση με τα 1,4 δις ευρώ για το κάθε πλοίο της Belh@rra Hellenique (με επιπλέον έναν ακόμη Α50 αλλά και δυνατότητα βολής των CAMM-ER). Αυτό σημαίνει πως οι Γάλλοι πήγαν σε σημαντική μείωση κόστους σε σχέση με το καλοκαίρι, απορροφώντας ένα μέρος του κόστους εξέλιξης και επανασχεδίασης του αρχικού σχεδίου. Σημειώνουμε, πως η Τιμή #3 με στοιχεία από την Τιμή #4 (με φόρτους, και κάποια βασική υποστήριξη και εκπαίδευση, αλλά και ανασχεδιασμούς και πιστοποιήσεις), είχε εκτοξευτεί στο αστρονομικό ποσό των 3,5 δις ευρώ για 2 πλοία πέρσι το καλοκαίρι.
MMSC-HN: 510 εκ. ευρώ / Η τιμή των 4 σαουδαραβικών MMSC στοίχισε περίπου 2 δις δολάρια, ή 500 εκ. δολάρια ανά πλοίο. Η αντίστοιχη τιμή για την Ελλάδα θα είναι υψηλότερη, καθώς η MMSC-HN θα έχει επιπλέον 3 κελιά (Single Cell Launchers), STRALES, δυνατότητα για VL-ASROC, ανώτερα συστήματα για εντοπισμό υποβρυχίων, παραπλάνησης και αντιμετώπισης τορπιλών. Να σημειώσουμε πως οι Σαουδάραβες πλήρωσαν με επιπλέον 400 εκ. δολάρια την ανάπτυξη της δικής τους MMSC, και η ελληνική, που έχει βάση της σαουδαραβική, δεν θα επιβαρυνθεί με κόστη ανάπτυξης. Τώρα, η MMSC-HN έχει δώσει και κόστος #4 ή Τιμή #ΠΝ, που φτάνει το 1 δις, με πολλαπλούς φόρτους, FOS, εκπαίδευση (με δημιουργία ειδικών εγκαταστάσεων και υποδομών). Η τιμή αυτή αναμένεται να συμπιεστεί περαιτέρω μετά την LOR. Για να είμαστε δίκαιοι, οι Αμερικανοί μπορούν να δώσουν τιμή διότι έχουν στοιχεία κόστους υποστήριξης και συντήρησης για τις LCS, ενώ οι τιμές είναι “κλειδωμένες” από το USN (Contracted Integrated Logistics Package μια ολοκληρωμένη προσέγγιση του USN στο θέμα της υποστήριξης των πλοίων του). Τονίζουμε πως η τιμή του περίπου 1 δις δεν πρέπει να συγχέεται με την τιμή των 510 εκ. ευρώ. Το κόστος αυτό είναι με δυνατότητα εκτόξευσης 44 ESSM.
SIGMA 11515: (ελαφρά κάτω από) 550 ή 600 εκ. ευρώ ανάλογα με την έκδοση (ουσιαστικά χωρίς ή με APAR 2) / Η ολλανδική πρόταση χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης στο ΠΝ. Το κόστος της, με δυνατότητες κοντά σε αυτές της Belh@rra, είναι αρκετά χαμηλό, ως και σχεδόν το μισό. Οι Ολλανδοί δεν αφαιρούν όπλα από το σχέδιό τους για να αλλάξουν τις προτάσεις, απλά έχουν δυο διαφορετικές , ως προς την ύπαρξη ή όχι του APAR 2. Έτσι, το “βασικό” σχέδιο έχει μόνο το NS110, ενώ το “ενισχυμένο”, που παρουσιάστηκε από την ΠΤΗΣΗ σε αποκλειστικότητα, έχει επιπλέον ΚΑΙ το APAR 2. Σημειώνουμε πως η ολλανδική πρόταση έχει τουλάχιστον 2 Mk41 ή δυνατότητα για 64 πυραύλους ESSM αλλά υπάρχει χώρος και για άλλους δυο ώστε το πλοίο να αποκτήσει ικανότητες που έχουν πολύ μεγαλύτερες μονάδες. Η πλήρης πρόταση της Damen σχετικά με την SIGMA 15515HN αλλά και την πρωτοπορική ενδιάμεση λύση που υπάρχει θα παρουσιαστεί κατ’ αποκλειστικότητα στο ερχόμενο τεύχος της “Πτήσης” (Νο10 ΜΑΡΤΙΟΣ 2021)
Β. Νέδος στην Κ: Οι Γερμανοί προσφέρουν φρεγάτες ΜΕΚΟ και υποβρύχια 214ΗΝ στο ΠΝ!
MEKO A200: 575 εκ. ευρώ / Η γερμανική ΜΕΚΟ Α200 είναι μια καθόλα αξιόλογη πρόταση, σε ένα δοκιμασμένο σχέδιο, και πολύ καλή τιμή. Η πρόταση της εταιρείας για 4 ΜΕΚΟ Α200 κοστολογείται 2,3 δις ευρώ, και μάλιστα μπορεί να θεωρηθεί ως μια πολύ τίμια λύση. Δυστυχώς μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε για τον τελικό οπλισμό του πλοίου.
ΜΕΚΟ Α300: 825 εκ. ευρώ / Η ανώτερη της ΜΕΚΟ Α200, φρεγάτα Α300, φαίνεται να είναι σημαντικά ακριβότερη της Α200, χωρίς όπως πολλές φορές έχουμε γράψει να υπάρχει πλήρης ή αναλυτική περιγραφή του πλοίου. Θεωρούμε πως η Α300 είναι μια έκδοση με δυνατότητες αεράμυνας ανώτερες της Α200. Δεν μπορούμε να πούμε τίποτα περισσότερο, και δεν ξέρουμε αν το πλοίο είναι μεγαλύτερο ή πολύ μεγαλύτερο (μικρότερο δύσκολο). Θα πρέπει να τονίσουμε πως οι ΜΕΚΟ, όσο μεγαλύτερες γίνονται τόσο εκθετικά ακριβότερες είναι, όπως για παράδειγμα η τιμή που αγόρασαν οι ίδιοι οι Γερμανοί τις F125. Οι δε F126 αγοράστηκαν από την… Ολλανδία!
FREMM-IT, Bergamini Class: 750 εκ. ευρώ / Το κόστος της ιταλικής πρότασης, με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι σήμερα, αγγίζει τα 750 εκ. ευρώ το κάθε πλοίο. Αν και η τιμή δεν είναι τόσο υψηλή όσο για παράδειγμα η τιμή της Belh@rra HN, ή της ΜΕΚΟ Α300, εντούτοις ίσως να μπορούσε να ήταν και χαμηλότερη, αν σκεφτούμε την τιμή που αγόρασαν οι Αιγύπτιοι της δυο τελευταίες ιταλικές FREMM-IT. Δεν γνωρίζουμε αν οι δυο ιταλικές μεταχειρισμένες που περιλαμβάνονται στην πρόταση σαν Ενδιάμεση Λύση, ή όχι. Η τιμή των 750 εκ. ευρώ, για ένα πλοίο επιπέδου Bergamini θεωρείται πολύ καλή από μόνη της, αν όχι ευκαιρία στην περίπτωση που φέρει το Kronos Grand Naval (GaN).
Arrowhead 140: 500 εκ. ευρώ / Η βασική Arrowhead 140, όπως έχει προσφερθεί, με 32 κελιά δηλαδή 4 Mk41 8cell, κοστίζει 500 εκ. ευρώ με ραντάρ επιπέδου NS100 ή SMART-S. Η τιμή αυτή είναι αυτή που ξέρουμε από δημοσιογραφικές πληροφορίες, καθώς τα 4 πλοία προσφέρονται 2 δις ευρώ. Θεωρούμε λογική την τιμή, καθώς το κόστος των Type 31 είναι εξίσου χαμηλό (250 εκ. λίρες, αλλά χωρίς όπλα και το βασικό ραντάρ Artisan 997 και το sonar 8087, που θα αποξηλωθούν από τις Type 23).
Β. Νέδος στην “Κ”: Και οι Ισπανοί με πρόταση στο ΠΝ για τις F-110 και συνεργασία με την ΟΝΕΧ
F110: 1 δις – 800 εκ. ευρώ / Η F110 είναι μάλλον το ικανότερο των πλοίων που έχουν εμφανιστεί στην “πόρτα” του ΓΕΝ. Το ραντάρ των F110, EASR/SPY-7 της Lockheed Martin είναι μακράν το ικανότερο ραντάρ σε πλοίο επιφανείας σήμερα, θα τοποθετηθεί στις φρεγάτες FFG(X) Constellation Class, ενώ θεωρούμε δεδομένο πως δεν θα μείνει εκεί και θα εξοπλίσει αρκετές κλάσεις πλοίων χωρών που μπορούν να το αντέξουν οικονομικά. Έτσι, μπορούμε να δικαιολογήσουμε και την υψηλή τιμή του πλοίου, που θα πρέπει να σημειώσουμε πως έχει 2 x Mk41 8cell (16 κελιά ή 64 ESSM). Στην τιμή των 4,6 δις, περιλαμβάνονται μάλλον οι 2 κορβέτες Α3000, αλλά και ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Αν έχουμε υπολογίσει καλά, η τιμή των πλοίων πρέπει να είναι κάτω ίσως των 800 εκ. ευρώ στην περίπτωση που μας προσφέρονται άνευ ανταλλάγματος οι Α3000, αλλιώς υπάρχει περίπτωση να ξεπερνά το 1 δις σε διαφορετική περίπτωση.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι τιμές προέρχονται από δημοσιογραφική έρευνα, από ανοιχτές πηγές (υπογεγραμμένα συμβόλαια άλλων Πολεμικών Ναυτικών), δημοσιογραφικές πηγές (όπως για παράδειγμα τα εξαιρετικά ρεπορτάζ του Βασίλη Νέδου από την Καθημερινή) κοκ. Καμία εταιρεία δεν αποκαλύπτει τις τιμές των πλοίων, πριν την τελική διαπραγμάτευση, προκειμένου να μην δώσει πλεονέκτημα στους ανταγωνιστές.