15.9 C
Athens
Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου, 2021
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ για τις φρεγάτες του ΠΝ, τα μέχρι σήμερα δεδομένα

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ για τις φρεγάτες του ΠΝ, τα μέχρι σήμερα δεδομένα

 

Στις 31 Μαρτίου ήρθε η τελική πρόταση της Babcock, η οποία θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι η πρόταση της Μεγάλης Βρετανίας. Η πρόταση,ήρθε μέσω της βρετανικής πρεσβείας, και την παρέδωσε ιδιοχείρως η Πρέσβης του Ηνωμένου Βασιλείου στη χώρα μας, στο Νίκο Παναγιωτόπουλο. Η παράδοση της προσφοράς εκ μέρους της βρετανικής κυβέρνησης, δείχνει πολύ ξεκάθαρα πως πλέον οι Βρετανοί έρχονται με διακρατική συμφωνία, κι όχι με εμπορική, μεταξύ Babcock και ΠΝ. Αντίθετα, έτσι όπως δείχνει η κατάσταση, το ΠΝ, σε περίπτωση που επιλέξει τους Βρετανούς, θα κάνει σύμβαση με το Royal Navy. Είναι μια ξεκάθαρη κατάσταση, που φανερώνει το ότι οι Αμερικανοί δεν “παίζουν” μόνοι τους στο θέμα της G2G συμφωνίας.

“Αλουμινότρατες”, “υπερπλοία” και λάσπη. Ποια φρεγάτα είναι τελικά η καλύτερη για το ΠΝ;

Πριν συνεχίσουμε, ας εξηγήσουμε γιατί το ΠΝ επιθυμεί Διακρατική Συμφωνία. Πολλοί θεωρούν πως η Διακρατική Συμφωνία “φωτογραφίζει” τους Αμερικανούς, κάτι το οποίο δεν ισχύει. Για παράδειγμα, το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα, είτε ο ανάδοχος ήταν η CAE, είτε η ELBIT, και στις δυο περιπτώσεις θα είχαμε διακρατική συμφωνία. Εμπλέκονται εδώ τα FMS και η χρηματοδότηση; Εμπλέκονται ζητήματα νομιμότητας; όχι και στις δυο περιπτώσεις; ποιος είναι ο λόγος;

Το ΠΝ έχει “πονέσει” πάρα πολύ με τις όποιες εμπορικές συμβάσεις σε μεγάλα του προγράμματα. Τα υποβρύχια αλλά και οι ΤΠΚ ήταν εμπορικές συμφωνίες, κατόπιν πάλι διαδικασιών επιλογής (πόσοι θυμούνται πως αντί των γερμανικών υποβρυχίων, μας πρότειναν κάποια άλλα, που ποτέ δεν δούλεψαν…). Έτσι, το ΠΝ δεν θέλει απλά να καταλήγει στα δικαστήρια, και να σταματά τις πληρωμές, ή να ξαναγίνει όμηρος επιχειρηματικών σφαλμάτων. Θέλει πλοία, και θα είναι υπεύθυνα τα πολεμικά ναυτικά και οι κυβερνήσεις των χωρών να τα παραδώσουν. Θα επιστρέψουμε στο θέμα με νεότερο και αναλυτικότερο άρθρο.

ΑΠΟΨΗ: Τι σημαίνει η Arrowhead 140 για το ΠΝ, και τι σημαίνει η πρόθεση “μίσθωσης” Type 23; Μια πρώτη απόπειρα “μετάφρασης” του βρετανικού “χτυπήματος

Άλλωστε, νεότερες πληροφορίες αναφέρουν πως και οι Γάλλοι προσφέρουν τελικά διακρατική συμφωνία για τις προτεινόμενες [email protected]. Αν και πρόσφατα οι Γάλλοι ξαναήρθαν στην ΓΔΑΕΕ, δεν γνωρίζουμε τι τελικά προσφέρουν και τι αλλαγές έχουμε. Είναι προφανές πως οι Γάλλοι δεν έχουν πει την τελευταία τους λέξη, και έχουν επικεντρωθεί στο πως θα μπορούσαν να προσφέρουν ένα πλοίο που θα καλύπτει τις ελάχιστες απαιτήσεις επιβιωσιμότητας του ΠΝ, με CIWS και ECM.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η Naval Group δεν έχει πει την τελευταία της λέξη για τις ελληνικές [email protected]!

To σίγουρο είναι πως οι Γάλλοι έχουν συμπιέσει δραματικά τις οικονομικές τους απαιτήσεις, ειδικά στο θέμα της ενσωμάτωσης νέων όπλων στο κλειστής αρχιτεκτονικής CMS της FDI, SETIS. Όπως αποδεικνύεται, το SETIS είναι πολύ δύσκολο να δεχτεί νέα όπλα, ειδικά αμερικανικής κατασκευής ή προέλευσης. Αντίθετα, το μεγάλου ατού του πλοίου συνεχίζει να είναι ο πύραυλος ASTER 30 σε συνδυασμό με το εξαιρετικό SeaFire, που θα δώσει στο ΠΝ προηγμένες αντιαεροπορικές ικανότητες περιοχής. Πάντως οι Γάλλοι εξακολουθούν να είναι στην κορυφή των πλέον ακριβών λύσεων, παρά τις -ομολογουμένως φιλότιμες- προσπάθειες συμπίεσης του κόστους.

Αποκάλυψη τώρα: Φρεγάτα SIGMA 11515 Hellenic Navy, η ολλανδική πρόταση στο ΠΝ!

Οι Ολλανδοί έχουν φέρει μια εξαιρετική πρόταση, κομμένη και ραμμένα στα μέτρα του ΠΝ. Όχι μόνο τα επιχειρησιακά χαρακτηριστικά, αλλά και τα οικονομικά. Γνωρίζοντας πως το “ταβάνι” του ΠΝ είναι τα 5 με 5,5 δις ευρώ, οι Ολλανδοί έχουν χωρέσει τα πάντα μέσα στον προϋπολογισμό, ακόμη και την εγχώρια κατασκευή. Το “πρόβλημα” με τους Ολλανδούς, είναι η διακρατική συμφωνία, και το κατά πόσο θα καταφέρει η εταιρεία να πείσει το ΠΝ, πως δεν θα έχει προβλήματα με το θέμα της ομαλής υλοποίησης του προγράμματος. H Sigma 11515HN είναι ένα εξαιρετικό πλοίο, αλλά το Ολλανδικό και Βελγικό Ναυτικά έχουν επιλέξει να πάνε στην ASWF, συνεπώς το ΠΝ θα είναι ο μοναδικός χρήστης του τύπου (μέχρι νεοτέρας). Έτσι χρειάζονται ισχυρές εξασφαλίσεις, και αυτές θα μπορούσαν να έρθουν μόνο μέσω της ολλανδικής κυβέρνησης.

Φρεγάτες για το Πολεμικό Ναυτικό, που βρισκόμαστε, τι προσφέρουν οι ενδιαφερόμενοι; τα τελευταία “νέα”

Οι Αμερικανοί αυτή τη στιγμή που μιλάμε δουλεύουν για να απαντήσουν στη LoR με κάποια LoA (Letter of Acceptance). Εκεί, αναμένεται να βελτιώσουν περαιτέρω την προσφορά τους (η μόνη που περιλαμβάνει μακροχρόνια συντήρηση και υποστήριξη με ανταλλακτικά), να στείλουν την τελική διαμόρφωση των πλοίων (γιατί όχι ξέρουμε μέχρι σήμερα είναι στο “περίπου”), ενώ θα υπάρξει και τελική διαμόρφωση της πρότασης του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, όπως επίσης και απόφαση/πρόταση για τη συμμετοχή της χώρας μας στο πρόγραμμα FFG(X) Constellation Class.

Από όσο μπορούμε να γνωρίζουμε, το ΠΝ δεν έστειλε μόνο αίτημα στην Αμερικανική Κυβέρνηση για 4 πλοία, αλλά ένα “πακέτο” αιτημάτων/προβλημάτων που θα πρέπει να καλύψουν οι Αμερικανοί. Για παράδειγμα, ζητούνται ελάχιστες απαιτήσεις αυτοάμυνας των πλοίων, δυνατότητες αποκάλυψης υποβρυχίων στόχων κοκ. Έτσι, θα λήξει το θέμα με τα ραντάρ, τα σόναρ και άλλα θέματα που πιθανότατα να προκύψουν.

Το ΠΝ θέλει έτσι να “ταιριάξει” την αγορά με μια Ενδιάμεση Λύση, που θα καλύψει όλες τις ανάγκες του. Επίσης, το ΠΝ θέλει την εγγύηση του USN στα τυχόν μηχανολογικά προβλήματα προκύψουν στα πλοία. Αν και οι Αμερικανοί ισχυρίζονται πως “όλα έχουν λυθεί”, στο ΠΝ, μετά τις περιπέτειες με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, τα υποβρύχια 214ΗΝ αλλά και τις Ρουσσέν, δεν θα το “διακινδυνεύσει”. Θα πάρει αυτό που θέλει, έτσι όπως το θέλει. Αν οι Αμερικανοί, δεν καταφέρουν να το δώσουν, δεν θα πάρουν τη “δουλειά”, simple as that. Όσοι ισχυρίζονται πως “η δουλειά είναι δοσμένη”, κοιμούνται, επιεικώς, τον ύπνο του … βλαμμένου. Αυτό το ξέρουν και το ισχυρίζονται οι “φωστήρες” του Facebook και του Twitter, αλλά δεν το ξέρουν οι εταιρείες που βρίσκονται στη διαδικασία (και συνεχίζουν να φτάνουν συνέχεια στο ΠΝ νέες βελτιωμένες προτάσεις).

Για να εξηγήσουμε, οι Αμερικανοί πράγματι βρέθηκαν, ή βρίσκονται ακόμη σε πλεονεκτική θέση, λόγω της θεσμοθετημένης διαδικασίας των FMS. Επίσης, οι Αμερικανοί φαίνεται να είναι, αν όχι οι φθηνότεροι, από τους φθηνότερους στη διαδικασία. Θα πρέπει όμως, να συμπιέσουν περαιτέρω τις τιμές κι αυτοί, ή να προσφέρουν περισσότερα, προκειμένου να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της πρότασής τους. Γνωρίζουν πολύ καλά ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο, και οι προτάσεις από Ολλανδία και Βρετανία, εκτός από πλήρεις, είναι και ικανές να δελεάσουν το ΠΝ από πλευράς κόστους και τρόπου υλοποίησης.

Οι Ισπανοί, όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, έχουν μάλλον το ικανότερο πλοίο, και μάλλον το ισχυρότερο. Το πλοίο, που έχει CMS απόλυτα συμβατό με το AEGIS (είναι ένα AEGIS Made in Spain), και κορυφαίο ραντάρ, δεν έχει κάποιο πρόβλημα, εκτός ίσως από αυτό της τιμής, αλλά και τη ύπαρξης διακρατικής συμφωνίας. Αυτό όμως δεν την κάνει την ακριβότερη πρόταση, αλλά αναμφίβολα είναι φθηνότερη της γαλλικής και ιταλικής (αν αυτή έρθει ποτέ). Σε ότι αφορά το CIWS, θα φέρει σίγουρα, απλά το Ισπανικό Ναυτικό δεν έχει επιλέξει ακόμη σύστημα (Millenium, RAM, C-RAM κοκ).

Οι Ιταλοί, αν και ήρθαν με πρόταση, διαφαίνεται μια διστακτικότητα στην κατάθεση προσφοράς τελικής, που θα περιλαμβάνει όσα επιθυμεί η Ελλάδα. Για παράδειγμα, η εταιρεία δεν έχει άποψη για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, ενώ διαφαίνεται αδυναμία να συζητήσει με ελληνικά ναυπηγεία, να προσφέρει χρηματοδότηση, αλλά, και το κυριότερο, να προσφέρει μια Ενδιάμεση Λύση που να “συγκινήσει” το ΠΝ.

Αυτοί που δεν έχουν πει τον τελευταίο λόγο είναι οι Γερμανοί. Η πρότασή τους, η αρχική πρόταση, ήταν αρκετά “συνοπτική”, σε αντίθεση με αυτές των Γάλλων, Αμερικανών, Ολλανδών και προσφάτως, Βρετανών. Το αν θα εξειδικεύσουν την πρόταση σε συγκεκριμένη “προσφορά”, είναι άγνωστο. Η αλήθεια είναι πως δεν φαίνονται και ιδιαίτερα διατεθιμένοι να κάνουν διακρατική συμφωνία, αλλά έχουν άλλα πλεονεκτήματα, καθώς, πρέπει να το ομολογήσουμε, το Ελληνικό ΠΝ είναι … γερμανοκατασκευασμένο!

Οι Γερμανοί έχουν πάρει τα περισσότερα χρήματα από νέα προγράμματα του ΠΝ, και σίγουρα ξέρουν πάντα να κερδίζουν. Αν θα γίνει ή όχι, θα το μάθουμε. Πάντως, Επιστολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος έχει σταλεί στην Γερμανική Κυβέρνηση, ενώ ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε τηλεφωνική συνομιλία της περασμένη εβδομάδα με την γερμανίδα ομόλογό του, Κάρενμπάουερ. Συνεπώς, πριν κάποιοι ράψουν αμερικανικές, γαλλικές, ή ολλανδικές σημαίες για το Ναύσταθμο, ας περιμένουν τη γερμανική πρόταση!

Ενδιάμεση Λύση

Κάθε τόσο, διαβάζουμε ΤΑ απίστευτα για την Ενδιάμεση Λύση που ΘΑ φέρουν οι Αμερικανοί. Αντιλαμβανόμαστε πως όλα αυτά φέρνουν κλικς, αλλά, για να είμαστε ξεκάθαροι, μην πιστεύετε τίποτα. Για να δοθούν πλοία επιπέδου Arleigh Burke ή Ticonderoga στο ΠΝ, πρέπει να περάσει από τον Λευκό Οίκο η υπόθεση. Το ίδιο ισχύει και για όσους λένε πως θα πάρουμε LCS σαν Ενδιάμεση Λύση. Θεωρούμε την αποδέσμευση των LCS σαν δυσκολότερη των Arleigh Burke. Και προβαίνουμε σε αυτή τη δήλωση, γνωρίζοντας τι θα γίνει σε λίγο στο twitter. Θα γράψουμε για το θέμα, αλλά να απωλέσει το USN πλοία 10ετίας, που έχει στο πρόγραμμα των deployments, είναι πολύ, πολύ, πολύ, δύσκολο.

Συνεπώς, οτιδήποτε κι αν γράφεται εδώ στην Ελλάδα, αν δεν δημοσιευτεί πρώτα σε αμερικανικό μέσο, δεν ισχύει, τόσο απλά. Μην “τσιμπάτε”, θα ήταν πολύ εύκολα για εμάς να γράψουμε χτες για “Ticonderoga, LCS, WASP, Nimitz”, αλλά κρατηθήκαμε… Δεν υπάρχει ακόμη τελική λύση από το USN, και θα τονίσουμε το εξής. Αν η BAFO από τις ΗΠΑ δεν καλύπτει το ΠΝ, ακόμη και με πυρηνικά να μας απειλήσουν, δεν θα αγοράσουμε αμερικανικά πλοία. Ο λόγος είναι απλός, υπάρχουν ήδη ολοκληρωμένες λύσεις από Ολλανδία και Βρετανία.

Αντίθετα, οι Γάλλοι με μια μάλλον περίεργη κίνηση, βρέθηκαν όχι μόνο να προτείνουν επίσημα, αλλά να θέλουν να πείσουν, μέσω “τρίτων”, πως η “παραχώρηση” των γηραιών Cassard είναι μια “καλή επιλογή” και πως οι SM-1 έχουν ακόμη “ψωμιά” μπροστά τους. Αντίθετα, η απώλεια των FREMM για το Μαρόκο και την Αίγυπτο δείχνει πως χρειάζονται και τις LaFayette, και ούτε καν αυτές, δεν είναι έτοιμοι να παραχωρήσουν. Εκτός κι αν είναι μια τακτική, της αποδέσμευσης τελικά των LaFayette και να “πούμε κι ευχαριστώ”.

Οι Ολλανδοί έχουν μια “βεντιάλια λύσεων”, που ξεκινούν από τις Μ, και φτάνουν σε δυο νεοκατασκευασθείσες 10514. Προφανώς, αν δεν έχει ήδη πάει, θα σταλεί επιστολή προθέσεων στην Ολλανδική Κυβέρνηση που θα ερωτάτε αν αποδεσμεύει τελικά, και πότε, τις φρεγάτες κλάσης Μ, προκειμένου να ξέρει το ΠΝ και να προχωρήσει στον προγραμματισμό του. Οι Μ θα ήταν μια εξαιρετική επιλογή, και μάλλον έχουν το μικρότερο τεχνολογικό και εκπαιδευτικό “ρίσκο”, αλλά υπάρχουν δεύτερες σκέψεις στην Ολλανδία για την απόσυρσή τους.

Οι Ιταλοί φαίνεται πως τελικά δεν θα μπορέσουν να προσφέρουν τελικά δυο μεταχειρισμένες FREMM-IT, αλλά μάλλον θα μπορούν να αποδεσμεύσουν τις γερασμένες, και με μικρή μαχητική αξία, Maestrale. Ακόμη και εκσυγχρονισμένες οι τελευταίες δεν μπορούν να προσφέρουν πολλά στο ΠΝ, και πολύ δύσκολα θα είχαν ελπίδες. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Ιταλία έχει έναν πολυάριθμο στόλο, και πιστεύουμε, πως έστω και την τελευταία στιγμή, θα μπορέσουν να κάνουν κάτι καλύτερο.

Η χώρα, η μόνη χώρα μετά τις ΗΠΑ, που θα μπορούσε να καλύψει το ΠΝ σε θέμα Ενδιάμεσης Λύσης είναι η Γερμανία. Ο Γερμανικός Στόλος έχει αρκετά πλοία, τα οποία όμως είναι καθηλωμένα στις βάσεις του, λόγω προβληματικής συντήρησης και περιορισμένης στελέχωσης. Δυο πλοία δεν θα έλειπαν από τους Γερμανούς, ειδικά αν βελτιωθεί η διαθεσιμότητα των υπολοίπων πλοίων τους. Ξαναλέμε, για πολλοστή φορά, πως δεν πρέπει να θεωρούμε τους Γερμανούς εκτός ανταγωνισμού.

Οι Ισπανοί έχουν το πρόβλημα της ανυπαρξίας μιας Ενδιάμεσης Λύσης. Πολλοί έχουν βάλει στο μάτι τις F100, αλλά οι τελευταίες είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ισπανικής ναυτικής υπεροχής, και δεν υπάρχει καμία περίπτωση να τις δούμε σε άλλο ναυτικό. Θεωρητικά, οι Santa Maria θα μπορούσαν να είναι μια “λύση”, αλλά οι τελευταίες θα υπηρετούν μέχρι να μπουν σε υπηρεσία οι F110. Συνεπώς, για να είμαστε ρεαλιστές, η λύση των δυο ALFA 3000 που προσφέρει η Navantia, είναι η μόνη επιλογή. Και είναι μια εξαιρετική επιλογή, ειδικά αν συνδυαστούν με τις F110, που τις θεωρούμε το κορυφαίο πλοίο της μέχρι σήμερα διαδικασίας.

Σε κάθε περίπτωση, στη “φτωχή” χώρα μας, έχουν έρθει και κονταροχτυπιούνται τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Δύσης. Πριν 8 μήνες, κάποιοι έκλαιγαν με μαύρο δάκρυ που δεν δώσαμε 3,5 δις για την αγορά 2 πλοίων. Σήμερα, το ΠΝ με λιγότερα από 5 θα αποκτήσει περίπου 10 πλοία, 4+2 νέα και 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ. Αν αυτό δεν θεωρείται από κάποιους “αποτυχία”, τότε μάλλον δεν ξέρουν τι τους γίνεται. Αν μέσα σε όλα αυτά, το ΠΝ, καταφέρει να ενισχύσει την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία, τότε ακόμη καλύτερα. Αν αναστήσει και τη Ναυπηγική Βιομηχανία, εξαιρετικά. Σε κάθε περίπτωση, κανείς δεν έχει το ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ στη Μεσογείων. Θα αγοραστεί η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΛΥΣΗ για το ΠΝ και την Ελλάδα.

 

- Advertisment -

Most Popular