31.8 C
Athens
Παρασκευή, 21 Ιουνίου, 2024
ΑρχικήΑΡΘΡΑΦ/Γ ΚΙΜΩΝ, Επιστροφή του ΠΝ στη ναυτική υπεροχή

Φ/Γ ΚΙΜΩΝ, Επιστροφή του ΠΝ στη ναυτική υπεροχή

του Δημήτρη Μητσόπουλου, Navalanalyses.com

Στις 4 Οκτωβρίου 2023 πραγματοποιήθηκε στα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν της Γαλλίας η επίσημη τελετή καθέλκυσης της πρώτης Φρεγάτας Άμυνας και Παρέμβασης (FDI) του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (HN), της ΚΙΜΩΝ (F601). Όπως θυμούνται οι αναγνώστες του ιστοτόπου μας είχε προηγηθεί η έξοδος του πλοίου (swim out) από τη στεγασμένη δεξαμενή στις 28 Σεπτεμβρίου. Η νέα κλάση φρεγατών, που θα πάρει το όνομά της από το πρώτο πλοίο το οποίο θα εισέλθει σε υπηρεσία, σηματοδοτεί την απαρχή μιας νέας εποχής για τις ναυτικές ικανότητες της Ελλάδας, καθώς πολλά ναυπηγικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά της νέας φρεγάτας εντάσσονται για πρώτη φορά στο ΠΝ.

Το άρθρο-ανάλυση  που ακολουθεί δημοσιεύτηκε στην «Πτήση» Νοεμβρίου 2023, με την τελετή όχι μόνο να αποτελεί ευκαιρία για να παραβρεθούμε σε αυτό το ιστορικό και συνάμα συγκινητικό γεγονός, αλλά και για να επικαιροποιήσουμε τις πληροφορίες για το συνολικό πρόγραμμα των ελληνικών φρεγατών κλάσης ΚΙΜΩΝ και λεπτομέρειες του εξοπλισμού τους, καθώς και να πάρουμε μια γεύση από τις ολοκληρωμένες πλέον κορβέτες κλάσης Bani Yas (Gowind 2800) των ΗΑΕ, στις οποίες βασίζεται η γαλλική πρόταση για το πρόγραμμα των κορβετών του ΠΝ (με το θέμα θα ασχοληθούμε σε επόμενη ανάρτησή μας).

Στην πραγματικότητα η μελλοντική «F601» βγήκε από τη στεγασμένη ναυπηγική κλίνη στις 29 Σεπτεμβρίου, αρκετές ημέρες πριν από την επίσημη τελετή «καθέλκυσης».

Σημειώνουμε ότι στο πλαίσιο της διαρκούς ενημέρωσης που προσπαθούμε να παρέχουμε είναι η τέταρτη φορά μέσα σε τρία χρόνια που επισκεπτόμαστε τα γαλλικά ναυπηγεία στη νότια ακτή της Βρετάνης μετά τον Δεκέμβριο του 2021 («Πτήση» 20», Ιανουάριος 2022), τον Σεπτέμβριο του 2022 («Πτήση» 29, Οκτώβριος 2022) και τον Ιούλιο του 2023 («Πτήση» 39, Αύγουστος 2023). Πιστεύουμε ότι οι αναγνώστες της έντυπης «Πτήσης» έγιναν αποδέκτες μιας πληθώρας έγκυρων πληροφοριών, που παραθέτουμε τώρα και για τους όσους μας τιμούν με την παρουσία τους σε αυτές τις σελίδες.

Η επίσημη τελετή «καθέλκυσης» ήταν η κοπή κορδέλας.

Η ημέρα της τελετής θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη όλων των Ελλήνων που παραβρέθηκαν ή που την παρακολούθησαν διαδικτυακά, καθώς αφορά την πρώτη σύγχρονη φρεγάτα που ετοιμάζεται να εισέλθει σε υπηρεσία έπειτα από σχεδόν τρεις δεκαετίες, και συγκεκριμένα 27 χρόνια από την καθέλκυση στην Ελλάδα της τέταρτης και τελευταίας φρεγάτας κλάσης ΥΔΡΑ (ΜΕΚΟ 200ΗΝ), της ΣΑΛΑΜΙΣ. Η Φ/Γ ΚΙΜΩΝ όμως, εκτός των πρωτοποριακών χαρακτηριστικών της και του βαρύτερου οπλισμού της, θα είναι κατά 1.000 τόνους σχεδόν βαρύτερη στο εκτόπισμα και περί τα πέντε μέτρα μακρύτερη στο μήκος.

Είναι αξιοσημείωτο ότι η Ελλάδα δεν είχε στον Στόλο της κύρια μονάδα επιφανείας γαλλικής προέλευσης εδώ και δεκαετίες, παρά το γεγονός ότι σήμερα η πλειοψηφία των ταχέων περιπολικών κατευθυνόμενων βλημάτων (ΤΠΚ) της (Combattante IIIA και Combattante IIIB) είναι γαλλικής προέλευσης.

Όχι μόνο το όνομα της νέας φρεγάτας, αλλά και η ανάστροφη πλώρη αναγάγουν στην ελληνική τριήρη.

Η αναμενόμενη ένταξη της Φ/Γ ΚΙΜΩΝ σε υπηρεσία στις αρχές του 2025 ή ακόμα και νωρίτερα θα αποτελέσει την αρχή της ουσιαστικής ανανέωσης του ΠΝ με ένα από τα πιο εντυπωσιακά και προηγμένα σχέδια φρεγατών παγκοσμίως. Εξάλλου, η ανεστραμμένη πλώρη της φρεγάτας γαλλικής σχεδίασης ενστικτωδώς φέρνει στον νου πλοία με τα οποία η Ελλάδα έζησε ένδοξες στιγμές και κυριάρχησε στις ελληνικές θάλασσες. Αναφερόμαστε φυσικά στο θρυλικό θωρακισμένο καταδρομικό ΑΒΕΡΩΦ αλλά και την τριήρη, το πλοίο σύμβολο και τεχνολογικό θαύμα της αρχαίας Ελλάδας.

Πέραν του χαρακτηριστικού τής «ανεστραμμένης» πλώρης για βελτίωση των επιδόσεων πλεύσης, διακρίνονται και για τα χαρακτηριστικά απόκρυψης του ίχνους (stealth). Είναι πλοία πλήρους εκτοπίσματος 4.550 τόνων, μήκους 121,6 m, πλάτους 17,7 m, πρόωσης CODAD που προσδίδει μέγιστη ταχύτητας 27 κόμβων και αυτονομία μεγαλύτερη των 5.000 ναυτικών μιλίων στην ταχύτητα των 15 κόμβων, ενώ διαθέτουν χώρους για πλήρωμα 125 ατόμων και 28 επιπρόσθετους επιβαίνοντες. Κάθε φρεγάτα φέρει δύο πνευστές λέμβους άκαμπτης γάστρας RHIB με το δικό τους σύστημα καθέλκυσης/περισυλλογής.

H πλώρη της FDI FR, μελλοντικής Amiral Ronarc’h.

Να θυμίσουμε ότι στον οπλισμό των FDI HN περιλαμβάνονται οκτώ πύραυλοι Exocet MM40 Block 3C εμβέλειας άνω των 200 km, 32 αντιαεροπορικοί πύραυλοι Aster 30 Block 1 εμβέλειας περί των 120 km σε θύλακες κατακόρυφης εκτόξευσης Sylver A50, ναυτικό πυροβόλο διπλής χρήσης ΟΤΟ 76/62 Super Rapid (SR) των 76 mm με σύστημα φόρτωσης πυρομαχικών πολλαπλής τροφοδοσίας (MF), CIWS (Close-In Weapon System) Mk49 Mod5 GMLS με 21 RAM εμβέλειας μεγαλύτερης των 13 km, δύο δίδυμοι τορπιλοσωλήνες για ελαφρές ανθυποβρυχιακές τορπίλες MU90, δύο τηλεχειριζόμενοι σταθμοί οπλισμού RWS (Remote Weapon Stations) Lionfish 20 με πυροβόλο των 20 mm, πολυβόλα και οργανικό ελικόπτερο MH-60R με τον οπλισμό του.

Η γραμμή τομής των δυο επιφανειών των πλευρών της FDI, ένα από τα ενσωματωμένα χαρακτηριστικά στελθ.

Το επόμενο χρονικό διάστημα  η ελληνική φρεγάτα έλαβε και το τελευταίο δομικό τμήμα της υπερκατασκευής, του ολοκληρωμένου ιστού PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module) βάρους 150 τόνων και ύψους 42 m.

Βίντεο: Η τοποθέτηση του ιστού PSIM στη φρεγάτα “Κίμων”

Αυτός φιλοξενεί την πλειονότητα των κύριων αισθητήρων, το κέντρο πληροφοριών μάχης CIC (Command Information Center), το ένα από τα δύο κέντρα επεξεργασίας ψηφιακών δεδομένων (data centers), καθώς και τον χώρο διοίκησης του πλοίου ως ναυαρχίδας], ενώ τους επόμενους μήνες θα γίνει η εγκατάσταση όλων των συστημάτων και του λοιπού εξοπλισμού και υποδομών. Ακολούθως θα πραγματοποιήσει σειρά θαλάσσιων δοκιμών και ελέγχων.

H υπερκατασκευή της γέφυρας

Το φθινόπωρο του 2025 θα παραδοθεί η Φ/Γ ΝΕΑΡΧΟΣ (F602), τα δομικά μπλοκ της οποίας έχουν ήδη ξεκινήσει να στήνονται στη ναυπηγική κλίνη, ενώ η τρίτη Φ/Γ ΦΟΡΜΙΩΝ (F603) θα παραδοθεί τον Οκτώβριο του 2026. Αυτό είναι αποτέλεσμα της εντυπωσιακής ταχύτητας εκτέλεσης του προγράμματος. Το συνολικό ελληνικό πρόγραμμα προηγείται ελαφρώς του χρονοδιαγράμματος (πέραν των 3,5 μηνών) λόγω επιπλέον βελτιώσεων στη διαδικασία. Το μικρό αυτό προβάδισμα θα προστατεύσει το πρόγραμμα από τυχόν καθυστερήσεις που ίσως σημειωθούν στις δοκιμές, αν και θα είναι η γαλλική FS Amiral Ronarc’h αυτή που θα ονοματίσει την κλάση των πέντε υπό παράδοση πλοίων για το Marine Nationale (MN), ως η πρώτη FDI που θα επιλύσει όποια προβλήματα ανακύψουν, παρέχοντας πρόσθετη ασφάλεια στο ελληνικό πρόγραμμα.

Tα σημεία έδρασης του πυροβόλου και πίσω του οι θέσεις του συγκροτήματος των εκτοξευτών Sylver 50 μπροστά από τη γέφυρα.

O εξοπλισμός της Φ/Γ ΚΙΜΩΝ

Οι Γάλλοι αξιωματούχοι έχουν δηλώσει επανειλημμένα ότι η κατασκευή των FDI HN δεν αποτελεί απλώς εξαγωγή πολεμικών πλοίων σε τρίτη χώρα, αλλά επιμένουν ότι παρέχουν στην Ελλάδα πολεμικά πλοία που σε ορισμένες πτυχές έχουν υψηλότερες δυνατότητες από τα δικά τους. Επιπλέον, η Ελλάδα θα προμηθευτεί τρεις FDI HN σε εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Θυμίζουμε ότι, για να επιτευχθούν αυτά τα χρονικά πλαίσια, η δεύτερη και η τρίτη φρεγάτα FDI, που αρχικά είχαν προγραμματιστεί για παράδοση στο MΝ το 2025, θα ολοκληρωθούν ως ελληνικά πλοία και μέχρι το 2027 θα λάβουν τον επιπλέον εξοπλισμό που ζητήθηκε από την ελληνική πλευρά σύμφωνα με το συμβόλαιο που υπεγράφη μεταξύ των δύο χωρών.

Πρυμναία άποψη της «F601».

Η χρονική αυτή καθυστέρηση στην υλοποίηση της τελικής διαμόρφωσης, όπως έχουμε γράψει, οφείλεται στο γεγονός ότι ο πρόσθετος εξοπλισμός που ζήτησε η ελληνική πλευρά δεν ήταν δυνατό να παραδοθεί εγκαίρως ώστε οι δύο πρώτες ελληνικές φρεγάτες να περάσουν στα χέρια του ΠΝ ως Standard 2, αφού τα όποια υλικά κατασκευής και συστήματα (που ήταν να παραδοθούν στο MN) είχαν παραγγελθεί σε χρόνους προγενέστερους της ελληνικής απόφασης για την προμήθεια των FDI. Για την τρίτη όμως FDI HN ΦΟΡΜΙΩΝ υπήρχε αρκετός χρόνος για την παραγγελία και έγκαιρη παράδοση των συγκροτημάτων αυτών, για να ενσωματωθούν στη διαδικασία ναυπήγησης του πλοίου στη Γαλλία, με συνέπεια να παραδοθεί εξαρχής στη διαμόρφωση Standard 2 το 2026. Τα πλοία του ΠΝ κατασκευάζονται σε σειρά παραγωγής αμέσως μετά το πρώτο πλοίο της κλάσης για το MN, με τα οφέλη της επιταχυμένης παράδοσης και της επίλυσης των «βρεφικών προβλημάτων», αφού το πρώτο πλοίο του τύπου, η Amiral Ronarc’h (D660), θα έχει ήδη δοκιμαστεί και εισέλθει σε υπηρεσία με το Γαλλικό Ναυτικό.

H θύρα του μεγάλου υποστέγου ελικοπτέρου και του μικρότερου για το UAV. Στα δεξιά θα τοποθετηθεί ο οπίσθιος σταθμός RWS.

Η μετατροπή των δύο πρώτων FDI HN σε Standard 2 θα πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα στη Ναυτική Βάση Σαλαμίνας και όχι στα Ναυπηγεία Ελλάς Α.Ε. (Σκαραμαγκάς), όπως είχε φημολογηθεί. Υπενθυμίζουμε ότι η έκδοση Standard 2 θα διαφέρει από την έκδοση Standard 1 των γαλλικών πλοίων με την εγκατάσταση επιπλέον όπλων, όπως και δύο ακόμη 8πλών SYLVER A50 (οπότε οι ASTER 30 θα φτάσουν τους 32 πυραύλους), RAM για αυτοάμυνα, συστημάτων εκτοξευτών ηλεκτρονικών αντιμέτρων (DLS) από τη Lacroix, καθώς και συγκεκριμένες προσθήκες στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό. Ωστόσο το πλοίο θα είναι FFBNW («Fitted For But Not With») για τα συστήματα, που σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει ανάγκη για «κοπή τμημάτων του» για την εγκατάσταση, για παράδειγμα, του Sylver A50 VLS.

Ο διπλός τορπιλοσωλήνας θα βρίσκεται πίσω από το μπλε κάλυμμα, ενώ πίσω από το «πανό» του εταιρικού logo υπάρχει το άνοιγμα πρόσβασης στο RHIB.

Δεδομένου ότι δεν έχουν γίνει γνωστά τα λεπτομερή τεχνικά χαρακτηριστικά των γαλλικών πλοίων και του γεγονότος ότι οι Γάλλοι δεν έχουν αποφασίσει ακόμα να εξοπλίσουν πλήρως τα πλοία τους (περιλαμβανομένων και συστημάτων DLS), μπορούμε με λογική βασιμότητα να προβλέψουμε ότι η ελληνική φρεγάτα, ακόμη και στην έκδοση Standard 1, θα υπερτερεί ελαφρώς σε εξοπλισμό σε σύγκριση με το γαλλικό αντίστοιχο. Αυτό γίνεται χάρη στην ενσωμάτωση πρόσθετου εξοπλισμού, όπως συστήματος προειδοποίησης προσπίπτουσας ακτινοβολίας λέιζερ (L-ESM) και πυροβόλου 76 mm με σύστημα φόρτωσης πυρομαχικών MF, το οποίο θα παρέχει προηγμένη δυνατότητα αντιπυραυλικής και αντιαεροπορικής άμυνας. Ακόμη δεν γνωρίζουμε τον προμηθευτή του L-ESM, αλλά μπορούμε να υποθέσουμε ότι θα είναι η SAAB. Επιβεβαιώθηκε ότι οκτώ αισθητήρες θα αποτελέσουν το σύνολο της σουίτας LWS που καλύπτει ολόκληρο το πλοίο και παρέχει πλήρη ενημέρωση για πιθανές απειλές.

Στην οροφή της οπίσθιας υπερκατασκευής διακρίνεται το μεγάλο ασπίδιο για την προστασία από την εκτόνωση των καυσαερίων κατά την εκτόξευση πυραύλων από το RAM.

Τα νέα ελληνικά πλοία θα ενσωματώνουν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και θα έχουν εξαιρετικά υψηλές δυνατότητες σε όλες τις μορφές πολέμου. Μας τονίστηκε ότι η FDI HN θα είναι πλήρως εξοπλισμένη για την αντιμετώπιση των τρεχουσών και μελλοντικών απειλών χάρη στον προηγμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό της, τον πλήρη και σύγχρονο οπλισμό που θα φέρει, καθώς και την ψηφιακή αρχιτεκτονική που θα επιτρέπει εύκολες αναβαθμίσεις. Αυτό σημαίνει ότι το πλοίο θα διαθέτει ένα ολοκληρωμένο σύνολο επικοινωνιών (συμπεριλαμβανομένου του τερματικού Link 16) και ηλεκτρονικού πολέμου (συμπεριλαμβανομένου του πολύτιμου R-ECM), με το πρόσθετο πλεονέκτημα πλήρους ολοκλήρωσης (Integration) του οπλισμού, περιλαμβανομένων συστημάτων όπως το RAM, που είναι ενσωματωμένο πλήρως στην υποδομή του CMS SETIS.

To συγκρότημα PSIM της Φ/Γ ΚΙΜΩΝ δίπλα στο πλοίο. Αργότερα τοποθετήθηκε επί του πλοίου

Σχετικά με το R-ECM μας επιβεβαιώθηκε ότι ένα νέο σύστημα (που είναι εξαιρετικά προηγμένο και πλήρως συμβατό με της λοιπές ηλεκτρονικές υποδομές), το οποίο βρίσκεται υπό ανάπτυξη για το MN, θα εγκατασταθεί στις ελληνικές φρεγάτες. Η FDI HN μπορεί να εξοπλιστεί σχετικά εύκολα, καθώς υφίσταται η υποδομή τροφοδοσίας του για να το υποστηρίξει, ενώ έχουν προβλεφθεί οι θέσεις όπου θα εγκατασταθούν οι δύο κεραίες του. Σχετικά με το R-ECM, εκπρόσωπος της Naval Group τον Μάιο του 2023 είχε δηλώσει ότι «δεν έχει νόημα να έχεις ένα εξαιρετικό R-ESM και ένα παλαιάς γενιάς R-ECM. Γι’ αυτό προσπαθούμε να εξοπλίσουμε τις FDI μόνο με τεχνολογία τελευταίας γενιάς». Πρόσθεσε επίσης ότι το νέο σύστημα R-ECM θα προέρχεται πιθανότατα από την Elt Roma, αλλά η Thales θα αναλάβει το λογισμικό. Να σημειώσουμε ότι για λόγους ασφαλείας και εμπιστευτικότητας, πλήρεις πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα και τον λεπτομερή εξοπλισμό των FDI HN περιλαμβάνονται αποκλειστικά στο απόρρητο μέρος του συμβολαίου που υπογράφηκε το 2022.

Ο ιστός PSIM πάνω στην πρώτη γαλλική FDI, την «D660».

Επιβεβαιώσαμε επίσης ότι το ΠΝ έχει προγραμματίσει να ενσωματώσει το Camcopter S-100 UAS της Schiebel, καθώς και ότι η εταιρεία Viking Norsafe Hellas θα παράσχει το 9,5 μέτρων RHIB για τις ελληνικές φρεγάτες αντί του Zodiac Milpro ECUME που υπάρχει στις γαλλικές. Η φρεγάτα διαθέτει μια μικρή θύρα στη δεξιά πλευρά της, στο οπίσθιο τμήμα, που βρίσκεται ελαφρώς πάνω από το επίπεδο της θάλασσας. Αυτή έχει ως σκοπό τη διευκόλυνση της επιβίβασης των πλοηγών (πιλότων), εξαλείφοντας την ανάγκη για ρίψη κλίμακας. Επιπλέον, η ίδια θυρίδα μπορεί να λειτουργήσει ως δευτερεύουσα επιλογή πρόσβασης για Ομάδες Ειδικών Επιχειρήσεων (SOF), που συνήθως βρίσκονται επί του RHIB κατά τη διάρκεια των λειτουργιών εκκίνησης ή ανάκτησης.

Lionfish TOP – Sintesi – Brescia
Photo Shooting

Σχετικά με την επιλογή του RWS Lionfish 20 αντί των γνωστών Nexter Narwhal, το Πολεμικό Ναυτικό πιστεύει ότι αυτό το σύστημα είναι καλύτερο έναντι όλων των διαθέσιμων επιλογών και επιπλέον θεωρεί τη Leonardo ως τον πλέον αξιόπιστο προμηθευτή, ιδίως στον τομέα τής εν συνεχεία υποστήριξης των συστημάτων. Ο εντυπωσιακός ρυθμός βολής του με τις 1.000 β.α.λ. και η πλήρης ενσωμάτωσή του στο CMS και στο κέντρο μάχης ασύμμετρου πολέμου (PCLCMA) θα παρέχουν στο πλοίο ολοκληρωμένη προστασία.

Από τις απεικονίσεις και την προσεκτική παρατήρηση του πλοίου είναι σαφές ότι υπάρχει χώρος και για τρίτο σύστημα στη δεξιά πλευρά κοντά στη γέφυρα, αλλά το πιθανότερο είναι ότι μια ενδεχόμενη εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος που ζυγίζει σχεδόν μισό τόνο χωρίς τον φόρτο των πυρομαχικών θα επηρεάσει τη συμπεριφορά του χωρίς την κατάλληλη μελέτη. Παρ’ όλα αυτά, εκτιμάται ότι τα δύο RWS θα παρέχουν πλήρη κάλυψη. Από την άλλη, ένα σύστημα RWS μεγαλύτερου διαμετρήματος, όπως των 30 mm, αν και ίσως επιθυμητό δε θα μπορούσε να τοποθετηθεί σε τόσο μικρό χώρο κοντά στη γέφυρα, ενώ το βάρος θα ήταν σχεδόν τριπλάσιο. Στον αντίστοιχο χώρο πάνω από το υπόστεγο υπάρχει δυνατότητα για ένα RWS και όχι για δεύτερο, αφού το σημείο καταλαμβάνει το ραντάρ προσέγγισης ελικοπτέρου, και μελλοντικά για δεύτερη κεραία του R-ECM.

Η Ελλάδα θα είναι ο πρώτος χρήστης αυτού του προηγμένου οπλικού συστήματος, ενώ RWS Lionfish 20 θα εξοπλίσει τέσσερα περιπολικά πλοία της κλάσης Island, τα οποία αποκτήθηκαν από την Ακτοφυλακή των Ηνωμένων Πολιτειών. Προτείνεται επίσης από τη Leonardo για το ελληνικό πρόγραμμα κορβετών (3+1 πλοία), τόσο για την υποψηφιότητα Gowind 2800 της Naval Group όσο και την FCX30 (κλάση Al Zubarah του Κατάρ) της Fincantieri. Συνεπώς, δυνητικά, τουλάχιστον 16+4 πύργοι Lionfish θα εξοπλίσουν 10 ελληνικά πολεμικά πλοία στο εγγύς μέλλον.

Ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος (Μ) Ιωάννης Δρυμούσης (ΠΝ), στη γέφυρα της φρεγάτας, που την εποχή της καθέλκυσης ήταν ακόμη «γυμνή» από εξοπλισμό.

Όσον αφορά στον ASTER 30, υπογραμμίστηκαν χαρακτηριστικά όπως η αδρανειακή καθοδήγηση για την ενδιάμεση πτήση προς τον στόχο με χρήση ενημερωμένων δεδομένων στόχων που μεταδίδονται από το ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών, ο ενεργός ερευνητής για την τερματική φάση αναχαίτισης, η υψηλή ταχύτητα που προσεγγίζει τα 4,5 Mach, οι απαράμιλλες δυνατότητες ελιγμών, το μεγάλο ύψος εμπλοκής που φτάνει τα 20 km, η μεγάλη εμβέλεια αναχαίτισης στόχων που ξεπερνά τα 120 km (όντας επταπλάσια συγκριτικά με τους ESSM που εξοπλίζουν τις Φ/Γ κλάσης ΥΔΡΑ), η μεγάλη «No Escape Zone», η αντοχή στα αντίμετρα και το υψηλό Pk. Όπως μας τονίστηκε, χάρη σε αυτές τις εξαιρετικές ικανότητες του πυραυλικού συστήματος, τον υψηλό ρυθμό βολής του SYLVER VLS σε συνδυασμό με το προηγμένο ραντάρ σταθερής διάταξης πολλαπλών λειτουργιών SEAFIRE, επιτυγχάνονται όχι μόνο ταυτόχρονες εμπλοκές στόχων (αντιμετωπίζοντας επιτυχώς επιθέσεις κορεσμού), αλλά μειώνεται η ανάγκη για ταυτόχρονη βολή δεύτερου βλήματος, αφού ο Aster 30 θα προσβάλει τον στόχο ταχύτατα, σε μεγάλη απόσταση και με μεγάλη κινητική ενέργεια.

Αυτό θα δώσει την άνεση στο πλήρωμα να αποφασίσει αν θα πραγματοποιήσει δεύτερη βολή στην περίπτωση που αντιληφθεί ότι η καταστροφή του στόχου δεν επετεύχθη. Εξασφαλίζει με λίγα λόγια πολύτιμο χρόνο αντίδρασης στο πλοίο για την άμυνά του και εξοικονόμηση πυρομαχικών για την αντιμετώπιση μελλοντικών απειλών. Κάτι που δεν αναφέρεται συχνά για τον ASTER 30 είναι ότι μπορεί να λειτουργήσει και ως πύραυλος μέσης εμβέλειας από τη στιγμή που η κεφαλή μάχης ενεργοποιείται σχεδόν αμέσως μετά την εκτόξευσή του και μπορεί έτσι να καταστρέψει στόχους σε απόσταση μόλις τριών χιλιομέτρων από το πλοίο. Οι στόχοι που μπορεί να εμπλέξει ο ASTER 30 Block 1 ποικίλλουν και περιλαμβάνουν UAV, αεροσκάφη, ελικόπτερα, κατευθυνόμενα βλήματα, βαλλιστικούς πύραυλους κάποιων κατηγοριών κ.ά. Υπενθυμίζουμε ότι χωρίς καμία τροποποίηση στους εκτοξευτές Sylver οι ελληνικές Φ/Γ, χάρη στο ραντάρ SEAFIRE, θα μπορούν να βάλουν τον εξελιγμένο ASTER 30 Block 1NT, όταν αυτός καταστεί διαθέσιμος, μια έκδοση του Aster που προσεγγίζει σε εμβέλεια τα 150 km και ενσωματώνει περισσότερες ικανότητες αντιβαλλιστικής άμυνας.

Κάτι που λησμονείται από πολλούς που εστιάζουν μόνο στους εντυπωσιακούς ASTER 30, είναι οι τορπίλες MU90 της Naval Group που θα διαθέτουν οι νέες ελληνικές φρεγάτες. Οι συγκεκριμένες «fire and forget» τορπίλες θεωρούνται από τις καλύτερες παγκοσμίως και θα χρησιμοποιούνται με έναν από τους καλύτερους συνδυασμούς σχετικών αισθητήρων ASW (επίσης σε παγκόσμιο επίπεδο): του σόναρ γάστρας Bluehunter (Kingklip Mk2) της Thales και του χαμηλής συχνότητας συρόμενης διάταξης CAPTAS-4 (Combined Active Passive Towed Array Sonar, Συνδυασμένο Ενεργό Παθητικό Σόναρ) επίσης της Thales στην έκδοση Συμπαγούς Ανεξάρτητης (CI) ρυμούλκησης (συστοιχία μετάδοσης-ρυμουλκούμενο σώμα ανεξάρτητο από τον δέκτη). Το «πακέτο» μαζί με σουίτα ανθυποβρυχιακών συνεργατικών εμπλοκών Bluescan της Thales και με το εξαιρετικό οργανικό ελικόπτερο MH-60R που φέρει ποντιζόμενο σόναρ χαμηλής συχνότητας AL AN/AQS-22 ALFS, ηχοσημαντήρες και τορπίλες Mk54, αδιαμφισβήτητα εκτινάσσουν την ανθυποβρυχιακή ικανότητα των ελληνικών φρεγατών σε κορυφαίο επίπεδο παγκοσμίως.

Η MU90 είναι τελευταίας γενιάς ελαφριά τορπίλη βάρους 304 kg και μήκους σχεδόν 2,9 m.

Η MU90 είναι τελευταίας γενιάς ελαφριά τορπίλη βάρους 304 kg και μήκους σχεδόν 2,9 m, αποτέλεσμα συνεργασίας Ιταλίας και Γαλλίας. Μπορεί να αντιμετωπίσει οποιονδήποτε τύπο υποβρυχίου, συμβατικής ή πυρηνικής πρόωσης, με εξελιγμένη παρακολούθηση στόχων και ικανότητα αποφυγής ενεργών ή παθητικών αντιμέτρων, χάρη στην προηγμένη επεξεργασία σήματος που της επιτρέπει να ταξινομεί όλα τα είδη «έξυπνων» αναλωσίμων και παρεμβολέων μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Στην αρχική φάση της πορείας της χρησιμοποιεί παθητικό ερευνητή για να παραμένει «αόρατη», ενώ στην τελική φάση λειτουργεί το ενεργό σόναρ της. Σημειώνεται ότι η μπαταρία της τορπίλης κινεί αντλία (pump jet, που είναι cativation free) και παρέχει αθόρυβη προώθηση βοηθώντας την να παραμένει απαρατήρητη από τον στόχο μέχρι ο ακουστικός ερευνητής της να μεταβεί στην ενεργή λειτουργία. Η κεφαλή ζυγίζει 32 κιλά σε διάταξη ικανή να διατρήσει οποιοδήποτε υποβρύχιο διπλού ανθεκτικού, ενώ προσφέρει ικανότητα καταστροφής στόχων ανεξάρτητα από το βάθος (μέσα στα σχεδιαστικά της όρια). Η ταχύτητά της κυμαίνεται από 29 έως και 50 κόμβους (επιλέγεται αυτόματα η κατάλληλη ταχύτητα για το επιχειρησιακό σενάριο και την τακτική), ενώ η μέγιστη εμβέλεια είναι περίπου 10 km υπό μέγιστη ταχύτητα και έως 23 km υπό την ελάχιστη. Το μέγιστο επιχειρησιακό βάθος ξεπερνά τα 1.000 μέτρα.

Το πυροβόλο διπλής χρήσης OTO76 SR των FDI HN δεν θα διαθέτει τη συλλογή (Kit) του συστήματος STRALES για τη χρήση κατευθυνόμενων πυρομαχικών για αναχαίτιση εισερχόμενων πυραύλων τύπου DART, αφού σύμφωνα με το ΠΝ οι ASTER 30 και κυρίως το σύστημα RAM υπερκαλύπτουν την αντιπυραυλική απαίτηση. Επίσης, η συλλογή STRALES προσθέτει επιπλέον βάρος στην πλώρη και κόστος στο συνολικό πρόγραμμα, ενώ τα βλήματα DART ανεβάζουν ακόμα περισσότερο τη συνολική δαπάνη με το δυνητικό όφελος να είναι μικρό. Το πυροβόλο όμως, που όπως προαναφέραμε επιτυγχάνει 120 β.α.λ., θα έχει εγκατεστημένο το αυτόματο σύστημα φόρτωσης πυρομαχικών MF που επιτρέπει αυτόματη διαχείριση ανάμεσα στους διαθέσιμους τύπους και βολή εναντίων στόχων με γρήγορες ριπές.

Στα πυρομαχικά του συμπεριλαμβάνεται το αντιπυραυλικό PFF (Pre-Formed Fragments) που φέρει πυροσωλήνα προσέγγισης VTPA FB76 και σφαιρίδια βολφραμίου με προκαθορισμένο αποτέλεσμα διασποράς για καταστροφή του στόχου (πύραυλος, βόμβα ανεμοπορίας, UAV κ.λπ.). Η καθολική αναβάθμιση όμως των δυνατοτήτων του OTO76 θα γίνει με την εισαγωγή σε υπηρεσία των πυρομαχικών της σειράς τύπου VULCANO, αν επιλεγούν, δηλαδή των: μη κατευθυνόμενων βλημάτων εκτεταμένου βεληνεκούς (άνω των 30 χιλιομέτρων) BER (Ballistic Extended Range) με ρυθμιζόμενο πυροσωλήνα κατά στόχων επιφανείας και ξηράς, των κατευθυνόμενων μεγάλου βεληνεκούς (άνω των 40 χιλιομέτρων) GLR (Guided Long Range) με καθοδήγηση IMU+ GPS και ρυθμιζόμενο πυροσωλήνα κατά στόχων ξηράς και τέλος των κατευθυνόμενων μεγάλου βεληνεκούς (έως 40 km) GLR/IR (Guided Long Range Infra Red) με χρήση συστήματος καθοδήγησης IMU+GPS και τερματική καθοδήγηση υπερύθρων (IR) για στόχους επιφανείας. Η απόδοση και η ακρίβεια λοιπόν του πυροβόλου μαζί με το υπερσύγχρονο ραντάρ ελέγχου πυρός (FCR) STIR 1.2 EO Mk2 θα είναι η βέλτιστη και ανώτερη σε ό,τι έχει σε υπηρεσία σήμερα το ΠΝ.

Με την έξοδο της Φ/Γ ΚΙΜΩΝ από τη ναυπηγική κλίνη άρχισε η τοποθέτηση των μπλοκ της Φ/Γ ΝΕΑΡΧΟΣ.

 

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Πόσες φρεγάτες Constellation θέλει το ΠN και κυρίως… που θα βρούμε τα λεφτά;

H υπόθεση των φρεγατών Constellation για το Πολεμικό μας Ναυτικό είναι σαφώς αυτή που προσελκύει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο χώρο της άμυνας, λόγω μεγέθους...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Το Πολεμικό Ναυτικό αναζήτα το πιθανό κόστος των LCS, πριν πάει σε κορβέτες

Όπως έχουμε πει, ενώ το Πολεμικό Ναυτικό θέλει ως μια "ενδιάμεση λύση", πολύ ειδικά τις LCS Freedom 13, 15, 17 & 19 (όπως πρώτη...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -