Από την πρώτη στιγμή, είχαμε πει πως δεν πρέπει να υποτιμούμε το Πολεμικό μας Ναυτικό. Ο τρόπος με τον οποίο διαπραγματεύεται πολλές φορές δεν μπορεί να γίνει κατανοητός από εμάς, αλλά πρέπει να ενστερνιστούμε πως το ΠΝ δεν θα πάρει κάτι «έτσι στην τύχη».
Φρεγάτα FCX-HN, θα μπορούσε να είναι ο game changer στο Αιγαίο;
Όταν ανακοινώθηκαν οι φρεγάτες FDI, τότε είμασταν, σχεδόν σίγουροι, πως ακολουθούν οι κορβέτες Gowind. Άλλωστε, η τιμή που είχαν δώσει οι Γάλλοι αρχικά για 4 από αυτές, με όπλα και κατασκευή στη Γαλλία με σφιχτό χρονοδιάγραμμα, ήταν λίγο κάτω από τα 1,7 δις ευρώ. Το ΠΝ βελτίωσε την τιμή με 5 πλοίο και τιμή στα 2 δις, πάντα με κατασκευή στη Γαλλία. Αν οι Γάλλοι είχαν δώσει αυτή την τιμή με κατασκευή εντός Ελλάδος, ίσως να είχαμε κλείσει. Δεν το έκαναν, και το ΠΝ άρχισε αυτό που ξέρει καλά να κάνει. Να διαπραγματεύεται.
Τουρκία: Πρώτο βήμα για τη ναυπήγηση των 3 επόμενων φρεγατών Istanbul
Οι πρώτοι που έφεραν προσφορά, μετά τους Γάλλους, ήταν οι Ολλανδοί. Μετά εμφανίστηκαν οι Βρετανοί, οι Αμερικανοί προσέφεραν ένα mix grill μεταχειρισμένων καινούργιων πλοίων (που πλέον δεν ισχύει, καθώς το Κονγκρέσο όπως φαίνεται δεν εγκαταλείπει τα LCS), αλλά η έκπληξη ήρθε από την ιταλική Fincantieri. Όταν η ΟΝΕΧ δεν κατάφερε να πάρει κομμάτι της πίτας των φρεγατών (της 1ης φάσης), ήρθε γρήγορα σε συνεργασία με την Fincantieri και προσέφερε ένα πλοίο εξαιρετικό, που θα μπορούσε να έχει έρθει και σαν αρχική πρόταση στη θέση της Bergamini.
H Doha Class, ή FCX-30, είναι ένα πλοίο που προέρχεται από τα ιδιαίτερα δραστήρια ναυπηγεία της Ιταλίας. Το ιδιαίτερο της Fincantieri ως ομίλου όμως, είναι πως έχει εξαιρετικές σχέσεις με τις ΗΠΑ και το Αμερικανικό Ναυτικό. Αυτό σημαίνει πως έχει «συμβατότητα» με τη χρηματοδότηση που έχει εξασφαλίσει η ΟΝΕΧ από τη DFC (τον αμερικανικό οργανισμό αναπτυξιακής χρηματοδότησης). Με λίγα λόγια, οι Αμερικανοί μπορούν να χρηματοδοτήσουν την ανανέωση ελληνικού ναυπηγείου, οι Ιταλοί να φτιάξουν εκεί νέες φρεγάτες/κορβέτες, κι όλοι να είναι χαρούμενοι.
Θα είμαστε σαφείς. Η ιταλική αποστολή (ελληνοϊταλική αν το προτιμάτε) δεν είναι εύκολη. Το ΠΝ έχει ξεκαθαρίσει πως θέλει πλοία, όχι να διασώσει ναυπηγεία σε βάρος της μαχητικής του αξίας. Κι εκεί είμαστε όλοι μαζί του. Επίσης, οι Ιταλοί έχουν εμφανιστεί μόλις λίγους μήνες πριν. Δεν έχουν κάνει τις ατελείωτες συζητήσεις που έκαναν για χρόνια οι Γάλλοι με τους επιτελείς του ΓΕΝ. Άρα, δεν ξέρουν τι θέλει το ΠΝ, τουλάχιστον τόσο καλά όσο οι Γάλλοι ή οι Αμερικανοί.
Παραδόθηκε στο Ναυτικό του Κατάρ η πρώτη κορβέτα κλάσης Doha
Με λίγα λόγια. Η γαλλική πρόταση είναι στο τραπέζι, ώριμη, ισχυρή, κοστολογημένη, κι έχει πείσει το ΠΝ και τη ΓΔΑΕΕ πως είναι υλοποιήσιμη. Οι Βρετανοί έχουν φέρει ένα πλοίο, σε μέγεθος αντιτορπιλικού, οπλισμό φρεγάτας, και κόστος… κορβέτας. Επίσης έχουν φέρει χρηματοδότηση και κατασκευή του πλοίου στην Ελλάδα, μαζί με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Είναι ακριβότεροι από τους Γάλλους, αλλά δικαιολογείται… Πως μπορούν μπουν «σφήνα» σε όλα αυτά οι Ιταλοί; Κι όμως μπορούν.
Τι προτείνουν Fincantieri-Onex για Ελευσίνα και κορβέτα για το Πολεμικό Ναυτικό
Έτσι στις αρχές της εβδομάδας, στα χέρια του ΠΝ έφτασε μια νέα προσφορά των Ιταλών. Αυτή τη φορά, δεν αφήνει πολλά στην τύχη. Προσφέρει 4 φρεγάτες FCX-30, με Initial Logistic Support, όπλα, ειδικό εξοπλισμό εκπαίδευσης, υποδομές, σε τιμή χαμηλότερη, για πρώτη φορά των Γαλλικών Gowind! Κι αυτό, με κατασκευή των 3 εκ των 4 πλοίων στην Ελλάδα, στην Ελευσίνα! Συνολικό κόστος; 2 δις ευρώ!
Στο ποσό αυτό, περιλαμβάνεται η γνωστή διαμόρφωση της FCX-30, με πυροβόλο των 76 χιλιοστών, 16 αντιαεροπορικών πυραύλων MICA VL, 8 Exocet MM40Blk3c, δύο διπλών εκτοξευτών τορπιλών MU90, CIWS, radar KRONOS AESA, σόναρ CAPTAS-2 και Kingklip Mk2, αλλά, το σημαντικότερο, πλήρη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου, δηλαδή EW με ECM. Με αυτό τον τρόπο, και με κόστος εντός των 2 δις, οι Ιταλοί θέλουν να καλύψουν το μειονέκτημα του ΠΝ, που στερείται πλοίων με σοβαρό σύστημα ECM.
ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ: Sa’ar 6 για το ΠΝ, κι όμως οι Γερμανοί “ξανάρθαν” με ισραηλινές “ενισχύσεις”!
Η ιταλική πρόταση δεν διαφοροποιεί το κόστος, σχετικά με το που θα κατασκευαστεί το κάθε πλοίο, αλλά προσφέρει σημαντική επιτάχυνση αν τα πλοία χτιστούν όλα στην Ιταλία (λογικό, καθώς τα ελληνικά ναυπηγεία ακόμη είναι στο… cloud). Αν επιλέξουμε να κατασκευαστούν στην Ελλάδα (τα 3 από τα 4), τότε θα υπάρξουν διαφορές στο χρόνο παράδοσης (που όμως οι Ιταλοί έχουν υπολογίσει επακριβώς).
Στην πρόταση δεν συμπεριλαμβάνεται και αντίστοιχη για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αν και οι Ιταλοί έχουν δηλώσει (όχι δεσμευτικά) πως μπορούν να τον κάνουν, αν τους επιλέξει το ΠΝ (και φυσικά, θα γίνει στη χώρα μας). Βέβαια, δεν έχει γίνει η δουλειά που έχουν κάνει Ολλανδοί, Γάλλοι, Αμερικανοί, και Βρετανοί πάνω στο θέμα, απλά βασίζονται στην υψηλή τεχνογνωσία τους.
Με την ιταλική προσφορά, το ΠΝ έχει πλέον 3 προτάσεις, ας πούμε τελικές, στο τραπέζι. Με τόσες πολλές και δυνατές προσφορές, θεωρούμε πως οι επιτελείς θα εξαναγκάσουν τις εταιρείες, να κάνουν δώσουν κάτι περισσότερο έστω και την τελευταία στιγμή. Ακόμη και να μην είναι κάτι με οικονομικό αντίκρυσμα, μπορεί να είναι με εθνική σημασία, π.χ. κάποια πρόσθετη συμφωνία αμυντικής συνδρομής-συνεργασίας!
Πυροβόλα Vulcano της Leonardo για τις νέες καναδικές φρεγάτες
Οι Ιταλοί αυτή τη στιγμή έχουν τη φθηνότερη προσφορά, με τους Γάλλους να έπονται, και τους Βρετανούς να είναι ακριβότεροι, αλλά με ένα πλοίο «όνειρο». Βέβαια, η Doha Class είναι κι αυτή με τη σειρά της ένα πλοίο που αρέσει πολύ, ενώ η Gowind, πέρα από το ότι είναι καλά εξοπλισμένη, προσφέρεται με ηλεκτρική πρόωση και αρκετή συμβατότητα με τις 3 FDI HN.
To θέμα είναι πως όλοι δείχνουν να διεκδικούν το θεωρητικά μικρό «συμβόλαιο» του ΠΝ. Όπως έχουμε πει, το Πολεμικό μας Ναυτικό είναι Tier 1 Navy, που οι άλλοι βλέπουν τι κάνει και ακολουθούν. Και δεν υπάρχει μεγάλο διεθνές ναυπηγείο να μην επιθυμεί να “σηκώσει τη γαλανόλευκη” σε δικά του πλοία.