10.3 C
Athens
Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, 2025
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΕΞΕΛΙΞΗ: "Σύννεφα" στις διαπραγματεύσεις για τις FDI HN λόγω MBDA και ASTER...

ΕΞΕΛΙΞΗ: “Σύννεφα” στις διαπραγματεύσεις για τις FDI HN λόγω MBDA και ASTER 30;

Η απόφαση για τις γαλλικές φρεγάτες FDI HN είναι μια μεγάλη αγορά του Αιώνα, όχι μόνο φυσικά για το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις γενικότερα. Το πρόγραμμα αναμένεται να ξεπεράσει τα 3 δις ευρώ, αλλά αν συνδυαστεί με αγορά κορβετών (εμείς επιμένουμε να τις λέμε ελαφριές φρεγάτες) και εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, τότε το κόστος εκτοξεύεται στα 5 δις.

ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ στο ΠΝ, μετά τις FDI HN, τα MH-60R και τις τορπίλες, έρχονται M Class, Alkmaar και Gowind HN

Θα είμαστε σαφείς. Αν δεν “κλείσει” το θέμα των FDI HN, αν δηλαδή δεν υπογραφούν όλες οι συμβάσεις (δεν θα είναι μια, αλλά πολλές) για τα πλοία, τότε δεν υπάρχει περίπτωση να προχωρήσουμε σε κορβέτες, αλλά και σε εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Οι Γάλλοι πρόσφεραν τιμή second to none, προκειμένου να “νικήσουν” τους Ολλανδούς, ενώ το πλοίο τους θεωρήθηκε από το ΠΝ το πλέον προηγμένο. Σημείο αναφοράς για τις FDI HN, είναι βέβαια ο συνδυασμός Seafire/ASTER30, που δίνει ικανότητες αεράμυνας περιοχής στο ΠΝ μας, που μέχρι σήμερα θα πολεμούσε μόνο σε ESSM Block 1.

Συνεργατική εμπλοκή: Όταν οι φρεγάτες FDI θα κάνουν τον «μαέστρο» του στόλου

Το διακύβευμα είναι μεγάλο. Δεν μας “παίρνει” το πρόγραμμα να αστοχήσει, καθώς αν τα πλοία δεν έρθουν στο σωστό χρονοδιάγραμμα, και χωρίς επιπλέον χρήματα, τότε όλη η προσπάθεια πάει “στράφι”. Βέβαια, είμαστε απόλυτα σαφείς ότι το ΠΝ δεν παίζει. Οι ασφαλιστικές δικλείδες που βάζει είναι εξαιρετικές, και δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Διότι αν υπάρξει πρόβλημα, και δεν έχουμε επιχειρησιακά πλοία το 2025, το Αιγαίο θα αλλάξει χέρια μετά το 2025, χωρίς να πέσει “τουφεκιά”. Δεν αποκλείουμε την “άνοδο” της ολλανδικής λύσης για τις SIGMA 10514 για την εξασφάλιση της ύπαρξης διαθέσιμων λύσεων για το ΠΝ σε κάθε περίπτωση.

Πως έχασε η SIGMA 11515HN από την FDI HN; Πως τα κατάφεραν οι Γάλλοι έστω και την τελευταία στιγμή;

Η επιλογή των γαλλικών πλοίων, είχε ένα καλό-κακό. Όλα τα πλοία θα κατασκευαστούν στη Γαλλία. Κακό είναι γιατί δεν θα επιστρέψει ένα μεροκάματο στα ναυπηγεία στην Ελλάδα, καλό γιατί δεν θα έχουμε την εμπειρία των Super Vita, που τα πλοία δεν έχουν παραδοθεί ούτε μέχρι την ώρα που θα πρέπει να… εκσυγχρονιστούν λόγω παλαιότητας. Το ΠΝ έχει αποστολή να προστατεύει τα θαλάσσια σύνορά μας, όχι τα κρατικοδίαιτα ναυπηγεία. Κατά την άποψή μας, η επιλογή κατασκευής στο εξωτερικό είναι η καλύτερη την παρούσα στιγμή.

Sea Fire: Έτοιμο για εγκατάσταση στις FDI, μετά το «πράσινο φως» της DGA

Βέβαια, αν αυτό είχε γίνει με τους Ολλανδούς ή άλλο πλοίο, ακόμη θα προσπαθούσαμε να ανοίξουμε τα οδοφράγματα έξω από τη Μεσογείων, ενώ το ΓΕΝ θα είχε πυρποληθεί για παραδειγματισμό. Και Ολλανδικά ή Αμερικανικά ή Ιταλικά ή -ακόμη χειρότερα- Γερμανικά, και κατασκευή στο εξωτερικό, αυτό θα είχε προκαλέσει επανάσταση. Μας προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η απόφαση για κατασκευή εκτός Ελλάδας, δεν προκάλεσε εντυπώσεις στην περίπτωση των FDI HN και λαϊκίστικες αντιδράσεις.

Multilayered Air Defence στις ελληνικές FDI HN. Υπάρχει τελικά μειονέκτημα στην κορυφαία μελλοντική φρεγάτα μας;

Αυτό που θα έπρεπε όμως να είχε γίνει, να είχαμε δει, είναι η αντίδραση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Οι ελληνικές αμυντικές εταιρείες, είναι άνω του 95% εξαγωγικές. Μόνο έτσι θα επιβίωναν τις εποχές των Μνημονίων, καθώς οι δικές μας ένοπλες Δυνάμεις δεν αγόραζαν μέχρι το 2019, ούτε… βίδες. Δεν είναι όμως ποτέ δυνατόν να δοθεί συμβόλαιο αξίας 5 δις, χωρίς να μην έρθει στην Ελλάδα ένα ικανό κατασκευαστικό ποσοστό για τις ελληνικές εταιρείες. Αν από τα 5 δις, 1 ή 1,5 δις δεν “πέσει” στην Ελλάδα, καλύτερα να τις κλείσουμε τις ελληνικές βιομηχανίες, και ας κλαιγόμαστε μετά που δεν έχουμε “άμυνα”.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Πόσο κόστιζε κάθε υποψήφια φρεγάτα για το ΠΝ, πως φτάσαμε στις FDI HN;

Ευτυχώς για την Ελλάδα, το ΠΝ είχε κάνει μια ανοιχτή διαδικασία, όπου οι κατασκευαστές “κονταροχτυπήθηκαν” με κάθε τρόπο. Έτσι, όχι μόνο έριξαν τις τιμές, όχι προσέφεραν ότι καλύτερο είχε η τεχνολογία, αλλά προσέφεραν και υψηλό ποσοστό προστιθέμενης αξίας. Για παράδειγμα, οι Ολλανδοί προσέφεραν την κατασκευή μέχρι και των 4 πλοίων στη χώρα μας, το ίδιο και οι Ιταλοί ή οι Γερμανοί ή άλλοι ενδιαφερόμενοι. Οι Αμερικανοί 3 πλοία στη χώρα, οι Ισπανοί και τα 4 και πάει λέγοντας!

Amiral Louzeau και Amiral Castex: Θα είναι αυτές οι πρώτες ελληνικές FDI HN;

Επίσης, Ολλανδία και ΗΠΑ πρότειναν πολύ υψηλό ποσοστό προστιθέμενης αξίας για την ελληνική αμυντική βιομηχανία (σε συμπαραγωγές υποσυστημάτων). Γνωρίζουμε μάλιστα πως οι ΗΠΑ είχαν επίσημα προτείνει ποσοστό κοντά στο 35% για κατασκευή στη χώρα μας. Δηλαδή, για κάθε ευρώ, το 0,35 θα ξαναέπεφτε στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, η MBDA UK, που πρότεινε τα εξαιρετικά CAMM ER, είχε προχωρήσει σε συμφωνίες με κορυφαίες ελληνικές εταιρείες για συμπαραγωγή του βλήματος, ενώ η Ελλάδα θα μπορούσε να συμμετάσχει και στο CAMM EER.

EXOCET MM40 BLOCK 3c: Το έτερο υπερόπλο των FDI HN και οι μοναδικές δυνατότητες που προσφέρει στο ΠΝ

To CAMM ER θα μοιραζόταν σε IDE και MILTECH (σύμφωνα με δηλώσεις της MBDA UK στη DEFEA), αλλά και αρκετές άλλες εταιρείες. Επίσης, η HENSOLDT είχε συμφωνήσει για συμπαραγωγή του TRD-4D, η Lockheed για συνεργασίες και υποστήριξη του COMBATSS-21, η THALES για συνεργασίες εκτεταμένες στα SM400 και APAR2, κοκ. Για να τα χτυπήσουν όλα αυτά οι Γάλλοι, πρότειναν αντίστοιχα ποσοστά, αλλά με κατασκευή των πλοίων στη Γαλλία. Μια ομολογουμένως δύσκολη άσκηση, και θα εξηγήσουμε το γιατί.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Gowind ΗΝ, θα ανακοινωθούν μαζί με την επιλογή των FDI ΗΝ από το ΠΝ;

Κάποια στιγμή, είχε ειπωθεί πως οι Γάλλοι θα έκαναν συμπαραγωγή όλων των πλοίων τους με την Ελλάδα. Δηλαδή τα 5 γαλλικά και τα 3 ελληνικά, θα ήταν συμπαραγωγή. Αν μια ελληνική εταιρεία, π.χ. EFA Group αναλάμβανε κομμάτι του συστήματος EW ή του SETIS (η SCYTALIS κατασκευάζει το CMS του P-3, τα καταφέρνει στον αέρα, δεν θα τα κατάφερνε στη θάλασσα;), δεν θα το κατασκεύαζε μόνο για τα 3 ελληνικά, αλλά για το σύνολο των 8 πλοίων. Αυτό ήταν το πρώτο που “ξέχασαν” οι Γάλλοι μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας. Τώρα πια, μιλάνε μόνο για τα 3 ελληνικά. Ή αν μιλάμε ενίοτε για τα γαλλικά, εξαιρούν έξυπνα πιθανές άλλες εξαγωγές (η FDI HN, αν πετύχει με το ΠΝ, θα γίνει εμπορική επιτυχία).

Η Naval Group και το ΠΝ τα βρήκαν! Έρχεται αγορά 3 FDI που συνδυάζεται -επιτέλους- με Gowind;

Βέβαια, θα είμαστε σαφείς. Η Naval Group και η THALES, από τις πληροφορίες που έχουμε συγκεντρώσει, τιμούν το λόγο τους, και προσπαθούν να βρουν Έλληνες συνεργάτες για να προχωρήσουν σε συνεργασίες. Τη διαδικασία επιβλέπει στενά η ΓΔΑΕΕ, η οποία θα δεσμεύσει τις Γαλλικές εταιρείες με συμβάσεις, προκειμένου να δώσουν υποκατασκευαστικό ρόλο σε ελληνικές. Οι πιέσεις από ελληνικής πλευράς είναι πολύ ισχυρές, και οι Γάλλοι δείχνουν να ανταποκρίνονται. Και η διαδικασία συνεχίζεται.

EKTAKTO: Γαλλική ρελάνς με τις FDI, οι Γάλλοι αποδεικνύουν πως είναι “πολύ σκληροί για να χάσουν”

Αυτό από όσο ξέρουμε, ισχύει για τη Naval Group και τη THALES. H THALES δεν μας εκπλήσσει με τη θετική συμπεριφορά της, ούτως ή άλλως έχει συνεργασίες με ελληνικές εταιρείες, έχει ισχυρό κατασκευαστικό κλάδο στην Ελλάδα, έχει Έλληνες που δουλεύουν για αυτή σε ελληνικό έδαφος, και κινείται σωστά, καλύπτοντας σε πρώτη φάση τις απαιτήσεις της ΓΔΑΕΕ και του ΠΝ για εγχώρια συμμετοχή. Η Naval Group, έχει με τη σειρά της δεσμευτεί εγγράφως, και δείχνει να ψάχνει για σοβαρές συνεργασίες.

Αν και βέβαια, δεν ξέρουμε τι ποσοστό θα προσφέρει τελικά, από τη στιγμή που τα πάντα θα γίνουν στη Γαλλία. Αν είχαμε πλοία να κατασκευάζονται εδώ, τότε κατ’ελάχιστον θα χρειάζονταν την τοπική αμυντική βιομηχανία για να τοποθετήσει τα συστήματα υψηλής τεχνολογίας. Δηλαδή οι ελληνικές εταιρείες ούτε Integration των συστημάτων στα πλοία δεν θα μπορούν να κάνουν, και πως άλλωστε. Ελλάδα βρίσκονται οι εταιρείες, όχι Γαλλία. Θεωρούμε όμως πως θα βρεθεί κάποια λύση, καθώς αυτή είναι η αδιαπραγμάτευτη απαίτηση του ΠΝ, και έχουν υπάρξει γραπτές δεσμεύσεις από τους Γάλλους.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ NAVAL GROUP για την FDI: H πρόταση για το Πολεμικό μας Ναυτικό

Οι πληροφορίες μας όμως δεν επιβεβαιώνουν το ίδιο με την MBDA. H MBDA France, δεν έχει πείσει, και (όπως δείχνουν τα πράγματα) δεν φαίνεται δείχνει ιδιαίτερα διατεθειμένη να συνεργαστεί με Έλληνες, όπως έδειχνε η MBDA UK (στην περίπτωση των CAMM/CAMM ER). O ASTER 30 όμως είναι εκ των ων ουκ άνευ για τις FDI HN, είναι ο λόγος που επιλέχθηκε και το πλοίο. Έτσι, η MBDA δεν δείχνει διάθεση συνεργασίας, και από όσο επιβεβαιώσαμε, λίγες μέρες πριν την λήξη των διαδικασιών και οριστικοποίηση των συμβολαίων, δεν έχει προσφέρει κάτι ουσιαστικό σε ελληνική συμμετοχή. Ναι, υπάρχει deadline, γιατί διαφορετικά δεν θα υπάρξουν υπογραφές εντός του 2021, κάτι επίσης απολύτως απαραίτητο και ανάγκη για την εξαίρεση της προκαταβολής από τον κανόνα των ελλειμάτων. Κοινώς, αν καθυστερήσουν αρκετά οι Γάλλοι, όλο το πρόγραμμα τίθεται σε κίνδυνο από χρηματοδοτικής πλευράς.

Περί ASTER 30, MICA VL-NG, ESSM, και CAMM-ER/CAMM-EER, απαντάμε στα σχόλια, ενώ η MBDA προσφέρει ελληνική συμπαραγωγή στους CAMM!

Και είναι περίεργη η όλη κατάσταση, καθώς η MBDA έχει πάρει μέσα σε ένα χρόνο τεράστια συμβόλαια από Ελλάδα και Κύπρο και είναι ένας προνομιούχος προμηθευτής των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Μην ξεχνάμε τους Meteor, μην ξεχνάμε τους ΑΜ.39 Exocet, τώρα τους ΜΜ.40, ASTER 30 κ.ο.κ. Έτσι, για την ιστορία, τα Rafale από το 1,5 δις στην αρχή, έφτασαν τα 2,5 δις. Ποιος πήρε το επιπλέον δισεκατομμύριο; Γιατί να μην δοθεί με τόσα δις κάποιο υποκατασκευαστικό έργο στην Ελλάδα; To περίεργο είναι πως η ελληνική αμυντική βιομηχανία έχει κατασκευάσει χιλιάδες πλακέτες για πυραύλους MICA στο παρελθόν και σήμερα, η MBDA ούτε καν σκέφτεται να συνεχίσει την -έτοιμη- συνεργασία. Όχι να ξεκινήσει κάτι νέο, να συνεχίσει αυτό που είχε γίνει κάποτε.

Η MBDA επιβεβαιώνει το συμβόλαιο Α/Α πυραύλων για τον Καναδά

Θα μπορούσε να πει κανείς πως η MBDA το κάνει αυτό για να μην διαταράξει τα σφικτά χρονοδιαγράμματα που έχει επιβάλει το ΠΝ στις παραδόσεις των πλοίων. Οι  πληροφορίες μας όμως αναφέρουν πως η MBDA έδωσε αρχικά ημερομηνίες παράδοσης όπλων μετά τις παραδόσεις πλοίων (!), κάτι που ανάγκασε τη Naval Group να επέμβει δυναμικά για να λύσει το θέμα (παραλίγο οι FDI να λήξουν… άμεσα). Η Naval Group δεν σκοπεύει να θέσει ένα τόσο σοβαρό πρόγραμμα σε κίνδυνο, ειλικρινά για λεπτομέρειες και μικροσυμφέροντα. Και φυσικά το ΠΝ θέλει πλοία ετοιμοπόλεμα το 2025, όχι άοπλα.

Rheinmetall και MBDA ενώνουν τις δυνάμεις τους για το νέο Σύστημα Ναυτικού Λέιζερ

Έχουμε επίσης επιβεβαιώσει, πως η ΓΔΑΕΕ και το ΥΠΕΘΑ έχουν σηκώσει πολύ ψηλά τον πήχη για τους Γάλλους. Η Ελλάδα αποδέχτηκε την κατασκευή στη Γαλλία, αλλά με την προϋπόθεση για fair play από γαλλικής πλευράς προς την αμυντική μας βιομηχανία. Αν εταιρείες όπως η IDE, EFA, MILTECH, ALTUS, PRISMA κ.α. καινοτομούν, παράγουν αμυντικά προϊόντα για Ευρώπη, ΗΠΑ και Ισραήλ, γιατί να μην μπορούν να το κάνουν για τα ελληνικά πλοία; Τι το δύσκολο έχουν τα γαλλικά όπλα στην κατασκευή, που δεν μπορεί να το κάνει η αφρόκρεμα της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας;

ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514

Δεν έχουμε πλέον τα Ααντισταθμιστικά ωφέλη στις προμήθειες αμυντικού υλικού. Τότε, οι κατασκευάστριες εταιρείες υπερτιμολογούσαν πολλές φορές τις προμήθειες (άλλες εποχές), και έδιναν ότι ποσοστό ήθελαν στις ελληνικές εταιρείες. Σήμερα αυτό δεν γίνεται, απαγορεύεται ούτως ή άλλως από το νόμο. Τώρα, το υποκατασκευαστικό έργο δίνεται με βάση τον ανταγωνισμό. Αν η κατασκευή πλακετών για ASTER είναι ίδιου ή χαμηλότερου κόστους από τη Γαλλία, τότε δίνεται δουλειά σε ελληνικές εταιρείες. Τι θέλουν να μας πουν, πως στην Ελλάδα παράγουμε ακριβότερα;

Οι ελληνικές εταιρείες είναι ούτως ή άλλως ισχυρά ανταγωνιστικές σε τιμές και ποιότητα. Η IDE παράγει πλέον μεγάλο ποσοστό των απαρτίων για ESSM και IRIS-T, η EFA Group εξάγει προϊόντα υψηλής τεχνολογίας σε όλο τον πλανήτη, η MILTECH το ίδιο, ενώ κατασκευάζει καλωδιώσεις και εξαρτήματα για όλατα Rafale. Όλες κερδίζουν συμβόλαια, από Ινδονησία μέχρι ΗΠΑ, με συνδυασμό υψηλής ποιότητας, και χαμηλής τιμής. Πως μπορεί η MBDA να μην βρίσκει μια ελληνική εταιρεία να συνεργαστεί;

Άσκηση Αντικειμενικότητας: Ένας Belhaρίτης υπερασπίζεται τις… FDI-HN

Δεν κατηγορούμε την MBDA, ούτε τη Naval Group. Αυτές καλά κάνουν, δεν πρέπει να τα βλέπουμε όλα “άσπρο-μαύρο”. Κοιτούν το συμφέρον τους, και το συμφέρον των υποκατασκευαστών τους, και των όποιων παλιών συνεργατών τους. Θα μπορούσαμε να πούμε πως ροκανίζουν το διαθέσιμο χρόνο, ελπίζοντας να πάνε σε υπογραφές χωρίς να έχει κλείσει δεσμευτικά η ελληνική συμμετοχή. Ας μην ξεχνάμε, πως έχουμε πάρει ουκ ολίγα προϊόντα της Aerospaciale/ MBDA France τα τελευταία 50 χρόνια, από τους “άγουρους” MM.38 μέχρι τους ASTER 30 και Meteor.

Ελληνικές Belh@rra και Kortenaer, όταν η ιστορία επαναλαμβάνεται για μια ακόμη φορά και με μεγαλύτερη επιτυχία

Πρώτη η ΠΤΗΣΗ προέβαλε τα πλεονεκτήματα των όπλων αυτών. Γράψουμε κάτι νέο, θετικό για τα όπλα αυτά, κάθε δεύτερη μέρα. Αλλά θα είμαστε αμείλικτοι. Ξαναλέμε πως ο ESSM Block 2 κατασκευάζεται στην Ελλάδα, με το ποσοστό που έχει η Intracom Defence, με +200 πυραύλους (για πλοία και κορβέτες), η επιστροφή οικονομικά στη χώρα θα ήταν μεγαλύτερη από τα έξοδά μας για να τους αγοράσουμε. Το Κράτος θα ξόδευε π.χ. 400 εκ. ευρώ, αλλά θα έπαιρνε θέσεις εργασίας, φόρους, υπεραξίες σε μεγαλύτερο νούμερο.

Αν ο ASTER 30 κατασκευαστεί 100% στη Γαλλία, τι θα πάρουμε πίσω; ΟΚ, θα πάρουμε ASTER. Αν αγοράζαμε CAMM ER (για HF2, Arrowhead 140, FREMM IT, SIGMA) τότε θα είχαμε ίσως μέχρι και γραμμή συναρμολόγησης-παραγωγής. Θέλουμε το ίδιο και για τους ASTER, MICA, EXOCET. Όχι για εμάς στην ΠΤΗΣΗ, αλλά για την ελληνική αμυντική Βνιομηχανία. Θα είχαμε κομμάτι στους CAMM EER, θα είχαμε σε κάποια χρόνια γραμμή παραγωγής. Με τους 120+ ASTER που θα αγοράσουμε, με τους 50+ MM.40, τι θα κερδίσει η χώρα; Τους πυραύλους;

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η Naval Group δεν έχει πει την τελευταία της λέξη για τις ελληνικές Belh@rra!

Ξαναλέμε, υπάρχουν ελληνικές εταιρείες που έχουν κατασκευάσει πολλές χιλιάδες πλακέτες για τους MICA κι όχι μόνο (ESSM, IRIS-T κα). Θα μπορούσε άνετη η MBDA να συνεργαστεί με όλες τις εταιρείες που έχουμε αναφέρει για κομμάτια των πυραύλων στην Ελλάδα. Η THALES θα κάνει όσα ελπίζουμε πως θα κάνει, το ίδιο και η Naval Group (δίνοντας πιθανότατα κομμάτια από το CMS SETIS όχι μόνο για τα 3 ελληνικά πλοία αλλά και για τα γαλλικά). Ίσως σε κάποιους αρέσει να ρίχνουν νερό στο μύλο του αντιαμερικανισμού, και να ρίχνουν όλο το φταίξιμο σε Αυστραλούς, Βρετανούς και ΗΠΑ για την AUKUS, αλλά αν δούμε λίγο προσεκτικά την όλη ιστορία εκεί, θα αναρωτηθούμε απλά γιατί οι Αυστραλοί δεν είχαν χαλάσει νωρίτερα το συμβόλαιο. Από που ξεκίνησε η αυστραλιανή προστιθέμενη αξία, και που κατέληξε;

Φρεγάτες κλάσης “ΥΔΡΑ”: Οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 

Οι λόγοι που οι Αυστραλοί έφυγαν από τους Γάλλους, είναι απλοί (για όποιον θέλει να τους ψάξει). Οι λόγοι που φεύγουν από τα Tiger και πηγαίνουν σε Apache, που πήραν MH-60R αντί για ΝFH90 είναι απλοί. Οι λόγοι που οι Ισπανοί σκέφτονται να αγοράσουν MH-60R, αντί για NFH90, είναι απλοί. Οι λόγοι που οι Ιταλοί φεύγουν (στο μέλλον, όχι άμεσα) από τον ASTER και πηγαίνουν στον CAMM ER, είναι απλοί. Μπορούμε να γράφουμε όλη μέρα. Αλλά δεν έχει να κάνει με τη Γαλλία. Έχει να κάνει με τη νοοτροπία μερικών εταιρειών.

Περί ASTER 30, MICA VL-NG, ESSM, και CAMM-ER/CAMM-EER, απαντάμε στα σχόλια, ενώ η MBDA προσφέρει ελληνική συμπαραγωγή στους CAMM!

Σαν ΠΤΗΣΗ, θέλουμε τις FDI HN στο ΠΝ, εκτιμούμε τον ASTER 30, και μάλιστα έχουμε υπερθεματίσει για τις Gowind HN (ενώ υπάρχουν στο τραπέζι οι 10514). Ουσιαστικά έχουμε συμφωνήσει υπέρ της “γαλλοποίησης” του Πολεμικού Ναυτικού. Ο λόγος είναι ξεκάθαρος. Αφού το επέλεξε να γίνει έτσι το ΠΝ, εμάς μας περισσεύει. Τιμούμε το λόγο μας, και είχαμε πει πως θα είμαστε δίπλα στις αποφάσεις του ΠΝ. Και τώρα αυτό κάνουμε, το ίδιο το ΠΝ θέλει να έχουμε ελληνική βιομηχανική συμμετοχή. Το μόνο που πρέπει να γίνει είναι οι γαλλικές εταιρείες να τιμήσουν τις υποσχέσεις που δόθηκαν από το Μακρόν στον Έλληνα πρωθυπουργό.

Εισηγήσεις NavalDefence Forum, Καλύβας (MILTECH), “Φρεγάτες, εμείς είμαστε οι «ΑΓΟΡΑΣΤΕΣ» και δεν ζητάμε τίποτα «ΔΩΡΕΑΝ»

Σε διαφορετική περίπτωση, το ΠΝ έχει αποδείξει, πως δεν “μασάει”. Από πέρσι το καλοκαίρι, το ΠΝ απέδειξε πως δεν κάνει πίσω πουθενά. Συνεπώς, weapons free με τους Τούρκους, αλλά και weapons free με τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενο. Και η ΓΔΑΕΕ, με ένα Ναύαρχο στο τιμόνι της, ακολουθεί το ΠΝ. Weapons free, κυριολεκτικά και μεταφορικά.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

EKTAKTO: Το προηγμένο υποβρύχιο VICTA θα ναυπηγείται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπεγράψε Μνημόνιο

Την Τρίτη 14 Ιανουαρίου τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπέγραψαν με τη βρετανική εταιρεία προηγμένης θαλάσσιας τεχνολογίας SubSea Craft (SSC) Μνημόνιο Κατανόησης (MOU) με τα Ναυπηγεία...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Ινδονησιακό αποβατικό βάλλει με RM-70 εναντίον εχθρικής ακτής, μια ακόμη ιδέα για το ΠΝ!

Tο Ινδονησιακό Πολεμικό Ναυτικό εκτέλεσε στις αρχές Δεκεμβρίου 2024, μια ενδιαφέρουσα άσκηση, όπου -ανάμεσα σε άλλα- το παλαίμαχο, ναυπήγησης 1961, αποβατικό πλοίο KRI Teluk...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -