Στην κυριακάτικη Καθημερινή, ο Βασίλης Νέδος έγραψε το παρακάτω πολύ ενδιαφέρον άρθρο, που μπορείτε να διαβάσετε εδώ. Το πλέον ενδιαφέρον όμως κομμάτι, που αφορά τις φρεγάτες, είναι το ακόλουθο.
“Ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι εξελίξεις σχετικά με την ανανέωση των φρεγατών. Το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.) αναμένεται ότι περί τα μέσα προς τέλη Μαΐου θα είναι σε θέση να καταθέσει την τελική αξιολόγησή του προς την πολιτική ηγεσία. Ενδιαφέρουσες είναι οι συζητήσεις με τους Ολλανδούς. Μετά το Πάσχα, αναχωρεί για τις Κάτω Χώρες κλιμάκιο του Π.Ν., το οποίο θα εξετάσει την κατάσταση των φρεγατών τύπου «Μ» του ολλανδικού και βελγικού ναυτικού, που προσφέρονται ως πιθανή ενδιάμεση λύση.
Η Ολλανδία εγκαταλείπει την πρώτη από τις δύο φρεγάτες Μ μέχρι νεωτέρας
Το κλιμάκιο θα εξετάσει και ναρκοθηρευτικά κλάσης «Alkmaar». Το εύρος των συνομιλιών με τους Ολλανδούς υποδηλώνει ότι αποτελούν έναν σημαντικό ανταγωνιστή, όπως άλλωστε και οι Γάλλοι. Μετά το Πάσχα αναμένεται και ένα δεύτερο κύμα προτάσεων ή βελτίωσης των υφισταμένων. Σε αυτό ίσως υπάρξει και η οριστική πρόταση των Γερμανών, οι οποίοι δεν έχουν πει ακόμη την τελευταία λέξη.
Επίσης, από τις ΗΠΑ αναμένεται η νέα πρόταση ενδιάμεσης λύσης, καθώς η προηγούμενη ενδιάμεση λύση περί Oliver Hazard Perry και περιπολικά της αμερικανικής ακτοφυλακής είναι εκτός συζήτησης για την Αθήνα. Αναμένεται, επιπλέον, να γίνουν πιο ολοκληρωμένες και οι προτάσεις Ισπανίας, Ιταλίας και Ηνωμένου Βασιλείου. Τις προηγούμενες ημέρες καταγράφηκε και ενδιαφέρον από την Κορέα, συγκεκριμένα από τη Hyundai, για ναυπήγηση της τοπικής εκδοχής των αντιτορπιλικών Arleigh Burke, βέβαια σε κορεατικά ναυπηγεία.”
Παρουσίαση της ολλανδικής πρότασης για τις φρεγάτες στον ΥΕΘΑ
Όπως πλέον αποκαλύπτει ο έγκυρος δημοσιογράφος, οι Ολλανδοί έχουν φέρει μια πανίσχυρη πρόταση, που προβλέπει ουσιαστικά τον εκ βάθρων εκσυγχρονισμό του Πολεμικού μας Ναυτικού, προφανώς με λογικό κόστος. Έχει γίνει γνωστό πως οι Ολλανδοί διαθέτουν το συντομότερο δυνατόν τις δικές τους φρεγάτες κλάσης Μ, με την πρώτη μάλιστα να έχει ακινητοποιηθεί λόγω έλλειψης πληρώματος. Αλλά το Ολλανδικό Ναυτικό έχει αποφασίσει να μείνει μόνο με τις LCF μέχρι την παράδοση των ASWF, αρκεί να πάρει το ελληνικό συμβόλαιο.
Πότε θα είναι έτοιμος ο διάδοχος των ολλανδικών φρεγατών LCF;
Για το Βέλγιο τα πράγματα είναι προφανώς δυσκολότερα, καθώς οι δυο φρεγάτες κλάσης Μ είναι οι μόνες του ναυτικού τους, και τα μόνα αξιόλογα πλοία! Δηλαδή, αν το Βέλγιο δώσει τα πλοία του, τότε παύει να έχει Πολεμικό Ναυτικό! Φυσικά, κάποια στιγμή θα παραλάβει νέες φρεγάτες, τύπου ASWF, αλλά μέχρι τότε θα περάσει στην επιχειρησιακή ανυπαρξία. Προφανώς, οι Ολλανδοί, έχουν έρθει σε κάποιου είδους συμφωνία με το Βέλγιο, έτσι ώστε να δεσμεύσουν τις φρεγάτες του μελλοντικά υπέρ της Ελλάδας.
Με αυτό τον τρόπο, οι Ολλανδοί προσφέρουν μέχρι το τέλος της δεκαετίας όχι πλέον 2, αλλά 4 φρεγάτες κλάσης Μ, οι οποίες μαζί με τη βασική του προσφορά των 4 SIGMA 11515HN, των 2 χαμηλού κόστους 10514, τις 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, σημαίνει πως μέχρι το τέλος του 2030 το ΠΝ θα έχει πλέον ανανεώσει το Στόλο του κατά 100%! Κι όλα αυτά, με κόστος κάτω από 5,5 δις που είναι το “ταβάνι” του προγράμματος.
Υποβρύχια drone και υποστήριξη για τα νέα Ολλανδικά ναρκοθηρικά
Την ίδια στιγμή, οι αξιωματικοί του ΠΝ θα επισκεφτούν και πλοία ναρκοπολέμου κλάσης Alkmaar, που ενδιαφέρουν το ΠΝ για την συμπλήρωση των αριθμών πλοίων του τύπου. Η απώλεια του ΚΑΛΛΙΣΤΩ πρέπει και θα αναπληρωθεί, και το ΠΝ ψάχνει τη βέλτιστη λύση. Οι Ολλανδοί έχουν αρκετά πλοία του τύπου, και μάλιστα έχουν πουλήσει κάποια σε ευρωπαϊκές χώρες.
ΑΠΟΨΗ: Το μοναδικό κριτήριο με το οποίο θα επιλέξει το Πολεμικό Ναυτικό τις νέες του φρεγάτες
Το σίγουρο είναι πως η Ολλανδία έχει μπει πολύ δυναμικά στο “παιχνίδι” της διεκδίκησης του ελληνικού συμβολαίου, και δεν δείχνει πως θα εγκαταλείψει την προσπάθεια. Η Ενδιάμεση Λύση της είναι μέχρι στιγμής η καλύτερη από όλες τις άλλες, ενώ ο ολλανδικός στόλος έχει διάφορα “ενδιαφέροντα” πλοία που θα θέλαμε να δούμε σε ελληνική υπηρεσία. Αυτό που εμείς θα θέλαμε ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ να δούμε με ελληνική σημαία, είναι ένα από τα δυο LPD κλάσης Rotterdam. Είναι από τα πλέον σύγχρονα LPD σε υπηρεσία σήμερα, και θεωρούμε, πως με λίγη καλή θέληση, μπορεί ένα από τα δυο να “χωρέσει” στον περιορισμένο ελληνικό προϋπολογισμό.
Το σίγουρο είναι πως ο πήχης στη διαδικασία έχει ανεβεί πάρα πολύ, όχι μόνο σε επίπεδο πλοίων, αλλά και σε επίπεδο Ενδιάμεσης Λύσης. Το έχουμε γράψει εδώ και καιρό, το Πολεμικό Ναυτικό θέλει Νέο… Πολεμικό Ναυτικό. Η Μεγάλη Βρετανία το έχει ήδη προσφέρει (με αρκετές Type 23 αν το θέλουμε), αλλά και η Ολλανδία, έρχεται πολύ δυναμικά για να καταφέρει κάποιος να την αγνοήσει. Λύσεις όπως οι Maestrale, δεν είναι λύσεις. Λύσεις όπως οι O.H.Perry, που τις απορρίψαμε σαν Adelaide, δεν είναι λύσεις. Και θα παρακαλούσαμε όσους προσπαθούν να μας πείσουν να “δεχτούμε” τις αρχαιοπρεπείς Cassard, να σταματήσουν να το κάνουν.
ΑΠΟΨΗ: Είναι λύση οι φρεγάτες Type 23, αν γίνουν διαθέσιμες νωρίτερα από το αναμενόμενο;
Όταν στο “τραπέζι” έχουν πέσει οι Type 23 και οι M Class, καλύτερα είναι να μην κάνουν καν τον κόπο να προσφέρουν άλλοι O.H.Perry ή Cassard. Ακόμη κι αν μας πληρώσουν να τις πάρουμε, είναι πρόβλημα, όχι λύση. Ελπίζουμε πως θα δούμε και K130 ή F124 από Γερμανία, F100 από Ισπανία, LaFayette από Γαλλία, Ticonderoga/LCS από ΗΠΑ. Αλλιώς, δεν υπάρχει Ενδιάμεση Λύση. Τόσο απλά.