Πληροφορίες της σελίδας μας αναφέρουν πως ο νέος σχεδιασμός των Ενόπλων Δυνάμεων προβλέπει τη μείωση των “οροφών” της Δομής Δυνάμεων όχι μόνο στην Πολεμική Αεροπορία (στα 200 αεροσκάφη, καλώς εχόντων των πραγμάτων), αλλά και στο Πολεμικό Ναυτικό. Έτσι, ενώ το 2020 η Δομή που είχε εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ προέβλεπε για το Στόλο, 12 πλοία επιπέδου φρεγάτας και 6 επιπέδου κορβέτας, η νέα “άποψη” που μάλλον θα επιβληθεί στον Κλάδο, είναι ο αριθμός των μεγάλων μονάδων επιφανείας να μειωθεί στα μόλις 8 σκάφη.
Θεωρητικά, το νούμερο αυτό θα επιτευχθεί σε λίγα χρόνια (καθώς θα αποσύρονται οι παλαιές φρεγάτες κλάσης S), με τις 3 φρεγάτες κλάσης “Κίμων”, συν την μια επιπλέον που συζητάμε να αγοράσουμε, και τις 4 φρεγάτες κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ, όταν και αν αυτές εκσυγχρονιστούν. Με λίγα λόγια, χωρίς να έχει κλείσει η αγορά της 4ης “Κίμων” και με απίστευτες παλινωδίες στο θέμα του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, σχεδιάζεται ένα Ναυτικό μικρομεσαίου μεγέθους, σε σχέση με τις ανάγκες μας, τις γεωπολιτικές μας προσδοκίες και κυρίως την απειλή που αντιμετωπίζουμε.
Παρά λοιπόν ότι σε πολλές περιπτώσεις ο ΥΕΘΑ έχει μιλήσει με ενθουσιασμό για ένα “νέο ΠΝ”, με μελλοντικές φρεγάτες Constellation, με μελλοντικές ευρωκορβέτες και τις “Κίμων” τώρα και σε ρόλο φορέων πυραύλων cruise, η οικονομική πραγματικότητα φαίνεται να είναι αμείλικτη. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ακόμη και ο κ. Δένδιας έχει μιλήσει κάποια στιγμή για 16 κύριες μονάδες Στόλου, εντούτοις δεν έχει διευκρινιστεί ποτέ ποια είναι η έννοια της “κύριας μονάδας”. Για παράδειγμα, οι Ομάδες Κρούσης του ΠΝ το καλοκαίρι του 2020 είχαν ενσωματώσει τις πυραυλακάτους κλάσης Ρουσσέν, που πολλές φορές – εξ ανάγκης- αναλαμβάνουν και αποστολές επιπέδου κορβέτας. Μήπως λοιπόν θεωρούμε κύριες μονάδε στόλου και τις Ρουσσέν; Που έχει ειπωθεί τον τελευταίο καιρό πως θα εκσυγχρονιστούν (κάτι απαραίτητο).
Το Δόγμα περί “Μικρού Πολεμικού Ναυτικού” και τι σημαίνει για την Ελλάδα;
Τυχόν υιοθέτηση αυτού του σχεδιασμού, θα συμπαρασύρει και πολλά άλλα μέσα του ΠΝ. Για παράδειγμα, το ΠΝ δεν θα έχει πλέον ανάγκη για 18 ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα, MH-60R και S-70B/B6, οπότε να αναμένουμε τα παλαιότερα S-70B6 να αποσυρθούν για εξοικονόμηση πόρων. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, σημαίνει πως ενώ η Τουρκία αυξάνει τον υποβρύχιο στόλο της, εμείς θα μειώνουμε τα ανθυποβρυχιακά μας μέσα!
Πάντως μια τέτοια σύνθεση του Στόλου, αν υλοποιηθεί, θα θυμίζει δραματικά αυτά που είχαμε περιγράψει από το 2021 ως “Μικρό Ναυτικό”. Ενώ οι αναφορές του ΥΕΘΑ σε “Θόλο του Αιγαίου”, δηλαδή σε παράκτιες συστοιχίες που πρόκειται να κάνουν “απαγόρευση πρόσβασης” στο Αιγαίο για τον Τουρκικό Στόλο, τείνουν να επιβεβαιώσουν τις πληροφορίες μας.
Με λίγα λόγια, υπάρχει σοβαρός φόβος πως το Πολεμικό Ναυτικό βαδίζει σε συρρίκνωση (δια της… ποιοτικής αναβάθμισης του), ενώ το πρόγραμμα που είχε προετοιμαστεί το 2020 με στόχο τη συνολική ανανέωση του Στόλου, έχει αστοχήσει πλήρως στην προοπτική του. Βέβαια οι διάφορες υποσχέσεις για νέα μεγάλα πλοία (φρεγάτες, κορβέτες, υποβρύχια) είναι καλοδεχούμενες, αλλά παραπέμπουν σε υλοποιήσεις “μιας και δύο και τριών κυβερνήσεων μετά”, κάπου την επόμενη δεκαετία και σε ασταθές διεθνές περιβάλλον και με πολλές υποθέσεις και μη ελεγχόμενες παραμέτρους.
Πριν κλείσουμε θα πρέπει να πούμε, πως τα περί 8 φρεγατών είναι κάτι που πρέπει πρώτα να γίνει αποδεκτό από το ΠΝ (δηλαδή να περάσει από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο), αλλά μετά να εγκριθεί και από το ΚΥΣΕΑ.