Τον Δεκέμβριο του 2019 το Ιαπωνικό Υπουργείο Αμύνης ανακοίνωσε τους στόχους του προϋπολογισμού Αμύνης για το 2020 στο οποίο περιγράφεται η ίδρυση και λειτουργία ενός σχεδίου “Διαρκούς Προβολής Ασκήσεων” (Continuous Projection Exercises Concept” ή CPEC).
Η Ιαπωνία είναι ιδιαίτερα ανήσυχη για την επέκταση της κινεζικής ισχύος στην Κινεζική Θάλασσα και αντιδρά με μεγάλη ενεργητικότητα σε μια προσπάθεια να ισοσταθμίσει ή και να υπερκαλύψει τις κινεζικές δράσεις. Στο πλαίσιο αυτό, η Ιαπωνία ίδρυσε τον Μάρτιο του 2018 την Αμφίβια Ταξιαρχία Ταχείας Αντίδρασης (Α.Τ.Τ.Α.), την πρώτη δύναμη πεζοναυτών της Ιαπωνίας από το τέλος του πολέμου, ειδικά εκπαιδευμένη στην ανακατάληψη νησιών που έχουν καταληφθεί από τον εχθρό. Παράλληλα, ενισχύει τις άμυνές της στη Νοτιο-Δυτική Περιοχή.
Πρόσφατα, το ιαπωνικό επιτελείο οργάνωσε μια σειρά “Μεραρχιών/Ταξιαρχιών Ταχείας Αντίδρασης” (Μ/Τ.Τ.Α.) που προορίζονται να αναπτυχθούν με μεταγωγικά πλοία και αεροσκάφη σε απειλούμενες περιοχές για να ενισχύσουν τις άμυνές τους.
Το CPEC είναι το τρίτο σκέλος αυτών των προσπαθειών για την αποτροπή κι αντιμετώπιση των κινεζικών ενεργειών. Αποτλείται από μια σειρά μέτρων:
1. Ταχεία ανάπτυξη των Μ/Τ.Τ.Α. σε επαπειλούμενα νησιά και εκπαίδευση επιτόπου σε αντικείμενα άμυνας
2. Ανάπτυξη της Α.Τ.Τ.Α. σε νησιά της Νοτιο-Δυτικής περιοχής με πλοία του στόλου
3. Εκπαίδευση των ιαπωνικών στρατιωτικών μονάδων όχι μόνο στο μητροπολιτικό έδαφος αλλά και στο εξωτερικό, όπως στις ΗΠΑ ή στην Αυστραλία.
Αναφορές υπάρχουν πως το επιτελείο προσανατολίζεται στην ανάπτυξη μιας Δύναμης Αποστολής με πλοία του στόλου όπου η Α.Τ.Τ.Α. να επιβαίνει στα αρματαγωγά “Osumi” σε μόνιμη βάση περιπολώντας διαρκώς στην Ανατολική Κινεζική Θάλασσα. Η δύναμη αποστολής θα παραμένει σταθερά στην περιοχή με τις μονάδες της Α.Τ.Τ.Α. να εναλλάσσονται ανά περιόδους όπως και τα τρία αρματαγωγά “Osumi”. Να σημειώσουμε εδώ, πως τα αρματαγωγά “Osumi” μπορεί να χαρακτηρίζονται για πολιτικούς λόγους “αρματαγωγά” αλλά στην ουσία πρόκειται για ικανότατα αποβατικά πλοία δεξαμενής εκτοπίσματος 14,000 τόνων με ευρύχωρο ελικοδρόμιο ικανό να φέρουν ελικόπτερα Chinook, δύο αερόστρωμνα LCAC, ΑΑΩ-7 και 350-1,000 άνδρες.
Η αμφίβια ταξιαρχία Α.Τ.Τ.Α. χρησιμοποιήθηκε από το ιαπωνικό επιτελείο ως εργαλείο προβολής ισχύος αναλαμβάνοντας αποστολές ανάπτυξης εκτός Ιαπωνίας σε κοινές συμμαχικές ασκήσεις στην Αυστραλία και στις Φιλιππίνες. Η ανάπτυξή της στα νησιά της Ανατολικής Κινεζικής Θάλασσας δείχνει το ενδιαφέρον και την ανησυχία για την περιοχή αυτή και την προσπάθεια του Πεκίνου να “γκριζάρει” την θαλάσσια αυτή ζώνη.
Ανακοινώσεις τέτοιου τύπου είναι απλά για τα προσχήματα μέχρι να καταργηθεί το άρθρο 9 περί στρατιωτικών δυνάμεων. Μεθοδικά η Αυτοκρατορία “ξυπνά”. Οι πολιτικές συνθήκες υπάρχουν, οι στρατιωτικές δυνάμεις της το επιτρέπουν, η βιομηχανία ακμάζει, τι μένει?
Μένει η αυτάρκεια σε πρώτες ύλες. Πρόβλημα το οποίο δεν μπορεί να λύσει μόνης της αλλά χρειάζεται συμμαχίες με χώρες που επίσης βρίσκονται υπό τη σκιά της Κίνας (Φιλιππίνες, Μαλαισία, Ταϊβάν κλπ).
Αν μάλιστα δεν αλλάξει η επιλογή των ΗΠΑ (όσο υπάρχει η κυβέρνηση Τραμπ τουλάχιστον) περί απομονωτισμού, θα δούμε σίγουρα γεωστρατηγική και γεωπολιτική έγερση της Ιαπωνίας ως ηγέτιδας δύναμης στον Ειρηνικό και την Κινεζική θάλασσα.
Οι Ιάπωνες εμφανίζουν πολύ ποιοτικά αμυντικά προϊόντα (ενδεχομένως καλύτερα από τις κινέζικες αντιγραφές) ενώ οι ναυπηγήσεις τους είναι από τις κορυφαίες (8η ναυτική δύναμη στο κόσμο) με αποδώσεις αντιτορπιλικών aegis έως και αεροπλανοφο..εε αντιτορπιλικών izumo (F-35B προσεχώς παρακαλω) με άλματα και στην αεροπορία (σχεδίαση και παραγωγή μαχητικού 5ης γενιάς).
Έγερση για διεκδίκηση ζωτικού χώρου παρά τις – μάλλον νωπές – μνήμες της Χιροσίμα και του Ναγκασάκι ?
Πάντως, καθώς η περίπτωση της Ανατολικής Κινεζικής Θάλασσας έχει αναλογίες με αυτή του Αιγαίου Πελάγους, παρουσιάζει ενδιαφέρον ως παράδειγμα αντίδρασης ενός οικονομικά και τεχνολογικά ισχυρού νησιωτικού έθνους ενάντια σε μια υπέρτερη και σταθερά ανερχόμενη αναθεωρητική δύναμη ..