Την περασμένη εβδομάδα έγινε γνωστό πως η παραλαβή των 4 αμερικανικών περιπολικών Island από το Πολεμικό μας Ναυτικό, έχει κάποιο κόστος. Καθώς αμέσως βρέθηκαν αρκετοί να ψέξουν την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού για την “πανάκριβη” παραχώρηση, θεωρήσαμε πως ήταν ανάγκη να ψάξουμε λίγο το θέμα και να δώσουμε τις απαραίτητες διευκρινήσεις.
Έτσι, καταρχάς να αναφέρουμε πως πράγματι, σε επόμενη συνεδρίαση της Βουλής αναμένεται να περάσει πρόγραμμα ύψους 40 εκατ. ευρώ, που αφορά την παραχώρηση, τον εξοπλισμό, τη μεταφορά, και την εν συνεχεία υποστήριξη και εκπαίδευση για 4 πλοία κλάσης Island, που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Μπαχρέιν.
Τα Island θα αντικαταστήσουν παράκτια περιπολικά που βρίσκονται σε υπηρεσία με το ΠΝ πάρα πολλές δεκαετίες. Είναι γνωστό εδώ πως το ΠΝ χρειάζεται πλοία αυτού του μεγέθους για πλήθος αποστολών, όπου απαιτείται η εμφάνιση “πολεμικού πλοίου” και όχι Ακτοφυλακής. Και δεν χρειάζεται να είναι φρεγάτες, ένα γκρι βαμμένο Island κάνει μια χαρά.
Επίσης, σε τέτοια μικρά πλοία το ΠΝ εξελίσσει τους επόμενους κυβερνήτες του, των μεγάλων μονάδων. Οι μάχιμοι ξεκινούν από εκεί και πηγαίνουν μετά σε κανονιοφόρους ή πυραυλακάτους, πριν περάσουν σε φρεγάτες.
Τώρα, καθώς σε πολλούς φάνηκε “υπερβολικό” το νούμερο των 40 εκατ. ευρώ για τα 4 πλοία, ας διευκρινήσουμε τι ακριβώς περιλαμβάνει. Τα πλοία, σαν σκαριά, με όλο τον ηλεκτρομηχανολογικό τους και ηλεκτρονικό εξοπλισμό, παραχωρούνται δωρεάν από τις ΗΠΑ (από την Αμερικανική Ακτοφυλακή). Το ΠΝ όμως, που πλέον “έχει πάθει κι έχει μάθει”, αποφάσισε να πάει, όπως κάνει εδώ και δεκαετίες η Πολεμική Αεροπορία, με ένα πλήρες αίτημα χρηματοδότησης μέσω FMS για όλες τις υπόλοιπες υπηρεσίες, ώστε να μην έχουμε επανάληψη π.χ. της υπόθεσης των σκαφών ειδικών αποστολών Mark V.
Οι Αμερικανοί αποσύρουν τα σκάφη ειδικών επιχειρήσεων Mark VI, ευκαιρία για την Ελλάδα
Η πρόταση FMS που θα οδηγήσει στην υπογραφή της LΟA (Letter of Offer and Acceptance) φέρει το ΠΝ να ζητά από τις ΗΠΑ (την Ακτοφυλακή τους) να κάνουν μια σύμβαση, που θα προσφέρει τα πλοία στην Ελλάδα και θα παρέχει υποστήριξη, όπλα, πυρομαχικά, επιπλέον ηλεκτρονικό εξοπλισμό, και πολλά άλλα. Επίσης, δεν σημαίνει ότι θα εκταμιευτούν όλα τα χρήματα, καθώς στα FMS ο πελάτης -εμείς- πληρώνει μόνο για ότι έξοδα τελικά γίνονται, π.χ. δεν υπάρχουν προκαταβολές.
Έτσι, το ΠΝ, σοφά, έφτιαξε μια σύμβαση όπου περιλαμβάνονται και τα περίπου 12 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά (χρειάζεται ειδικό πλοίο που θα μεταφέρει τα πλοία), αλλά και το φόρτωμα/ξεφόρτωμα από Μπαχρέιν στη Σαλαμίνα. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται και η ασφάλεια μεταφοράς.
Στο Σαρωνικό με τα Mark V της ΔΥΚ η ηγεσία του Ναυτικού και ο Α/ΓΕΕΘΑ
Επίσης, μέσα στη LΟA εμπεριέχεται οπλισμός αλλά και μεγάλη ποσότητα πυρομαχικών. Το τι ακριβώς οπλισμό θα φέρουν τα σκάφη δεν το έχουμε μάθει, καθώς έχει χαρακτηρισμό απορρήτου (δεν αποκλείεται να το διαρρεύσουν κάποιοι…). Το ΠΝ επίσης αγοράζει ανταλλακτικά (δεν υπάρχουν διαθέσιμα για δωρεάν παραχώρηση, τουλάχιστον αυτή τη στιγμή), αν και δεν αποκλείεται να βρεθούν ποσότητες από τις ΗΠΑ άνευ κόστους. Αλλά καθώς δεν πρέπει να υπάρξει ουδεμία περίπτωση τα πλοία να μην είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα 365 μέρες το χρόνο, το ΠΝ το εξασφαλίζει.
Μέσα επίσης στο αίτημα, υπάρχει και πρόβλεψη για περίπου 12 εκατ. ευρώ για πιθανή χρήση υπηρεσιών ναυπηγείων, όταν έρθουν στην Ελλάδα. Έτσι, αν τα πλοία χρειαστούν κάποια επισκευή, μετατροπή, βαφή κ.ο.κ., το ΠΝ δεν θα χάσει χρόνο για να κάνει νέες διαθέσεις πιστώσεων ή διαγωνισμούς, αλλά θα μπορεί να το κάνει αμέσως μέσω της “δεξαμενής” της LΠA. Είναι κάτι που κάνει εδώ και 30 χρόνια η ΠΑ με τα F-16, κι έτσι έχουμε πάντα υψηλές διαθεσιμότητες στον τύπο.
Θυμίζουμε πως το ΠΝ έκανε κάτι ανάλογο με τη σύμβαση υποστήριξης των ελικοπτέρων S-70B/B6. Την εμπειρία του ΠΝ τώρα αντιγράφει και ο ΕΣ στα δικά του αμερικανικά ελικόπτερα.
Έτσι, το να λέμε πως τα 4 πλοία μας στοιχίζουν 40 εκατ. ευρώ, οπότε με απλοϊκή διαίρεση “το δωρεάν είναι 10 εκατ. το πλοίο” είναι φθηνός λαϊκισμός. Τα πλοία θα παραδοθούν πλήρως οπλισμένα, λειτουργικά, ετοιμοπόλεμα στο ΠΝ, με δυνατότητες μεγαλύτερες από αυτές που ήδη είχαν. Το ΠΝ προσθέτει δικές του συσκευές που θεωρεί απαραίτητες για την αποστολή τους. Και η σύμβαση των 40 εκατ. ακόμη κι αν εξαντληθεί (είναι το πάνω όριο), θα σημαίνει πως τα πλοία είναι πλήρως καλυμμένα για συντήρηση για πολλά χρόνια στο μέλλον.