Δυσκολεύουν αρκετές οι διαθέσιμες επιλογές για την περίφημη Ενδιάμεση Λύση για το Πολεμικό μας Ναυτικό, καθώς οι ημερομηνίες αποδέσμευσης της πρώτης ολλανδικής φρεγάτας κλάσης Μ “φεύγει” τελικά πολύ μακρυά για το ΠΝ. Έτσι, νεότερες πληροφορίες που μας έγιναν διαθέσιμες, αναφέρουν πως η πρώτη ολλανδική φρεγάτα κλάσης Μ θα είναι διαθέσιμη για παραχώρηση στο Πολεμικό μας Ναυτικό όχι μέσα στο 2022, αλλά στο τέλος του 2026. Αυτό αλλάζει άρδην τα δεδομένα, όχι μόνο στο διαγωνισμό, αλλά και στους σχεδιασμούς του Πολεμικού μας Ναυτικού.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Φρεγάτες M ή Karel Doorman για Ενδιάμεση Λύση. Ας δούμε λίγο το πλοίο
Δυστυχώς, η αργή αποδέσμευση της πρώτης Μ δεν είναι αποτέλεσμα ολλανδικών “ελιγμών”, αλλά μια σκληρή πραγματικότητα. Οι δυο φρεγάτες είναι οι μόνες του Ολλανδικού ΠΝ με δυνατότητα ανθυποβρυχιακού πολέμου. Τυχόν πώλησή τους στην Ελλάδα θα άφηνε τους Ολλανδούς μόνο με τις 4 LCF, αλλά και τα 4 περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης κλάσης Holland.
Νέες φρεγάτες: Όχι υποχρεωτικά «πακέτο» με την ενδιάμεση λύση δηλώνει ο ΥΕΘΑ
Θα θέλαμε, πριν αρχίσουν οι συνήθεις “διαμαρτυρίες” να πούμε πως είναι απόλυτα λογικό αυτό που συμβαίνει. Τότε περίπου θα σχεδιάζεται να μπει σε υπηρεσία η πρώτη φρεγάτα αντικαταστάτης των Μ, που αυτή τη στιγμή είναι σε φάση σχεδιασμού. Οι Ολλανδοί, θα αποσύρουν την πρώτη φρεγάτα περίπου ένα με δυο έτη νωρίτερα, προκειμένου να μεταφερθεί το πλήρωμα, και να γίνουν οι απαραίτητες εκπαιδεύσεις.
Το χειρότερο είναι, πως οι βελγικές, που σε αυτές υπολογίζει το ΠΝ, θα γίνουν διαθέσιμες ακόμη αργότερα, περίπου προς το τέλος της δεκαετίας. αφού απόσυρσή τους νωρίτερα δεν θα αφήσει απλά τους Βέλγους χωρίς ανθυποβρυχιακές ικανότητες, αλλά χωρίς πλοία! Οι δυο βελγικές φρεγάτες είναι και τα μόνα άξια λόγου πολεμικά πλοία του Βελγίου. Οι Βέλγοι θα τα αντικαταστήσουμε με τις νέες ASWF που θα βάλουν σε υπηρεσία από κοινού με τους Ολλανδούς.
Αυτό σημαίνει πως οι φρεγάτες κλάσης Μ βγαίνουν τελείως εκτός πλάνου του ΠΝ, και δεν θα μπορούν να προσφέρουν κάτι αφού πλέον θα έρθουν πολύ αργά για να ενισχύσουν το Στόλο. Αυτός είναι ίσως και ο λόγος που η Damen, έξυπνα κινούμενη, πρότεινε τη ναυπήγηση 2 ελαφρών φρεγατών κλάσης 10514, που θα μπορούσαν να παραδοθούν μέχρι το 2024.
Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως παρά την υψηλή εκτίμηση που έχουν τα ολλανδικά πλοία στην Ελλάδα, και παρά το γεγονός ότι και οι ολλανδικές αλλά και οι βελγικές Μ είναι εκσυγχρονισμένες, εντούτοις κάνουν χρήση του παλιού ραντάρ SMART-S Mk1, καθώς και των πυραύλων NSSM (Sea Sparrow) σε εκτοξευτή Mk48 που δεν έχει μετατραπεί για εκτόξευση ESSM. Συνεπώς, τα πλοία θα ερχόντουσαν στην Ελλάδα, αλλά χωρίς να έχουν να προσφέρουν πολλά αν δεν κάνουμε περισσότερες μετατροπές και μικρο-επεμβάσεις.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Κλάση Ticonderoga, η ενδιάμεση λύση ισχύος για το ΠΝ;
Τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα από βρετανικής πλευράς. Οι Βρετανοί έχουν να μας δώσουν άμεσα μια φρεγάτα Type 23, και μάλιστα εκσυγχρονισμένη με πυραύλους CAMM, CMS καθώς και το Artisan 997 (δεν γνωρίζουμε ποια ακριβώς). H δε τιμή της είναι πολύ καλή για εκσυγχρονισμένο πλοίο, αλλά δεν είναι φυσικά δωρεάν ή ευκαιρία. Ή σίγουρα η τιμή της δεν είναι συγκρίσιμη με τις αυστραλιανές Adelaide που “απαρνηθήκαμε” (είναι μια συζήτηση που ΠΡΕΠΕΙ να γίνει).
Το θέμα είναι πως η επόμενη φρεγάτα θα μπορούσε να γίνει διαθέσιμη μετά το 2023, και φυσικά με βάση πάντα τις ανάγκες του Royal Navy. To τελευταίο θα παραλαμβάνει τις Type 26 και τις Type 31 και θα αποσύρει αργά τις Type 23. Θυμίζουμε πως το Royal Navy έχει αποσύρει πολλά από τα πλοία του, προκειμένου να καταφέρει να βάλει σε υπηρεσία τα δυο νέα του αεροπλανοφόρα με τα F-35B.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Φρεγάτα Navantia A3000, η ισπανική “Ενδιάμεση Λύση” για το ΠΝ, αν επιλέξουμε τις F110
Αυτό σημαίνει πως οι ελπίδες για αντικατάσταση των μη εκσυγχρονισμένων Kortenaer μάλλον χάνονται, και τα πλοία θα πρέπει να αποσυρθούν χωρίς αντικαταστάτη. Ακόμη και μια ή και δυο Type 23 να πάρουμε, αυτές θα πρέπει να καλύψουν τα κενά από τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών ΜΕΚΟ200ΗΝ, καθώς ένα ή δυο πλοία θα είναι μόνιμα εκτός υπηρεσίας για τις ανάγκες του εκσυγχρονισμού. Γενικά τα πράγματα δυσκολεύουν σημαντικά, και οι ευθύνες είναι καθαρά ελληνικές.
Πριν λίγο καιρό είχαμε γράψει πως οι Γάλλοι διατηρούν σε υπηρεσία τις γαλλικές Cassard, για να δουν αν τελικά το ΠΝ επιλέξει τις FDI και θέλει τα πλοία. Προφανώς ήξεραν για τις ολλανδικές καθυστερήσεις, αλλά και τα βρετανικά “μπλεξίματα”. Έτσι ήθελαν να έχουν έστω κι αυτά τα απαρχαιωμένα πλοία σαν επιλογή για το ΠΝ, έστω και ύστατη.
Για όσους έχουν αρχίσει να σκέφτονται διάφορα συνωμοσιολογικά σενάρια, να πούμε πως οι Ολλανδοί δεν θα ήθελαν επ’ουδενί να χάσουν την ευκαιρία να μας πουλήσουν ακόμη και τα μεταχειρισμένα πλοία, καθώς θα διατηρήσουν επαφή με το ΠΝ μας. Απλά είναι άδικο να κατηγορήσουμε είτε τους Βρετανούς είτε τους Ολλανδούς, γιατί εμείς αφήσαμε το Πολεμικό μας Ναυτικό χωρίς πλοία. Και στην τελική, αν πιεζόμασταν τόσο, ας είχαμε αγοράσει τις αυστραλιανές Adelaide, είχαμε τον πρώτο λόγο σε σχέση με τη Χιλή.
Το θέμα δεν είναι τόσο απλό, καθώς τα πράγματα περιπλέκονται σημαντικά. Τα πλοία του ΠΝ δεν “αντέχουν” άλλο, και οι ΜΕΚΟ200ΗΝ θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν. Υπάρχει δηλαδή μια μεγάλη περίοδος, περίπου μιας δεκαετίας, που με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα θα υπάρχει ένα σημαντικό κενό ισχύος. Προφανώς θα επανέλθουμε στο πολύ σοβαρό αυτό θέμα καθώς τα δεδομένα άλλαξαν σημαντικά, κάτι που θα περιπλέξει την κατάσταση στο Πολεμικό Ναυτικό…