14.8 C
Athens
Τρίτη, 5 Δεκεμβρίου, 2023
ΑρχικήΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣMAST Med 2022 στην Αθήνα: Τι είδαμε στο διεθνές ναυτικό συνέδριο, νέα...

MAST Med 2022 στην Αθήνα: Τι είδαμε στο διεθνές ναυτικό συνέδριο, νέα και για τις FDI

Από τις 2 έως τις 4 Νοεμβρίου 2022 έγινε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Υποβρυχίων και υπό την αιγίδα του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ένα συνέδριο MAST (Maritime/Air Systems & Technologies), με την επωνυμία MAST Med 2022 και ειδικό τίτλο “The Mediterranean: Laboratory for Naval Warfare”.

To Maritime/Air Systems & Technologies διεξάγεται αδιαλείπτως από το 2006 (εξαίρεση το 2021 λόγω Covid) και είναι επικεντρωμένo στα οπλικά συστήματα όσο και τους φορείς – πλατφόρμες τους, καθώς και στις νέες τεχνολογίες που αναπτύσσονται για το πολυδιάστατο μελλοντικό πεδίο μάχης, που περιλαμβάνει τον υποθαλάσσιο χώρο, την επιφάνεια, την ξηρά, τον αέρα, το διάστημα και τον κυβερνοχώρο. Ειδικά φέτος, to ΜAST φιλοξενούσε και την ετήσια συνάντηση της Ομάδας Ναυτικών Εξοπλισμών του ΝΑΤΟ.

Το συνέδριο λειτουργεί ως κόμβος για την ανταλλαγή απόψεων και την παρουσίαση πρωτότυπων ιδεών και λύσεων πάνω σε κοινά προβλήματα άμυνας. Έτσι κάθε φορά έχει αρκετές θεματικές ενότητες, ενώ παράλληλα λειτουργεί και εκθεσιακός χώρος στον οποίο συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τις τεχνολογίες τους.

Και βέβαια στο MAST Med είχαμε και την δική μας συμμετοχή με webinar, σχετικά με το κρίσιμο θέμα της αναβάθμισης των φρεγατών μας ΜΕΚΟ. Στο webinar που είχε δύο σκέλη μίλησαν 5 Αντιναύαρχοι ε.α. που έχουν μεγάλη εμπειρία στην κλάση, όπως και στελέχη εταιριών που έχουν μετέχει ή ελέγξει σχετικά έργα, καλύπτοντας έτσι ολιστικά το θέμα. Στις επόμενες μέρες, θα αναρτήσουμε και τις εισηγήσεις των μετεχόντων. Την μετάδοση όμως της συζήτησης μπορείτε και τώρα να δείτε στο YouTube, στο κανάλι της ΠΤΗΣΗΣ.  

Εδώ να αναφέρουμε ως σημαντικό ότι οι συμμετέχοντες στο συνέδριο δεν ανήκουν μόνο στο χώρο των αμυντικών και startup εταιριών ή από σχετικούς κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων της κάθε χώρας, αλλά υπάρχει αυξημένη παρουσία και ενδιαφέρον από κυβερνητικούς φορείς και στελέχη, επικεφαλής σχετικών Υπηρεσιών, π.χ. έρευνας, τεχνολογίας και ασφάλειας και φυσικά από εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Δείτε τώρα ΖΩΝΤΑΝΑ το webinar της ΠΤΗΣΗΣ για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO

Κατά την περιήγησή μας λοιπόν στον χώρο του MAST και την παρακολούθηση του μεγαλύτερου αριθμού των θεματικών ενοτήτων, καθώς και έπειτα από συζητήσεις με εκπροσώπους αρκετών εταιριών, θα σας μεταφέρουμε τις πιο ενδιαφέρουσες πληροφορίες που καταφέραμε να συγκεντρώσουμε, με κάποιες από αυτές να έχουν και αυξημένο ελληνικό ενδιαφέρον, κυρίως για τις φρεγάτες μας FDI.

Η έκθεση

Στο περίπτερο της η Γαλλική εταιρεία Safran, παρουσίασε το αδρανειακό σύστημα πλοήγησης για σκάφη με την ονομασία ARGONYX, τον εκτοξευτή αναλώσιμων δολωμάτων νέας γενιάς NGDS καθώς και το ηλεκτροοπτικό σύστημα αναγνώρισης και ελέγχου πυρός, PASEO XLR, δύο από τα οποία θα φέρει η κάθε ελληνική φρεγάτα FDI, ενώ παρουσίασε και το επίσης ηλεκτροοπτικό σύστημα VIGY 4 που προορίζεται για σκάφη μικρότερου εκτοπίσματος.

Από αριστερά προς δεξια: Vigy 4 και Paseo XLR, NGDS και Argonyx

Το πιο ενδιαφέρον ίσως έκθεμα του περιπτέρου ήταν το πανοραμικό, υπέρυθρο σύστημα αναζήτησης και παρακολούθησης στόχων μακράς εμβέλειας (IRST), VAMPIR NG. Είναι σχεδιασμένο για την ανίχνευση και ταξινόμηση ασύμμετρων απειλών σε 360ο καθώς περιστρέφεται 60 φορές το λεπτό, ενώ οι προηγμένοι του αισθητήρες 3ης γενιάς, εξασφαλίζουν εμβέλεια 185 χλμ. Στην ερώτησή μας εάν  θα αποτελέσει μέρος του εξοπλισμού των ελληνικών FDI, o εκπρόσωπος της εταιρίας απάντησε αρνητικά.

Στο περίπτερο της MBDA France είδαμε τον αεροεκτοξευόμενο πύραυλο επιφανείας μικρής εμβέλειας (20 χλμ,) SEA VENOM/ANL, ο οποίος θα αντικαταστήσει σε υπηρεσία τους Sea Squa και AS15TT, τον πύραυλο AKERON MP, ο οποίος προορίζεται για τοποθέτηση σε μικρά σκάφη και έχει αρκετά προηγμένα χαρακτηριστικά εκτόξευσης και εγκλωβισμού στόχων και τέλος τους πυραύλους ASTER 30 B1NT και VL-MICA NG.

Σε σχετική ερώτησή μας αναφορικά με μελλοντική, μεγαλύτερη έκδοση του εκτοξευτή SYLVER και την ικανότητά τοποθέτησης πυραύλων σε τετράδες κατ’ αντιστοιχία του εκτοξευτή Mk41, πήραμε την απάντηση πως είναι πολύ πρώιμη η κουβέντα καθώς το ενδιαφέρον ανάπτυξης νέας έκδοσης του SYLVER παραμένει ακόμη σε ‘’φιλολογικό’’ επίπεδο. Ενώ και η όποια δυνατότητα θα πρέπει να συνοδεύεται με αντίστοιχη μελέτη τροποποίησης των πυραύλων, κάτι που θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από τον ενδιαφερόμενο πελάτη. Επομένως επιβεβαιώνεται για δεύτερη φορά (η πρώτη επιβεβαίωση ήταν στη DEFEA 2021), επίσης από εκπρόσωπο της MBDA, όχι μόνο η αδυναμία τοποθέτησης περισσότερων του ενός πυραύλων σε κάνιστρο του εκτοξευτή SYLVER, αλλά και το θεωρητικό και μο΄όνο για νέα έκδοση αυτού στο προσεχές μέλλον.

MBDA SeaVenom, ASTER 30 και Mica-NG

Η αγγλική εταιρεία Cambridge Pixel ειδικεύεται στον τομέα του software – εφαρμογών για μεγάλη σειρά προϊόντων όπως radar, UAV και ειδικά USV κ.τλ. ενώ παράγει και μια σειρά καρτών δεδομένων και δικτύου ειδικά για radar. To πελατολόγιο της εταιρείας είναι αρκετά εντυπωσιακό, με εταιρίες όπως η Lockheed Martin, η BAE, η Thales, η Raytheon κ.α.

Απεικόνιση κονσολών, πηγή Cambridgepixel.com

H επίσης αγγλική Chemring έχοντας μεγάλη εμπειρία στον χώρο του ηλεκτρονικού πολέμου, παρουσίασε decoys των 130 χιλ. τα οποία δύνανται να εκτοξευτούν από κάθε τυποποιημένο κατά ΝΑΤΟ αντίστοιχο εκτοξευτή, εγκατεστημένο σε πλοίο, όπως και αναλώσιμα αντίμετρα που προορίζονται για αεροσκάφη και ελικόπτερα.

Chemring, decoys και countermeasures

Στο ολλανδικό περίπτερο δεσπόζουσα θέση είχε η απεικόνιση για τη νέα ανθυποβρυχιακή φρεγάτα που θα αναπτυχθεί από κοινού με το Βέλγιο, ενώ πιθανολογείται ότι εξαρχής το πλοίο θα είναι εξοπλισμένο με laser υψηλής ισχύος.

ASWF Frigate

Παρούσα ήταν και η Hull Vane, που έδειξε ένα υδροδυναμικό πτερύγιο κύτους, για εγκατάσταση σε κάθε πολεμικό πλοίο, επιτυγχάνοντας υψηλότερες επιδόσεις, μειωμένο ηχητικό ίχνος και βελτιωμένη ικανότητα επιχειρήσεων σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Το πτερύγιο είναι παθητικού τύπου, αλλά υπάρχει και η αντίστοιχη ενεργή έκδοσή της για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της εταιρείας, το σύστημα ήταν να παρουσιαστεί στο ΠΝ τη Δευτέρα που μας πέρασε, ως μέρος του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ. Εδώ να πούμε πως είναι ήδη επιχειρησιακό σε αρκετά σκάφη, με σημαντικότερο ίσως το OPV HNLMS Groningen του Ολλανδικού Ναυτικού με μήκος 108 μέτρα και εκτόπισμα 3.750 τόνους.

Hull Vane U series.

Η δανέζικη εταιρεία SH Defence έδειξε το σύστημα “The Cube” που έχει αναπτύξει. Εν συντομία μια αντίληψη για το πως πρέπει να είναι ένα πραγματικά σπονδυλωτό (modular) πλοίο.

Το The Cube της DH Defence.

To “Cube” αποτελείται τόσο από τα τυποποιημένα σε μορφή container, modules αποστολών, όσο και από το εγκατεστημένο εντός και εκτός του πλοίου, σύστημα διαχείρισης. Με πάνω από 300 διαθέσιμα modules αποστολών, μπορεί να ικανοποιήσει κάθε επιχειρησιακή ανάγκη, καθώς για την διαρρύθμισή τους έχουν συνεργαστεί εταιρείες όπως η Elbit, η Raytheon, η Rheinmetall, η Thales, η Thyssenkrupp κ.α. Το σύστημα αξίζει ξεχωριστή παρουσίαση και θα επανέρθουμε γι’ αυτό αναφέροντας ότι πιθανότατα θα αποτελέσει συστατικό στοιχείο της μελλοντικής ευρωκορβέτας (EPC), την οποία αναμένεται να προμηθευτεί το ΠΝ.

THE CUBE, πηγή shdefence.com

H αμερικανική εταιρεία Curtiss-Wright παρουσίασε συστήματα διαχείρισης υποβρύχιων αισθητήρων, αεροπορικό εξοπλισμό υποστήριξης και συστήματα διαχείρισης ιπτάμενων μέσων επί του πλοίου.

Σύστημα πρόσδεσης και διαχείρισης ελικοπτέρου ASIST, πηγή cw-ems.com

Κλείνοντας με το κομμάτι της έκθεσης αναφέρουμε τη Νατοϊκή παρουσία, με την παρουσίαση του προγράμματος FORACS. Αυτό έχει έναρξη το 1974 και είναι ύψιστης σημασίας καθώς έχει ως αποστολή την πραγματοποίηση μετρήσεων και βαθμονόμησης σε αισθητήρες, οπλικά συστήματα και θαλάσσιες πλατφόρμες με σκοπό την επίγνωση των δυνατοτήτων τους και την επίτευξη διαλειτουργικότητας μεταξύ των μελών της Συμμαχίας. Το πρόγραμμα έχει εγκαταστάσεις σε Η.Π.Α. Νορβηγία και Ελλάδα και μπορεί να συμμετέχει σε αυτό κάθε μέλος του ΝΑΤΟ.

Τι μας έμεινε από τις θεματικές ενότητες

Σίγουρα η εντυπωσιακή παρουσίαση των Αμερικανών της Task Force 59 και τις δύο ημέρες. Η γνωστή και ως Unmanned Task Force, που πολύ πρόσφατα ξεκίνησε τη δράση της, προσφέρει μέσω μη επανδρωμένων συστημάτων εμπειρία στις ναυτικές επιχειρήσεις του αύριο. Και έχει να επιδείξει σημαντικά επιτεύγματα στον Αραβικό Κόλπο, απ’ όπου επιχειρεί. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μας δόθηκαν η ψηφιοποίηση της επιτήρησης των σημαντικών θαλασσίων οδών είναι ένα βήμα πιο κοντά στην πραγματοποίησή της.

Ουκρανοί μπουρλοτιέρηδες: Με USV χτυπήθηκε η Admiral Makarov!

Ένα επιπλέον συστατικό για την επιτυχία του όλου project είναι η ταχύτητα στην λήψη αποφάσεων και μάλιστα γι’ αυτό το ζήτημα αναφέρθηκε και ως παράδειγμα προς μίμηση η δομή διοίκησης του στρατηγού Stanley A. McChrystal σε Ιράκ και Αφγανιστάν, που επέτρεψε την ταχεία επικράτηση των συμμαχικών δυνάμεων. Μάλιστα δε και σε σχετική διαφάνεια που παρουσιάστηκε, εμφανίζεται η έναρξη υπηρεσίας ενός USV, μόλις 2 μήνες έπειτα από την σύνταξη προδιαγραφών!

Task Force 59 Unmanned

Είναι προφανές ότι η καινοτομία που εισάγει η Task Force 59 στο θαλάσσιο περιβάλλον μάχης θα μας απασχολήσει πολύ. Φυσικά μιας και αποτελεί ένα ανοιχτό πεδίο συνεργασίας με συμμαχικές χώρες, θα ήταν ευχής έργον η αποστολή ελληνικού κλιμακίου για την παρακολούθηση των τακτικών που δοκιμάζονται.

Η γερμανική εταιρεία Voith Schneider σε επιστημονική θεματική ενότητα παρουσίασε τη νέα κάθετης μορφής προπέλα, που πετυχαίνει εξοικονόμηση καυσίμου, βελτιωμένες επιδόσεις σταθερότητας σε κακό καιρό και αύξηση της μέσης ταχύτητας. Μπορεί δε να συνδυαστεί με την υδροδυναμική πτέρυγα της Hullvane για ακόμη καλύτερες επιδόσεις. Σε ερώτησή μας εάν το μήκος των λεπίδων είναι απαγορευτικός παράγοντας για επιχειρήσεις σε παράκτια ύδατα, ο Κος Dirk Juergens, επισήμανε πως μπορούν να τοποθετηθούν πιο κοντές με διαφορετικό πλήθος και γεωμετρία, χωρίς αυτό να επηρεάζει την απόδοση του συστήματος.

Η καινοτομική προπέλα της Voith Schneider, με περιστρεφόμενη στεφάνη λεπίδων

Από πλευράς MBDA είχαμε μια λεπτομερή ανάλυση της νέας φιλοσοφίας διασύνδεσης και διαχείρισης των οπλικών συστημάτων ενός πλοίου, η οποία αποτυπώνεται στο σύστημα Multi Missiles Firing Installation (ITR). To MMFU που θα εγκατασταθεί στις φρεγάτες FDI, περιλαμβάνει δύο σταθμούς διοίκησης και ελέγχου CBOX, δύο σταθμούς διαχείρισης αλληλουχίας πυρός SEQBOX για κάθε CBOX και ένα σταθμό διεπαφής SIMBOX για κάθε όπλο χωριστά με εξαίρεση τους ASTER 30 που μπορούν να συνδεθούν ανά δύο σε κάθε SIMBOX.

MMFU ITR structure

Το όλο σύστημα λειτουργεί ως εικονικό τοπικό δίκτυο και αναμένεται να αποτελέσει βασικό συστατικό της γαλλικής αντίληψης περί συνεργατικής εμπλοκής, ή αλλιώς VCN, κάτι που θα βλέπουμε πιο σύχνα στις μελλοντικές ναυτικές επιχειρήσεις.

MMFU/ITR components

Σε ερώτησή μας εάν το σύστημα RAM που θα φέρουν οι ελληνικές FDI, θα είναι διασυνδεδεμένο στο σύστημα MMFU, έτσι ώστε να συμμετέχει μαζί με τα υπόλοιπα όπλα στην ολοκληρωμένη άμυνα του πλοίου, πήραμε αρνητική απάντηση και μάλιστα δεν προβλέπεται ανάπτυξη αντίστοιχου σταθμού διεπαφής SIMBOX για RAM. Αντ’ αυτού το RAM, όπως ειπώθηκε θα λειτουργεί αυτόνομα, αλλά βεβαίως θα επιδιωχθεί να ενσωματωθεί στο CMS, πιθανότατα με δική του κονσόλα. Στη σχετική διαφάνεια της παρουσίασης τα όπλα που συμμετέχουν στο σύστημα προς το παρόν είναι μόνο οι Aster και οι Exocet, ενώ και όσα προβλέπεται να διασυνδεθούν, είναι μόνο γαλλικά.

MMFU ITR weapons

Το Ελληνικό Κέντρο Διαστήματος (ΕΛΚΕΔ) παρουσίασε το υπό υλοποίηση πρόγραμμά του για τη δημιουργίας ενός αστερισμού μικροδορυφόρων για πολιτικές και στρατιωτικές εφαρμογές, αρχικά με ηλεκτροοπτικές – υπέρυθρες δυνατότητες τηλεπισκόπησης και μελλοντικά και Ραντάρ Συνθετικού Διαφράγματος (SAR).

Ελληνικό Κέντρο Διαστήματος

Σημαντική η παρουσία της Ελληνικής Start-Up SOTIRIA σε αρκετά ερευνητικά project. Ξεχωρίσαμε την κατασκευή αισθητήρα ανίχνευσης μαγνητικών ανωμαλιών (MAD), κατάλληλο για τον εντοπισμό υποβρυχίων.

Sotiria MAD program

Κλείνοντας θα πρέπει να αναφέρουμε το εγχώριο ερευνητικό πρόγραμμα ανάκτησης και εξοικονόμησης ενέργειας από την διαχείριση της παραγόμενης θερμότητας ενός πολεμικού πλοίου από κάθε πηγή, π.χ. τα καυσαέρια του κινητήρα ή το ψυκτικό υγρό του. Σύμφωνα με τον Σημαιοφόρο Αθανάσιο Βάλλη που έκανε την παρουσίαση, ένα πλοίο μεγέθους πυραυλακάτου, μπορεί να εξοικονομήσει 160.000 κιλά καυσίμου ανά έτος, επιτρέποντας την απόσβεση του κόστους ενός τέτοιου συστήματος σε περίπου 8 χρόνια.

ΑΠΟΨΗ: Έτσι θα αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό Μη Επανδρωμένα συστήματα (UAS/UAV)

Επίλογος

Πραγματικά η γνώση που αποκομίσαμε μέσα σε δύο ημέρες δεν μπορεί να αποδοθεί σε ένα μόνο άρθρο, ούτε και να μεταφερθεί αυτούσια στον αναγνώστη. Γι’ αυτό θα ήταν εξαιρετικά σημαντικό για κάθε ενδιαφερόμενο του χώρου, είτε αυτός είναι εργαζόμενος σε σχετική εταιρεία, είτε υπηρετεί στις Ένοπλες Δυνάμεις, να έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει πρόσβαση σε ένα επί της ουσίας μεγάλο εργαστήριο παραγωγής σκέψης, αλλά και παρουσίασης απτών αποτελεσμάτων. Αν έπρεπε κάτι να κρατήσουμε ως κεντρικό μήνυμα, είναι ότι οργανισμοί που επιλέγουν να βρίσκονται εντός του μικρόκοσμού τους, θα ξεπεραστούν σύντομα από τις εξελίξεις που έρχονται και πως μόνο η διαρκής επένδυση στις νέες τεχνολογίες μπορεί να εξασφαλίσει το ποιοτικό πλεονέκτημα, στο μελλοντικό πεδίο μάχης.

ΑΠΟΨΗ: Το Πολεμικό Ναυτικό στην κρισιμότερη στιγμή της νεότερης ιστορίας του λόγω Ανατολικής Μεσογείου

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός MEKO200HN και μεταχειρισμένες LCS δεν αρκούν!

H είδηση που κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες για το ενδεχόμενο απόκτησης από το Πολεμικό Ναυτικό μεταχειρισμένων LCS από το Αμερικανικό Ναυτικό, δεν ήταν κεραυνός...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Γιατί ξαναήρθαν στη Βουλή τα αντίμετρα τορπιλών την περασμένη εβδομάδα;

Την περασμένη εβδομάδα στην αρμόδια επιτροπή Εξοπλιστικών της Βουλής εισήχθη ένα γνωστό θέμα, περί αντιμέτρων τορπιλών, δημιουργώντας όμως απορίες καθώς είχε ήδη περάσει παλιότερα...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -