Σύμφωνα με άρθρο του Meretmarine.com αναμένεται σύντομα η ολοκλήρωση της σχεδίασης του προγράμματος εκσυγχρονισμού των φρεγατών αεράμυνας Horizon, του Γαλλικού και Ιταλικού ναυτικού. Το πρόγραμμα θα διαχειρίζεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο o Κοινός Οργανισμός Συνεργασίας στον τομέα των Εξοπλισμών, OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d’Armement) και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης πριν το 2030.
Η συγκεκριμένη κλάση αποτελείται από 4 πλοία, 2 γαλλικά και 2 ιταλικά, των 7.800 τόνων, μήκους 152,9 μέτρων, πλάτους 20,3, με βασικό φόρτο 48 κελιά κάθετης εκτόξευσης Sylver A50 για αντίστοιχα βλήματα Aster 15/30, 8 αντιπλοικούς Exocet (ή Teseo για τα ιταλικά σκάφη), 2 πυροβόλα 76 χιλιοστών (3 τα ιταλικά), βοηθητικά πυροβόλα 20 ή 25 χιλιοστών και τορπιλοσωλήνες. Tα σκάφη φέρουν διπλό ραντάρ, SMART-L και EMPAR.
Αλλάγες στα ηλεκτρονικά
Όπως αναφέρεται στο άρθρο, το ραντάρ μεγάλης εμβέλειας SMART-L που εξοπλίζει τώρα την κλάση, θα αντικατασταθεί από το φυσικό του διάδοχό, το πιο εξελιγμένο SMART-L MM της Ολλανδικής Thales. Το συγκεκριμένο παρέχει σαφώς υψηλότερες δυνατότητες, ειδικά στον τομέα αντιβαλλιστικής άμυνας, που ήταν και το ζητούμενο της αναβάθμισης.
Σχετικά με την αντικατάσταση του δεύτερου βασικού ραντάρ που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο των αντιαεροπορικών πυραύλων μεγάλης εμβέλειας Aster-30, υπήρχε έντονο παρασκήνιο, αναφορικά με το ποιο θα είναι το νέο σύστημα που θα επιλεγεί για τα γαλλικά πλοία. Μιας και για τα ιταλικά, η επιλογή ήταν η εξέλιξη του ήδη εγκατεστημένου EMPAR, που ακούει στο όνομα Kronos Grand Naval. Εδώ να θυμίσουμε ότι το ραντάρ αυτό, εξοπλίζει τα ιταλικά σκάφη FCX-30, που προτείνονται για το ελληνικό πρόγραμμα κορβετών.
Όπως προκύπτει η Thales, κατέβαλε σοβαρή προσπάθεια ώστε να τοποθετηθεί το ραντάρ AESA σταθερής διάταξης Sea Fire, που θα εξοπλίζει τις Γαλλικές και Ελληνικές FDI, παρόλα αυτά απορρίφθηκε καθώς απαιτούνταν εκτεταμένες δομικές παρεμβάσεις. Ως εναλλακτική προτάθηκε η περιστρεφόμενη έκδοση του, αλλά και εδώ υπήρξε ένσταση από το υπουργείο Άμυνας λόγω υψηλού κόστους, οπότε επελέγη το Kronos Grand και για τα γαλλικά πλοία.
Sea Fire: Έτοιμο για εγκατάσταση στις FDI, μετά το «πράσινο φως» της DGA
Βάσει αυτών των αναβαθμίσεων στα ραντάρ, οι εκσυγχρονισμένες Horizon, θα μπορούν να κάνουν χρήση των νέων πυραύλων Aster B1 NT, με αυξημένες αντιβαλλιστικές ικανότητες.
Παραμένει ακόμη ασαφές το τι θα γίνει με το σύστημα διαχείρισης μάχης του πλοίου. Οι λύσεις που έχουν προταθεί αφορούν είτε τον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος γαλλοιταλικού συστήματος που έχει αναπτυχθεί από την κοινοπραξία Eurosysnav και βασίζεται στο γαλλικό Senit 8, είτε την εγκατάσταση του Setis που ήδη εξοπλίζει και άλλα γαλλικά πολεμικά σκάφη, μεταξύ των οποίων και τις FDI.
Ως τελευταίο ζήτημα και με ελληνικό ενδιαφέρον, προβάλλεται αυτό του εκσυγχρονισμού του συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου, ειδικά τους παρεμβολείς Nettuno-4100, ώστε να ανταποκρίνεται στις νεότερες απειλές. Το Γαλλικό Ναυτικό επιθυμεί να συνδέσει το πρόγραμμα με την ευρύτερη απαίτησή του για ανάπτυξη νέου ECM που θα μπορεί να εξοπλίσει τις FDI καθώς και όσες φρεγάτες Fremm δεν διαθέτουν σχετική υποδομή.
Οι γαλλικές επιλογές
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι φρεγάτες κλάσης Horizon, δεν είναι απλά πλοία συνοδείας, αλλά ο πυρήνας αεράμυνας της Γαλλικής (και Ιταλικής) ομάδας μάχης αεροπλανοφόρου. Επομένως οι Γάλλοι δεν θέλησαν να εμπλακούν σε πειραματισμούς, οπότε επέλεξαν μια αξιόπιστη και προφανώς αποτελεσματική λύση των δύο ισχυρών συμπληρωματικών ραντάρ, κάτι που ακολουθούν επίσης στα αντίστοιχα πλοία τους τα Ιταλικό, Ολλανδικό, Δανικό και Βρετανικό Ναυτικό.
Η προτίμηση και παραμονή σε αυτό το σχήμα δείχνει πόσο αποδοτική είναι για κάθε είδους στόχο. Και πως δεν έχει ξεπεραστεί, σε αντίθεση με όσους κατά καιρούς ισχυρίζονταν -και εντός Ελλάδας- το αντίθετο. Θυμίζουμε πως τέτοια λύση είχε προταθεί και από τη Damen, στο πρόγραμμα νέας φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού.
Ενδιαφέρον είναι πως αναπτύσσεται και περιστρεφόμενη ναυτική έκδοση του ραντάρ Sea Fire, παρά τις φήμες που κυκλοφόρησαν κατά καιρούς ότι μια τέτοια δεν προβλεπόταν. Προβληματίζει βέβαια το ότι ένα γαλλικό σύστημα παραμένει ακριβότερο για εγκατάσταση σε γαλλικό πλοίο, από το Kronos Grand Naval, αμιγώς ιταλικό ραντάρ.
Σημαντικό είναι το ότι οι Γάλλοι κρίνουν πως ο αξιόλογος Nettuno-4100 δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση των μελλοντικών απειλών και κατ’ επέκταση αναζητούν κάτι σαφώς πιο προηγμένο, όχι μόνο για τον εκσυγχρονισμό των Horizon αλλά και για τις Fremm και τις υπό ναυπήγηση FDI, που μας ενδιαφέρει άμεσα. Και εδώ λοιπόν θα περιμένουμε και εμείς την όποια νέα γαλλική λύση, χωρίς να είναι σαφές το χρονοδιάγραμμα εξέλιξης.
Η λογική της συνανάπτυξης ενός ECM μεταξύ Γαλλικού Ναυτικού και ΠΝ κατά τα πρότυπα του Nettuno, αν και ενέχει επιπλέον κόστος, ίσως είναι μονόδρομος, ώστε τα πλοία μας να αποκτήσουν κάποια στιγμή ένα κρίσιμο σύστημα για την αμυντική τους επίδοση.