H Lockheed Martin έχει προτείνει την κατασκευή μέχρι και τεσσάρων πλοίων τύπου MMSC (η φρεγάτα πολλαπλών ρόλων που έχει αγοράσει η Σαουδική Αραβία και βασίζεται στο LCS Freedom) στην Ελλάδα, σε ελληνικό ναυπηγείο. Η είδηση αυτή, αν θυμούνται οι αναγνώστες μας, είχε γραφτεί από την ΠΤΗΣΗ πριν αρκετό καιρό, και είχε κάνει αίσθηση. Τότε, η πρόταση θα μπορούσε να είχε κάποια σύνδεση με τις αυστραλιανές Adelaide, που φάνταζαν μια εξαιρετική ενδιάμεση λύση μέχρι και την έλευση κάποιων άλλων πλοίων αεράμυνας περιοχής.
H Lockheed Martin προτείνει στο ΠΝ φρεγάτες LCS, με κατασκευή όλων των πλοίων στην Ελλάδα!
Το ΠΝ, που δεν απορρίπτει καμία ιδέα, όπως φαίνεται ξεκίνησε έναν κύκλο διερευνητικών επαφών από τότε, και άρχισε να εξετάζει τα πλοία. Το LCS είναι ένα αρκετά προηγμένο πλοίο, ακόμη και για το USN, καθώς ενσωματώνει αρκετές προηγμένες τεχνολογίες, που ξεκινούν από το σύστημα πρόωσης και την υπερ-υψηλή ταχύτητα και φτάνει μέχρι το ΚΠΜ που τους επιτρέπει να αντιμετωπίζει επιθέσεις κορεσμού ασύμμετρων απειλών (πχ ομάδες ταχυπλόων των Φρουρών της Επανάστασης στον Περσικό Κόλπο). Ταυτόχρονα, είναι ένα απόλυτα ψηφιοποιημένο και αυτοματοποιημένο πλοίο, που απαιτεί ελάχιστο πλήρωμα για την στελέχωσή του.
H πρόταση για 4 αμερικανικές φρεγάτες LCS ήταν στο τραπέζι από το καλοκαίρι και είναι αυτή!
Η Lockheed Martin είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια να “πλασάρει” το πλοίο στον διαγωνισμό FFG(X), αλλά τελικά αποσύρθηκε. Θεωρούμε πως αυτό έγινε για δυο λόγους, ο πρώτος είναι πως η εταιρεία θα ανταγωνίζονταν ακόμη και τον εαυτό της, καθώς προσφέρει τα περισσότερα “ηλεκτρονικά” και υποσυστήματα στο πλοίο (ασχέτως αναδόχου), ενώ μάλλον, το LCS σαν σχέδιο δεν μπορεί να μεγαλώσει πολύ περισσότερο, χωρίς μια μείζονα ανασχεδίαση. Έτσι, η πρόταση της MMSC που “αγόρασε” η Σαουδική Αραβία είναι το πάνω “όριο” της αρχικής LCS, χωρίς να γίνει δομικός ανασχεδιασμός. Μην ξεχνάμε πως το USN στην FFGX επέλεξε ένα “συμβατικό” σχέδιο, με προπέλες αντί για water jets.
Δεν λέγονται LCS οι φρεγάτες, αλλά MMSC, δεν είναι από αλουμίνιο αλλά από χάλυβα
H MMSC είναι μια φρεγάτα πολλαπλών ρόλων, με ικανό εκτόπισμα (θα φτάσει τους 4300 με 4400 τόνους), που μπορεί να προσφέρει σε όλους τους ρόλους που ενδιαφέρουν το ΠΝ. Από ότι φαίνεται, η Σαουδική Αραβία έχει επιλέξει μια διαμόρφωση πολύ κοντά στην έκδοση του USN, με ένας 8πλό Mk41, που σημαίνει άμεση διαθεσιμότητα 32 πυραύλων ESSM Block II. Βέβαια, το σχέδιο της MMSC, χωρίς καμία άλλη αλλαγή, μπορεί να λάβει 2 Mk41 των 8 θέσεων, που μεταφράζεται σε 62 ESSM Block II, ή 32 ESSM B2/8 SM-2 ή οποιονδήποτε άλλο συνδυασμό, που θα αφαιρούνται 4 ESSM Block 2 για κάθε έναν SM-2 BlockIIIB. Φυσικά το πλοίο θα συνεχίζει να φέρει τον 21πλό εκτοξευτή RAM. Δεν την λες και φρεγάτα αεράμυνας περιοχής, αλλά δεν την λες και απροστάτευτο πλοίο.
Σε σαουδαραβική υπηρεσία τα πλοία μάλλον δεν θα έχουν πυραύλους SM-2MR Standard, αλλά το πλοίο, ή μάλλον καλύτερα, το ΚΠΜ μπορεί άνετα να κατευθύνει τον πύραυλο. Στην διαμόρφωση που έχει προταθεί στο ΠΝ, στη θέση του πρωραίου Mk41 τοποθετούνται οι Harpoon ή NSM (το όπλο έχει προταθεί από τις ΗΠΑ για το ΠΝ), ενώ εκεί που συνήθως τοποθετούνται οι 2 4πλοί εκτοξευτές για Harpoon/NSM, μάλλον λίγο πιο πίσω, πάνω από το ελικοδρόμιο, θα τοποθετηθούν δυο Mk41. Στο ΠΝ έχουν προσφερθεί και οι δυο διαμορφώσεις, αν προφανώς επιθυμεί μόνο ESSM θα πάρει τα πλοία όπως ακριβώς τα σαουδαραβικά, αν θέλει και SM-2, θα πάρει την διαμόρφωση με τους 2 Χ Mk41 (8cell).
Τώρα, ένα μεγάλο μειονέκτημα του πλοίου είναι η έλλειψη σόναρ τροπίδας, κάτι που το ΠΝ θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ. Αντίθετα, η εταιρεία θεωρεί πως το συρόμενο σόναρ είναι πολύ καλύτερο, καθώς δεν επηρεάζεται από τους θορύβους του ίδιου του πλοίου, ενώ μπορεί να διαπερνά τα θερμοκλινή και να εντοπίζει πολύ πιο εύκολα ένα υποβρύχιο. Επίσης, το USN θεωρεί πως η καλύτερη προστασία, και το καλύτερο μέσο εντοπισμού για τα υποβρύχια είναι το οργανικό ελικόπτερο, που με το ποντιζόμενο σόναρ, αλλά ΚΑΙ τους ηχοσημαντήρες θα μπορεί να εντοπίζει και να καταστρέφει τα εχθρικά υποβρύχια. Τώρα, για να προλάβουμε τυχόν σχόλια, αυτό είναι κάτι που θα το αποφασίσει το ΠΝ κι όχι εμείς.
Όπως έχουμε πει, η Lockheed Martin προτείνει το TRS-4D, καθώς είναι πλέον το στάνταρ ραντάρ του USN για τις LCS. Έχει πολύ καλές δυνατότητες, αλλά φυσικά, δεν μπορεί να προσεγγίσει τις επιδόσεις του SeaFire 500 σε εμβέλεια. Το ΠΝ θα πρέπει να αποφασίσει αν επιθυμεί να αγοράσει την φθηνότερη έκδοση TRS-4D Rotator (περιστρεφόμενη) ή την TRS-4D Fixed. Αν επιλέξει τη δεύτερη, το πλοίο θα μπορεί να κατευθύνει παράλληλα μεγάλο αριθμό πυραύλων ESSM και SM-2, ενώ αν επιλέξει το Rotator θα πρέπει να αγοράσει και ένα ή δυο FCS για την κατεύθυνση των πυραύλων. Ο συνδυασμός Rotator/FCS είναι φθηνότερος, αλλά ίσως το ΠΝ θα πρέπει να σκεφτεί τα πλεονεκτήματα του TRS-4D Fixed.
Οι LCS έχουν δεχτεί σκληρή κριτική για το σύστημα πρόωσης και τα προβλήματα που παρουσίασαν τα πλοία, ειδικά το LCS 1 Freedom. Χρειάστηκαν να γίνουν πάρα πολλές αλλαγές και μηχανολογικές παρεμβάσεις προκειμένου να λυθούν τα όποια προβλήματα. Πλέον τα πλοία που πέφτουν στο νερό είναι χωρίς προβλήματα, και παραμένουν από τα ταχύτερα πλοία σε αμερικανική υπηρεσία, και ίσως τα ταχύτερα παγκοσμίως σε αυτό το μέγεθος. Το USN φαίνεται να συμφωνεί με το ΠΝ στο θέμα ταχύτητας, και μοιάζει να πιστεύει πως με τον τρόπο αυτό το πλοίο έχει πιθανότητες να ξεφύγει από τορπιλικές επιθέσεις. Τίθεται ένα θέμα, πως θα εντοπίσει τις εισερχόμενες τορπίλες χωρίς σόναρ τροπίδας, αλλά δεν έχουμε εδώ κάποια απάντηση.
Το πως θα προχωρήσει το πρόγραμμα, είναι άγνωστο. Οι MMSC έχουν αρκετά πλεονεκτήματα σε ότι αφορά την Ελλάδα, και την δυνατότητα χρηματοδότησης. Καταρχάς, μπορούν να αγοραστούν με διακρατική συμφωνία. Μιλάμε για την διαδικασία των FMS (Foreign Military Sales), ενώ μπορούν να χρηματοδοτηθούν από FMF (Foreign Military Funding). Στα FMF μπορεί να συμπεριληφθεί και τυχόν αμερικανική βοήθεια, όπως έγινε με τα FMF του εκσυγχρονισμού των F-16V. Σε κάθε περίπτωση, τα FMS εξασφαλίζουν πως η Ελλάδα συμβάλεται με τις ΗΠΑ, με την κυβέρνηση κι όχι με την εταιρεία. Τυχόν αστοχίες, αναλαμβάνει να τις λύσει η Αμερικανική Κυβέρνηση με την εταιρεία, όχι η Ελλάδα με την εταιρεία. Στην περίπτωσή μας, το USN.
Όσα γράφουμε παραπάνω, τα έχουμε πάνω κάτω ξαναγράψει. Αυτό που θα τονίσουμε σήμερα πως έχει αξία, και σημασία. Η Lockheed Martin, μπορεί να προσφέρει και τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ, σε ένα επίπεδο πολύ παραπάνω από αυτό που επιθυμεί σε αυτή τη φάση το ΠΝ. Εδώ να σημειώσουμε πως υπάρχει έντονος προβληματισμός για τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί για το πρόγραμμα των φρεγατών. Οι τορπίλες, που έχουν ακολουθήσει έναν ίδιο δρόμο, και είναι πολύ πιο “απλή” προμήθεια, πήραν υπερβολικά πολύ χρόνο. Το ίδιο κινδυνεύει να γίνει και με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Η LM προτείνει να λάβουν οι ΜΕΚΟ200ΗΝ θα έχουν πολύ ανώτερο εκσυγχρονισμό, ακόμη και με κοινό ραντάρ (TRS-4D;), και μάλιστα συστήματα απολύτως συμβατά με τις MMSC. Έτσι, οι MMSC και οι MEKO200HN δεν θα είναι “ξένα” πλοία, όπως είναι για παράδειγμα σήμερα οι S και οι ΜΕΚΟ200ΗΝ. Το ενδιαφέρον όμως με τη συνολική πρόταση των Αμερικανών, είναι ο χρόνος παράδοσης. Οι MMSC, καθώς βασίζονται στις LCS, είναι πλοία δοκιμασμένα και σε παραγωγή. Δεν θα είναι τα πρώτα πλοία μιας άγνωστης κλάσης, και το ΠΝ, εγγυόνται οι Αμερικανοί, πως δεν θα αντιμετωπίσει τα προβλήματα που αντιμετώπισε με τα 214ΗΝ (που χρειάστηκαν πολλά χρόνια να λυθούν).
Επίσης, η Lockheed Martin δεν θα χρεώσει κόστη για την ανάπτυξη των πλοίων, που έχουν πληρωθεί από τη Σαουδική Αραβία. Τονίζουμε πως η MMSC υπήρχε σαν σχέδιο, αλλά η ανάπτυξή της δεν είχε πληρωθεί από κανέναν. Ευτυχώς για εμάς, πληρώθηκε από τη ΣΑ. Όπως η ελληνική Belh@rra δεν υπήρχε, και χρειάζονταν κάποια κόστη ανάπτυξης (τα οποία θα πληρώνονταν, ή θα πληρωθούν από εμάς), έτσι και η MMSC χρειάζονταν κάποια χρήματα.
Τέλος, ένα σημαντικό σημείο υπεροχής του πλοίου είναι το εξελιγμένο σύστημα ECM που μπορεί να πάρει. Το ΚΠΜ μπορεί να δεχτεί κάθε εξελιγμένο σύστημα ECM, αμερικανικής, ευρωπαϊκής ή ισραηλινής κατασκευής, χωρίς να χρεωθεί επιπλέον η τοποθέτησή του. To COMBATSS-21 θεωρείται από τα πλέον εξελιγμένα CMS παγκοσμίως, και η LM δεν γνωρίζουμε αν το προσφέρει και για τις ΜΕΚΟ200ΗΝ. Εκεί σίγουρα έχει την λύση του CMS330, αλλά μπορεί αναμφίβολα να προσφέρει κοινές ρουτίνες, οθόνες, και interface, έτσι ώστε να μην χρειάζεται νέα εκπαίδευση στα στελέχη από το ένα πλοίο στο άλλο.
Γιατί τα πλοία LCS απαιτούν μία εβδομάδα συντήρηση το μήνα, κάθε μήνα;
Όπως αποκαλύπτει ο Βασίλης Νέδος σε ρεπορτάζ του στην Καθημερινή της Κυριακής, η εταιρεία είναι διατεθειμένη να προσφέρει όλα τα πλοία, αλλά και τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, πολύ σύντομα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025. Ένα όμως θέμα που θέλουμε να θίξουμε, είναι το ναυπηγείο που θα γίνει κάτι τέτοιο. Αν και η ΟΝΕΧ μπήκε δυναμικά στην Ελευσίνα, θα χρειαστούν ίσως εκατοντάδες εκατομμύρια για να μπορούν να συγκεκριμένα ναυπηγεία να καταστούν και πάλι επιχερησιακά. Η Σύρος είναι μάλλον “μικρή” για τέτοιες κατασκευές, ενώ ο Σκαραμαγκάς έχει τα γνωστά προβλήματα. Το θέμα αυτό δεσμευόμαστε να το θίξουμε άμεσα.
Το τι θα συμβεί, δεν το γνωρίζουμε. Το σίγουρο είναι πως το ΠΝ χρειάζεται άμεσα ενίσχυση. Θα επανέλθουμε στο θέμα, καθώς σίγουρα αργά αλλά σταθερά θα γίνονται διαθέσιμες κι άλλες πληροφορίες.
ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΟΛΙΣ 2 MK41? ΔΗΛΑΔΗ ΕΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ 4 – 6 ΠΟΣΟ ΘΑ ΒΓΕΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΜΕ ΕΝΑ ΤΕΤΟΙΟ ΠΛΟΙΟ? ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ Η ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΣΑΟΥΔΙΚΗ ΑΡΑΒΙΑ, ΕΑΝ ΤΕΛΙΚΑ ΤΟ ΣΚΕΦΤΟΜΑΣΤΕ ΤΟΣΟ ΣΟΒΑΡΑ ΓΙΑ MMSC ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΜΕ 50 – 50 ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΙΑΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗΣ MMSC ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ ΧΩΡΕΣ ΜΙΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΖΙ?
ΕΠΙΣΗΣ, ΘΕΛΩ ΝΑ ΡΩΤΗΣΗ ΕΑΝ ΟΙ ΜΜSC ΦΕΡΟΥΝ ΤΟΡΠΙΛΕΣ.
ΤΑ SEAHAWK ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΕΑΝ ΠΑΡΟΥΜΕ ΤΙΣ MMSC ΘΑ ΑΝΑΛΑΒΟΥΝ ΤΟΝ ΑΝΘΥΠΟΒΡΥΧΙΑΚΟ ΑΓΩΝΑ, ΣΑΝ ΟΠΛΙΣΜΟ ΤΙ ΦΕΡΟΥΝ? ΘΑ ΦΕΡΟΥΝ ΤΟΡΠΙΛΕΣ, ΗΧΟΣΗΜΑΝΤΗΡΕΣ, SSM ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΛΛΟ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΠΑΝΩ Ή ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΜΟΝΟ ΤΟ ΣΟΝΑΡ?
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΠΕΙ ΣΟΝΑΡ ΤΡΟΠΙΔΑΣ? ΠΟΣΟ ΘΑ ΚΟΣΤΙΖΕ Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΝΟΣ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ 4 – 6 VLS ΚΑΙ ΣΟΝΑΡ ΤΡΟΠΙΔΑΣ?
ΕΠΙΣΗΣ, ΕΑΝ ΔΕΝ ΠΑΡΟΥΜΕ BELH@RRA (ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΤΙΣ ΠΑΡΟΥΜΕ) ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΑΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ SM2, ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΠΙΕΣΟΥΜΕ ΓΙΑ SM6 KAI KAPOIO ALLO RADAR ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ, ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Η ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ?
ΕΑΝ ΤΕΛΙΚΑ ΠΑΡΟΥΜΕ BELHARRA ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟ CMS (ΕΑΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΚΑΛΑ) ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΓΑΛΛΙΚΟ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΚΑΛΑ ΜΕ ΤΙΣ ΒΕL?
EAN ΠΑΡΟΥΜΕ ΔΛΔ ΜΠΕΛ ΘΑ ΤΙΣ ΕΧΟΥΜΕ ΑΥΤΕΣ ΓΙΑ ΑΣΤΕΡ 30 ΚΑΙ ΤΙΣ MMSC ME 64 ESSM BLOCK 2 Ή ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ESSM, ΕΑΝ ΕΧΟΥΝ ΑΛΛΑ 2 VLS, ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟΝ BODYGUARD ΣΤΙΣ BEL.
ΕΠΙΣΗΣ ΜΕΧΡΙ ΠΟΣΟΥΣ SSM ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΦΕΡΟΥΝ?
ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΜΕ 2 VLS KAI ΤΟΥΣ SSM ΜΠΡΟΣΤΑ?
ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΑΥΤΗ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΥΡΑΥΛΟΥΣ?
ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ (ΕΚΑΠΙΔΕΥΣΗ, FOS)
KAI KATI ΑΛΛΟ ΠΟΥ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΘΕΙ. ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΕΓΓΥΗΣΗ ΟΤΙ ΟΤΑΝ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΟΥΜΕ ΠΛΗΡΩΣ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ Ή ΘΑ ΡΙΧΝΕΙ ΜΟΝΟ ESSM? ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΜΑΣ ΤΑ ΠΑΓΩΣΟΝ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ? ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΔΙΚΛΕΙΔΑ Ή ΑΥΤΟΙ ΤΑ ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΜΟΝΟ ΔΙΝΟΥΝ ΤΟ ΟΚ ΓΙΑ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΟΥΝ 100%?
Τι να κλειδώσει;
ΕΑΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΚΑΛΑ ΑΝΑΦΕΡΕΣΤΕ ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ. ΕΝΝΟΩ ΕΑΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΣΕ ΜΙΑ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΗ ΣΥΡΑΞΗ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ, ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ MMSC ΝΑ ΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ. ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΑΣ ΠΟΥΜΕ ΝΑ ΡΙΞΟΥΝ SM2 ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΟΥΜΕ ΤΟΥΡΚΙΚΑ F16. ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΜΠΟΔΙΣΟΥΝ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ.
Ειλικρινά τώρα, τα πιστεύετε αυτά; και θεωρείτε τους αξιωματικούς του ΠΝ ηλιθίους; να μην το έχουν σκεφτεί; όχι δεν γίνεται, παρά μόνο σε ταινίες. Ας αφήσουμε το σύνδρομο καταδίωξης κάποια στιγμή, που όλοι θέλουν το κακό μας
Εγω αυτα εγραφα τοσο καιρο στα αρθρα σας. Και ηταν μια απο τις κυριες ενστασεις μου. Εαν οντως δεν μπορει να γινει κατι τετοιο, τοτε κομπλε. Δεν ξερω εαν ειχατε απαντησει σε καποιο αρθρο γι αυτο, αλλα εγω δεν ειχα διαβασει κατι τετοιο, ουτε ειχατε απαντησει μεχρι τωρα σε αυτη μου την ενσταση για ελεγχο των συστηματων απο τους αμερικανους. Ξερετε πως γινεται να μην εχουν προσβαση οι αμερικανοι σε κατι που εφτιαξαν οι ιδιοι?
ΜΟΝΟ BELHARRA SCALP NAVAL ΟΤΙ ΑΛΛΟ ΤΣΑΜΠΑ ΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΕΤΑΜΕΝΑ ΛΕΦΤΑ
Δέν μας αφήνουν τα μεγάλα αφεντικά να έχουμε scalp naval ,θα ελέγχουμε όλη την ανατολική Μεσόγειο.
Ειναι θεμα πολιτικης αποφασιστικοτητας του εκαστοτε κυβερνωντος μας…και οχι οτι δεν μας αφηνουν οι Αμερικανοι.
Συμφωνω.
MdCN ομως φερουν και οι freda. Εχουν περισσοτερα κελια και ειναι μεγαλυτερα πλοια, ιδανικα για Μεσσογειο.
Δεν είναι η τέλεια λύση, αλλά προφανώς είναι ικανοποιητική βάσει της τρέχουσας πραγματικότητας. Και αν όντως συνδυαστεί με τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ, τότε είναι ικανοποιητικότατη.
Σε όλα αυτά συνυπολογίζουμε τις ευκολίες πληρωμής, τις χαμηλές ανάγκες επάνδρωσης, τη συμβατότητα με το οπλοστάσιο του ΠΝ, την υψηλή ταχύτητα (βέβαια η MMSC είναι πιο αργή από την LCS) και τη δυνατότητα κατασκευής σε ελληνικά ναυπηγεία.
Η επένδυση στην Ελευσίνα θεωρείται δεδομένη πλέον. Πολύ πιθανό να δωθεί το πρόγραμμα αυτό σαν εχέγκυο για την επένδυση αυτή.
Ένα θέμα είναι το σόναρ τροπίδας, ένα άλλο η τιμή τους και τέλος αν ρίχνει τορπίλες και ποιές (MU90;).
4 δις για 4 MMSC.
Τα MMSC θα είναι η ταφόπλακα του Πολεμικού Ναυτικού.
Με τα ίδια χρήματα παίρνουμε 4 FFG(X).
Κόστος FFG(X):
“The Navy estimates that subsequent ships in the class will cost roughly $940 MILLION EACH in then-year dollars“.
https://fas.org/sgp/crs/weapons/R44972.pdf
Αλλά φαίνεται ο εθνικός προμηθευτής και ο εθνικός νταβατζής έχουν αποφασίσει για το μέλλον του ΠΝ. Ενός ναυτικού 2ης κατηγορίας, που σίγουρα δεν θα κυριαρχεί στην Ανατολική Μεσόγειο.
Και για να προλάβω τους λαγούς της Lockheed Martin, το 1ο πλοίο της κλάσης δεν προκειται να είναι επιχειρησιακά έτοιμο πριν το 2025.
Για να τελειώνουμε και με τον επικοινωνιακό μύθο της γρήγορης παράδοσης και ένταξης στο ΠΝ.
Ειχα πολυ καιρο την απορια συγκρισης κοστους FFG(X) – MMSC. Κατι δεν μου κολλαει ομως. Δεν γινεται να ειναι τοσο κοντα. Αν οντως ειναι ετσι καιγομαι να μαθω με ποιο σκεπτικο MMSC αντι FFG(X)
Καμία σχέση το κόστος που αναφέρεις. Πολύ πιο πάνω οι FFG(X).
Δηλαδή υπάρχει περίπτωση να πάρουν και Σκαραμαγκά οι Αμερικάνοι; Τελικά αυτοί που ενδιαφέρονται περισσότερο για τη χώρα(ΗΠΑ) κάνουν επενδύσεις και δε μένουν στα λόγια (ΓΑΛΛΙΑ).
Ο,τι ειπα και στο αρθρο για τις FDI. Ερασιτεχνισμος παντου.
Πιο ρεαλιστικό όλο το πακέτο στα 4 δις:
4χ MMSC
4x saar72
4x MEKO 200HN upg
Μαζί με κάποιο βασικό οπλισμό για αυτά….
Σαν λαθος να καταλαβατε αγαπητε , μονο οι MMSC θα ειναι στα 4 δις με τα -ελαχιστα- οπλα τους.
Νομιζω οτι ειναι σαφές απο την ιστορία με τις μπελαρα οτι διαθέτουμε 700εκ/φρεγάτα..
Αυτα που γραφετε ειναι ψευδη, τα 4 MMSC κοστιζουν 2 δις.
Αυτη την τιμη πληρωσε η Σαουδικη Αραβια και εχει δημοσιευτει εκτενως.
Να ριχνετε και μια ματια στο ιντερνετ πριν γραψετε κατι το οποιο ειναι πανευκολο να τσεκαριστει.
“WASHINGTON — The U.S. Navy announced Friday that Lockheed Martin was awarded a $1.96 billion contract to build four multimission surface combatants for Saudi Arabia.”>/i>
https://www.defensenews.com/naval/2019/12/20/lockheed-inks-2-billion-contract-for-saudi-frigate/
Οποιος βιαζεται σκονταφτει αγαπητε. Στο δημοσιευμα που παραθετετε δηλωνεται πως η τιμη περιλαμβανει “associated cost-plus-fixed-fee class design and related material and firm-fixed-price integrated data environment,” ενω παρακατω πως ειναι συνεχεια συμβολαιου υψους $450εκ. Ακομα στο ιδιο αρθρο που εσεις παραθετετε υπαρχει συνδεσμος -link- σε αρθρο με τιτλο “US OKs Potential $11.25B Saudi Deal for LCS Variant” οπου συνεχιζει “The US State Department today announced its approval of the proposed sale to Saudi Arabia of four heavily armed versions of the Lockheed Martin littoral combat ship (LCS), a deal that, along with weapons, systems and support, would be worth up to $11.25 billion.”
Στο πρωτο αρθρο που παραθεσατε δεν υπαρχει αναφορα σε οπλα ουτε σε συστηματα ουτε σε FOS. Εαν παραυτα εχετε καποιο αλλο αρθρο που αναφερεται σε αυτα και διορθωνει την θεση μου, σας παρακαλω να το παραθεσετε και ισως να μην βιαζεστε να υποθεσετε οτι μονον εσεις εχετε διαβασει αυτα τα αρθρα.
Zap σου γράφω για ενα σχόλιο που έκανες στην πτήση για το πως κάποιοι σχολιαστές θα μπορούσαν να αλλάξουν μια αμυντική συμφωνία…..φίλε δεν ειναι οι σχολιαστές, ειναι τα 60εκ που έβγαλαν στην μόστρα οι Γάλλοι, οι σχολιαστές (οι κάποιοι λίγοι,μόνοι, μην μας μιλάτε αλλα να μας διαβάζετε…) είπαν προσοχη στον εισαγγελέα..
ΥΓ. πρέπει κατι να κάνετε με το σάιτ της πτήσης δεν μπορούμε να το παλεύουμε μια ώρα για να μπούμε απο iPhone και να μην τα καταφέρνουμε….
Φιλτατε, δεν καταλαβα για να ειμαι ειλικρινης. Τι ακριβως ειναι τα 60εκ. ;
Αυτό δεν το λες ΠΝ αλλά αφρικανική Ακτοφυλακή.
Ακτοφυλακή aaw με sm-2,essm bl2, Barak 8…
21ος αιώνας και ESSM φίλτατε είναι ασύμβατες έννοιες. Τα ίδια και για ναυτικό πυροβόλο 57άρι, τα ίδια και για ASW σε σκαρί άνευ σόναρ τροπίδας, τα ίδια και για σκαρί με έναν όλο κι όλο ΜΚ41. Καλά για SM2 (που δεν έχει αποδεσμευτεί) άλλα λόγια να αγαπιόμαστε. Αλήθεια, πώς είπαμε κατευθύνεται στο στόχο ο τελευταίος; Αλήθεια, πόσο χρειαζόμαστε για κάποια άλλα θέματα το GPS; Ποιος είπαμε ελέγχει το τελευταίο;
Όσο για τον καλό θειούλη εξ Εσπερίας, μήπως ο “θείος Σάμης” θα μας δώσει και Tomahawk; Ας αποδεσμεύσει πρώτα κανέναν απλό SLAM ή JASSM (δεν τολμώ να σκεφτώ τη χλεύη του άμα ζητήσουμε κανέναν της έκδοσης ER) για τη ΠΑ.By the way κάτι αντιτορπιλικά που θα έφταναν τον Μάιο; Α, έγιναν αόρατα κι αυτά όπως και όλα τα άλλα απλόχερα που μοιράζει η φιλελληνική κυβέρνηση εξ Ανατολικών Ακτών (του Ατλαντικού)! Αλλά να μην είμεθα αχάριστοι, λάβαμε τέσσερα Mark V σε κατάσταση ενός βήματος προ του διαλυτήριου και μια βυθοκόρο να την παρκάρουμε στο ναυτικό μουσείο του Τροκαντερό!
Ανακρίβειες φίλτατε. Την βυθοκορο την είχαμε, δικιά μας ήταν. Απλά μας είχε βουλιάξει και δεν μπορούσαμε να την σηκώσουμε. Μας την σήκωσαν λοιπόν.
Τελικά, ένας από τους λόγους που γίνεται το όλο μπέρδεμα είναι για να μην αγοράσουμε Belharra.
Το να αδειάσουμε τους Γάλλους έτσι ξαφνικά έχοντας μάλιστα καταλήξει όχι μόνο στην διαμόρφωση αλλά και σε νέο τύπο μεγαλύτερης σε μέγεθος Belharra είναι απύθμενο θράσος και αλητεία.
Το που είχε φτάσει η τιμή ενός πλοίου ηλεκτρονικού πολέμου, κάτι που δεν θα αποκτήσουμε με τις MMSC, το γνωρίζαμε και προχωρήσαμε μέχρι την τελική διαμόρφωση.
Είναι άλλο να έχεις συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου (Belharra) και άλλο να έχεις μόνο τα συμβατικά συστήματα σε ψηφιακή ή σύγχρονη τεχνολογία(MMSC). Ως επιχείρημα υπέρ των MMSC είναι άστοχο και μόνο κακό κάνει στο πλοίο. Οι MMSC είναι αυτές που είναι και οι Belharra είναι αυτές που είναι.
Στο ερώτημα τι χρειαζόμαστε θα γράψω απλά, “Συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου”. Τα συστήματα αυτά μόνο με τις Belharra τα αποκτάμε. Σε περιοχή παρεμβολών νεκρώνονται συστήματα, drone κλπ.
Θέλω να πιστεύω ότι ακόμη δεν έχει τελειώσει τίποτα. Δεν είναι στιγμή να γκρεμίσουμε ότι χτίσαμε. Όταν έχεις μία Δύναμη (πχ Γαλλία) σταθερά μαζί σου, τότε προστρέχουν οι υπόλοιπες να βοηθήσουν εκ των προτέρων. Εάν δεν έχεις καμία Δύναμη μαζί σου, τρέχεις εσύ σε μία από αυτές εκ των υστέρων (πχ Ίμια).
Ας μην ρίξουμε μια στην καρδάρα με το γάλα τελευταία στιγμή και ας μην μασήσουμε από όσους προσπαθούν να μας απομακρύνουν από την Γαλλία, που σε αντίθεση με τις άλλες δυνάμεις, στο πλάνο της έχει την ισχύ της χώρας μας σε υψηλότερο επίπεδο από τους υπόλοιπους.
Να μας φωτίσει ο Θεός….
Το κοστος μιας τροποιημενης εκδοσης της MMSC της Σ.Α. που να καλυπτει καποιες βασικες αναγκες και θελω του Π.Ν. απο τα πλοια, ποιο ειναι; Αυτη ειναι η ερωτηση των 4 εως 6-7 δις για τα πλοια, πιστευω. Ποσο θα στοιχισει ενα συνολικο πακετο για 4 πλοια με σοναρ τροπιδας, τορπιλοσωληνες, 2×8 mk41 για 64 essm/32 essm+8 sm2, fixed panel εστω εκδοση του ρανταρ, αλλαγη πυροβολου με ενα 76αρι super rapid (παει το strales), fos καποιων ετων και υποδομες, καθως κι ενα αποθεμα πυραυλων (32 * 4 * 1,5 = 192essm, 8 * 4 *1,5 = 48 sm2, αλλοι 48 harpoon/nsm, για κρουζ φανταζομαι το αφηνουμε) και τορπιλων;;; Δεν ξερω και αυτο ειναι μου φαινεται το πραγματικο ερωτημα. Εκτος κι αν θελουμε να παμε σε πλοια σαν της ΣΑ, με τους οποιους συμβιβασμους και ενα πιο δεδομενο κοστος, πιο κοντα στο 1 δις ανα πλοιο, το οποιο κοστος ομως δεν ξερουμε τι ακριβως περιλαμβανει (ειναι ενα φορτος πυραυλων και λοιπα στα 4 δις; fos;) ξερουμε ομως σιγουρα τι ΔΕΝ εχει (σοναρ κλπ).
Τα 4 MMSC κοστιζουν 2 δις.
Αυτη την τιμη πληρωσε η Σαουδικη Αραβια και εχει δημοσιευτει εκτενως.
“WASHINGTON — The U.S. Navy announced Friday that Lockheed Martin was awarded a $1.96 billion contract to build four multimission surface combatants for Saudi Arabia.”>/i>
https://www.defensenews.com/naval/2019/12/20/lockheed-inks-2-billion-contract-for-saudi-frigate/
Επισης θα ηθελα απο οσους γνωριζουν μια διευκρινιση. Ολα αυτα που αναφερει το αρθρο για τα ωφελη των MMSC για την Ελλαδα, γιατι δεν ισχυουν και για τις FFG(x); Γιατι πρεπει να αγοραστουν οι MMSC χωρις αλλο αντικρυσμα εκτος απο μια μερικη αναβαθμιση 4 ψωρο φρεγατων; Και δεν μου λεει καποιος επιτελους, τελικα το ΠΝ δεν χρειαζεται πλοια αεραμυνας περιοχης; Γιατι και τα 2 σκαφη που παζαρευει μονο αυτο δεν ειναι. Οι Τουρκια ριχνει στο νερο σκαφη με 64 κελια και εμεις ψαχνομαστε αναμεσα σε 16 και 32; Ποιος δουλευει ποιον εν τελει;
Οσο για τα ωφελη του να αποκτησουμε καινουργια αναιμικα σκαφη το 2025, νομιζω τα βλεπουμε ολοι αυτη την στιγμη στο Καστελοριζο…
Ντρεπομαι και κουραστηκα.
η ιδανικη επιλογη με SM2 και συρομενο σοναρ….εχει την ταχυτητα που θελει το ΠΝ την χρηματοδοτηση,την παραδοση και αμα βαλουνε και NSM επανω μιλαμε για πλοιο που κανει την διαφορα και πακετο την αναβαθμιση στις ΜΕΚΟ μου φαινεται μονοδρομος η επιλογη
και πως θα επιχειρήσει αυτό στο σημείο που έβγαλαν navtex οι τούρκοι προχθές; Πλάκα μας κάνεις;
Πραγματικά τώρα, νομίζουν κάποιοι ότι απευθύνονται σε ακροατήριο αφρικανικής υπαίθρου; Είναι δυνατόν να γίνεται στα σοβαρά λόγος για καϊκάκια Playmobil; Μπορεί να μας εξηγήσει κάποιος πώς προκρίνεται ένα σκαρί που έχει απορριφθεί από την ίδια του τη χώρα; Πώς είναι δυνατόν να εξετάζεται ένα σκάφος που δεν είναι σε τίποτα απολύτως ικανό; Πάμε στα βασικά: ASW; AAW; ASuW; Ανύπαρκτο σόναρ γάστρας! Ανύπαρκτη αντι-αεροπορική άμυνα, ανύπαρκτος πόλεμος επιφανείας. Θέλουμε και άλλα; Προχωράμε: Τι Επιπέδου Προστασία παρέχει σε πιθανό πλήγμα; Κατηγορία Ι (δηλ. κλάφτα Άη Νικόλαε); Τι προβλήματα συντήρησης ενέχει η ύπαρξη των Kamewa; Τι προβλήματα γεννά η εκτεταμένη χρήση αλουμινίου; Τι εκτιμώμενο life-cycle έχει αυτή; Ποιο είναι το κόστος κατανάλωσης καυσίμου; Μήπως 5-6+ τόνοι την ώρα (σε χρήση); Θεωρεί το ΠΝ πως έχει ελπίδα στο Αιγαίο με την ΤΗΚ και το ΤΝ με αυτό το καρυδότσουφλο; Θεωρεί στα αλήθεια τώρα κόσμος καινοτόμο το να μπορείς να βάλεις ESSM στην τρίτη 10ετία του 21ου αιώνα; Αστειότητες, ασφαλώς. Κάποια ΜΜΕ όμως τα “έπιασαν” χονδρά για να μας παρουσιάσουν τα σκ@τά ως χαβιάρι. Καλά, το άλλο πάλι με τα Sa’ar 72 που μας τα συστήνουν ως ελαφρές κορβέτες με προσπερνά! Υπάρχουν δε απίθανοι τύποι που εισηγούνται την αντικατάσταση των S από αυτά!!! Συνεχίζουμε; Διαβάζουμε εν μέσω τυμπανοκρουσιών ότι ο “Θείος Σαμυς” μέσω της US State Development Finance Corporation θα συνδράμει το “έργο” (Ναυπηγεία κ.λ.π.). Πού είναι η εισροή συναλλάγματος; Εγώ μόνο party εκροής βλέπω να στήνεται με σκανδαλώδη κόστη που αγγίζουν τιμές 1+ δις το τεμάχιο για σκάφη που το USN δε θέλει να ακούει! Μήπως, στο τέλος, οι δήθεν επενδύσεις (πέραν των αγορών ακατάλληλου υλικού) γίνουν με δανεικά και αγύριστα από τις εξ υμών ανακεφαλαιοποιημένες εγχώριες τράπεζες; Μήπως το ΠΝ σε 3-4 χρόνια από τώρα με αυτές τις μεθοδεύσεις καταλήξει σε Ακτοφυλακή συγκρίσιμη με αυτής της Μποτσουάνας; Μπορεί κάποιος να μας εξηγήσει πώς από τη μια λεφτά δεν υπάρχουν για τίποτα (500 εκ. το έτος μας γράφουν για ΠΝ/ΠΑ/ΕΣ) και από την άλλη μέσα σε λίγες ώρες τα έμμισθα παπαγαλάκια σκορπούν δις απλόχερα για σαπάκια; Ήρεμα γράφω… Ήρεμα ρωτάω…
Και λίγα γράφετε, όνειδος για το ΠΝ τυχόν επιλογή αυτού του σκάφους. Ούτε για Ακτοφυλακή τριτοκοσμικού κρατιδίου!
Σταϊκούρας: 1,4 δις θα δώσουμε…
Γάλλοι:οι φρεγάτες Bellhara κοστιζουν με όπλα, κοστος εγκαταστασης συστηματων αναπτυξης, υποστήριξη 2,5..
μάγκες..δεν τα χουμε, το πρόγραμμα ματαιώνεται, ζε φινί..
Πρεσβεία: εντάξει το ακυρώσατε;;
Ελλάδα: ότι πεις αφεντικό..θα παραγγείλουμε 4 απ αυτές με απόλα που μας είπατε που κάνουν τη δουλειά μας με…4 δις…
πρεσβεια: οκ…θα ετοιμάσω και το πακέτο της καμπάνιας και τα κόστη για να το πουλήσουμε στα ΜΜΕ ότι είναι καλά καράβια και όλα οκ..
Ελλάδα: έκλεισε αφεντικό
Αμερική:..προς Τουρκία..:..έκλεισε Τανσού, μην ανησυχείς οι Έλληνες δε θα πάρουν τα γαλλικά πλοία με στρατηγικους πυραυλους με μικρότερης εμβέλειας ρανταρ και με μικρότερης δυνατότητας α/α πυραύλους, δε θα αλλάξει η ισορροπία που έχεις υπέρ σου και όλα καλα…εντάξει;; σε κανόνισα κ τώρα μην λοξοκοιτάς προς το Ρώσο.
Εγώ βλέπω το πλοίο ως έναν έντιμο συμβιβασμό. Αν θέλουμε να το συγκρίνουμε με κάτι, ας το συγκρίνουμε με την στάνταρ έκδοση της FDI. Για μένα η επιλογή του πλοίου συνδέεται και με την επιλογή των όπλων και οι ESSM είναι και δικό μας προϊόν. Οπότε δεν είναι άσχημη επιλογή συνολικά. Δεν είναι ΑΒ. Δεν κοστίζει όσο τα ΑΒ. Είναι τίμιο, γρήγορο σκάφος. Και με ικανό πακέτο όπλων και αισθητήρων. Αξίζει το κόπο. Λαμβάνοντας υπόψιν και τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ, θα έλεγα ότι συμφέρει περισσότερο απ’ τις FDI.
Το πλοίο είναι η ταφόπλακα του ΠΝ. Τόσο απλά. Δεν υφίσταται τίποτα το έντιμο! Όνειδος μόνο, μια μελανή στιγμή στην ένδοξη ιστορία αυτού του Όπλου.
Ερώτηση προς πτήση.
Γράφετε τι λέει η εταιρία και τι λένε οι Αμερικανοί για το σόναρ και τις τορπίλες. Θα ήθελα και την δικιά σας θέση πάνω στο θέμα.
Από ότι γνωρίζουμε το πλοιο είναι ΠΟΛΥ ΥΠΟεξοπλισμένο σε σχέση με αυτό που ήθελε το ΠΝ και επειδή γνωρίζουν καλυτέρα δεν πιστεύω ότι θέλουν την συγκεκριμένη επιλογή.
Επίσης σε προηγούμενο άρθρο είχατε αναφέρει ότι είσαστε θετικοί για ότι φτιαχτεί στην Ελλάδα, πράγμα που ούτε στα συγκεκριμένα πλοια τελικά δεν ισχύει.
Πως θα βλεπει τις τορπιλες… Μα γιατι να τις βλεπει, ειναι τοσο γρηγορο που δε θα το προλαβαινουν ουτως η αλλως. Απλα θα τρεχει μονιμα γυρω γυρω κ θα πυροβολαει. Κ αμα αρεσει στο ΠΝ, δε θα το ρωτησουμε κιολας. Επισης χρησιμοποιειται σαν επιχειρημα η εγχωρια κατασκευη, κ εν τω μεταξυ δεν εχουμε ναυπηγειο να τα κατασκευασει. Επιπλεον εχει οπλισμο κορβετας σε τιμη φρεγατας. Οχι πειτε μου γιατι να μη λατρεψουμε αυτο το πλοιο
Δεν πίστεύω ότι προσφέρουν σοβαρό πλεονέκτημα ειδικά στην ανοικτή θάλασσα θα έχουν πρόβλημα μεγάλο απέναντι στα τούρκικα. Μην ξεχνάμε ότι η κύρια αιτία που δεν βγαίνει έξω από Κάρπαθο το ΠΝ είναι η έλλειψη AAW δυνατοτήτων,
Μπορεί τα MMSC να είναι ρελάνς για να υποχωρήσουν στα οικονομικά που ζητάνε οι γάλλοι. Το ΠΝ θέλει μπελάρα δηλαδή εξειδικευμένο πλοίο όχι αυτή τη μέτρια γενικών καθηκόντων φρεγάτα
Το συγκεκριμένο πλοίο δεν είναι πουθενά καλό. Δεν είναι καλό σε ΑΝΘ/ΚΟ ΠΟΛΕΜΟ, δεν είναι καλό σε ΠΟΛΕΜΟ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΣ, δεν είναι καλό σε ΑΕ/ΝΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ……. Τι πλοίο είναι τούτο εν τέλει;
Βασικά ότι και να παρουμε …. καλοδεχούμενο και θα αποτελεί αναβάθμιση στην κατάσταση που βρίσκεται ο στόλος μας.
Προσωπικά προτιμώ της γαλλικής κατασκευής φρεγάτες με τα αντίστοιχα όπλο που έχουμε ζητήσει, γιατί θεωρώ ότι μας ταιριάζει περισσότερο και μας δίνει πρόσβαση σε όπλα που οι αμερικάνοι εύκολα δε μας δίνουν.
Βέβαια πρέπει να τονίσουμε ότι το βασικότερο στη συγκεκριμένη στιγμή είναι η άμεση συντήρηση των όπλων που έχουμε ήδη και φυσικά ο επείγον εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ.
Προσωπικα θεωρω πως με αυτα τα πλοια δεν θα υπερεχουμε των τουρκων.
Θα’ταν πολυ καλυτερη λυση ο δανεισμος των 2 freda (με οψιον αγορας) και αγορα 2 belharra.
Τα γαλλικα πλοια εχουν τρομακτικες δυνατοτητες.
Η αγορα αυτων των πλοιων για τη χωρα μας…θα ειναι σκανδαλο.
Δεν καθιστουν βημα αποτροπης και υπεροχης τα mmsc.
Δεν μπορει να γινει σε τιποτα συγκριση με τις γαλλικες φρεγατες…ειτε αυτες θα ειναι freda ειτε belharra.
Οι Γαλλοι υπερεχουν τοσο στον α/α (aster 30) οσο και στον α/υ πολεμο (συμφωνα με τις νατοϊκες ασκησεις που εβρισκαν ολα τα υ/β).
Θα πρεπει να γινει στοχευμενη αγορα πανω σ’αυτο που χρειαζεται η χωρα…και οχι τι συμφερει οικονομικα.
Δεν παιζουμε με την αμυνα της χωρας.