14.6 C
Athens
Τετάρτη, 5 Ιανουαρίου, 2022
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ Naval Group SETIS: To Combat Management System των φρεγατών FDI HN που...

Naval Group SETIS: To Combat Management System των φρεγατών FDI HN που θα “κυριαρχήσει” στο ΠΝ τις επόμενες δεκαετίες

 

Τις στιγμές που γράφονται αυτές οι γραμμές, δεν έχει ακόμη “κλείσει” το θέμα των κορβετών για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Συνεπώς δεν γνωρίζουμε αν το ΠΝ θα επιλέξει κορβέτες Gowind HN (με εκτόπισμα 2900-3000 τόνους) ή SIGMA 10514. Μεταξύ μας όμως, το ΠΝ “κλείνει” ξεκάθαρα υπέρ των Gowind HN, καθώς οι τελευταίες θα είναι διασυνδεδεμένες με τις ναυαρχίδες του Στόλου μας, τις φρεγάτες FDI HN και θα φέρουν ένα σημαντικό σημείο υπεροχής, το CMS SETIS.

FDI HN/[email protected] Hellenique, μια φρεγάτα νέας εποχής, μάλλον η τελευταία γενιά πλοίου στο επίπεδο φρεγάτας. Οι Γάλλοι έχουν σχεδιάσει να τοποθετήσουν πάνω στο πλοίο, ότι καλύτερο έχει να προσφέρει η αμυντική τους βιομηχανία. Φυσικά, πέρα από την όποια σχεδίαση, τα όπλα, τους κινητήρες, τα ραντάρ, η καρδιά του πλοίου είναι το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης, ή όπως το λέμε συνήθως CMS, Combat Management System. Με αυτό θα ασχοληθούμε σήμερα. Καλοί οι ASTER 30, εξαίρετο το SeaFire, αλλά αν δεν υπάρχει ένα ικανό CMS, τότε τα παραπάνω “ακυρώνονται”.

To CMS είναι πραγματικά το Α και το Ω σε ένα πλοίο. Αν ένα πλοίο έχει ικανά όπλα, ικανά ραντάρ, αλλά το CMS του δεν μπορεί να συνδεθεί επαρκώς και ικανοποιητικά με αυτά, τότε το πλοίο θα καταλήξει μια “τρύπα στο νερό”, κυριολεκτικά. Τα σύγχρονα πλοία, συγκεντρώνουν χιλιάδες ψηφιακά υποσυστήματα, που όλα πρέπει να λειτουργούν χωρίς να δημιουργούν προβλήματα το ένα στο άλλο. Μια τεράστια συμφωνική ορχήστρα, με “μαέστρο” το CMS.

To COMBATSS-21 aka AEGIS, είναι το σημείο που ξεχωρίζουν τα πλοία του USN. To TACTICOS είναι το CMS πολλών πολεμικών ναυτικών. Το γαλλικό όμως ναυτικό επέλεξε ένα απόλυτα “γαλλικό” CMS. To SETIS είναι ένα γαλλικό CMS, με πολύ προσεκτικά σχεδιασμένο hardware, κι ένα προηγμένο software. Εκεί πάνω, έρχονται και “κουμπώνουν” ότι καλύτερα συστήματα έχει να προσφέρει η γαλλική αμυντική βιομηχανία, από τους ASTER 30 μέχρι το SeaFire. Γιατί όμως δεν θα μπορούσαν να δουλέψουν τόσο καλά οι ASTER 30 και το SeaFire με ένα άλλο CMS, πχ το TACTICOS;

Συνεργατική εμπλοκή: Όταν οι φρεγάτες FDI θα κάνουν τον «μαέστρο» του στόλου

To SETIS βασίζεται στο SENIT CMS, σχεδιασμένο από τη Naval Group και την Thales και το βασικό του “συστατικό”, τη χρήση “εμπορικών” απαρτιών commercial-off-the-shelf (COTS), που σημαίνει πως ανταλλακτικά μπορούν να βρεθούν εύκολα στην ελεύθερη αγορά. Η σχεδίαση και δομή του λογισμικού είναι αντίστοιχα ανοιχτής αρχιτεκτονικής, ή όπως αναφέρεται συνήθως, open-system architecture. Έτσι πλήθος συστημάτων μπορούν να πιστοποιηθούν στο SETIS, είτε από την αρχή, είτε σε όλη τη διάρκεια του επιχειρησιακού του βίου.

Multilayered Air Defence στις ελληνικές FDI HN. Υπάρχει τελικά μειονέκτημα στην κορυφαία μελλοντική φρεγάτα μας;

To SETIS είναι φτιαγμένο για τη Γαλλία, “κομμένο και ραμμένο” για γαλλική χρήση (αλλά φυσικά σε υπηρεσία με αρκετά ναυτικά σε όλο τον κόσμο). Λόγω όμως αυτής της “ιδιαιτερότητάς” του, το σύνολο των δυνατοτήτων των ASTER 30, MICA VL, Exocet, ESM συστημάτων, είναι απολύτως προσβάσιμα από το CMS, καθώς όλες οι ρουτίνες των αναφερομένων όπλων είναι πλήρως ενσωματωμένες. Δεν μπορούμε να γίνουμε ίσως απολύτως αντιληπτοί, αλλά κάθε όπλο δεν είναι “παίζει” μόνο του. Πρέπει να εντάσσεται σε ένα σύνολο υποσυστημάτων, τον εκτοξευτή του, τα συστήματα στοχοποίησης, τον φορέα, το δίκτυο αεράμυνας κοκ. Κι όλα αυτά να λειτουργούν τέλεια προκειμένου να αποδώσει το μέγιστο.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ NAVAL GROUP για την FDI: H πρόταση για το Πολεμικό μας Ναυτικό

Θα πει κάποιος πως ASTER 30 για παράδειγμα δεν έχουμε μόνο οι Γάλλοι, έχουν ενσωματώσει και οι Βρετανοί αλλά και οι Ιταλοί στα πλοία τους. Προφανώς, αλλά και οι τρεις έχουν πρόσβαση στις ρουτίνες του ASTER. Αν για παράδειγμα, θέλαμε, τυχαία το λέμε, SM-2 στις FDI, έπρεπε η Raytheon να “ξεκλειδώσει” ρουτίνες του SM-2 στη Γαλλία. Μόνο έτσι θα είχαμε 100% αξιοποίηση των δυνατοτήτων του SM-2. Τώρα βέβαια αυτό δεν μας ενδιαφέρει, καθώς θα έχουμε τους κορυφαίους ASTER 30B1NT. Αλλά δεν σημαίνει πως δεν μπορεί να γίνει (σε μια τελείως θεωρητική υπόθεση).

Άσκηση Αντικειμενικότητας: Ένας Belhaρίτης υπερασπίζεται τις… FDI-HN

Θα ρωτήσει, εύλογα κάποιος, γιατί να μην ξεκλειδώσει τους SM-2 η Raytheon στη Γαλλία; Προφανώς και μπορεί να γίνει, αλλά υπάρχει ένα θέμα. Από τη στιγμή που θα γίνει αυτό, τότε πρέπει να υπάρχει και έγκριση από τις ΗΠΑ, για κάθε πώληση SETIS με ρουτίνες SM-2! To TACTICOS, από τη στιγμή που έχει ενσωματωμένα αμερικανικά όπλα, θα είχε πιθανότατα μετά και την ανάγκη για σύμφωνη γνώμη των ΗΠΑ. Όσο κι αν φαίνεται περίεργο, σε διαφορετική περίπτωση τα CMS δεν ολοκληρώνουν ποτέ πλήρως τα όπλα. Και επίσης, ο χρήστης πρέπει να πληρώσει πολλά για την πιστοποίηση. Για παράδειγμα, οι Αυστραλοί που πιστοποίησαν τον SM-2 στο 9LV των Adelaide, έπρεπε να ρίξουν άνω των 10 SM-2 BlockIIIa σε δοκιμές.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι φρεγάτες LaFayette ως Ενδιάμεση Λύση για την αγορά των FDI!

Αντίστοιχα, αν επιλέγαμε κάποια σχεδίαση με COMBATSS-21, κι επιθυμούσαμε τον ASTER 30, αύριο, σε περίπτωση πώλησης του COMBATSS-21 θα έπρεπε να δοθεί σύμφωνη γνώμη από Γαλλία/Ιταλία/Βρετανία αθροιστικά, από όλους, όχι μόνο μια χώρα! Ας μην μακρηγορούμε, ο συνδυασμός SETIS/SeaFire/ASTER30 είναι ο “απόλυτος” συνδυασμός για την ορθή αξιοποίηση του όπλου ASTER 30.

ΕΚΤΑΚΤΟ: Η Γαλλία προτείνει FDI HN με 32 πυραύλους Aster, αυτή είναι η συνολική πρόταση!

Δεν θα μείνουμε σε όσα έχουν λεχθεί για λόγους μάρκετινγκ σχετικά με την “Ψηφιακή” Φρεγάτα [email protected] ή FDI, όπως για παράδειγμα τα διπλά κέντρα μάχης, τους διπλούς server Κοκ, καθώς όλα αυτά είναι χαρακτηριστικά που απαντώνται σε όλα τα σύγχρονα πολεμικά πλοία, αυτής της κατηγορίας φυσικά. Αλλά το SETIS είναι το σημείο που οι ίδιοι οι Γάλλοι θεωρούν πως μπορούν να βασιστούν.

ΑΠΟΨΗ: MICA NG σε συσκευασία Gowind, μια προσιτή λύση για το ΠΝ;

To πως θα προχωρήσει το ΠΝ και η Naval Group, στη συνεργασία του SETIS και του MH-60R είναι άγνωστο. Σε κάθε περίπτωση, SETIS και Romeo θα συνυπάρχουν, και θα συνεργάζονται. Λογικά οι Γάλλοι θα προσφέρουν το αντίστοιχο του Hawklink, βασισμένοι σε δικά τους υποσυστήματα. Είναι κάτι που πρέπει να διευκρινίσουμε, και τα περί Link 16 είναι υπερβολές για τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Προφανώς και το ελικόπτερο θα μεταφέρει στόχους στις FDI και το SETIS, αλλά πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Προφανώς η NG θα προσφέρει και διασύνδεση για τις ASW επιχειρήσεις.

Data Links και ελληνικά MH-60R (απαντώντας στην ερώτηση “γιατί δεν έχουν Link16 τα MH-60R”)

Το μεγάλο στοίχημα πλέον είναι η συνεργασία για τους ηχοσημαντήρες του MH-60R, το ποντιζόμενο σόναρ του, το CAPTAS-4 της FDI HN, κι όλα αυτά μέσω του SETIS, για την εξαγωγή αποτελεσμάτων. Θα υπάρχει συνεργασία των μέσων (μέσω των συνδέσεων Link 16 και κυρίως Link 22) και το αποτέλεσμα θα διενέμεται στο Στόλο. Προ της τελικής επιλογής, το ΠΝ προφανώς και τα μελέτησε όλα αυτά, και αποφάσισε ξεκάθαρα υπέρ των FDI HN, συνεπώς όλα τα υπόλοιπα είναι απλά μια ενδιαφέρουσα συζήτηση (για μεταξύ μας).

Ελληνικές [email protected] Πολύ σκληρές για να πεθάνουν! Συνεχίζεται η γαλλική προσπάθεια;

Επιστρέφουμε όμως στο SETIS. To σύστημα μπορεί να αξιοποιεί δεδομένα από άλλους αισθητήρες, και θεωρούμε δεδομένα, πως ΑΝ αγοραστούν οι Gowind, θα μπορεί να συνεργάζονται όλα τα πλοία, μεταξύ τους, για την εξαγωγή δεδομένων. Δεν μιλάμε μόνο για συνεργατική στοχοποίηση υποβρυχίων, όπως γίνεται στον αέρα, από ένα πλοίο, και κατάρριψη ιπτάμενου στόχου από άλλο. Μιλάμε για δεδομένα που λαμβάνει από τους αισθητήρες ένα πλοίο, και fusion, συν-επεξεργασία με το SETIS ενός άλλου πλοίου. Τα αποτελέσματα εμφανίζονται ταυτόχρονα σε όλα τα SETIS, και μετά ο Στόλαρχος αποφασίζει ποιος θα χτυπήσει το εχθρικό υποβρύχιο. Ή, απλά το εχθρικό υποβρύχιο θα αντιλαμβάνεται τη δύσκολη θέση του, και θα αποχωρεί από την περιοχή. Εκεί μάλλον θα “κριθεί” η αγορά των κορβετών (έτσι όπως πάει, υπέρ της Gowind HN), στην ύπαρξη του SETIS.

ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ στο ΠΝ, μετά τις FDI HN, τα MH-60R και τις τορπίλες, έρχονται M Class, Alkmaar και Gowind HN

Το SETIS είναι όπως είπαμε παραπάνω ιδανικό για αποστολές Anti Air Warfare, AAW, αλλά είναι βελτιστοποιημένο και για αποστολές AsuW (αγώνας επιφανείας σε συνεργασία με τους ΜΜ40) αλλά και ASW (με τις τορπίλες MU90). SETIS συν ASTER 30 είναι ο συνδυασμός που θα κυριαρχήσει στην Ανατολική Μεσόγειο. Τα νέα πλοία του ΠΝ, εκτός από το “γερασμένο” Link 11, θα φέρουν το ΝΑΤΟϊκό standard Link 16 αλλά και το Link 22. Έτσι, οι FDI HN θα μπορούν να παίξουν, χάρη φυσικά στο SETIS, ρόλο προωθημένου κέντρου αντιαεροπορικής άμυνας, και να κατευθύνουν τα ελληνικά Rafale F3R αλλά και F-16V εναντίον στόχων. Και φυσικά, να “δουν” στόχους από τα αεροσκάφη της ΠΑ. To interoperability θεωρούμε πως το εγγυάται η γαλλική εμπειρία (Rafale M plus SETIS).

Φρεγάτες κλάσης “ΥΔΡΑ”: Οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 

Δεν μιλάμε μόνο για μεταβίβαση δεδομένων. Μιλάμε για χρήση όπλων από τις φρεγάτες, που φέρουν τα μαχητικά. Έτσι, οι Meteor των Rafale, θα μπορούν να πλήττουν στόχους, ενώ τα Rafale πετούν χαμηλά, χωρίς ανοικτά ραντάρ. Την ίδια στιγμή, χάρη στα SeaFire, τα Rafale θα έχουν απόλυτη εικόνα της τακτικής κατάστασης. Σε όλη αυτή την εξίσωση, ας βάλουμε και τα ιπτάμενο ραντάρ, και τα AESA των F-16V, και θα διαπιστώσουμε πως πλέον η Α/Α άμυνα του Στόλου δεν αναβαθμίζεται ελέω 96 πυραύλων ASTER 30, αλλά διότι οι FDI HN θα είναι πλήρως ενσωματωμένες στην Αντιαεροπορική Άμυνά μας. Κι αυτό θα το επιτύχουν μέσω του SETIS αλλά και των προηγμένων Link 16/22.

Το μεγαλύτερο ατού του προγράμματος Ευρωκορβέτας θα είναι η ευελιξία, δηλώνει ο επικεφαλής της Naval Group

Έτσι, πιθανός εναέριος αιφνιδιασμός του Στόλου θα καθίσταται από δύσκολος ως αδύνατος. Μερικοί θεωρούν ακόμη πως μια FDI HN θα πρέπει να αντιμετωπίσει μόνη της όλη την τουρκική αεροπορία, ή πως ένα Akinci θα πετάει στο υπερ-διάστημα, δίπλα στο USS Enterprise, και θα είναι απρόσιτο από τα ASTER 30. Τίποτα από αυτά δεν ισχύει, ο κίνδυνος θα προέρχεται από χαμηλά, θα έρχεται γρήγορα, απλά, και οι FDI HN θα το αντιμετωπίζουν άνετα χάρη στο SETIS και τις εξελιγμένες δυνατότητές του.

SIPRI: Με πυραύλους Aster 15 οι ιταλικές FREMM της Αιγύπτου

Ένα σημείο που η Naval Group έχει “διαφημίσει” αρκετά, είναι η Κυβερνοασφάλεια. Μερικοί θεωρούν πως το πλοίο, χωρίς “σταθερή” γραμμή Internet δεν έχει πρόβλημα. Τα πολεμικά πλοία δεν είναι Internet Cafe, είναι πλήρως διασυνδεδεμένα οπλικά συστήματα, με επικοινωνίες ασφαλείς μεν, ανοικτές δε. Όταν λέμε Link 11, 16, 22, τι εννοούμε; Μα προφανώς ασύρματες διασυνδέσεις! Που είναι ανοιχτές σε παγκόσμια δίκτυα, και φυσικά θα γίνουν στόχος σε περίπτωση επιχειρήσεων! Για να το κάνουμε ακόμη “χειρότερο”, δεν “φοβόμαστε” μόνο τους γείτονες Hackers, αλλά χώρα σύμμαχο της Τουρκίας, που θα προφανώς θα βοηθήσει εκεί, αθόρυβα κι “αόρατα”, τους γείτονές μας να επιβληθούν επί του ΠΝ.

Εκεί οι Γάλλοι θεωρούν πως έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά, και δεν έχουμε λόγο να το αμφισβητήσουμε. Η Γαλλία είναι πυρηνική υπερδύναμη, συνεπώς η κυβερνο-ασφάλεια είναι το Α και το Ω. Είναι λογικό, η Γαλλία να έχει κορυφαίες δυνατότητες προστασίας των συστημάτων της, δεν έχει άλλη επιλογή. Αλλά και η Naval Group, κατασκευάστρια των πυρηνικών υποβρυχίων, του αεροπλανοφόρου κοκ, δεν μπορεί να μην έχει ενσωματώσει πανάκριβες και ικανότατες τεχνολογίες στον τομέα.

«R&D Partners‘ Days» από την Naval Group

Πριν κλείσουμε, να πούμε πως το μελλοντικό ECM των πλοίων, θα ενσωματωθεί στο προηγμένο SETIS, και λογικά, το ECM θα κάνει παράλληλη χρήση υπολογιστικής ισχύος από το CMS. Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζουμε τίποτα για το ECM, ούτε το πότε θα είναι έτοιμο, ούτε το πόσο θα κοστίσει. Έτσι, η σύμβαση δεν θα περιλαμβάνει πρόβλεψη για ECM, και λογικά, κάποια στιγμή, μετά το 2026, το σύστημα θα είναι διαθέσιμο για αγορά και τοποθέτηση. Η τοποθέτηση και η ολοκλήρωση του ECM στο SETIS στις ελληνικές FDI HN στο μέλλον, αναμένουμε να είναι επιτυχής, λόγω του ότι το CMS βασίστηκε στην ανοιχτή αρχιτεκτονική, και την επεκτασιμότητα.

ΑΠΟΨΗ: Επιθέσεις κορεσμού και οι ελληνικές υποψήφιες φρεγάτες για το ΠΝ (Μέρος 2ο)

Αλλά οι Γάλλοι έχουν υποσχεθεί το σύστημα να είναι πραγματικά “κορυφή”, γιατί δεν κρύβουμε πως έτσι μας έχουν συνηθίσει στα αεροσκάφη τους, στα ικανότατα συστήματα EW. Θα λείψει είναι αλήθεια για μερικά χρόνια από το ΠΝ, αλλά δεν πιστεύουμε να μην τοποθετηθεί τέτοιο σύστημα στις ναυαρχίδες του Στόλου. Αν το “ξεχάσουμε” στο μέλλον, θα είναι πραγματικά “έγκλημα”. Θα έχουμε πραγματικά “ακυρώσει” μια εξαιρετική επένδυση σε ψηφιακές φρεγάτες.

Ξεκινά ο εκσυγχρονισμός των τουρκικών φρεγατών Barbaros, αλλά με διάφορες «εκπτώσεις»

Κλείνοντας, θα πούμε πως το σημείο υπεροχής των FDI HN, δεν είναι τόσο το SeaFire ή ο ASTER 30, αλλά το SETIS. Το σύστημα φέρουν και πλοία του Αιγυπτιακού Ναυτικού, συνεπώς θα είναι πολύ εύκολη η διασύνδεση/συνεργασία, στην περίπτωση επιχειρήσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, εναντίον οποιουδήποτε θελήσει να δημιουργήσει πρόβλημα στην περιοχή. Και φυσικά, Rafale θα υπάρχουν πολλά “τριγύρω”, προκειμένου να λυθούν και “παρεξηγήσεις”.

Επιτυχής βολή ASTER-30 από τη φρεγάτα “Normandie” (βίντεο)

Αυτό που εμείς ελπίζουμε, είναι η Naval Group, να θεωρήσει πως οι ελληνικές αμυντικές εταιρείες είναι πλέον στο circle of trust, και να δώσει κομμάτια του SETIS να κατασκευαστούν στην Ελλάδα. Ακόμη καλύτερα, να συνεργαστεί και να δώσει τον ανοιχτό κώδικα στο ΠΝ, έτσι ώστε να είναι δυνατόν το ΠΝ να κάνει τροποποιήσεις κατά το δοκούν. Δεν είμαστε ένα κράτος κάπου στη Μέση Ανατολή, αλλά μια ευρωπαϊκή χώρα, μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, με στενούς δεσμούς με τη Γαλλία. Συνεπώς, δεν θεωρούμε πως υφίστανται λόγοι για μη αποδέσμευση πηγαίων κωδικών, απαραίτητων για την ενσωμάτωση νέων υποσυστημάτων στα πλοία. Δεν ανησυχούμε, έχουν γνώση οι Φύλακες (του ΠΝ).

 

- Advertisment -

Most Popular