Παρά τα όσα κατά καιρούς γράφονται, η διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων που αφορούν τις υποψήφιες φρεγάτες για το Πολεμικό μας Ναυτικό, προχωρούν κανονικά. Στη διαδικασία υπάρχει πλέον ενεργή εμπλοκή της ΓΔΑΕΕ, καθώς πλέον έχει ολοκληρωθεί η αρχική επιχειρησιακή αξιολόγηση, και πλέον έχουμε περάσει στο δεύτερο στάδιο, των οικονομοτεχνικών χαρακτηριστικών.
Γαλλική ρελάνς με παράδοση 2 FDI το 2025, ξεπερνούν οι Γάλλοι το “πρόβλημα” της Ενδιάμεσης Λύσης;
Εκεί λοιπόν υπάρχει μια εξαιρετική συνεργασία μεταξύ του ΓΕΝ και της ΓΔΑΕΕ, με την τελευταία να κάνει μια προσπάθεια “ομοιογενοποίησης” των προσφορών, έτσι ώστε να μπορούν να βγουν συμπεράσματα για το οικονομικό και το τεχνικό κομμάτι που απαιτείται. Σε όλους τους υποψηφίους, εστάλη ένα ερωτηματολόγιο, με απόρρητα κατά κύριο λόγο δεδομένα, όπου ζητούνται να εξειδικεύσουν σημεία των προσφορών τους που χρήζουν ανάλυσης.
Σκοπός της όλης διαδικασίας είναι να υπάρξει μια τοποθέτηση όλων των προτάσεων, σε έναν κοινό παρονομαστή, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η πολιτική ηγεσία να συνδράμει στην επιλογή. Για να μην υπάρξουν παρανοήσεις, αν για παράδειγμα υπάρχει μια εξαιρετική επιχειρησιακά πρόταση, αλλά ο ανάδοχος ζητά πχ 80% προκαταβολή (που σημαίνει όχι τόσο πρόβλημα με τις χρηματοροές, αφού θα υπάρξει χρηματοδότηση-δάνειο, όσο ανικανότητα πίεσής του εκ των υστέρων να πιεστεί για αστοχίες) ή δεν προσφέρει εγχώρια κατασκευή, αυτό πρέπει να το ξέρει όποιος πάρει την τελική απόφαση.
Έτσι, ζητήθηκαν δεσμεύσεις και διευκρινίσεις για χρηματοδότηση, εγχώρια συμμετοχή, μεταφορά τεχνογνωσίας, αποδέσμευση πηγαίων κωδικών, προγραμματισμός επενδύσεων, κα, στα οποία οι ανάδοχοι έπρεπε να απαντήσουν, και απάντησαν (μάλλον) μέχρι τέλος Ιουλίου. Η συνεργασία της ΓΔΑΕΕ με το ΓΕΝ είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, ενώ αναμένεται να υπάρξει και ευρύτερη εμπλοκή πολλών υπηρεσιών.
Προκειμένου να απαντήσουμε σε αρκετά σχόλια αναγνωστών μας, η διαδικασία του ακολουθεί το ΠΝ είναι μάλλον η ιδανική. Καθώς ένας διαγωνισμός θα σήμαινε το τέλος του ΠΝ, η διαδικασία αυτή είναι μια εξαιρετική επιλογή κατά την άποψή μας. Σε όσους τονίζουν τη συμμετοχή ετερόκλητων προτάσεων στο πρόγραμμα, θα θυμίσουμε πως και το USN, έκανε μια αντίστοιχη διαδικασία, όπου συμμετείχε η “μικρούλα” ΜΕΚΟ Α200 με το “θηρίο” ΑΗ140 και τη νικήτρια FREMM-IT. Αν δει κάποιος με προσοχή, θα παρατηρήσει πως το ΠΝ δεν ανακάλυψε τον τροχό, αλλά εφαρμόζει τη βέλτιστη διαδικασία.
Πικρές αλήθειες για το πρόγραμμα των φρεγατών του Πολεμικού μας Ναυτικού
Τα γράφουμε αυτά, γιατί έχουμε την υποψία πως όταν κλείσει η επιλογή, θα υπάρξουν κάποιοι (ποιοι άραγε…) που θα πουν πως αφού δεν βγήκε το πλοίο της καρδιάς τους, θα πρέπει να γίνει διαγωνισμός. Δηλαδή, ή θα πάρουμε αυτό που θέλουν κάποιοι, ή δεν θα πάρουμε πλοίο. Λογική Άγκυρας ουσιαστικά…
Φρεγάτες για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Ποιοι προηγούνται, ποιοι είναι εκτός;
Μπορούμε μετά λόγου γνώσης να σας πούμε, ξεκάθαρα, πως προχωρά η διαδικασία για ΟΛΑ ΤΑ ΠΛΟΙΑ. Δεν έχει παρθεί καμία απόφαση, δεν υπάρχει κανένας αποκλεισμός ή προτίμηση. Υπάρχει μια αναλυτική εξέταση σε βάθος όλων των προτάσεων, και ούτε έχει αποφασιστεί να αγοραστεί η HF2, ούτε έχει “προηγείται” η FDI, ούτε συμφωνήσαμε για την SIGMA, ούτε αποκλείστηκε η ΑΗ140 ή η ΜΕΚΟ Α200. Θα ήταν λάθος την κρίσιμη στιγμή της διαπραγμάτευσης, που είναι όλοι εναντίον όλων, να γράφονται τέτοιες εξυπνάδες. Όλα είναι στο τραπέζι. Σε νεότερο άρθρο μας, θα αναλύσουμε τις τελευταίες εξελίξεις ανά πλοίο.