34.5 C
Athens
Σάββατο, 30 Ιουλίου, 2022
Αρχική Think Out Of The Box Ιταλική επέλαση: Το πρώτο PPA μπορεί να είναι στην Ελλάδα εντός 2022,...

Ιταλική επέλαση: Το πρώτο PPA μπορεί να είναι στην Ελλάδα εντός 2022, το κόστος στα 500 εκ. ευρώ

Νομίζουμε πως έχει γίνει κατανοητό ότι οι Ιταλοί έχουν έρθει με “άγριες” διαθέσεις στη διαδικασία επιλογής νέας κορβέτας για το ΠΝ. Αρχικά είχαμε τους Γάλλους να προηγούνται με εναλλακτική την ολλανδική πρόταση, όπως και την άλλης αντίληψης μεγέθους και δυνατοτήτων Arrowhead 140HN. Οπότε περιμέναμε μια ισχυρή γερμανική αντιπρόταση, αλλά τελικά ήρθε η ιταλική “σφήνα”. Με την FCΧ-30, ένα από τα πιο ανταγωνιστικά πλοία του άτυπου διαγωνισμού, ίσως μετά την ΑΗ140ΗΝ.

EKTAKTO: Η Ιταλία προσφέρει στο ΠΝ τις δυο πρώτες φρεγάτες PPA (Thaon di Revel) στο ΠΝ αν επιλέξουμε την πρότασή τους

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, είναι φθηνότερη των Γάλλων και των Ολλανδών, σε απόλυτες τιμές, και με κατασκευή στην Ελλάδα. Το πιθανότερο είναι οι Ιταλοί να έχουν ενσωματώσει το κόστος των όποιων επενδύσεων για την κατασκευή στην Ελευσίνα, στα κονδύλια επένδυσης εκεί, κι όχι στα κόστη των πλοίων.

Η πρώτη ιταλική φρεγάτα PPA σε εκπαίδευση

Βέβαια, οι Ιταλοί έχουν ένα μεγάλο μειονέκτημα, αυτό του τελείως διαφορετικού συστήματος μάχης CMS. Αυτό, σε μια “φυσιολογική” διαδικασία θα ήταν No Go, καθώς οι Gowind HN έχουν το SETIS, ενώ οι SIGMA 10514 και AH140HN έχουν το TACTICOS. Και τα δυο αυτά CMS υπάρχουν ή θα υπάρξουν μέσα στο ΠΝ. Συνεπώς, οι Ιταλοί ίσως χρειάζονται και κάτι ακόμη προκειμένου να πείσουν την Ελλάδα να αγοράσει τις Doha/FCΧ-30.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η SIGMA 10514HN είναι “εδώ” με TACTICOS, η μόνη επιλογή αν το ΠΝ επιθυμεί ESSM Block 2

Αυτό το “κάτι ακόμη” θα μπορούσαν να είναι δυο έτοιμες καταριανές Doha (δύσκολο για πολλούς λόγους), ή δυο ιταλικές φρεγάτες ΡΡΑ. Ήδη δύο PPA είναι κατασκευασμένες, η πρώτη, η Thaon Di Revel είναι σε υπηρεσία (και δοκιμές) από το ιταλικό ναυτικό, και η Morosini είναι προς παράδοση. Γενικά τα ιταλικά ναυπηγεία, παρά τον κορωνοϊό αλλά και τις αναστατώσεις στην προμήθεια πρώτων υλών, δουλεύουν κυριολεκτικά στο μέγιστο της απόδοσής τους (και το Λοριάν το ίδιο, για να είμαστε σωστοί).

Αγοράζουμε κορβέτες, φρεγάτες ή ένα οικοσύστημα νέων πλοίων; Ο κίνδυνος της «κουρελούς»

Βέβαια, το θέμα είναι πως οι ΡΡΑ δεν είναι κορβέτες, δεν είναι καν ελαφριές φρεγάτες. Είναι μεγάλες φρεγάτες, που με αφαίρεση εξοπλισμού, θα υπηρετήσουν στην Ιταλία και σαν Περιπολικά Ανοιχτής Θαλάσσης (ΠΑΘ). Κι επειδή το ιταλικό ναυτικό χρειαζόταν άμεσα ΠΑΘ, οι δυο πρώτες ΡΡΑ είναι της έκδοσης Light , δηλαδή με radar AESA, πυροβόλα, αλλά χωρίς Sonar, ECM Module (ΕSM μόνο), αντιπλοϊκούς και αντιαεροπορικούς πυραύλους. Όλα αυτά, μπορούν απλά να τοποθετηθούν οπουδήποτε (καθώς υπάρχει η πρόβλεψη), μετατρέποντας το πλοίο σε κανονική φρεγάτα.

ThinkOutOfTheBox: Gowind HN, πως μπορούν οι Γάλλοι να πάρουν και το πρόγραμμα των κορβετών;

Οι Ιταλοί ξέρουν τα μειονεκτήματα της πρότασης, αλλά ξέρουν και τα πλεονεκτήματα. Όταν στις ΗΠΑ εξεπλάγησαν από την ταχύτητα που η Ελλάδα αγόρασε και παρέλαβε 18 Rafale, οι Ιταλοί μελέτησαν το case study. Οι Έλληνες, μπορεί να ήθελαν περισσότερο τα F-35, αλλά πήραν Rafale γιατί ήταν παραδοτέα άμεσα.

Η Fincantieri καθελκύει την τέταρτη φρεγάτα περιπολίας του Ιταλικού Ναυτικού

Εκεί πάνω “ποντάρουν” και οι Ιταλοί. Αν και το ΠΝ έχει δείξει πως παίρνει διάφορες μη κατανοητές αποφάσεις (κάποια στιγμή πρέπει να μάθουμε γιατί δεν πήραμε τις Adelaide από την Αυστραλία), μπορεί να αγνοήσει μια πρόταση πώλησης για 2 πλοία, ολοκαίνουργια, υπερσύγχρονα, με δυνατότητες εξέλιξης για τα επόμενα 40 χρόνια; Ναι έχουν “άσχετο” CMS, ναι είναι τελείως διαφορετικό από ότι έχουμε ή θα πάρουμε, ναι δεν μας τα πρόσεφεραν νωρίτερα, αλλά… Και με τιμή που εκτιμάται σε 500 εκατ. ευρώ το ένα, δηλαδή όσο τις έχουν πληρώσει οι ίδιοι.

Τι λέμε «κορβέτα»; Και τελικά ταιριάζει για το Πολεμικό μας Ναυτικό;

Όταν την ίδια στιγμή στην Ελλάδα οι φρεγάτες S υπηρετούν για 40+ έτη, όταν οι ΜΕΚΟ έπρεπε να είχαν εκσυγχρονιστεί και τώρα δυσκολεύονται να συντηρηθούν… Πως μπορεί κάποιος να πει όχι σε δυο σύγχρονα πλοία, και αύριο να γίνει ένα θερμό επεισόδιο, όπου θα χρειαστούν;

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Πόσο κοντά φτάσαμε στις ιταλικές φρεγάτες Bergamini (FREMM-IT) αντί των γαλλικών FDI HN;

Βέβαια, τα πλοία αυτά, αν έρθουν, θέλουν κι αυτά χρόνο και επενδύσεις για χαρακτηριστούν ετοιμοπόλεμα. Χρειάζονται αναμφίβολα ένα συρόμενο σόναρ, το οποίο στην περίπτωσή μας θα είναι μάλλον το CAPTAS-2 κι όχι το ιταλικό Leonardo ATAS. Αν και το τελευταίο είναι ικανότατο, μάλλον το ΠΝ θα θέλει μια ομοιογενοποίηση στα νέας τεχνολογίας σόναρ του.

Νέας γενιάς ναυτικοί πύραυλοι TESEO για το Ιταλικό Ναυτικό

Σε ότι αφορά τα όπλα, το πλοίο μπορεί να λάβει μέχρι και 32 κελιά Mk41 Strike Length, αν  θέλουμε και μπορούμε να πληρώσουμε. Σε κάθε περίπτωση, το ΠΝ μπορεί να διαλέξει και να τοποθετήσει τα πάντα, από CAMM-ER, MICA-VL, ακόμη και τους ASTER 30 με εκτοξευτές Α50 που προβλέπονται στην ιταλική full έκδοση των PPA. Αντιλαμβανόμαστε πως μέχρι την τοποθέτηση κύριου πυραυλικού συστήματος το πλοίο έχει κενά στην αεράμυνα, αλλά ούτως ή άλλως, το ίδιο και δεν θα συμβεί και τα πρώτα χρόνια υπηρεσίας των 2 FDI HN;

Καθέλκυση του τρίτου ιταλικού Αντιτορπιλικού-Περιπολίας ΡΡΑ

Δεν μπορούμε λοιπόν να “αφορίζουμε” τις ΡΡΑ, που στην τελική θα έχουν και CIWS από την πρώτη στιγμή, και δυνητικά παραδίδονται σε λίγους μήνες, αλλά να μην λέμε τίποτα για τις FDI HN, που δεν θα έχουν CIWS (RAM θα αποκτήσουν 2 χρόνια μετά). Σε ότι αφορά τις δυνατότητες εναντίον πλοίων, θα βρεθούν λύσεις έστω και προσωρινές, για τοποθέτηση στον άπλετο χώρο που υπάρχει στο σκάφος. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε και το κύριο πυροβόλο με πυρομαχικά Vulcano που μπορεί να εμπλέξει στόχους σε τεράστιες αποστάσεις.

ΑΠΟΨΗ: Θα γίνει τελικά ανατροπή με τις Bergamini των Ιταλών; Μια πρόταση που σίγουρα δεν μπορούμε να προσπεράσουμε!

Με λίγα λόγια. Ναι, οι 2 ΡΡΑ είναι μια παράταιρη επιλογή με βάση τον προγραμματισμό του Ναυτικού. Αλλά όταν ο Στόλος έχει γεράσει επικίνδυνα από τα διαδοχικά “ρίσκα”, η αγορά τους ίσως και να είναι μονόδρομος για κάποια σχετικά άμεση ενίσχυση. Το ΠΝ θα μπορούσε να τα θέσει άμεσα σε υπηρεσία, και να εκπαιδευτεί επιχειρησιακά πάνω σε αυτά. Παράλληλα, θα μπορούσε να οπλίσει τα πλοία, ενισχύοντάς τα σταδιακά. Μετά τις Adelaide που κατέληξαν στη Χιλή, μετά τις Bergamini που κατέληξαν στην Αίγυπτο, μπορούμε να αφήσουμε χωρίς σοβαρό προβληματισμό μια ακόμη πρόταση για γρήγορη ενίσχυση του Ναυτικού μας;

- Advertisment -

Most Popular