Αν και από χθες είναι η είδηση στο Singapore Air Show στην πραγματικότητα είναι μια εξέλιξη που έχει πρωτοανακοινωθεί σχεδόν ένα χρόνο πίσω όταν η Saab είχε τότε δημοσιοποιήσει την πρόθεσή της να μετατοπίσει το επίκεντρο του Gripen M, μιας ναυτικής έκδοσης του Gripen E/F (NG) από την Βραζιλία στην Ινδία. Το είχε επαναλάβει το καλοκαίρι στο Bourget και τον Δεκέμβριο είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να ανταποκριθεί στις ανάγκες του Ινδικού Ναυτικού.
Αυτό που συνέβη χθες είναι η επισημοποίηση της… ανταπόκρισης στο RFI του τελευταίου για 56 μαχητικά που θα επιχειρούν από αεροπλανοφόρα. Η αρχική πρόθεση της Saab, όταν είχε προτείνει ναυτικό Gripen στην Μπραζίλια αναφερόταν σε έκδοση με χρήση της τεχνικής STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery), εκμεταλλευόμενη το χαμηλό βάρος του μαχητικού, που όμως ενέχει πολλούς επιχειρησιακούς περιορισμούς, όπως έχει αποδειχθεί στην πράξη με τα σοβιετικά/ρωσικά αεροπλανοφόρα.
Το Ινδικό Ναυτικό όμως επιδιώκει «συμβατικό» σύστημα με καταπέλτη, (CATOBAR) που αλλάζει τον προσανατολισμό. Στον ορίζοντα όμως αυτό έχει να αντιμετωπίσει «δοκιμασμένες» λύσεις όπως το Rafale (παρά την σκιά του διαγωνισμού MMRCA) και το F/A-18E/F (με την Boeing να έχει πολύ γερές προσβάσεις στην Ινδία).
Το Gripen, παρά του ότι αποκλείστηκε από τον MMRCA πρώτη υπήρξε έκτοτε η “σταχτοπούτα” του ινδικού διαγωνισμού.
Είναι τρελοί αυτοί οι Ινδοί.
Έχουν σε υπηρεσία μαχητικά (και) με ναυτικές εκδόσεις (Rafale, Mig-29/Mig-29K) και αντί να επιλέξουν ένα από τα υφιστάμενα, πάνε και επενδύουν σε ένα “paper project”.
Να πω και την κακία μου…Αν όντως επιλεγεί το Gripen M, θα είναι μια καλή ευκαιρία να διαπιστωθεί πόσο συγχωρεί τα όποια λάθη και τεχνικά προβλήματα σε μια χώρα με…”άψογο” μητρώο ασφάλειας πτήσεων
Η χωρίς αποχρώντες επιχειρησιακούς ή γεωστρατηγικούς λόγους πολυτυπία, εγγενής στον Τρίτο Κόσμο, μοιραία δημιουργεί την υποψία (για να το πούμε κομψά) ότι γίνεται συναλλαγή και δίδονται προμήθειες …
Καλημέρα,
Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι που θα βρουν τα αεροπλανοφόρα με καταπέλτη για να ‘φιλοξενούν’ τα Sea Gripen.
Έχουν ξεκινήσει τη ναυπήγηση δύο δικών τους αεροπλανοφόρων.
Εξ όσων γνωρίζω και τα δύο είναι σχεδιάσεις STOBAR.