Think out of the box. Μια σειρά άρθρων που ξεκίνησε από ένα αστείο μέσα στην συντακτική μας ομάδα και έχει εξελιχθεί σε ένα “θεσμό”, που δε σας κρύβουμε ότι μας αρέσει! Μέσα από αυτή τη σειρά άρθρων προσπαθούμε, με σκέψεις εκτός της πεπατημένης οδού, να βρίσκουμε λύσεις σε διάφορα αμυντικά προβλήματα. Σίγουρα δεν γνωρίζουμε όλες τις παραμέτρους αλλά θέλουμε να ελπίζουμε πως ξέρουμε αρκετές.
Η αγορά των τριών γαλλικών φρεγατών FDI HN είναι η μεγαλύτερη στο χώρο της άμυνας που έχει κάνει ποτέ η Eλληνική Δημοκρατία. Τρία υπερσύγχρονα πλοία, που έστω και καθυστερημένα, θα βάλουν το ένδοξο Πολεμικό μας Ναυτικό σε μια νέα ψηφιακή εποχή. Δε νομίζουμε πως υπάρχει έστω και ένας από τους αναγνώστες μας που δεν θέλει αυτά τα τρία πλοία, να γίνουν τέσσερα. Ο “μαγικός αριθμός” τέσσερα δεν είναι δική μας μόνο επιθυμία, είναι και του ΠΝ.
Η πρώτη φρεγάτα FDI σε μόλις 4 μήνες τελείωσε τη βασική συναρμολόγηση!
Να ξέρετε ότι δεν θα γράψουμε ποτέ άρθρο αν δεν έχει κάποια λογική, αν δε βασίζεται σε κάποιο ρεαλιστικό σενάριο. Θα μπορούσαμε λοιπόν να γράψουμε πως αντί για τρεις να αγοράσουμε έξι ή οκτώ γαλλικές φρεγάτες. Δυστυχώς όμως ούτε η Σαουδική Αραβία είμαστε, ούτε μπορούμε να τυπώσουμε ευρώ στο νομισματοκοπείο. Όπως όλες οι χώρες που σέβονται τον εαυτό τους, υλοποιούν τις αμυντικές τους επενδύσεις μέσα σε στενά δημοσιονομικά πλαίσια.
Για όσους λοιπόν είχαν την όρεξη να διαβάσουν το σχέδιο της σύμβασης για την αγορά των τριών γαλλικών φρεγατών, θα θυμούνται πολύ καλά πως υπάρχει η δυνατότητα προαίρεσης για μία τετάρτη φρεγάτα. Στο συμβόλαιο αναγράφεται μάλιστα η τιμή του πλοίου. Ας μην είμαστε μόνο σκληροί με τις πιθανές ελλείψεις του συμβολαίου σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό των πλοίων, ας δούμε πως μέσα από προφανώς σκληρή διαπραγμάτευση, το Πολεμικό Ναυτικό εξασφάλισε μία καλή τιμή για το τέταρτο. Δεν είναι άδικο και κρίμα να μην εξασκήσουμε το δικαίωμα της προαίρεσης;
ΕΚΤΑΚΤΟ: Η διαμόρφωση των ελληνικών FDI HN, θα έχουμε φρεγάτες Standard I & II
Το πρόβλημα είναι πως το Πολεμικό Ναυτικό έχει ουσιαστικά κάτι λιγότερο από δύο δις ευρώ να ξοδέψει ακόμη, για μεγάλα πλοία επιφανείας. Με αυτά θα πρέπει να κάνει τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ και ταυτόχρονα να αγοράσει ακόμη τρία ή τέσσερα πλοία, φρεγάτες ή έστω κορβέτες. Πως είναι δυνατόν να χωρέσει μέσα σε αυτό το budget και μια τέταρτη φρεγάτα FDI HN; Για την συζήτηση θα πούμε πως το τέταρτο πλοίο μπορεί να παραγγελθεί με ένα ποσό γύρω στα 900 εκατομμύρια ευρώ. Μην ξεχνάμε πως το Πολεμικό Ναυτικό με την αρχική παραγγελία, έχει 20% παραπάνω όπλα για τον οπλισμό των γαλλικών φρεγατών.
FDI HN: Μύθοι κι αλήθειες για την πρώτη φρεγάτα που αγοράζει το Ναυτικό εδώ και 33 χρόνια
Αν όμως ξοδέψουμε 900 εκατομμύρια για την τέταρτη FDI, τότε απομένουν μόνο 1.100 εκατομμύρια για τον υπόλοιπο στόλο. Και αν υποθέσουμε πως θα χρειαστούμε 500 εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων, γερμανική σχεδίασης, ΜΕΚΟ200ΗΝ, μένουν 600 εκατ. Πολύ λίγα για 3 ή 4 κορβέτες, ούτε για 2 δεν φτάνουν! Σωστά;
Οι FDI HN ήρθαν στη Βουλή, τι συμβαίνει με το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και το STRALES;
Πως θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε τέσσερα, ή περισσότερα, πλοία επιπέδου σύγχρονης κορβέτας ή ακόμη καλύτερα, φρεγάτας, με περίπου 600 εκατομμύρια; Χρειάζεται κάποιο θαύμα. Και η αλήθεια είναι, πως αυτό είναι δύσκολο στις μέρες μας. Βέβαια, μέχρι εδώ θα πρέπει να συμφωνήσουμε πως έχουμε “δρομολογήσει” έναν εξαιρετικό στόλο μεγάλων πλοίων επιφάνειας, 4 FDI HN + 4 MEKO200HN upgraded. Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε με ότι περισσεύει.
ThinkOutOfTheBox: Αντί για 6 επιπλέον Rafale, ας αγοράσουμε μία ακόμη FDI HN
Θα μπορούσαμε θεωρητικά πάντα, να ψάξουμε να βρούμε κάποια καλά μεταχειρισμένα πλοία και να τα βάλουμε σε υπηρεσία. Όμως, όπως πολλές φορές έχουμε εξέτασει, δεν υπάρχουν μεταχειρισμένα πλοία σε πολύ καλή κατάσταση. Για να το πούμε καλύτερα, δεν υπάρχουν μεταχειρισμένα πλοία με λίγα μίλια και λίγα χρόνια στην πλάτη τους. Θα κάνουμε μία μικρή στάση εδώ για να γυρίσουμε στον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.
Όταν αποφασίσαμε να πάμε σε πρόγραμμα νέων φρεγατών, ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ είχε μιλήσει για 4 νέες πολλαπλών ρόλων. Αν είχε μιλήσει για φρεγάτες αεράμυνας περιοχής θα “φωτογράφιζε” περίπου τις FDI HN, αν και οι τελευταίες, μπορούν να εκτελέσουν μια χαρά ανθυποβρυχιακές αποστολές.
Θα θυμίσουμε πως τότε, η απαίτηση ήταν “τριπλή”, 4 νέες φρεγάτες, εκσυγχρονισμός των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά και Ενδιάμεση Λύση, δηλαδή μεταχειρισμένα πλοία. Στη διάρκεια του διαγωνισμού, φάνηκε πως η Ενδιάμεση Λύση “ατόνησε”, καθώς κανένα ξένο πολεμικό ναυτικό δεν είναι διατεθειμένο να “αυτο-ακρωτηριαστεί” επειδή στην Ελλάδα κανείς δεν ασχολήθηκε με το Ναυτικό για 15 χρόνια.
Τη λύση έδωσε η γαλλίδα υπουργός Άμυνας, Φλοράνς Παρλί, προσφέροντας δυο από τις γαλλικής παραγγελίας FDI στο ΠΝ. Αλλά αυτό δεν σημαίνει πως το ΠΝ καλύπτει τους απαραίτητους αριθμούς. Έτσι η λύση της επιλογής κορβέτας, και η μετακίνηση των χρημάτων για την 4η φρεγάτα σε αγορά κορβετών είναι επιβεβλημένη. Υπάρχει άλλη επιλογή; Κι όμως ναι!
Θα μπορούσαμε δηλαδή, να προχωρήσουμε κανονικά στην εξάσκηση της option για την 4η FDI HN (είπαμε πως είναι σε καλή τιμή), να εκσυγχρονίσουμε τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, και για τη συμπλήρωση των αριθμών να προχωρήσουμε σε αγορά μεταχειρισμένων πλοίων.
Συνεργατική εμπλοκή: Όταν οι φρεγάτες FDI θα κάνουν τον «μαέστρο» του στόλου
Καθώς “τρέξαμε” όλα τα διαθέσιμα σενάρια, διαπιστώσαμε πως η ανάλυσή τους είναι τόσο εκτεταμένη, που θα χρειαστούμε νέο άρθρο για την πλήρη ανάπτυξη του κάθε ενός. Πόσο όμως σενάρια υπάρχουν;
- Ολλανδική/Βελγική Λύση: 4 φρεγάτες Μ, και εκσυγχρονισμός τους στα πρότυπα των 4 ελληνικών ΜΕΚΟ200ΗΝ (όλα από Damen)
- Γερμανική Λύση: 5 κορβέτες Κ130 Batch 1 και ομοιοτυπία στα πρότυπα των 4 ελληνικών ΜΕΚΟ200ΗΝ (όλα από TKMS)
- Βρετανική Λύση: 4 ή περισσότερες φρεγάτες Type 23 κι εκσυγχρονισμός τους στα πρότυπα των 4 ελληνικών ΜΕΚΟ200ΗΝ (όλα από Babcock)
- Αμερικανική Λύση: 4 ή περισσότερες LCS, upgunned, κι ομοιοτυπία στα πρότυπα των 4 ελληνικών ΜΕΚΟ200ΗΝ (όλα από LM)
- Γαλλική Λύση: 5 φρεγάτες La Fayette σε βάθος χρόνου, εκσυγχρονισμός κοντά στα πρότυπα των 4 FDI HN (όλα από Naval Group), ενώ ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ θα γίνει από τρίτη εταιρεία.
Μπορεί οι παραπάνω λύσεις να μην είναι τόσο “ενδιαφέρουσες” όσο αυτή της αγοράς 3 νέων κορβετών, αλλά ας δούμε τι αγοράζουμε με 2 δις στην κάθε περίπτωση. Έτσι, αν δεν πάμε σε μεταχειρισμένα πλοία, το ΠΝ αγοράζει με δυο δις:
- Ή 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ και το πολύ 3 ή 4 κορβέτες, σύνολο 7 ή 8 πλοία
- Ή 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, 1 νέα FDI, και 4 ή 5 εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ή κορβέτες, σύνολο 9 ή 10 πλοία. Και ξαναλέμε, πως ανάμεσα σε αυτά θα είναι και μια ακόμη FDI HN.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Πόσο κόστιζε κάθε υποψήφια φρεγάτα για το ΠΝ, πως φτάσαμε στις FDI HN;
Τετραγωνίσαμε τον κύκλο; Ίσως ναι, ίσως όχι. Εμείς ιδέες δίνουμε! Αλλά δεν σας κρύβουμε πως θεωρούμε πραγματικά “αμαρτία” να μην αγοραστεί η 4η FDI HN. Θα είναι ένα λάθος, που όταν μετά από χρόνια θα το συζητάμε, θα λέμε πως κακώς και δεν την πήραμε όταν μπορούσαμε, σε μια σταθερή και λογική τιμή.