28.3 C
Athens
Πέμπτη, 25 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΑΝΑΛΥΣΗ: Γιατί χρειαζόμαστε ένα πλοίο σαν το LSD-41 Widbey Island;

ΑΝΑΛΥΣΗ: Γιατί χρειαζόμαστε ένα πλοίο σαν το LSD-41 Widbey Island;

Πριν λίγες μέρες η σελίδα μας είχε μια -ακόμη- αποκλειστικότητα. Η Ελλάδα, και το ΠΝ, ενδιαφέρονται για το πλοίο υποστήριξης αποβάσεων USS Widbey Island (LSD-41), που μόλις αποσύρθηκε από το Αμερικανικό Ναυτικό. Οι συζητήσεις προφανώς έχουν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα στη Λεωφόρο Μεσογείων, και είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιου σχεδιασμού και ερευνών στη διεθνή αγορά. Φυσικά και θα προτιμούσαμε ένα πλοίο σαν το ιταλικό San Giorgio, αλλά το ΠΝ κοιτά την τεράστια δεξαμενή μεταχειρισμένων πλοίων του Αμερικανικού Ναυτικού.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Eλληνικό ενδιαφέρον για το πλοίο υποστήριξης αποβάσεων USS Whidbey Island!

A landing craft utility operates near the amphibious dock landing ship USS Whidbey Island (LSD 41). Whidbey Island is participating with the Bataan Amphibious Ready Group in the Spanish Amphibious Landing Exercise 2011 off the coast of Spain. (Photo by: Petty Officer 2nd Class Julio Rivera)

To συγκεκριμένο έχει κι ένα ακόμη πλεονέκτημα, που το ΠΝ το γνωρίζει καλά. Τα πλοία του έχουν γραμμή υποστήριξης για πολλά χρόνια, και μπορούν να πλέουν συντηρημένα ακόμη κι αν έχουν κατασκευαστεί πριν από πολλές δεκαετίες. Πως το ξέρει αυτό το ΠΝ; Μα ο Στόλος μετά το 1945 βασίστηκε κατά κύριο λόγο σε αμερικανικά πολεμικά, κάτι που πολλοί προσπαθούν είτε να ξεχάσουν, είτε να «θολώσουν». Ποτέ δεν υπήρξε πρόβλημα ανταλλακτικών για αυτά ακόμη κι αν αυτά είχαν κατασκευαστεί το Β’ ΠΠ.

Sgt. Derric Graham, right, from Saint Robert, Mo., instructs fellow Marines from the 22nd Marine Expeditionary Unit during Marine Corps martial arts program training aboard the amphibious dock landing ship USS Whidbey Island. The Whidbey Island is deployed as part of the Bataan Amphibious Ready Group, supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 6th Fleet area of responsibility.

Συνεπώς, για ένα πλοίο σαν το LSD-41 η υποστήριξη σε βάθος χρόνου είναι σημαντική, καθώς αν μπει σε υπηρεσία, θα είναι μοναδικό στο ΠΝ. Άρα, θα χρειάζεται μια ειδική γραμμή υποστήριξης, και αυτό συμφέρει να είναι μέσω του Αμερικανικού Ναυτικού.

160410-M-AF202-172
ATLANTIC OCEAN (April 10, 2016) U.S. Marines assigned to Battalion Landing Team, 1st Battalion, 6th Marine Regiment (BLT 1/6), 22nd Marine Expeditionary Unit (MEU), drive Assault Amphibious Vehicles from a beach to the USS Whidbey Island (LSD-41) while escorted by Sailors near Beaufort, N.C. The Marines departed Onslow Beach and boarded the Whidbey Island during Amphibious Readiness Group (ARG)/MEU exercise. (U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Koby I. Saunders/Released)

Τώρα, πολλοί φίλοι και αναγνώστες μας ρώτησαν αν υπάρχουν «μελέτες» για το συγκεκριμένο πλοίο. «Μελέτες» ή «έρευνες» υπάρχουν πολλές και για πολλά πλοία, με την μορφή ειδικών σημειωμάτων που έχει συντάξει κάποιος ανώτερος αξιωματικός. Αλλά «μελέτη» που να απορρίπτει αυτού του είδους πλοίου δεν υπάρχει. Αντίθετα, το πλοίο αυτό (ή σαν αυτό) «φωτογραφίζεται» στη Δομή Δυνάμεων, που μιλά για 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες και «πλοίο διοίκησης».

Αμερικανικά αμφίβια τεθωρακισμένα AAV-7 εξασκούνται πλάι σε ινδικά ΤΟΜΑ BMP-2

O όρος «πλοίο διοίκησης» περιλαμβάνει και τον όρο «πλοίο διοίκησης αποβάσεων». Με λίγα λόγια, στη Δομή Δυνάμεων του ΠΝ, που έχει περάσει από το ΚΥΣΕΑ και το ΣΑΓΕ, προβλέπεται σκάφος μεγάλου εκτοπίσματος, που θα μπορούσε να είναι είτε κάποιο LSD (dock landing ship), είτε κάποιο LHD (landing helicopter dock).

A MH-60R helicopter assigned to the Spartans of Helicopter Maritime Strike Squadron 70 launches from amphibious dock landing ship USS Whidbey Island. Whidbey Island is deployed as part of the Bataan Amphibious Ready Group, supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 5th Fleet area of responsibility. (Photo by: Mass Communication Specialist 3rd Class (SW) James Turner)

LHD διαθέσιμο σε παγκόσμιο επίπεδο και σε καλή κατάσταση δεν υπάρχει. Λογικά, η καλύτερη επιλογή θα ήταν το βρετανικό HMS Ocean, που πουλήθηκε όμως για περίπου 100 εκατ. λίρες, στη Βραζιλία, κι έγινε το NAe São Paulo. Αυτό έγινε το 2017, όταν τότε δεν υπήρχαν σκέψεις ή κονδύλια για τέτοιου είδους “σπατάλες”. To αμερικανικό LHD Wasp θα ήταν -μόνο θεωρητικά- μια λύση, πρακτικά δεν υπάρχει περίπτωση λόγω του προωστήριου σκεύους, που βασίζεται σε ατμοστροβίλους. Τα τελευταία πλοία του ΠΝ που είχαν ατμοστροβίλους ήταν τα C.F.Adams και οι Knox, και ήταν και ο λόγος που αποσύρθηκαν. Συνεπώς το ΠΝ θέλει κάτι πολύ πιο «συντηρήσιμο», και τα πλοία κλάσης Wasp δεν ήταν ποτέ θέμα συζήτησης.

U.S. sailors prepare a rigid hull inflatable boat for launch aboard amphibious dock landing ship USS Whidbey Island. Whidbey Island is deployed as part of the Bataan Amphibious Ready Group, supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 5th Fleet area of responsibility. (Photo by: Mass Communication Specialist 3rd Class (SW) James Turner)

Αντίθετα, εδώ και πολλά χρόνια υπάρχει μια τεράστια ανάγκη για αναπλήρωση του L-153 “Ναυκρατούσα”, που έπαιζε το ρόλο πλοίου διοίκησης αποβάσεων για δεκαετίες. Το πρόβλημα είναι πως ήταν τόσο παλιό, που αποσύρθηκε χωρίς αντικαταστάτη. Κι αυτό το κενό πρέπει να αναπληρωθεί.

Seaman Chelsey Demick, from Wyandotte, Mich., mans the helm aboard amphibious dock landing ship USS Whidbey Island. Whidbey Island is deployed as part of the Bataan Amphibious Ready Group, supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 5th Fleet area of responsibility. (Photo by: Mass Communication Specialist 3rd Class (SW) James Turner)

Όπως γράψαμε, η επίσημη κρούση από ελληνικής πλευράς έγινε στην πρόσφατη επίσκεψη του ΑΓΕΕΘΑ στις ΗΠΑ. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες αναφέρουν πως οι αμερικανοί ήταν ιδιαίτερα θετικοί, καθώς αυτό θα αναβάθμιζε τις δυνατότητες του ΠΝ στην Ανατολική Μεσόγειο, δρώντας και ως σκάφος ειδικών επιχειρήσεων στην περιοχή. Το θέμα όμως που απασχολεί τους φίλους μας, είναι αν χρειαζόμαστε ένα τέτοιο πλοίο. Κι αν ναι, μας κάνει το συγκεκριμένο;

U.S. sailors and Marines move stores aboard amphibious dock landing ship USS Whidbey Island during a vertical replenishment with Military Sealift Command dry cargo/ammunition ship USNS Wally Shirra in the Gulf of Aden. Whidbey Island is deployed as part of the Bataan Amphibious Ready Group, supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 5th Fleet area of responsibility. (U.S. Navy photo by Petty Officer 1st Class Rachael L. Leslie)

Σίγουρα δεν είναι απλό στη χρήση, ούτε μπορεί να έχει τους αυτοματισμούς που έχει μια FDI που «επιχειρεί» με κάπου 100 άτομα. Χρειάζεται περισσότερα στελέχη. Αλλά δεν απαιτεί τόσους πολλούς αξιωματικούς ενώ κάποια στιγμή, ακόμη και το «αρχαίο» L-153 το ΠΝ το λειτουργούσε με λιγότερους από το μισό πλήρωμα που προέβλεπαν οι Αμερικανοί.

Cmdr. Vernon Stanfield, left, executive officer, receives information on an M777A2 Howitzers on the flight deck aboard the amphibious dock landing ship USS Whidbey Island (LSD 41). The Whidbey Island is deployed as part of the Bataan Amphibious Ready Group, supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 6th Fleet area of responsibility.

Την τελευταία φορά είχαμε γράψει πως θα προσφέρει στελέχη και ο ΕΣ. Μην γίνει κάποια παρεξήγηση, δεν μιλάμε για στρατιώτες σε εργασίες του ΠΝ. Αλλά για παράδειγμα, αφού το πλοίο θα δρα σαν προκεχωρημένη βάση ελικοπτέρων AH-64A/D Apache, UH-60, CH-47D Chinook, ποιος θα τα φροντίζει; Αυτά είναι ευθύνη και υποχρέωση του ΕΣ. Επίσης, θα φιλοξενεί AAV-7RAM/RS, που τα εξυπηρετούν Πεζοναύτες. Θα φέρει ακόμη το Επιτελείο Διοίκησης Αποβάσης, που δεν είναι αποκλειστικότητα του Ναυτικού. Ένα τέτοιο πλοίο είναι η επιτομή της Διακλαδικότητας, κι έτσι πρέπει.

An amphibious assault vehicle with Marines assigned to the 22nd Marine Expeditionary Unit returns to the well deck of the amphibious dock landing ship USS Whidbey Island. The Whidbey Island is deployed as part of the Bataan Amphibious Ready Group, participating in the Spanish Amphibious Landing Exercise off the coast of Spain. (Photo by: Petty Officer 3rd Class Desiree D. Green)

Επίσης καθώς οι Πεζοναύτες δείχνουν να κινούνται προς τα αμφίβια, κι εγκαταλείπουν τα ΑΒΑΚ, το ΠΝ δεν θα χρειάζεται να έχει επιπλέον πληρώματα για τα ΑΒΑΚ, επιτρέποντας οικονομίες σε στελέχη. Με λίγα λόγια, ένα τέτοιο σκάφος έχει πολύ μικρότερες απαιτήσεις στελέχωσης από μια φρεγάτα (μιλάμε για στελέχη του ΠΝ πάντα).

An amphibious assault vehicle with Marines assigned to the 22nd Marine Expeditionary Unit returns to the well deck of the amphibious dock landing ship USS Whidbey Island. The Whidbey Island is deployed as part of the Bataan Amphibious Ready Group, participating in the Spanish Amphibious Landing Exercise off the coast of Spain. (Photo by: Petty Officer 3rd Class Desiree D. Green)

Που θα χρησιμοποιήσουμε ένα τέτοιο πλοίο; Θα γίνουν αποβάσεις σε περίπτωση πολέμου από ελληνικής πλευράς; Είναι από τις βασικές μας προβλέψεις. Αν τις πρώτες ώρες ενός πολέμου, η Τουρκία επιτύχει να καταλάβει ένα μικρό νησί, αλλά στη συνέχεια οι ΕΔ καταφέρουν να καταστρέψουν την τουρκική αεροπορία και το ναυτικό, θα έχουμε κερδίσει ή θα έχουμε χάσει; Θέλει ρώτημα; Θα έχουμε ηττηθεί. Δεν αλλάζουμε κανένα βράχο ελληνικό με όλο το τουρκικό ναυτικό!

160802-N-TI017-334
BLACK SEA (August 2, 2016) The amphibious dock landing ship USS Whidbey Island (LSD 41) transits the Black Sea. Whidbey Island is deployed with the Wasp Amphibious Ready Group to support maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 6th Fleet area of operations. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Nathan R. McDonald/Released)

Μετά, θα πρέπει ή δεν θα πρέπει το ΓΕΕΘΑ να έχει τη δυνατότητα να κάνει ανακατάληψη; Πως θα την κάνει; Με τα 2 Zubr που θα διασχίσουν όλο το Αιγαίο; Με φουσκωτά ή με ταχύπλοα που προτείνουν άλλοι (που τυχαίως έχουν και διαφήμιση); Όχι, αν δεν υπάρξει “θώρακας”, ανακατάληψη νησιού Νησιού, δεν γίνεται. Και αυτός θα είναι με κάποιο πλοίο διοίκησης αποβάσεων. Και δεν οργανώνεται αποβατική ενέργεια (με όποιο ρίσκο φυσικά) και τη διοίκηση της να την κάνουμε από τη Ρόδο, την Κρήτη ή τη Λεωφόρο Μεσογείων.

200204-N-VE240-1203
PHILIPPINE SEA (Feb. 4, 2020) An MH-60S Sea Hawk helicopter assigned to the “Island Knights” of Helicopter Sea Combat Squadron (HSC) 25 lands on the flight deck of Whidbey Island-class dock landing ship USS Germantown (LSD 42) during a visit, board, search and seizure (VBSS) drill. Germantown, part of the America Expeditionary Strike Group, 31st Marine Expeditionary Unit team, is operating in the U.S. 7th Fleet area of operations to enhance interoperability with allies and partners and serve as a ready response force to defend peace and stability in the Indo-Pacific region. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Rufus Hucks/Released)

Το ΠΝ, που έχει κάνει την ανάγκη φιλοτιμία, κάνει διοίκηση μέσα από φρεγάτες. Ενώ κανονικά πρέπει να υπάρχει τοπικός διοικητής, που χρειάζεται και επιτελείο, ισχυρές τηλεπικοινωνίες, χώρους, βάρδιες όλων αυτών για συνεχή δράση. Αλλά για μια αεροποβατική επιχείρηση χρειάζεται ένα πλοίο διοίκησης αποβάσεων.

181224-N-JN023-0711
ATLANTIC OCEAN (Dec. 24, 2018) The Whidbey Island-class amphibious dock landing ship USS Fort McHenry (LSD 43) transits the Atlantic Ocean. Fort McHenry is deployed as part of the Kearsarge Amphibious Ready Group in support of maritime security operations, crisis response and theater security cooperation, while also providing a forward naval presence. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Megan Anuci/Released)

Ας υποθέσουμε πως δεν έχει γίνει κατάληψη οποιουδήποτε μεγάλου ή μικρού νησιού και δεν έχουμε καταφέρει να καταστρέψουμε την απειλή της εχθρικής αεροπορίας. Αλλά κάποιο από τα μεγάλα νησιά μας, έχουν δεχτεί επίθεση, και εχθρικά αεροποβατικά κύματα έχουν εξασφαλίσει ισχυρά προγεφυρώματα. Πως σκοπεύουμε να στείλουμε ενισχύσεις; Με τα πλοία της γραμμής;

190718-N-KK394-1048
MAYPORT, Fla. (July 18, 2019) The Whidbey Island-class amphibious dock landing ship USS Fort McHenry (LSD 43) pulls into Naval Station Mayport, Fla. Fort McHenry completed a scheduled deployment as part of the Kearsarge Amphibious Ready Group in support of maritime security operations, crisis response and theater security cooperation, while also providing a forward naval presence. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Anderson W. Branch/Released)

Η ενίσχυση δια θαλάσσης κάποιου νησιού είναι μια κανονική αποβατική επιχείρηση, ακόμη κι αν η ακτή είναι σε ελληνικά χέρια. Αν μια πλευρά ενός νησιού ας πούμε η ανατολική, φλέγεται από την εχθρική εισβολή, και οι ενισχύσεις θα φτάσουν από δυσμάς σε ελληνική ακτή πάλι πρέπει να γίνει ολόκληρη επιχείρηση. Καταρχάς, θα πρέπει να βγουν τα AAV-7RAM/RS (που πολλοί δεν θέλουν, άλλωστε είναι γνωστό πως τα μεταχειρισμένα δεν έχουν διαφημίσεις), να εξασφαλίσουν την ακτή. Κανείς δεν εγγυάται πως καταδρομείς του εχθρού δεν θα έχουν διεισδύσει εκεί κοντά και θα προκαλέσουν μεγάλες απώλειες στα αποβιβαζόμενα τμήματα.

Marines from the 22nd Marine Expeditionary Unit (MEU) practice forward movement and reloading drills in the well deck aboard the amphibious dock landing ship USS Whidbey Island (LSD 41). The Whidbey Island is deployed as part of the Bataan Amphibious Ready Group, supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 6th Fleet area of responsibility.

Συνεπώς, ένα LSD, που θα διοικεί και την επιχείρηση, θα στείλει ένα ή δυο λόχους με AAV-7 να εξασφαλίσουν την ακτή, και μετά θα ακολουθήσουν τα αρματαγωγά με τους υπόλοιπους Πεζοναύτες και τα Leopard 1A5. Στη συνέχεια, θα υπάρχει η δυνατότητα, πάλι ανάλογα την περίπτωση, μεγάλα οχηματαγωγά (της ακτοπλοϊας) να θα φέρουν περαιτέρω ενισχύσεις πεζικού στο νησί. Να πούμε και εδώ το εξής: Οι αεροαποβατικές επιχειρήσεις είναι από τις πιο δύσκολες. Και με πολύ μεγάλο κίνδυνο. Αλλά δεν μπορείς να τις “αποφύγεις”, ειδικά στο Αιγαίο. Και αντίθετα χρειάζεται να έχεις ποικιλία μέσων για να τις υλοποιήσεις. Από το μικρό ταχύπλοο αναγνώρισης, στο αμφίβιο τεθωρακισμένο, στο πλοίο υποστήριξης, στα αρματαγωγά, στα πολεμικά που θα παρέχουν κάλυψη, στην αεροπορία κ.ο.κ. Οι “αποκλεισμοί” λοιπόν ειδικών μέσων, η απαξίωση τους, η μονοσήμαντη επένδυση σε κάποια μέσα και όχι σε άλλα, είναι η λάθος προσέγγιση.

Marines assigned to the 22nd Marine Expeditionary Unit embarked aboard the amphibious dock landing ship USS Whidbey Island (LSD 41) stand by for words from Lt. Col. Gordon D. Miller, commanding officer Battalion Landing Team 2nd Battalion, 2nd Marine Regiment 22nd MEU, on the ship’s flight deck. The Whidbey Island is deployed as part of the Bataan Amphibious Ready Group, supporting maritime security operations and theater security cooperation effort in the U.S. 6th Fleet area of responsibility. (Photo by: Petty Officer 3rd Class Desiree D. Green)

Ακόμη και σε καιρό ειρήνης, όταν (μακάρι) ξεκινήσουν οι ελληνικές γεωτρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, ποιο πλοίο θα μπορεί να προσφέρει διοίκηση σε επιχειρήσεις προστασίας, αντιμετώπισης τρομοκρατικών επιθέσεων, αλλά και υπηρεσίες μεταφοράς ισχυρών  ειδικών δυνάμεων; Μια φρεγάτα, ή μήπως μια Super Vita; Μήπως ένα ΠΓΥ; Φανταζόμαστε πως οι φίλοι μας αντιλαμβάνονται το λάθος της συνολικής σκέψης…

ΑΠΟΨΗ: Κάποιος να πει στους Ταϊβανέζους πως τα AAV-7 είναι επικίνδυνα και θα πνιγούν

Για όσους δεν θέλουν να καταλάβουν την αξία ενός τέτοιου πλοίου, και τις δυνατότητες που έχει σαν «πολυεργαλείο», θα αναφέρουμε μια «ταπείνωση» της Ελλάδας, που πέρασε απαρατήρητη, γιατί έτσι βολεύει. Όταν το 2014 το οχηματαγωγό Norman Atlantic πήρε φωτιά στην Αδριατική, κοντά σχετικά στις δικές μας ακτές, ήταν το ιταλικό San Giorgio που διέσωσε πάρα πολλούς επιβάτες με τα ελικόπτερά του και φιλοξένησε προσωρινά εκατοντάδες διασωθέντες. Έτσι ένα τέτοιο πλοίο μπορεί να εκτελέσει ευρείας κλίμακας διάσωση σε πλοία με εκατοντάδες ή χιλιάδες επιβάτες (όπως ένα κρουαζιερόπλοιο, από τα δεκάδες που πλέουν σε ελληνικές θάλασσες). Οπότε πρέπει να γίνει κατανοητό πως το ΠΝ οφείλει να διαθέτει ένα αντίστοιχο. Δεν το λέμε άλλωστε εμείς, το λέει η Δομή Δυνάμεων.

130521-N-YR391-001.PACIFIC OCEAN (May 21, 2013) The amphibious transport dock ship USS New Orleans (LPD 18) fires a surface to air intercept missile from it’s Rolling Airframe Missile (RAM) launcher while off the coast of California during a live-fire exercise. New Orleans is underway conducting a certification in preperation to deply to the U.S. 5th Fleet and U.S. 7th Fleet area of responsibility. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Gary Granger Jr./Released)..

Τέλος, θα πρέπει να πούμε ότι το συγκεκριμένο είναι ισχυρό προστατευμένο, με 2 Phalanx Block 1b, και 2 RAM των 21 πυραύλων. Διαθέτει δηλαδή καλύτερη προστασία από μια S. Συνεπώς, αν μη τι άλλο, έχει τη δυνατότητα να ανταπεξέλθει με μικρή συνοδεία σε κρίσιμες αποστολές.

Επαναφόρτωση πυραύλων σε πλοία, μεσοπέλαγα; Τι επιλογές υπάρχουν

Κλείνοντας, θα αναφέρουμε και μια σκέψη μας. Το LSD είναι, πως μάλλον είναι το μόνο πλοίο που μπορεί να τοποθετήσει, εν πλω, πυραύλους ASTER 30 στις FDI, αν φυσικά κάτι τέτοιο χρειαστεί. Μην ξεχνάμε πως το ΠΝ αγόρασε +20% περισσότερους πυραύλους, ενώ το απόθεμα, σε περίπτωση ανάγκης, θα μπορούσε να μας το αναπληρώσει και το Marine Nationale. Αλλά θεωρητικά πάντα μιλώντας, το LSD με τον γερανό του, μπορεί να το κάνει άνετα, αφήνοντας στο ΠΓΥ “Προμηθεύς” να κάνει άλλες, αντίστοιχες αποστολές. Και το μέγεθος του LSD, επιτρέπει ίσως τέτοιες εργασίες στη θάλασσα.

ΑΠΟΨΗ: Οι Έλληνες Πεζοναύτες αλλάζουν «αιώνα» με τα AAV-7A1 RAM/RS, άλμα από το 1942 στο 2022

Συνοψίζοντας, ένα πλοίο σαν το Whidbey Island είναι όχι απλά χρήσιμο, αλλά απολύτως αναγκαίο. Μπορεί κάποιοι να ευαγγελίζονται ένα “μικρό” ΠΝ, αλλά το ΠΝ αξίζει να συνεχίσει όπως επιτάσσει η ιστορία του.

 

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Κλάση Constellation για το ΠΝ: 5+1 κρίσιμα στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζετε

Η κλάση φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού Constellation, είναι ίσως το πιο χιλιοειπωμένο θέμα στο χώρο της Άμυνας στην Ελλάδα, από την εποχή της διαβόητης...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΦΑΚΕΛΟΣ ΚΥΠΡΟΥ: Γιατί 2 ελληνικά υποβρύχια δεν έδρασαν στην τουρκική εισβολή στην Κύπρο;

Θλιβερή μέρα και σήμερα, ανάμνησης του 1ου «Αττίλα», δηλαδή της πρώτης φάσης της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο, στις 20 Ιουλίου 1974. Φάση που ολοκληρώθηκε...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -