Την προσπάθεια του Βρετανικού Ναυτικού να κρατήσει ένα αριθμό τουλάχιστον 17 μεγάλων μονάδων σε υπηρεσία μέχρι να αρχίσει να παραλαμβάνει τα νέα πλοία του, δηλαδή τις φρεγάτες Type 31 γενικής χρήσης και τις βαριά οπλισμένες Type 26 (οι ναυπηγήσεις εξελίσσονται), έχει φέρει τoν τρέχοντα στόλο σε μια ενδιάμεση φάση.
Φρεγάτα Type 26: Πανίσχυρη, μεγάλη και σε καλή τιμή, μας δίνουν μάθημα οι Βρετανοί!
Έτσι οι φρεγάτες Type 23 που αποτελούν τον κορμό του (ως κλάση Duke) ενώ θα αποσυρθούν σταδιακά όλες, κάποιες είναι σε φάση επανεξοπλισμού με εγκατάσταση νέων αντιπλοικών πυραύλων NSM. Παράδειγμα εδώ η HMS Somerset στην οποία ξεκίνησαν ήδη οι σχετικές εργασίες. Οι νέοι πύραυλοι θα μπουν στα 6 αντιτορπιλικά κλάσης Daring (Type 45) και σε τουλάχιστον 5 Type 23, οι οποίες θα μείνουν σε υπηρεσία κάποια χρόνια ακόμη.
Την ίδια στιγμή άλλες Type 23 ετοιμάζονται για απόσυρση από την υπηρεσία με την HMS Montrose (κεντρική φωτό) να έχει πάρει το δρόμο, και τη σχετική τελετή να γίνεται τον Απρίλιο.
Συνολικά έχουν κατασκευαστεί 16 φρεγάτες Type 23, όπου 3 από τις οποίες πήρε το Χιλιανό Ναυτικό (οι πρώην HMS Norfolk, Marlborough, Grafon), μια έχει ήδη αποσυρθεί από το Βρετανικό (η HMS Monmouth) και η Montrose όπως είπαμε να ακολουθεί. Απομένουν σε υπηρεσία 11 με το πλάνο να λέει πως θα αποσύρονται ανάλογα τις νέες παραλαβές. Ο προγραμματισμός όμως αυτός είναι ήδη σε αναθεώρηση, καθώς το HMS Argyll που επίσης θα αποσυρόταν φέτος, θα παραμείνει σε υπηρεσία ίσως έως το 2028.
Τα σκάφη αυτά, θα ήταν μια ενδιαφέρουσα λύση «ενδιάμεσης» ενίσχυσης του Πολεμικού μας Ναυτικού (όπως έχουμε γράψει αρκετές φορές) με εκτόπισμα 4.900 τόνων, 32 πυραύλους Sea Ceptor (οι CAMM στην βρετανική ορολογία) για αεράμυνα, 8 αντιπλοϊκούς Harpoon, πυροβόλο 4,5 ιντσών, δύο πυροβόλα 30 χιλιοστών, δυο διπλούς τορπιλοσωλήνες, υποδομή για ελικόπτερο 10 τόνων, ραντάρ Artisan και συρόμενο σόναρ 2087 της Thales. Αν και τα καράβια έχουν γράψει πολλά μίλια σε ωκεανούς πρέπει να παραμένουν σε αξιοπρεπή κατάσταση, καθώς το Βρετανικό Ναυτικό έχει παράδοση στην σωστή συντήρηση, ενώ έχουν περάσει και πρόγραμμα επέκτασης ζωής.
Πάντως οι Χιλιανοί που πήραν 3 σκάφη τα πέρασαν ήδη από δικό τους πρόγραμμα αναβάθμισης, κάτι που θα μπορούσαμε επίσης να σκεφθούμε, αν και στην Ελλάδα η υπόθεση των εξοπλισμών κατατρέχεται ενίοτε από ένα παράξενο (οικονομικά και αμυντικά) σύνδρομο «νεοπλουτισμού»…