Σοκ προκάλεσε δήλωση του πρώην επικεφαλής του Βρετανικού πολεμικού ναυτικού, ναυάρχου ε.α. sir Alan West λόρδου του Spithead, πως η ανάγκη επάνδρωσης των νέων περιπολικών ανοιχτής θαλάσσης που παραγγέλνονται για την προστασία των αλιευμάτων λόγω του Brexit, θα αναγκάσουν το Βασιλικό Ναυτικό να μειώσει την οροφή φρεγατών του από 13 σε 9 μέχρι το 2036.
Σήμερα, το Βρετανικό Ναυτικό διαθέτει 13 φρεγάτες κλάσης Type 23 σε υπηρεσία. Με βάση τον σχεδιασμό του 2010, 8 φρεγάτες πολλαπλών αποστολών Type 26 και 5 φρεγάτες γενικών καθηκόντων Type 31 θα αντικαταστήσουν τις Type 23 σε αναλογία 1:1. Οι 8+5 φρεγάτες θα πλαισιώσουν τα 6 αντιτορπιλικά Type 45 και τα 2 αεροπλανοφόρα αποτελώντας μαζί με 5 περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης κλάσης River 3ης γενιάς, το σύνολο του στόλου επιφανείας του Βασιλικού Ναυτικού.
Ωστόσο, η νέα εξέλιξη του Brexit αναγκάζει το Βρετανικό Ναυτικό να αναθεωρήσει τις ανάγκες του και με 80,000 τετραγωνικά μίλια να επιτηρεί αποκλειστικά για τον έλεγχο των αλιευμάτων θα πρέπει να αυξήσει τον αριθμό των ΠΑΘ κλάσης River Batch III από 5 σε 8 και να συντηρήσει σε υπηρεσία τα υπηρετούντα batch II. Οι νέες ανάγκες δεν δίνουν χρόνο στο Βρετανικό Ναυαρχείο να οργανώσει τις οροφές προσωπικού του και πιθανότατα, όπως αποκάλυψε ο λόρδος West, σχεδιάζει να μειώσει τον αριθμό φρεγατών που ναυπηγούνται αυτήν την περίοδο από 13 σε 9 ως το 2036.
Η είδηση προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στο Κοινοβούλιο, πυροδοτώντας επερωτήσεις και αναλύσεις για τον αριθμό των περιπολικών που διαθέτει το Ναυτικό στη διάθεσή του από δημοτικές αρχές και στοιχεία του Οργανισμού Διαχείρισης Ναυτιλίας, ενός οργανισμού 290 υπαλλήλων που καθορίζει τις άδειες και ανάγκες των θαλασσίων περιοχών και παραθαλασσίων επιτροπών γύρω από τις βρετανικές νήσους.
Το Βρετανικό Ναυτικό ενισχύει τις περιπολίες της συνοριακής υπηρεσίας στην… Μάγχη
Σημειώνεται πως ο έλεγχος των αλιευμάτων και η παροχή υπηρεσιών αστυνόμευσης των ανοιχτών θαλασσών στη Βρετανία είναι αρμοδιότητα του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού. Μια δύναμη ακτοφυλακής έχει κυρίως καθήκοντα έρευνας και διάσωσης και νομικής και τεχνικής βοήθειας σε πλοία με προβλήματα πλοήγησης και δεν διαθέτει παρά μερικές δεκάδες ταχύπλοα σκάφη και τη διαχείριση ενός στόλου ελικοπτέρων κια αεροσκαφών. Στο παρελθόν, το πολεμικό ναυτικό της Βρετανίας είχε εμπλακεί στους λεγόμενους “πολέμους του μπακαλιάρου” με την Ισλανδία για τον έλεγχο των αλιευμάτων στον Βόρειο Ατλαντικό.
Η προοπτική να χρειαστεί η Βρετανία να ακυρώσει τη ναυπήγηση 4 φρεγατών για λόγους επάνδρωσης των ΠΑΘ δημιουργεί μεγάλες αναταραχές, οικονομικής, βιομηχανικής και πολιτικής φύσης. Βουλευτές ρώτησαν τον πρώην πρώτο λόρδο του Ναυαρχείου αν η έλλειψη προσωπικού μπορεί να αναπληρωθεί προσωρινά με την μετάταξη πληρωμάτων από τον Βασιλικό Βοηθητικό Στόλο (που επανδρώνει τα μη πολεμικά πλοία του RN) και άλλες εναλλακτικές, όπως τον συντονισμό μέσων της Συνοριακής Δύναμης, της Ακτοφυλακής, του Ναυτικού και του Συνεταιρισμού Προστασίας Αλιευμάτων υπό τη σκέπη του Διακλαδικού Κέντρου Συντονισμού Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων κ.α.
Βασιλικό Ναυτικό: «Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις…»
Πηγή: Plymouth Herald
Eδώ ταιριάζει το ας πρόσεχαν…
Πάντως με την ευκαιρία να πούμε κάτι σημαντικό. Η βιομηχανία ψαρέματος έχει πολλά λεφτά παγκοσμίως. Τόσα που η Βρετανία αναθέτει την προστασία της στο ΠΝ της, το οποίο όπως λέει το άρθρο έχει αγωνιστεί για αυτή, ‘θυσιάζωντας’ και φρεγάτες για περιπολικά…
Στην Ελλάδα που είμαστε μια κατεξοχήν ναυτική χώρα επίσης, αδιαφορούμε ωστόσο πλήρως για το θέμα. Μέχρι τα όρια των εθνικών μας υδάτων, κάποιες φορές και πέρα αυτών έρχονται και ψαρεύουν κάθε λογής αλλοδαποί. Κυρίως Τούρκοι, Ιταλοί και Αιγύπτιοι. Και το αστείο είναι πως αν δεν περάσουν εντός των 6νμ είναι απόλυτα νόμιμοι!
Ένας σημαντικός λόγος που ώθησε τη διεθνή κοινότητα στην επινόηση της εννοιας της ΑΟΖ ήταν αυτός. Γιατί η προγενέστερη έννοια της υφαλοκρηπίδας καλύπτει το βυθό και το υπέδαφος μόνο.
Δηλαδή για το αέριο που λένε διάφοροι δεν χρειαζόμαστε ΑΟΖ. Η υφαλοκρηπίδα μας καλύπτει και δε χρειάζεται ανακύρηξη καν.
Το ψάρεμα όμως χρειάζεται την ΑΟΖ και δεν κάνουμε τίποτα για αυτό. Χάνουμε χρήματα όχι μόνο από τους μικρότερους τζίρους των ψαράδων αλλά και από το συνάλλαγμα για την εισαγωγή του ελλείματος. Να εισάγουμε ψάρια από την Τουρκία που έχουν αλιευθεί 7νμ από την Αττική δε το λες και έξυπνο.