14.4 C
Athens
Τρίτη, 20 Απριλίου, 2021
Αρχική ΙΣΤΟΡΙΑ Επιχείρηση "Καίσαρ", πώς ένα βρετανικό υποβρύχιο ακύρωσε την ενίσχυση της Ιαπωνίας

Επιχείρηση “Καίσαρ”, πώς ένα βρετανικό υποβρύχιο ακύρωσε την ενίσχυση της Ιαπωνίας

[Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος] – Σε μια σπάνια περίπτωση στα πολεμικά χρονικά, το βρετανικό υποβρύχιο HMS Venturer τορπιλίζει το γερμανικό U-864 έξω από τις ακτές της Νορβηγίας σε μια μοναδική περίπτωση όπου και τα δύο υποβρύχια έπλεαν εν καταδύσει.

Φεβρουάριος 1945: Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος βαίνει σταδιακά προς το τέλος του. Στο Ανατολικό Μέτωπο ο Σοβιετικός Στρατός ολοκληρώνει την μεγάλη επιθετική επιχείρηση Βιστούλα-Όντερ απελευθερώνοντας όλη σχεδόν την Πολωνία και φτάνοντας στα σύνορα της Γερμανίας. Στο άλλο του άκρο, στο Δυτικό Μέτωπο, οι συμμαχικές δυνάμεις έχουν αποκρούσει τη γερμανική αντεπίθεση στις Αρδέννες και πλέον περνούν στην αντεπίθεση ανατρέποντας σταδιακά τις άμυνες και εισερχόμενες στο γερμανικό έδαφος. Στον αέρα, το Βερολίνο δέχεται έναν από τους βαρύτερους βομβαρδισμούς του, όταν 1.500 βομβαρδιστικά ρίχνουν πάνω από 2.000 τόνους βομβών στην πόλη. Στη Γιάλτα, οι ηγέτες των Συμμάχων συσκέπτονται ήδη για να πάρουν αποφάσεις για την επόμενη μέρα αλλά την ίδια στιγμή, ένα μοναχικό γερμανικό υποβρύχιο, το U-864 αποπλέει για μια τελευταία προσπάθεια να ανατρέψει τις τύχες του πολέμου.

Το υποβρύχιο ανήκε στην κλάση Type IX των 1.000 τόνων ειδικά σχεδιασμένη για πλεύση σε ωκεανούς (5 υποβρύχια του τύπου είχαν παραχωρηθεί και στο ιαπωνικό αυτοκρατορικό ναυτικό) και απέπλευσε με 73 άτομα πλήρωμα και διαταγές να πραγματοποιήσει το ταξίδι στην Ιαπωνία μεταφέροντας σχέδια και στρατηγικά υλικά στον μοναδικό σύμμαχο της Γερμανίας ώστε να βοηθήσει την πολεμική της προσπάθεια. Ακόμα κι αν η Γερμανία έπεφτε, η Ιαπωνία θα σήκωνε το βάρος του πολέμου μόνη της. Μεταξύ του υλικού που μετέφερε περιλαμβάνονταν ένα κινητήρας jet της Messerschmitt, συστήματα κατεύθυνσης του πυραύλου V-2, 65 τόνοι υδραργύρου. Η αποστολή του είχε ξεκινήσει ουσιαστικά από τα τέλη Δεκεμβρίου αλλά μια ατυχής πρόσκρουση στο βυθό καθώς περνούσε το κανάλι του Κιέλου το ανάγκασε να σταθμεύσει για ένα περίπου μήνα σε ειδικά προστατευμένη βάση υποβρυχίων του γερμανικού ναυτικού κοντά στο Μπέργκεν της Νορβηγίας. Δυο εβδομάδες αργότερα, μια επίθεση βρετανικών βομβαρδιστικών προκάλεσαν περαιτέρω ζημιές στη βάση καθυστερώντας ακόμα περισσότερο την αναχώρηση του υποβρυχίου. Στο μεταξύ, όμως, η αποστολή του είχε αποκαλυφθεί από τις αποκρυπτογραφίσεις των συσκευών Ultra και βρετανικά υποβρύχια είχαν αποσπαστεί για να το αναχαιτίσουν.

Στις 9 Φεβρουαρίου, το βρετανικό υποβρύχιο HMS Venturer ανακάλυψε το U-864 στην περιοχή του νορβηγικού Fedje εξαιτίας ενός μηχανικού προβλήματος του γερμανικού U-Boot που παρουσίαζε υψηλό θόρυβο στη μηχανή. Ο κυβερνήτης του βρετανικού, υποπλοίαρχος Jimmy Launders, ανήλθε σε βάθος περισκοπίου και παρατήρησε την επιφάνεια όπου ανακάλυψε ένα σωλήνα να εξέχει (πιθανότατα το σνόρκελ του U-864). Ο κυβερνήτης του ‘Venturer’ αποφάσισε να ακολουθήσει στενά αυτό που -υποθέτοντας ορθά- ήταν το U-864 και να του επιτεθεί με το που θα ανεδύετο. Ωστόσο, λίγο μετά, προφανώς έχοντας εντοπίσει τον διώκτη του, το U-864 ξεκίνησε να κάνει ελιγμούς διαφυγής με ζιγκ-ζαγκ.

Η στιγμή ήταν κρίσιμη για την αποστολή. Ο κυβερνήτης του γερμανικού U-864, πλωτάρχης (Korvettenkapitän) Ralf-Reimar Wolfram προσπάθησε επί τρεις ώρες να διαφύγει αλλά δεν τα κατάφερε. Καθώς τα περιθώρια στένευαν, το πλήρωμα του ‘Venturer’ ετοιμάστηκε για μια εκτόξευση ομοβροντίας τορπιλών. Έχοντας παρακολουθήσει τις κινήσεις του γερμανικού υποβρυχίου επί ώρες, ο υποπλοίαρχος Launders και το πλήρωμα πραγματοποίησαν έναν υπολογισμό βολής σε τρεις διαστάσεις και εκτόξευσαν τέσσερις τορπίλες σε πιθανές θέσεις που μπορεί να είχε το εχθρικό υποβρύχιο με διαφορά 17,5 δευτερολέπτων.

Αμέσως μετά το ‘Venturer’ εκτέλεσε βύθιση και στροφή για να αποφύγει πιθανή απάντηση του εχθρικού υποβρυχίου. Το U-864 βυθίστηκε και αυτό σε μεγαλύτερο βάθος και άλλαξε πορεία για να αποφύγει τις τορπίλες. Τα κατάφερε τις τρεις πρώτες φορές αλλά η τέταρτη χτύπησε το U-864 στο κέντρο και το έκοψε στη μέση. Η καταστροφή του γερμανικού U-864 είναι μέχρι σήμερα η μόνη επίσημα επιβεβαιωμένη καταστροφή υποβρυχίου από πυρά άλλου υποβρυχίου σε κατάδυση. Η ακύρωση της αποστολής του U-864 άφησε χώρο στο πεδίο των υποθέσεων για να αναρωτηθούν πολλοί ποιά θα ήταν η εξέλιξη του πολέμου στον Ειρηνικό αν -για παράδειγμα- η ιαπωνική βιομηχανία εμφάνιζε μαχητικά jet ή βαλλιστικά βλήματα αλλά τα περιθώρια του πολέμου είχαν στενέψει ήδη πολύ τον Φεβρουάριο του 1945. Το Τόκυο απλά είχε ξεμείνει από χρόνο και ο λίγος που του απέμενε μετρούσε εναντίον του.

Για τη δράση του το πλήρωμα του ‘Venturer’ τιμήθηκε ενώ ο κυβερνήτης του, υποπλοίαρχος Launders, έλαβε το παράσημο Διακεκριμένης Υπηρεσίας. Ο επίλογος, όμως, δεν είναι αυτός. Η βύθιση του U-864 συνεχίζει να θέτει ένα σημαντικό και με την πάροδο του χρόνου όλο και πιο πιεστικό οικολογικό ερώτημα. Το υποβρύχιο κόπηκε σε τρία κομμάτια και αυτά και οι 65 τόνοι υδραργύρου που περιέχουν μέσα σε 1.857 κάνιστρα βρίσκονται ακόμα στο σημείο που βυθίστηκαν, 31 ναυτικά μίλια από τις νορβηγικές ακτές στο Μπέργκεν. Για χρόνια η κυβέρνηση της χώρας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπεις μιας περιβαλλοντικής καταστροφής σε περίπτωση που η θαλάσσια διάβρωση προκαλέσει διάχυση του υδραργύρου στο θαλάσσιο περιβάλλον αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Το κύτος του υποβρυχίου “κάθεται” σε ένα εξαιρετικά δύσκολο για την πρόσβαση σημείο του βυθού και ο κίνδυνος να αλλάξει θέση ή να ανακινηθεί συνεπεία γεωλογικών μεταβολών είναι μεγάλος. Η κυβέρνηση της Νορβηγίας δείχνει να προσανατολίζεται στη δημιουργία ενός θόλου που θα απομονώσει το υποβρύχιο από το περιβάλλον του αποτρέποντας το πέρασμα του υδραργύρου -όταν αναπόφευκτα συμβεί- στο περιβάλλον αλλά οι περιβαλλοντικές οργανώσεις αντιδρούν. Φαίνεται πως το τέλος του δράματος δεν έχει ακόμα γραφτεί.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisment -

Most Popular