Το σοβιετικό υποβρύχιο Κ-19 συγκρούεται με το αμερικανικό USS-Gato (SSN-615) σε βάθος 60 μέτρων στη θάλασσα του Μπάρεντς. Ως αποτέλεσμα, καταστρέφεται εντελώς το σύστημα πρωραίου σόναρ του ρωσικού υποβρυχίου και αποκολλούνται τα καλύμματα των τορπιλοσωλήνων. Το υποβρύχιο κατόρθωσε να αναδυθεί και επέστρεψε στη βάση του για επισκευές ενώ το αμερικανικό συνέχισε την περιπολία του έχοντας υποστεί ελάχιστη ζημιά.
Το Κ-19 ήταν η δεύτερη γενιά σοβιετικών πυρηνικών υποβρυχίων μετά την κλάση “November”. Επικεφαλής της κλάσης του (“Hotel”), το Κ-19 εισήχθη εσπευσμένα σε υπηρεσία την εποχή που ο ναυτικός ανταγωνισμός ΗΠΑ-ΕΣΣΔ ήταν στο απώγειό του με αποτέλεσμα να έχει πολλές ατυχίες. Συνεχή ατυχήματα ανέβαλαν την θέση του σε υπηρεσία υφιστάμενο ζημιές και αβαρίες (πλημμύρα διαμερισμάτων, δυσλειτουργία πυρηνικού αντιδραστήρα, αποκόλληση επίστρωσης) αλλά και απώλειες μεταξύ του πληρώματος που γρήγορα του έδωσαν στην προληπτική φύση των ναυτικών τη φήμη του άτυχου.
Τον Ιούλιο του 1961 ατύχημα στον αντιδραστήρα οδήγησε σχεδόν στην τήξη του πυρήνα μολύνοντας πολλά μέλη του πληρώματος (τα γεγονότα αποτυπώθηκαν στην ταινία “K-19: The Widowmaker” του 2002) αλλά συνέχισε να υπηρετεί.
Το πρώτο σοβιετικό υποβρύχιο βαλλιστικών πυραύλων (AKA K-19: the widowmaker)
Δύο πυρκαγιές το 1972 οδήγησαν στο θάνατο 30 μέλη του πληρώματος ενώ ένα ηλεκτρικό βραχυκύκλωμα σκότωσε άλλον έναν ναύτη. Το 1990 το υποβρύχιο αποσύρθηκε και το 2003 ξεκίνησε η διάλυσή του.
Το ιστίο του στέκει σήμερα σαν ανεπίσημο μνημείο πεσόντων του σώματος των υποβρυχίων. Οι υπηρετήσαντες σε αυτό του έδωσαν το προσωνύμιο «Χιροσίμα» λόγω του μεγάλου αριθμού ατυχημάτων, συχνά θανατηφόρων.
Το θλιβερό μητρώο ασφάλειας υποβρυχίων του ρωσικού Ναυτικού (από το 2000 μέχρι σήμερα)
(Το άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στις 15 Νοεμβρίου 2020 στην Πτήση)