34 C
Athens
Δευτέρα, 25 Ιουλίου, 2022
Αρχική ΕΛΛΑΔΑ ΑΝΑΛΥΣΗ: Τι το καινούργιο φέρνει το A900 στο Πολεμικό μας Ναυτικό;

ΑΝΑΛΥΣΗ: Τι το καινούργιο φέρνει το A900 στο Πολεμικό μας Ναυτικό;

 

H πρώτη φωτογραφία του Α900 στο Κοτρώνι

Τα Μη Επανδρωμένα ελικόπτερα A900 είναι ήδη στην Ελλάδα και επιχειρησιακά! Η εταιρεία που έχει αναλάβει την εισαγωγή του τύπου σε υπηρεσία, και την εκπαίδευσή των στελεχών του Ναυτικού στο νέο σύστημα, έχει ήδη παραδώσει ελικόπτερα στο Κοτρώνι, και έχει αρχίσει η επιχειρησιακή τους εκμετάλλευση. Όσο κι αν δεν έχει την αίγλη μιας FDI HN ή μιας κορβέτας, το Α900 βάζει το Πολεμικό Ναυτικό (επιτέλους) στον 21ο αιώνα, και προσφέρει δυνατότητες, που δυστυχώς μέχρι τώρα στερείτο.

Τι όμως είναι το Α900; Ποια είναι τα επιχειρησιακά σενάρια χρήσης τους, που θα βοηθήσουν το ΠΝ, και που ακριβώς βρίσκεται και η ελληνική συμμετοχή στο πρόγραμμα;

EΚΤΑΚΤΟ: Προμήθεια UAV ελικοπτέρων για το Πολεμικό Ναυτικό από την ΑLTUS LSA

Υπενθυμίζουμε πως η ελληνική εταιρεία ALTUS LSA υπέγραψε συμφωνία με το Πολεμικό Ναυτικό για την προμήθεια και εγκατάσταση μη επανδρωμένων ελικοπτέρων σε πλοία του στόλου. Η συμφωνία, όπως είχε ανακοινωθεί, προβλέπει την προμήθεια 5 A900 UAVs για ναυτική επιτήρηση, τα οποία έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από την Alpha Unmanned Systems στην Ισπανία. Τα UAVs θα ενσωματωθούν σε φρεγάτες και αναμένεται να καταστούν επιχειρησιακά από τον Απρίλιο του 2022.

Τα χαρακτηριστικά των A900 είναι τα εξής:

  • Αυτόνομη απογείωση και προσγείωση σε κινούμενο σκάφος
  • 4 ώρες συνεχόμενης πτήσης
  • 25 χλμ. επιχειρησιακή ακτίνα δράσης
  • Υψόμετρο έως 10.000 πόδια
  • Ταχύτητα πτήσης 58 χιλιόμετρα/ώρα
  • Ωφέλιμο φορτίο έως 6 κιλά (σε πολλαπλούς αποθηκευτικούς χώρους)
  • Ενσωματωμένη γεννήτρια 150W για παροχή ρεύματος σε πακέτα ηλεκτρονικού εξοπλισμού
  • Πλοήγηση χωρίς εξάρτηση από GPS
  • Δυνατότητα αυτοπεριστροφής και επίπλευσης
  • Νατοϊκές προδιαγραφές κατασκευής

Η συμμετοχή της ελληνικής εταιρείας ALTUS στο πρόγραμμα, πέρα από την προμήθεια των UAVs, έγκειται και στα εξής:

  1. Εκπαίδευση των στελεχών του ΠΝ και της ΥΠΑ αναφορικά με τον τύπο του UAV, το χειρισμό αλλά και τη συντήρηση του συστήματος.
  2. Ολοκλήρωση της ενσωμάτωσης των σχετικών συστημάτων στα πολεμικά πλοία.
  3. Στην παροχή υποστήριξης και συντήρησης.

Το Α900 σίγουρα δεν είναι ένα MQ-8C Fire Scout και δεν πρέπει να συγχέεται με τα μεγάλα UAV ελικόπτερα. Αλλά επίσης δεν έχει ουδεμία σχέση με μικρότερα drones, καθώς είναι ένα εξειδικευμένο UAV, για πολύ συγκεκριμένη “δουλειά”. Δεν μεταφέρει Hellfires, δεν μεταφέρει ηχοσημαντήρες, αλλά θα κάνει κάτι σημαντικό. Να δίνει εικόνα στον κυβερνήτη ενός πολεμικού πλοίου, από μεγάλη απόσταση.

Είτε μας αρέσει είτε όχι, η Γη δεν είναι επίπεδη (αν και σε συζητήσεις για τους S-400, Τούρκοι κατάφεραν να πείσουν εγχώριο εύπιστο κοινό, πως είναι επίπεδη). Συνεπώς, ο κάθε κυβερνήτης μπορεί να βλέπει τι συμβαίνει σε μια θαλάσσια περιοχή, μέχρι ενός σημείου. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να εξαπολύσει το οργανικό του ελικόπτερο, προκειμένου να έχει εικόνα της κατάστασης.

Την κατάσταση θα βελτιώσουν σημαντικά τα MQ-9B Sea Guardian, όπως φυσικά και άλλα ιπτάμενα μέσα της ΠΑ ή του ΠΝ. Αλλά μια φρεγάτα, ειδικά οι παλιότερες Kortenaer, που στερούνται Link 16, έχουν σοβαρό πρόβλημα επίγνωσης της τακτικής κατάστασης. Κανείς δεν ξέρει τι κρύβεται πίσω από τάδε νησί, ή πίσω από μια βραχονησίδα. Επίσης, από απόσταση δεν ξέρουμε αν ένα πλοίο που εντοπίζεται είναι μόνο του, ή δίπλα του υπάρχει και μια πυραυλάκατος ή άλλο πολεμικό.

Έτσι, βλέπουμε πολλές φορές το δέντρο, και χάνουμε το δάσος. Διαφωνούμε για το αν ο Harpoon έχει 100 ή 200 χιλιόμετρα ακτίνα δράσης, ο ΜΜ40 αν έχει 300 χλμ, και αν χρειαζόμαστε ή όχι τον SCALP Naval. Και “γκρινιάζουμε” για τον SPIKE NLOS που έχει “λίγα”, ενώ θεωρούσαμε πρόβλημα τη μικρή εμβέλεια του Penguin Mk2 Mod7. Όλα αυτά, πιστεύοντας πως η στοχοποίηση θα γίνει με τις κρυστάλλινες σφαίρες που έχει κάθε κυβερνήτης ΤΠΚ ή φρεγάτας, στο κέντρο μάχης. Γιατί, με το ραντάρ επιφανείας, δεν μπορεί να γίνει στοχοποίηση ναυτικού στόχου πέρα από τον ορίζοντα…

Βέβαια, πάντα υπάρχουν τα επανδρωμένα ελικόπτερα, αλλά και τα παρατηρητήρια. Και μερικοί θεωρούν πως οι επικοινωνίες θα είναι απλές και εύκολες, και δεν θα σταματήσουν με ηλεκτρονικό πόλεμο… Και πως τα ελικόπτερα, θα μπορούν να πετούν ανεπηρέαστα, ή πως μπορείς να σηκώνεις συνεχώς για επόπτευση και αναγνωρίση ένα πολύτιμο S-70B ή MH-60R. Φυσικά υπάρχουν πολλά και ενδιαφέροντα UAVs, αλλά το ΠΝ ήθελε κάποιο το οποίο δεν θα επηρεάζει τις επιχειρήσεις των άλλων πτητικών μέσων του από τα πλοία.

Ανθυποβρυχιακό webinar της ΠΤΗΣΗΣ: Οι δυνατότητες των νέων φρεγατών και ελικοπτέρων του ΠΝ, το μέλλον των drones

Για παράδειγμα, οι νέες φρεγάτες FDI HN θα έχουν πρόβλεψη για παράλληλη χρήση του MH-60R με ταυτόχρονη φιλοξενία κάποιου UAV ελικόπτερου. Αλλά οι Kortenaer/MEKO200HN χρειάζονται κάτι μικρότερο, που αργότερα θα “μεταβιβαστεί” στις ΤΠΚ και τις κανονιοφόρους του Στόλου. Επίσης το ΠΝ έχει ανάγκη να αποκτήσει επιχειρησιακή εμπειρία πάνω στα συγκεκριμένα συστήματα. Αυτός είναι ο λόγος της επιλογής του Α900, που είναι μικρό (άρα χωρά σε πολλά πλοία μας), έχει μεγάλη ευστάθεια, μπορεί να πετά σε περιβάλλοντα που δεν υπάρχει διαθεσιμότητα GPS, ενώ καλύπτει τις ανάγκες αναγνώρισης/στοχοποίησης.

ATLAS από την ALTUS στην DEFEA 2021 – Ποιοτικές λύσεις από μια ελληνική εταιρία

Με το Α900 το ΠΝ δίνει στους κυβερνήτες τη δυνατότητα να επιχειρούν σε απόσταση από εχθρικές μονάδες, χωρίς να χρειάζεται να έρχονται πολύ κοντά. Ας σκεφτούμε πόσο χρήσιμα θα μας ήταν τέτοια συστήματα στην κρίση του 2020. Το πόσο καλύτερη ενημέρωση θα είχαν οι κυβερνήτες των πλοίων μας στην περιοχή, για το τι συμβαίνει ακριβώς 10 ή 20 χιλιόμετρα μακριά, και μάλιστα από ύψος για ακόμη μακρύτερα, και με πόσα περισσότερα στοιχεία θα στηρίζονταν οι αποφάσεις σε επιτελεία και  πολιτική ηγεσία.

H Aστυνομία της Κύπρου απέκτησε το υπερσύγχρονο UAS EDOMON της ALTUS

Πρόκειται για μια ακόμη καινοτομία του ΠΝ, το οποίο καινοτομεί συνεχώς. Η επιλογή των Α900, μαζί με τους σταθμούς ελέγχου τους (που μπορεί να είναι και φορητοί αν χρειαστεί), είναι κάτι το τελείως νέο, και προσφέρει κάλυψη ενός σημαντικού επιχειρησιακού κενού. Σε επόμενο άρθρο μας, θα δούμε πως θα μπορούν τα Α900 να προσφέρουν στη βέλτιστη χρήση των SPIKE NLOS στις κανονιοφόρους “Μαχητής”…

- Advertisment -

Most Popular