Τους τελευταίους μήνες έχει ξεσπάσει μια έντονη αντιπαράθεση στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο αναφορικά με το πρόγραμμα καινούργιων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού. Ίσως θα ηταν λογικό να παραθέσουμε μερικές σκέψεις για να προστατέψουμε την λογική και ψυχική ηρεμία όλων μας.
Πρώτα από όλα, είναι αδύνατον να μεταφέρουμε καταστάσεις γηπέδου και οπαδισμού στο χώρο. Οι φρεγάτες και τα οπλικά συστήματα δεν γίνονται κάρτες σε παιχνίδι «υπερατού» για να συγκρίνουμε μηκος, πλάτος, βάρος και ποιος την έχει πιο μεγάλη σε εμβέλεια. Οι παράμετροι επιλογής ενός πλοίου είναι τόσες πολλές, που χρειάζεται εργασία επιπέδου διδακτορικών (πληθυντικός) για να αξιολογηθούν σωστά.
Η άμυνα της χώρας αποτελεί έναν ιδιαίτερο χώρο που απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις, τεχνικές και επιχειρησιακές όχι μόνο για το παρόν αλλά και σε βάθος χρόνο. Να νομίζουμε ότι από τον καναπέ μπορούμε να πάρουμε αποφάσεις είναι τουλάχιστον προσβολή για τους Αξιωματικούς που έχουν φάει χρόνια στο αντικείμενο. Οι προμήθειες των ενόπλων δυνάμεων και ειδικά για πολυσύνθετες αγορές όπως αυτή εμπεριέχουν σε μεγάλο βαθμό πολλαπλές παραμέτρους, οικονομοτεχνικές και επιχειρησιακές αναλύσεις όπως ακόμα αυτά που συνήθως ξεχνάμε εφοδιαστικές αλυσίδες, μελλοντικούς εκσυγχρονισμούς, διαθεσιμότητα συστημάτων με άλλους χρήστες, δοκιμασμένες λύσεις κλπ
Ένα πρόγραμμα σαν και αυτό πρέπει να αποτελέσει το εφαλτήριο ώστε να εκσυγχρονιστούν όχι μόνο τα συστήματα αλλά και τα δόγματα και οι τακτικές. Δεν νοείται να αποζητάς τις τελευταίες τεχνολογίες και να τις εφαρμόζεις με τακτικές του 1980 ή ακόμα πιο πίσω. Οι απειλές έχουν εξελιχτεί, όπως και τα αντίμετρα και τα συστήματα εμπλοκής! Όπως επίσης να νομίζεις ότι κατεβάζεις ένα Στόλο μόνο του και πας να πυρπολήσεις των εχθρό. Η Ελλάδα δεν είναι μόνη της στην περιοχή και θα πρέπει να βλέπει και την στρατηγική τοποθέτηση της στον ευρύτερο χώρων συμμαχιών, συνεργασιών και σφαιρών επιρροής στην Ανατολική Μεσόγειο και ακόμα πιο μακρυά.
Οι τεχνολογίες εξελίσσονται και μαζί με αυτές οι απειλές. Ας πάρουμε για παράδειγμα τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Εάν πιστεύουν κάποιοι ότι ο Α/Υ πόλεμος γίνεται όπως στην ταινία «Κόκκινος Οκτώβρης» μάλλον είναι λίγο ξεπερασμένοι. Εάν περιμένουμε τα pings ενός σόναρ τροπίδας σε ένα περιβάλλον σαν το Αιγαίο (με θερμοκληνή στην επιφάνεια)…μάλλον είναι αργά για την μονάδα επιφανείας. Οι σύγχρονες απειλές είναι πλέον αθέατες σε τέτοιες τακτικές μέχρι να είναι αργά. Πλέον χρειάζονται δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις με διαφορετικές πλατφόρμες ώστε να υπάρξει έγκαιρος εντοπισμός και εμπλοκή από απόσταση.
Αντίστοιχα φαινόμενα παρατηρούμε και με την παραφιλολογία με τα κελιά. Άλλο τα κελιά, άλλο ο αριθμός των πυραύλων, άλλο η δυνατότητα φόρτου με διαφορετικά βλήματα. Επίσης μην ξεχνάμε ότι στον Α/Α πόλεμο όπως και στο πόλεμο εναντίων στόχων επιφανείας ο σκοπός είναι να δημιουργήσεις ένα πλέγμα από άμυνες με διάφορα οπλικά συστήματα και να μπορείς να ανταπεξέλθεις σε επιθέσεις κορεσμού, χρησιμοποιώντας όχι μόνο στοιχεία της μονάδας σου αλλά και άλλες φίλιες μονάδες (κατανεμημένη εμπλοκή). Ακόμα είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι και τα ολοκληρωμένα συστήματα Ηλεκτρονικού Πολέμου αποτελούν σημαντικό παράγοντα, απορροφώντας μέρος των επιθέσεων χωρίς να χρησιμοποιείς βλήματα…αλλά δυστυχώς κάποιοι προτείνουν ακόμα και πλοία χωρίς αυτό. Και μετά φταίει η ΠΤΗΣΗ που το γράφει, ενώ οι υπόλοιποι «γνώστες» το «αγνοούν».
Κλείνοντας, ας γράψουμε αυτό που λέγεται συνέχεια… ας αφήσουμε τους Αξιωματικούς της Επιτροπής στο ΠΝ να κάνουν την δουλειά τους. Επιλεκτικές διαρροές στον τύπο σε χρόνους ρεκόρ από την παραλαβή ενός φακέλου με αλλοιωμένα στοιχεία, ή όπως συμφέρει τον καθένα για την δημιουργία εντυπώσεων και να προκαλέσουν την κοινή γνώμη είναι τακτικές σε άλλα κράτη.
Στο τραπέζι του Πολεμικού μας Ναυτικού, υπάρχουν εξαιρετικές προτάσεις. Όσες αξιολογούνται αυτή τη στιγμή, είναι πλοία που «μας κάνουν». Από τη ΜΕΚΟ Α200, μέχρι τη SIGMA 11515HN, όλα τα πλοία έχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, ισχυρά και ασθενή σημεία. Η ΠΤΗΣΗ παρουσιάζει όλα τα πλοία ΙΣΟΤΙΜΑ, και έχει δώσει τη δυνατότητα σε όλες τις εταιρείες να πουν την άποψή τους.
Εάν κάποιοι θέλουν να παρέχουν αξιόπιστη και έγκυρη ενημέρωση ας παραθέσουν στοιχεία για όλους, αλλά ίσως αυτό δημιουργήσει πρόβλημα στο αφήγημα καθώς θα φανεί ότι ο βασιλιάς είναι γυμνός και ανίκανος. Όπως επίσης οι τακτικές να προσπαθούν να εκφοβίσουν ανώτερους αξιωματικούς διαρρέοντας ότι πρόκειται για «αντιρρησίες συνειδήσεις» εφαρμόζονταν σε πιο ακραία καθεστώτα εκτός και εάν κάποιο μεροληπτούν ιδεολογικά. Το ΠΝ αξίζει την καλύτερη λύση ολιστικά και ολοκληρωμένα με βάση ρεαλιστικών λύσεων και όχι μακετών και γυαλιστερών διαφανειών και υποσχέσεων.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το άρθρο δεν αφορά τους αναγνώστες μας, όπως κάποιοι θα τρέξουν να «δηλώσουν» σε μια προσπάθεια να πείσουν μερικούς από τα 3,2 εκ επισκεπτών μας μηνιαίως να μην μας «μιλάνε». Τις απόψεις των αναγνωστών μας όχι απλά τις θέλουμε, τις αναζητάμε γιατί από αυτές κανονίζουμε την θεματολογία μας.
Παρακαλώ μια ερώτηση προς ενημέρωση μου. Η δουλειά ενός συστήματος Ηλεκτρονικού Πολέμου, ή κατα την Αγγλική ECM, δεν την κάνει ένα τελευταίας τεχνολογίας ραντάρ όπως το SEA FIRE στις FDI για τις οποίες συνεχώς γράφουμε το εν λόγο μειονέκτημα? Επίσης ένα σόναρ γάστρας που διακαώς αναφέρουν με απορία πολλοί αναγνώστες αλλά και αναλυτές του χώρου, έχει μόνο ενεργή λειτουργία, ή διαθέτει και παθητική. Το αναφέρω ΜΟΝΟ για τις περιπτώσεις εντοπισμού επερχομένων τορπιλών και σε ταχύτητες έως 12 κόμβων. Για όλα τα υπόλοιπα σενάρια όντως πρακτικά είτε ενεργό είτε παθητικό μάλλον απο τα όσα έχω διαβάσει ως απλός αναγνώστης και χομπίστας του χώρου επί πολλά πολλά χρόνια, είναι μάλλον παροχημένη τεχνολογία και άχρηστα… αλλά (το ξαναγράφω για ίσως 1.000.000 φορά) τί να τα κάνω τα συστήματα παραπλάνισης εχθρικών τορπιλών να τα πληρώσω ΑΝ ΔΕΝ μπορώ να ακούσω μια τορπίλη να μου έρχεται??? Θα ήθελα να κλείσω το σχόλιο μου βεβαιώνοντας σας ότι πραγματικά ΔΕΝ ΕΧΩ ΟΠΙΑΔΗΠΟΤΕ προτίμηση σε κανένα απολύτως σχέδιο και πρόταση πλοίου. Ό,τι επιλέξουν τα στελέχη του Π.Ν. με χαρά θα το πληρώσω και εγώ και οι υπόλοιποι 11.000.000 Έλληνες γιατί αυτό θα είναι το σωστό όπως και να έχει.. έχω κάνει λάθος εκτιμήσεις ασχολούμενος με το εν λόγο θέμα τους τελευταίους μήνες άπειρες φορές και κατάλαβα πόσο δίκιο έχουν οι αξιολογητές του Π.Ν. Είναι όμως λογικό. Είμαι χομπίστας χωρίς σπουδές στο αντικείμενο και είναι επαγγελματίες. Απλά οι παραπάνω απορίες μου δείχνουν μέχρις στιγμής να υποστηρίζονται απο τα πλοία που προέκριναν έως τώρα (βάση πάντα των ενημερώσεων σας). Καλή συνέχεια ευχαριστώ.
Το ξαναγραφω. Τα AESA ρανταρ εχουν εκ φυσεως ικανοτητες ΕW. Και ερωτω : Αν εχουν ερθει προτασεις χωρις ECM ειστε σιγουροι οτι δεν εχει ενσωματωθει αυτη η ικανοτητα στο AESA ρανταρ ; Καταλαβαινετε βεβαια οτι αν συμβαινει αυτο δεν προκειται να το κανουν βουκινο για ευνοητους λογους…
« ας αφήσουμε τους Αξιωματικούς της Επιτροπής στο ΠΝ να κάνουν την δουλειά τους».
Μήν καταλογίζετε στους αναγνώστες και σχολιαστές άσκηση πιέσεων ἢ οτιδήποτε παρόμοιο έναντι των αρμοδίων υπηρεσιακών φορέων.
Αυτό,να το καταλογίσετε στον υπουργό ανάπτυξης,για αρχή.
Οχι,τα αμερικανικα δεν μας κανουν
Αυτό που βλέπω είναι ότι καθυστερούν πολύ να πάρουν την απόφαση και πλέον αυτό είναι γίνεται αρνητικός παράγοντας απέναντι στην επεκτατική πολιτική της Τουρκίας. Δεν θέλω σε καμία περίπτωση, πράγμα που δυστυχώς βλέπω να γίνεται η απόφαση να έχει νά κάνει με πολιτική συμβιβασμού (απέναντι στις ΗΠΑ).Κατά τα άλλα εμπιστεύομαι τήν τεχνογνωσία των ανθρώπων του ΠΝ.