24.2 C
Athens
Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕΛΛΑΔΑAgusta Bell AB.212 ASW, το ελικόπτερο των Ιμίων

Agusta Bell AB.212 ASW, το ελικόπτερο των Ιμίων

Τα Ίμια έχουν δεθεί στη συνείδηση όλων μας με την απώλεια των 3 αξιωματικών του Πολεμικού μας Ναυτικού – των Αντιπλοιάρχων Χριστόδουλου Καραθανάση και Παναγιώτη Βλαχάκου και του Σημαιοφόρου Έκτορα Γιαλοψού- που επέβαιναν στο ελικόπτερο ΠΝ21. Το συγκεκριμένο ήταν ένα από τα ελικόπτερα ΑΒ.212 ASW που είχε αποκτήσει το Πολεμικό μας Ναυτικό το 1979, για χρήση πάνω στις νέες τότε φρεγάτες κλάσης S, “Έλλη” και “Λήμνος”. Η χρήση τους επεκτάθηκε και σε άλλα πλοία του Στόλου, και τα ελληνικά ΑΒ.212 ήταν για πολλά χρόνια πανταχού παρόντα. Όπως ήταν φυσικό, ήταν και το ελικόπτερο που σήκωσε το κύριο βάρος των επιχειρήσεων τον Ιανουάριο του 1996. Ας δούμε περισσότερα για το συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου…

Το Agusta AB 212 ASW/ASuW έχει σχεδιαστεί ειδικά για ανθυποβρυχιακό και αντιπλοϊκό πόλεμο και διαθέτει ειδική αντιδιαβρωτική προστασία, για εκτεταμένη χρήση σε ναυτικά σκάφη. Βασίζεται στο “τυπικό” μοντέλο ΑΒ.212 της Bell, που κατασκευαζόταν από την ιταλική Agusta κατόπιν αδείας. Έχει βάρος κενό 3,4 τόνους,  μέγιστο βάρος απογείωσης 5 τόνους, μήκος 17,43 μέτρα, ύψος 3,83 και η διάμετρος του δίφυλλου στροφείου είναι 14,64 μ.

Η δομή του έχει επίσης ενισχυθεί προκειμένου να μπορεί να φιλοξενήσει βαρύτερα φορτία, καθώς και πρόσθετους αισθητήρες και όπλα, όπως το ραντάρ επιφανείας SMA MM/APS-705, το βυθιζόμενο SONAR Bendix AQS-13B(D)/18(V)3, τον μαγνητικό αισθητήρα AN/ASQ-81 MAD (Magnetic Anomaly Detector), μέχρι 16 ηχοσημαντήρες, αλλά και το ραντάρ πλοήγησης AN/ARN-208(V). Τα ιταλικά ελικόπτερα έλαβαν σε υπηρεσία το FLIR STAR SAFIRE II και σύστημα αυτόματου ελέγχου πτήσης AFCS. Κινητήρες είναι δύο Pratt & Whitney Canada PT6T-6 συνολικής μεγίστης ισχύος 3.800 shp, ή 2.750 shp σε συνεχή λειτουργία.

MEDITERRANEAN SEA (May 27, 2021) A Hellenic Navy AB-212 Anti-Submarine Warfare (ASW) helicopter, attached to the Hellenic Navy 1st Helicopter Squadron, prepares for a hoist training exercise on the flight deck of the Harpers Ferry-class dock landing ship USS Carter Hall (LSD 50) during joint flight operations, May 27, 2021. Carter Hall is operating in the Mediterranean Sea with Amphibious Squadron 4 and the 24th Marine Expeditionary Unit (MEU) as part of the Iwo Jima Amphibious Ready Group. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Sawyer Connally)

Όσον αφορά τον οπλισμό, η έκδοση ASW μπορεί να φέρει δύο ελαφρές τορπίλες τύπου A-244 (στα ιταλικά ελικόπτερα) ή Mk.44-Mk.46 (τυπικό φορτίο στα ελληνικά). Τα ελληνικά ελικόπτερα μπορούσαν να εκτελέσουν και βασικές αποστολές εναντίον πλοίων, καθώς στον αρχικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται δύο πύραυλοι AS-12 αέρος/επιφανείας με εμβέλεια 8 χιλιομέτρων. Αργότερα προστέθηκε και η δυνατότητα βολής με πολυβόλο MG.3, 7,62 χιλιοστών από τη δεξιά πλευρά.

Ολοκληρώθηκε επιτυχώς η αναβάθμιση για επτά AB212 του Ισπανικού Ναυτικού

Η Agusta ανέπτυξε επίσης ένα σύστημα ASE (Automatic Stabilization Equipment) που επιτρέπει αυξημένης ασφάλειας πτητική δράση τη νύχτα ή σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας. Μαζί με το AATH (Automatic Approach to Hover), τα συστήματα αυτά επιτρέπουν στο ελικόπτερο να αιωρείται μεταξύ 100 και 160 ποδών με ταχύτητα που επιλέγει ο χρήστης. Ακόμη το σύστημα ΑP2 θα το φέρει ακόμη και σε προκαθορισμένο ύψος που θα ορίσει ο πιλότος μέσω ενός επιλογέα μέσα στην καμπίνα. Ενώ το πρόγραμμα αιώρησης CBL (Cable) μπορεί και διατηρεί το καλώδιο του σόναρ απόλυτα κεντραρισμένο όταν είναι βυθισμένο κάτω από το νερό.

MEDITERRANEAN SEA (May 27, 2021) A Hellenic Navy AB-212 Anti-Submarine Warfare (ASW) helicopter, attached to the Hellenic Navy 1st Helicopter Squadron, lands on the flight deck of the Harpers Ferry-class dock landing ship USS Carter Hall (LSD 50) during joint flight operations with the Hellenic Navy, May 27, 2021. Carter Hall is operating in the Mediterranean Sea with Amphibious Squadron 4 and the 24th Marine Expeditionary Unit (MEU) as part of the Iwo Jima Amphibious Ready Group. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Sawyer Connally)

Σε σύγκριση με το βασικό AB 212, στο μοντέλο ASW δυο μικρότερες θύρες αντικαθιστούν τις δύο πλευρικές πόρτες. Ωστόσο, αυτό δεν εμποδίζει τη χρήση του βαρούλκου διάσωσης στη δεξιά πλευρά και την ικανότητά του να σηκώνει ένα φορείο με ασθενή/τραυματία. Χάρη στις τρεις δεξαμενές στην καμπίνα του, η μέγιστη εμβέλεια έχει επεκταθεί από 2,5 ώρες στο “βασικό” AB 212, στις 3,5 ώρες ή και περισσότερο με εξωτερικές βοηθητικές δεξαμενές. Έχουν επίσης εγκατασταθεί πλωτήρες έκτακτης ανάγκης, που το καθιστούν ικανό για πλεύση σε περίπτωση αναγκαστικής προσθαλάσσωσης.

Η ασφάλιση του πάνω στο πλοίο γίνεται από 12 σημεία πρόσδεσης, που του επιτρέπουν να παραμείνει σταθερό στο κατάστρωμα πτήσης ενός ή μέσα στο υπόστεγο. Το πλήρωμα αποτελείται συνήθως από δύο πιλότους, ένα χειριστή συσκευών και αν χρειάζεται, έναν επιπλέον χειριστή. Για ιατρικές διακομιδές, μπορούν να εγκατασταθούν έως και τρία φορεία, ενώ διατίθεται επίσης ένα κιτ με γάντζο κάτω από την άτρακτο για εξωτερική μεταφορά φορτίων ή για κάδο σε αποστολές πυρόσβεσης.

210527-N-NQ285-1389
MEDITERRANEAN SEA (May 27, 2021) A Hellenic Navy AB-212 Anti-Submarine Warfare (ASW) helicopter, attached to the Hellenic Navy 1st Helicopter Squadron, flies alongside the Harpers Ferry-class dock landing ship USS Carter Hall (LSD 50) during joint flight operations with the Hellenic Navy, May 27, 2021. Carter Hall is operating in the Mediterranean Sea with Amphibious Squadron 4 and the 24th Marine Expeditionary Unit (MEU) as part of the Iwo Jima Amphibious Ready Group. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Sawyer Connally)

Σήμερα παραμένουν σε υπηρεσία 7 ελικόπτερα αν και τα ενεργά είναι λιγότερα και έχει προγραμματιστεί η αντικατάσταση τους από τα MH-60R.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: VICTA, το καινοτομικό υβριδικό υποβρύχιο για αμφίβιες επιχειρήσεις

Σε συνέχεια της σειράς άρθρων μας σχετικά με τις νέες απειλές και τη δυνατότητα καταδρομικών επιχειρήσεων σε αρχιπελαγικό περιβάλλον, είδαμε μια σύγχρονη λύση στο...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ανακατάληψη νησίδων και καταδρομικές ενέργειες με υβριδικά υποβρύχια

Την περασμένη Κυριακή γράψαμε ένα άρθρο σχετικά για τη μεγάλη πλέον δυσκολία εφαρμογής καταδρομικών επιχειρήσεων ανακατάληψης ελληνικής βραχονησίδας ή νησίδας. Καθώς τα μέσα εντοπισμού...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -