22.8 C
Athens
Τετάρτη, 17 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΕκσυγχρονισμός του ΣτόλουΈναρξη παραγωγής για τα 6 υποβρύχια 212CD, Γερμανίας και Νορβηγίας - "μηνύματα"...

Έναρξη παραγωγής για τα 6 υποβρύχια 212CD, Γερμανίας και Νορβηγίας – “μηνύματα” για την Ελλάδα

Ως το μεγαλύτερο σήμερα στην Ευρώπη πρόγραμμα κατασκευής συμβατικών υποβρυχίων, η κοινή προσπάθεια Γερμανίας και Νορβηγίας είδε την τυπική έναρξη της, με κοπή πρώτου μετάλλου για το αρχικό υποβρύχιο Type 212CD, από τα 6 που οι δύο χώρες έχουν παραγγείλει. Η τελική έγινε στο Κίελο, στα ναυπηγεία της TKMS, σε νέα εγκατάσταση ειδικά για αυτά τα σκάφη.

Από τα 6 σκάφη τα 2 είναι για τη Γερμανία και τα 4 για την Νορβηγία, με την πρώτη παράδοση για τη Νορβηγία να προβλέπεται το 2029, ενώ τα γερμανικά θα είναι έτοιμα το 2032 και το 2034. Το Βερολίνο όμως έχει και απαίτηση για προμήθεια ακόμη 4 έως 6  υποβρυχίων, άρα μπορεί να δούμε συμπληρωματική παραγγελία στα επόμενα χρόνια.

Η κλάση Type 212CD έχει μεν ως βάση την παλαιότερη 212Α (τέτοια σκάφη έχει ήδη το Γερμανικό Ναυτικό) αλλά έχει εξελιχθεί σημαντικά καθώς η νέα έκδοση είναι πολύ μεγαλύτερη, στα 74 μέτρα μήκος (από 56), ύψος 13 και πλάτος 10, με το εκτόπισμα να φθάνει στους 2.500 τόνους στην επιφάνεια.

Το σχήμα του υποβρυχίου υιοθετεί μια πιο γωνιώδη φόρμα (περιγράφεται ως «διαμαντοειδής») για μεγαλύτερη διάχυση του ηχητικού του ίχνους, άρα δυσκολεύοντας και τον εντοπισμό τους. Προφανώς θα υπάρχει σύστημα αναερόβιας πρόωσης για πολυήμερη παραμονή κάτω από το νερό, ενώ το κλασικό περισκόπιο, ως κατασκευή που διατρέχει σε ύψος το κύτος, αντικαθίσταται από 2 ιστούς με κάμερες και αισθητήρες, στον πύργο του υποβρυχίου.

Νέο είναι και το σύστημα μάχης, που λέγεται ORCCA, ως συνεργασία της TKMS με την Kongsberg, το οποίο προβάλλεται ως «το πιο σύγχρονο παγκοσμίως για συμβατικά υποβρύχια» και προτείνεται ως αναβάθμιση και για παλαιότερα όπως τα Type 209 και 214 (μια ενδιαφέρουσα σκέψη για τα δικά μας σκάφη).

Σε οπλικά συστήματα το 212CD θα φέρει βαριές τορπίλες, αλλά θα έχει δυνατότητα εξαπόλυσης πυραύλων cruise NSM, στην αντίστοιχη εκδοχή τους (ως NSM-SL), ενώ τα γερμανικά υποβρύχια της παραγγελίας θα ενσωματώσουν και το IDAS, δηλαδή την δυνατότητα εκτόξευσης αντιαεροπορικών πυραύλων!

Το κόστος τώρα για τα 6 σκάφη προσεγγίζει τα 5,5 δις ευρώ (προσμετράται εδώ και η δημιουργία μιας βάσης συντήρησης), δηλαδή κάπου 900 εκατ. το ένα. Ενδεικτικό του πόσο έχει «ανέβει» το κοστολόγιο για ένα σύγχρονο υποβρύχιο, συμβατικής πρόωσης πάντα.

Τι κρατάμε από τα παραπάνω; Το χρόνο κατασκευής που είναι 6 έτη, το υψηλό κόστος, το αυξημένο μέγεθος που επιτρέπει και την πιο άνετη περιπολία για πολλές μέρες, τη σημαντική εξέλιξη των ηλεκτρονικών και των αισθητήρων, την αναβάθμιση του συστήματος μάχης με πολύ περισσότερες δυνατότητες επεξεργασίας δεδομένων. Στοιχεία που δείχνουν πως η νέα γενιά -συμβατικών- υποβρυχίων έχει κάνει αξιόλογο άλμα εξέλιξης. Με την Ελλάδα, που είναι σε κρίσιμη ανάγκη προμήθειας τέτοιων, να οφείλει να κάνει άμεσα το σχετικό προγραμματισμό απόκτησης τους. Ώστε να μπορεί να ενταχθεί στις ανάλογες γραμμές παραγωγής και οργάνωσης προμήθειας, να “κρατήσει” τις τιμές κάπου σε αυτό το επίπεδο (φθηνότερα τα σύγχρονα υποβρύχια δεν θα γίνουν…) και να ξέρει και το χρόνο παράδοσης, ώστε να ρυθμίσει την αντικατάσταση του γερασμένου στόλου της.

Να τονίσουμε εδώ πως υποβρύχια σαν το 212CD, αν και θεωρητικά μπορεί να παραχθούν σε άλλες χώρες, (όπως π.χ. είχε κάνει η Ελλάδα με την κατασκευή των 3 από τα 4 Type 214, κλάσεως “Παπανικολής”), απαιτούν σοβαρές επενδύσεις σε τοπικά ναυπηγεία. Η γερμανική TKMS έχει ήδη διαθέσει κάπου 250 εκατ. ευρώ για να δημιουργήσει την νέα γραμμή παραγωγής, άρα υποθέσεις ότι κάτι αντίστοιχο μπορεί να γίνει στην Ελλάδα σε πεπαλαιωμένες υποδομές, είναι μάλλον “ανεμάρτιστες”.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Τριμαράν LCS Independence, υπάρχουν κι αυτά!

Ο όρος LCS ή Littoral Combat Ship ή Πλοίο Παράκτιων Επιχειρήσεων είναι μάλλον προκλητικός για την ελληνική κοινή γνώμη. Μετά τη "σκληρή" φρεγατιάδα το...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Amiral Ronarc’h: η πρώτη γαλλική FDI σε αγώνα δρόμου να «συρρικνώσει» τις καθυστερήσεις

Όπως χαρακτηριστικά έγραφε προ ημερών γνωστός γαλλικός ιστότοπος που ασχολείται με ναυτικά θέματα, υπήρξε «επιτέλους λευκός καπνός» για την πρώτη γαλλική FDI, την μελλοντική...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -