Οι περιπέτειες του F-35C δεν λένε να τελειώσουν. Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταφέρει το Aviation Week, το F-35C χρειάζεται νέα (!) ανασχεδιασμένα ακροπτερύγια να μπορεί να φέρει και να βάλει τον ΑΙΜ-9Χ. Σύμφωνα με γραπτή αναφορά του γνωστού σε όλους αντιπτεράρχου Christopher Bogdan (επικεφαλή του Joint Program Office JPO του αεροσκάφους) που δόθηκε στο Κονγκρέσο στις 16 Φεβρουαρίου, 32 μαχητικά που έχουν ήδη παραδοθεί χρειάζονται νέα ανασχεδιασμένα και ενισχυμένα ακροπτερύγια, καθώς σε δοκιμές που έγιναν τον Δεκέμβριο του 2015 ανακαλύφτηκε πως μεταφέροντας τον πύραυλο το αεροσκάφος αντιμετώπιζε προβλήματα αναταράξεων και ταλαντώσεων. Ουσιαστικά το πρόβλημα επικεντρώνεται στο αναδιπλούμενο τμήμα της πτέρυγας, που δεν μπορεί να μείνει σταθερό και ταλαντώνεται με τον πύραυλο. Οι μηχανικοί της εταιρείας έχουν ήδη αναπτύξει νέο βελτιωμένο ακροπτερύγιο, το οποίο τώρα βρίσκεται σε δοκιμές.
Η επιχειρησιακή εκτόξευση του ΑΙΜ-9Χ είναι απολύτως απαραίτητη για να καταφέρουν να γίνουν επιχειρησιακά τα F-35C του Ναυτικού, και αυτό κανονικά για να γίνει εντός χρονοδιαγράμματος πρέπει να είναι εντός του 2018. Η μεταφορά όπλων εξωτερικά στο F-35 θα γίνεται με το νέο software Block 3F. Σημειώνουμε πως τέτοιο πρόβλημα υπάρχει μόνο με τα F-35C (τα αεροσκάφη που θα επιχειρούν από τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα και μέρος της πτέρυγάς τους αναδιπλώνεται), ενώ τα F-35B και F-35A δεν έχουν τέτοιο πρόβλημα. Φυσικά αυτό μάλλον είναι καλά νέα για την Boeing και τα F/A-18XT!
Απορώ…, τι νόημα έχει το F35 να κουβαλάει εξωτερικά φορτία. Άντε και πες, οτι μετά την κυριάρχηση στο πεδίο της μάχης δεν χρειάζεσαι stealth ικανότητες, και το φορτώνεις με air to ground. Ο -9X που κολλάει…??? Σάμπως και το ναυτικό προορίζει τα F35 για να εμπλακούν σε αερομαχία…? Ξεχνάμε μήπως οτι πριν την WVR εμπλοκή υπάρχει το στάδιο της BVR? Γιατί stealth μιλάμε μετά, αν κουβαλάει εξωτερικά πυραύλους αέρος – αέρος?
Μήπως είναι τελείως περιττός ο -9Χ, τη στιγμή που εσωτερικά μπορεί να είναι φορτωμένο με Amraam και Meteor, και να είναι και αόρατο…?
Επειδή είναι stealth, δεν σημαίνει ότι πάντα θα πρέπει να πετάει σε αποστολές stealth. Αν χρειαστεί, θα φορτωθεί κανονικά και θα πετάξει σε “κλασικές” αποστολές.
Μου κάνει μεγάλη εντύπωση που το πρόβλημα αυτό ανέκυψε στις επιχειρησιακές δοκιμές και δεν είχε εντοπιστεί νωρίτερα, στις πτητικές δοκιμές των πρωτοτύπων. Είναι μάλλον ενδεικτικό του “σφιχτού” προγράμματος (μετά και από τις καθυστερήσεις) για την παράδοση αεροσκαφών αλλά και της προσπάθειας για συμπίεση του κόστους από μέρους της LM.
Για πιο λόγο αφορά μόνο την έκδοση του USN;
Χρειάζεται το USN ένα μαχητικό stealth όταν σχεδιάζει την χρήση αυτού με διαμόρφωση που ακυρώνει το πιο σημαντικό πλεονέκτημα του;
Μην το μπερδεύεται. Το F-35 δεν είναι F-117. Είναι μαχητικό πρώτα, και stealth μετά. Προφανώς και θα πρέπει να μπορεί να μεταφέρει φορτίο εξωτερικά. Φανταστείτε το σαν ένα F-16 με stealth ικανότητες (κι αυτό είναι)
Προφανώς αποτελεί καλύτερο συμβιβασμό απο το F-117, αλλά το ερώτημα αυτό τέθηκε και στο άρθρο του κ. Κτενά στο περιοδικό σας που είχα αναφέρει σε σχόλιο μου σε προηγούμενη συζήτηση που είχαμε για το θέμα.
Δεν σας καλύψαμε;
Εσείς με καλύψατε απόλυτα.
Αυτοί που δεν με κάλυψαν, είναι οι LM/JPO. 🙂
Τα F-35B δεν έχουν αναδιπλούμενες πτέρυγες; Γνωρίζω πως το C είναι μεγαλύτερο σε διαστάσεις (και σε πτερυγική επιφάνεια) απο το Α και το Β, αλλά υπέθετα πως οι εξώτερες (αναδιπλούμενες) πτέρυγες ήταν κοινές. ΑΝ το F-35B έχει αναδιπλούμενες πτέρυγες.
Μόνο το -C των αεροπλανοφόρων έχει αναδιπλούμενες πτέρυγες…
Το πιο συμπαθητικό από τα F-35 έχει πρόβλημα. Προσφέρομαι να βοηθήσω στον επανασχεδιασμό. Με τί θα πετάει τώρα ο Tom Cruz στο νέο Top Gun. Πάντως ο 9Χ έχει πολύ μεγαλύτερη ακτίνα εμπλοκής από τον 9L,M και διαφημίζεται για Silent BVR εμπλοκές.