11.4 C
Athens
Σάββατο, 28 Ιανουαρίου, 2023
ΑρχικήΕκσυγχρονισμός του ΣτόλουΦρεγάτα FDI HN: Πόσο στενή είναι η συνεργασία της με το οργανικό...

Φρεγάτα FDI HN: Πόσο στενή είναι η συνεργασία της με το οργανικό MH-60R;

H αγορά των φρεγατών FDI HN είναι η μεγαλύτερη ναυτική αγορά που έχει κάνει ποτέ ιστορικά το Πολεμικό μας Ναυτικό, και η ακριβότερη αμυντική προμήθεια στην ιστορία της Ελλάδας. Η χώρα μας, δαπανώντας σχεδόν 3,3 δις ευρώ (με τις κρατήσεις) αγόρασε 3 φρεγάτες. Η στάση όλων μας από εδώ και πέρα οφείλει να επικεντρωθεί στο να εντοπίσουμε τις όποιες ελλείψεις και να τις διορθώσουμε, πριν τα αξιόλογα αυτά πλοία μείνουν για τα επόμενα 40 χρόνια χωρίς ECM ή ακόμη και συμβάσεις συντήρησης.

Κάποιοι είδαν πρόσφατο άρθρο μας για τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των FDI, ως μια προσπάθεια να αποδομήσουμε το πλοίο. Δεν αποδομούμε τίποτα, θα γράφουμε όσο χρειάζεται, ελπίζοντας να κλείσουν μικρές ή μεγάλες εκκρεμότητες στον εξοπλισμό του. Είδαμε λοιπόν πως πολλοί αναγνώστες εστίασαν σε ένα σημαντικό θέμα, αυτό της διασύνδεσης του ελικοπτέρου MH-60R Romeo με το πλοίο, και συγκεκριμένα με το σύστημα μάχης του, το SETIS. Ας  εξηγήσουμε το όλο θέμα.

Φρεγάτες FDI HN: Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα τους

Η σημαντική απειλή που θα αντιμετωπίσουν οι νέες φρεγάτες μας προέρχεται από τα νέα τουρκικά υποβρύχια Type 214ΤΝ, τεχνολογίας αναερόβιας πρόωσης (AIP) και βέβαια από τις επιθέσεις κορεσμού από UAVs, UCAVs, περιφερόμενα πυρομαχικά και αντιπλοϊκούς πυραύλους.

Η ανθυποβρυχιακή σουίτα συστημάτων της FDI HN βασίζεται στο αδιαμφισβήτητα κορυφαίο συρόμενο σόναρ μεταβλητού βάθους CAPTAS-4. Αυτό θα έχει μια μικρή βοήθεια στο έργο του από το σόναρ τρόπιδας Kingklip, ενώ το πλοίο για να πλήξει τα εχθρικά υποβρύχια θα κάνει χρήση των προηγμένων τορπιλών Eurotorp MU90. Μάλιστα η MU90 έχει σχεδόν διπλάσια εμβέλεια από τις αμερικανικές Mk46/Mk54, οπότε είναι σημαντική βελτίωση σε σχέση με τις Mk46 που υπηρετούν στο ΠΝ.

Είναι όμως αποδεδειγμένο πως το μεγαλύτερο μέρος της ανθυποβρυχιακής έρευνας την κάνει το οργανικό ελικόπτερο, στην περίπτωση των FDI HN, το MH-60R. Tο πιο εξελιγμένο ASW ελικόπτερο σήμερα, και έχει επιλεγεί από πολλά πολεμικά ναυτικά παγκοσμίως. Και το MH-60R είναι το ελικόπτερο που θα πρέπει να νικήσει την πλέον αθόρυβη κι επικίνδυνη νέα γενιά συμβατικών υποβρυχίων με τεχνολογία ΑΙΡ.

Η μέχρι τώρα τακτική ανίχνευσης είναι η κλασική, ελικόπτερο ή αεροσκάφος ρίχνει ηχοσημαντήρες στην περιοχή έρευνας και το ελικόπτερο ποντίζει και το δικό του σόναρ. Και η εγγύτητα του σόναρ του ελικοπτέρου στο υποβρύχιο, συνήθως το αποκαλύπτει. Η διαδικασία αυτή απέδωσε κατά την κρίση του 2020, όταν όλα τα τουρκικά υποβρύχια «ξετρυπώθηκαν» από τα ελληνικά S-70B/B6 του ΠΝ. Αν οι Τούρκοι επιχειρούσαν το αδιανόητο, τότε αυτά δεν θα επέστρεφαν ποτέ στις βάσεις τους.

ThinkOutOfTheBox: Κάνοντας τις FDI HN τα ισχυρότερα πλοία στη Μεσόγειο, Μέρος Α’ – Loitering Munitions

Ας δούμε όμως γιατί είναι πιο επικίνδυνα τα υποβρύχια τεχνολογίας ΑΙΡ, που διαθέτει και το ΠΝ μας. Ένα συμβατικό υποβρύχιο θα πλησιάσει το χώρο επιχειρήσεων κινούμενο υποθαλάσσια με τις μπαταρίες του, κάνοντας τον ελάχιστο δυνατό θόρυβο. Οι μπαταρίες βέβαια δεν είναι ανεξάντλητες, χρειάζονται φόρτιση από κινητήρες diesel. O κινητήρας όμως και παράγει θόρυβο και απαιτεί το υποβρύχιο να πλέει σε χαμηλό βάθος για να βγάλει τον αναπνευστήρα του στην επιφάνεια (ώστε να τροφοδοτεί τον κινητήρα με αέρα και να αποβάλλει τα καυσαέρια του). Εκεί ακριβώς, κατά την “αδιακρισία” που κάνει είναι εκτεθειμένο σε εντοπισμό (τα περισσότερα πλέον ραντάρ ASW ελικοπτέρων και αεροσκαφών εντοπίζουν snorkels σε μεγάλες αποστάσεις).

Τι είναι αυτό στην προπέλα των νέων τουρκικών υποβρυχίων Type 214;

Ένα υποβρύχιο λοιπόν, στο χώρο των επιχειρήσεων μπορεί να είναι αθόρυβο λόγω μπαταριών, αλλά η είσοδος ή η έξοδος σε αυτόν όπως και η επαναφόρτιση, δεν είναι αθόρυβες. Έτσι, η πιθανότητα εντοπισμού του αυξάνει. Εκεί ακριβώς έρχεται να δώσει λύση το ΑΙΡ, όπου επιτρέπει την υποβρύχια φόρτιση των μπαταριών, με διάφορες τεχνολογίες. Οπότε αυξάνει η εμβέλεια του υποβρυχίου με κίνηση με μπαταρία και η διατήρηση χαμηλών επιπέδων θορύβου, όπως και η παραμονή του σε μεγάλο βάθος. Επιπρόσθετα, τα νέα υποβρύχια με τεχνολογία AIP, όπως τα Type 214 που χτίζουν τώρα οι Τούρκοι, ως γενικότερα πιο εξελιγμένα σκάφη, έχουν μειωμένο ακουστικό ίχνος από εκείνα της προηγούμενης γενιάς, δηλαδή τα Type 209 (τέτοια διαθέτουν ακόμη και το Ελληνικό και το Τουρκικό Ναυτικό).

Ερντογάν: Έως το 2027 έτοιμα και τα 6 υποβρύχια Type 214ΤΝ, το 2025 ξεκινάμε δική μας σχεδίαση υποβρυχίων

Η δυσκολία λοιπόν εντοπισμού των νέων υποβρυχίων αυξάνει, όσο μιλάμε για την χρήση παθητικών σόναρ (αυτών δηλαδή που ακούν τους υποθαλάσσιους θορύβους). Υπάρχει πάντα βέβαια η επιλογή χρήσης ενεργητικών σόναρ, δηλαδή με εκπομπή θορύβου από το πλοίο επιφανείας ή το ελικόπτερο, αλλά σε τέτοια περίπτωση το υποβρύχιο αντιλαμβάνεται ότι το αναζητούν, “γνωρίζει” που βρίσκεται ο εχθρός του, και μπορεί να απαντήσει με εξαπόλυση τορπιλών κατά του πλοίου επιφανείας. Μια “επίλυση” δηλαδή που έχει υψηλό ρίσκο.

Στο συνεχές αυτό τεχνολογικό και τακτικό “παιχνίδι” του ποιος θα ανακαλύψει τον άλλον πρώτος, το Αμερικανικό Ναυτικό -κι όχι μόνο- εδώ και πολλά χρόνια έχει στραφεί στην συγκέντρωση δεδομένων από πολλούς ανθυποβρυχιακούς αισθητήρες και στην “σύντηξη” των δεδομένων τους. Ώστε το σκάφος επιφανείας που κάνει την ανθυποβρυχιακή έρευνα, να αποκτήσει τη δυνατόν πληρέστερη εικόνα, του που βρίσκεται το υποβρύχιο που αναζητά.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το Πολεμικό μας Ναυτικό αγοράζει 1+2 επιπλέον ελικόπτερα MH-60R, ο στόλος των Romeo θα φτάσει τα 10!

Εδώ, το AN/ARQ-59 Hawklink, ως εξελιγμένο σύστημα τηλεπικοινωνίας, εξειδικευμένο για τα MH-60R, “ενσωματώνει” τα δεδομένα των αισθητήρων του ελικοπτέρου στο σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS) του πλοίου. Έτσι, όταν γίνεται ανθυποβρυχιακή έρευνα, στο CMS φτάνουν ταυτόχρονα κρυπτογραφημένα δεδομένα από όλους τους διαθέσιμους αισθητήρες του ελικοπτέρου: έχουμε ροή στοιχείων του σόναρ του, του ραντάρ, των καμερών του, των ηχοσημαντήρων, των συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου. Τα οποία προστίθενται σε εκείνα του συρόμενου σόναρ του ίδιου του πλοίου, οπότε επεξεργάζονται όλα μαζί. Μάλιστα το Hawklink έχει εμβέλεια μέχρι 100 ναυτικά μίλια με ρυθμό μετάδοσης έως 44,73 Mbps, οπότε η ανθυποβρυχιακή έρευνα με τέτοια σύντηξη δεδομένων μπορεί να “απλωθεί” πολύ μακριά από το πλοίο επιφανείας.

Εδώ δημιουργείται όμως μια σύγχυση με το Link 16, το οποίο είναι επίσης σύστημα τηλεπικοινωνίας μεταξύ ναυτικών και αεροπορικών μονάδων. Μέσω αυτού γίνεται επίσης μεταφορά δεδομένων των συντεταγμένων του υποβρυχίου, αφού έχει εντοπιστεί. Με το Hawklink όμως μεταφέρονται πολύ περισσότερα δεδομένα προς συν-επεξεργασία. Το Hawklink είναι σαν ένα πλοίο να έχει πολλά σόναρ, τα δικά του, του ελικοπτέρου (που “τρυπά” τις ισοθερμικές ζώνες), τους ηχοσημαντήρες, τα σόναρ άλλων πλοίων κ.ο.κ. Δημιουργείται δηλαδή ένα δίκτυο δεδομένων από πολλές πηγές, ένα πλέγμα που αυξάνει εκθετικά την πιθανότητα εντοπισμού.

Οι κεραίες του Hawklink που μπαίνουν πάνω στο ελικόπτερο MH-60R

Το ζήτημα είναι πως μπορεί αυτό να γίνει στις φρεγάτες κλάσης “Κίμων”. Θα το πούμε ξεκάθαρα, όλο αυτό υλοποιείται μόνο μέσω Hawklink -που όμως δεν είναι συμβατό με το SETIS- κι όχι μέσω Link 16. Το τελευταίο θα συνδέσει τις FDI HN με το οργανικό τους ελικόπτερο MH-60R, αλλλά δεν θα μεταφέρει κάτι περισσότερο από δεδομένα στόχων εκατέρωθεν. Έτσι για παράδειγμα η FDI HN θα “βλέπει” πέρα από τον ορίζοντα στόχους -τους οποίους θα έχει εντοπίσει το ελικόπτερο- άρα θα μπορεί να εξαπολύσει αντιπλοικούς πυραύλους Exocet MM.40 Block 3c. Αντίστοιχα το MH-60R θα έχει εικόνα της αεροπορικής κατάστασης, παίρνοντας δεδομένα από το ραντάρ του πλοίου, οπότε αν απειλείται θα μπορεί να αποχωρήσει.

Έχουμε πλέον ως ΠΝ, ως Ελλάδα, απέναντί μας μια απειλή που λέγεται τουρκικά υποβρύχια ΑΙΡ. Πως θα τα κυνηγάμε, πως θα τα αντιμετωπίσουμε; Εδώ θα πρέπει να αναρωτηθούμε αν υπάρχει κάτι αντίστοιχο με το Hawklink στην Ευρώπη, πιο ειδικά στη Γαλλία. Προς το παρόν όχι. Η ανάπτυξη μια τέτοιας υποδομής κοστίζει ακριβά, απαιτεί υψηλά επίπεδα ασφαλείας, σε αμφίδρομη μεταφορά μεγάλου όγκου δεδομένων. Το Αμερικανικό Ναυτικό μπορεί να πληρώσει τέτοιες λύσεις, αλλά η Ευρώπη βιομηχανία αυτή την στιγμή δεν έχει εξελίξει κάτι τέτοιο.

Η Ινδία, αγόρασε βέβαια ελικόπτερα MH-60R, και δεν ασχολήθηκε με το Hawklink. Αλλά και εδώ η Κίνα αναπτύσσει υποβρύχια AIP, οπότε οι Ινδοί θα πρέπει να σκεφτούν πολύ σοβαρά ποιο θα είναι το επόμενο βήμα τους και ποιο σύστημα μάχης μπορεί να συνδεθεί  με το Hawklink. Ουσιαστικά, από τις χώρες που απέκτησαν Romeo, μόνο η Ελλάδα και η Ινδία δεν θα τα συνδυάσουν με Hawklink (ίσως και η Δανία, αλλά θεωρούμε πως μέσω TACTICOS έχει βρεθεί σχετική λύση).

Συνοψίζοντας: To MH-60R παραμένει το κορυφαίο ελικόπτερο στον τομέα του σήμερα, και προσφέρει σημαντικά στην ανθυποβρυχιακή έρευνα. Με τη χρήση Hawklink όμως έχουμε μεγιστοποίηση των ικανοτήτων του σε επίπεδο σύντηξης και ανάλυσης δεδομένων και συγκερασμό πολλών αισθητήρων που μπορεί να δώσουν την θέση του υποβρυχίου, ακόμη και αν κανένας ξεχωριστά δεν το έχει εντοπίσει πλήρως. Έτσι οι φρεγάτες μας “Κίμων” (FDI HN), θα έχουν στη διάθεση τους το ισχυρό ελικόπτερο, τα δικά τους ποιοτικά σόναρ, τις τορπίλες, συγκροτώντας μια αξιόλογη ανθυποβρυχικακή ικανότητα αλλά όχι αυτό το “εξτρά” χαρακτηριστικό.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Καταδρομικά Ticonderoga οπλισμένα με ASTER 30 & IRIS-T SLX

Τα Ticonderoga είναι εδώ και αρκετά χρόνια θέμα συζήτησης στους αμυντικούς κύκλους. Και πως να μην είναι, καθώς το Πολεμικό μας Ναυτικό χρειάζεται πλοία...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Επιστρέφουν Φεβρουάριο οι Γάλλοι με βελτιωμένη πρόταση για τις Gowind

Καθώς, και περιέργως, το ενδιαφέρον της αμυντικής κοινότητας έχει εστιασθεί στις πρόσφατες κρίσεις των ανωτάτων αξιωματικών, αλλά και στην πιθανή ημερομηνία εκλογών, σημαντικά προγράμματα...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -