Δύο κινεζικές εργασίες που δημοσιεύτηκαν στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αποκαλύπτουν λεπτομέρειες για τις τάσεις σχεδίασης των κινεζικών υποβρυχίων και τις νέες τεχνολογίες που θα ενσωματωθούν σε αυτά.
Η πρώτη εργασία αναφέρεται στη “Βελτιστοποίηση των υποβρυχίων καθέτων εκτοξευτών πυραύλων” ενώ η δεύτερη στην “ανάλυση του εκπεμπομένου θορύβου από προωθητές άνευ άξονα”. Αν οι δύο αυτές εργασίες αντανακλούν τεχνολογίες που θα ενσωματωθούν στην τρίτη γενιά κινεζικών πυρηνικών υποβρυχίων, θα αντιπροσωπεύουν σίγουρα ένα άλμα μεγαλύτερο του αναμενομένου και σίγουρα μεγαλύτερου από την πρόοδο μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης γενιάς, δηλαδή μεταξύ των πυρηνοκίνητων επιθετικών υποβρυχίων Type 093 (Shang) και της κλάσης πυρηνικών υποβρυχίων βαλλιστικών βλημάτων Type 094 (Jin).
Η Κίνα έχει περισσότερα πυρηνοκίνητα υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων από όσα πιστεύονταν
Το δόγμα μάχης του Κινεζικού Λαϊκού Απελευθερωτικού Ναυτικού προκρίνει τον πόλεμο κατά πλοίων επιφανείας έναντι του ανθυποβρυχιακού πολέμου γεγονός που έκανε τους αναλυτές να περιμένουν την ενωμάτωση κάθετα εκτοξευόμενων πυραύλων cruise εναντίον πλοίων (ASCM) και για πλήγματα σε χερσαίους στόχους (LACM) από τα νέα υποβρύχια κλάσης Type 095.
Μία από τις εργασίες παρουσιάστηκε στο εξειδικευμένο περιοδικό Ship Science and Technology Journal τον Απρίλιο του 2017 αλλά παρόμοιες μελέτες μπορούν να ανιχνευθούν μέχρι το 2005, γεγονός που φανερώνει μια συνέπεια στην έρευνα συγκεκριμένων τομέων.
Η αμερικανική κλάση υποβρυχίων βαλλιστικών βλημάτων Virginia διαθέτει 12 κάθετους εκτοξευτές πυραύλων ενώ στην τελευταία έκδοση Block III θα έχουν το νέο Virginia Payload Tube (VPT) της BAE Systems που προσθέτει τον ίδιο αριθμό πυραύλων σε εναλλάξιμες θέσεις. Σίγουρα, η κινεζική πλευρά έχει μελετήσει αυτήν την τεχνολογία για το μέλλον και των δικών της υποβρυχίων. Ίσως να δούμε κάτι ανάλογο στην κλάση Type 095.
Υποβρύχια της Ασίας το 2030: οι αριθμοί πέφτουν, η ποιότητα αυξάνεται
O υδροπροωθητής που αναφέρθηκε στη δεύτερη εργασία, δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Ship Mechanics τον Νοέμβριο του 2018 και αναφέρεται σε έναν εναλλακτικό τρόπο πρόωσης από τη συμβατική προπέλα που αποτελείται από έναν ρότορα με πολλαπλά πτερύγια και στάτορα μέσα σε έναν κύλινδρο. Όλη η σύληψη αρχιτεκτονικά είναι όμοια με αυτήν ενός στροβιλοκινητήρα μονής φάσης.
Το κινεζικό Λαϊκό Απελευθερωτικό Ναυτικό διαθέτει αυτή τη στιγμή 7 πυρηνοκίνητα υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων, 12 πυρηνοκίνητα επιθετικά υποβρύχια και άγνωστο αριθμό (περί τα 59) συμβατικής πρόσωσης επιθετικών υποβρυχίων. Στην επόμενη δεκαετία 11 πυρηνοκίνητα υποβρύχια αναμένεται να εισέλθουν σε υπηρεσία (5 Type 095 επιθετικά και 6 Type 096 βαλλιστικών βλημάτων). Αν και τα κινεζικά υποβρύχια ακολουθούν γενικά τηγ γραμμή των παλιότερων σοβιετικών υποβρυχίων, όλο και περισσότερα στοιχεία απαντώνται από σύγχρονα δυτικής προέλευσης υποβρύχια, τόσο στη γενική αρχιτεκτονική όσο και στα υποσυστήματα.
Μετά το φιάσκο του Ιανουαρίου του 2010 όπου ένα κινεζικό πυρηνικό υποβρύχιο κλάσης Shang εντοπίσθηκε από Ιαπωνικά μέσα και αναδύθηκε κόντα στα νησιά Senkaku (μάλιστα το περιστατικό επιβεβαιώθηκε και από κινεζικές πηγές και ακόμα και κινέζοι δημοσιογράφοι εξέφρασαν δημόσια την ντροπή τους) οι διαρροές για εξωτικές μελέτες δέν ξεπλένουν κανένα. Η Κίνα μπορεί να ρίχνει πλοία στο νερό με εξωπραγματικούς ρυθμούς αλλά στον τομέα της ποιότητας μάλλον έχει πολλα να μάθει.
Να μην αρχίζουμε την υποτίμηση….Οι Κίτρινοι βελτιώνονται με άλματα όπου μπορούν να έχουν προσβαση στις νέες τεχνολογίες. Και στα υποβρύχια σαφώς θα βρουν την άκρη. Μιλάς για 10 χρόνια πριν….σκέψου το.
δεν αμφιβάλλω ότι βελτιώνονται. Η ενσταση μου είναι πως ο σοβαρός ανταγωνισμός από το 2010 μέχρι το 2020 έκατσε με τα χέρια σταυρωμένα;; κένο πάντα θα υπάρχει και δεν θα είναι αυτό που παρουσιάζουν. εκτός και αν μάθουν να αντιγράφουν καλύτερα. η σοβιετική νοοτροπία του η ποσότητα έχει την δική της ποιότητα και οι προπαγάνδα δεν είναι εγγύηση πρωτιάς.
Σύμφωνα με το κείμενο, η Shang(Type 093), αποτελεί δείγμα της πρώτης γενιάς πυρηνοκίνητων υποβρυχίων της Κίνας. Η Jin(Type 094), της δεύτερης και περιμένουμε τη τρίτη (Type 095). Τα δεδομένα, είναι λάθος κατά μία γενιά(έχει προηγηθεί η κλάση Han). Το θέμα είναι ότι, οι Κινέζοι, ξεκίνησαν με τεχνολογία του ’50 το… ’74(1ο επιχειρησιακό υποβρύχιο), συνέχισαν με τη δεύτερη γενιά το 2006, αναβάθμισαν σημαντικά(Type 093G) το 2014 και σε σύντομο χρονικό διάστημα, ετοιμάζονται για τα Type 095. To ’87 έγινε επιχειρησιακό, το σχεδόν πειραματικό SSBN Type 092, το 2007 το αρκετά πιο ώριμο Type 094 με βελτιωμένη εκδοχή το 094A. Ήδη στο στάδιο σχεδιασμού, είναι το νέας γενιάς 096. Βλέπουμε δηλαδή, τεράστια πρόοδο και επίσπευση του χρόνου ένταξης κάθε νέας γενιάς. Μπορεί λοιπόν το 093 που εντόπισαν το 2010 οι Ιάπωνες, να μην ήταν κάτι το ιδιαίτερο, αλλά ήδη μετά από 4 χρόνια, έβγαλαν σημαντικά βελτιωμένη έκδοση και 11-12 χρόνια, θα έχουν καινούρια γενιά… Στα μάτια μου, δεν είναι θέμα ποιότητας, αλλά θέμα ταχύτητας δημιουργίας και εξέλιξης συναφών τεχνολογιών. Με τους ρυθμούς που πάει, δεν θα μου έκανε εντύπωση, αν η επόμενη γενιά Υ/Β τους από αυτή που αναμένεται να μπει σε υπηρεσία εντός της δεκαετίας του ’20, καταφέρει να είναι ευθέως ανταγωνιστική(σε ικανότητες, όχι ρόλους), με την αντίστοιχη αμερικάνικη…
θα είναι ανταγωνιστικη με την αμερικανική. το πιστευω. αλλα μόνο αν οι Αμερικανοί δεν κάνουν κάτι γι αυτό. ήταν πολλές οι φορές που για ακατανόητους λόγους πυροβόλησαν το πόδι τους και μείναν πίσω. αν αποφασίσουν όμως δεν στέκεται κανείς μπροστά τους. πχ ο Βλαδίμηρος παρουσίαζε περιχαρής σε συνέντευξη πολυηχητικά όπλα και οχήματα κατολίσθησης από τροχιά ως μη ανασχέσιμα από τα εν ισχύ μέσα. και είχε δίκιο. για 8 μήνες. μετά οι Αμερικανοί παρουσίασαν όπλα τεχνολογίας lazer για τα AB. σπαστικό ξέρω αλλά έτσι είναι. κουμάντο κάνει ο biggest spender….