Μετά από μια θρυλική καριέρα και διαδρομή σε 28 χρήστες για μισό αιώνα, η αεράκατος Albatross G-111 αναγεννάται από την τέφρα της και ετοιμάζεται να ανοίξει και πάλι τα φτερά της πάνω από τον Ειρηνικό Ωκεανό ριζικά ανανεωμένη. Μια νέα έκδοση του Albatross αναμένεται σύντομα να βγει από την γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο του Darwin της Αυστραλίας που θα λανσάρει την αξιόπιστη και δοκιμασμένη πλατφόρμα με νέο σύνολο ψηφιακών ηλεκτρονικών συστημάτων πτήσης και ενισχυμένους κινητήρες turboprop από την Pratt & Whitney.
Δημιουργός και κινητήριος δύναμη πίσω από αυτήν την ιδέα είναι η βιομηχανία Amphibian Aerospace Industries (AAI) που χαρακτήρισε το νέο G-111T ως ένα εκπληκτικό αεροσκάφος με μεγάλη και πρακτική χρήση για την ανθρωπότητα. Η εταιρεία δικαιολόγησε την απόφασή της να επανεκκινήσει την κατασκευή ενός παλιού σχεδίου εξαιτίας της ευκολίας κατασκευής, της αξιοπιστίας του και της αποδεδεγμένα ευρείας χρήσης που προσφέρει ικανοποιώντας διάφορα καθήκοντα, μεταξύ τους την Έρευνα και Διάσωση και την εναέρια περιπολία για τον έλεγχο των θαλασσών και την επιτήρηση των ακτών.
Σαν σχέδιο τα Albatross αποτελούν σχεδιάσεις που ανάγονται με το τέλος του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, ενσωματώνοντας μαθήματα και εμπειρίες πληρωμένες με αίμα και ιδρώτα από τα πεδία μαχών του Ατλαντικού και του Ειρηνικού. Οι Συμμαχικές χώρες χρησιμοποίησαν ευρέως αερακάτους, αεροπλάνα αργά και με ικανότητα πτήσης σε χαμηλά ύψη και την ικανότητα να προσθαλασσώνονται πετώντας πάνω από την απεραντοσύνη των θαλασσών ερευνώντας για κινήσεις του εχθρικού στόλου, διασώζοντας ναυαγούς και πιλότους που είχαν καταρριφθεί και ανεφοδιάζοντας απομονωμένες φρουρές. Η αεράκατος G-111 κατασκευάστηκε μεταξύ 1947 και 1961 και χρησιμοποιήθηκε εκτενέστατα από τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ τόσο στον πόλεμο της Κορέας όσο και του Βιετνάμ.
Η αυστραλιανή AAI αποκάλυψε ότι σχεδιάζει να αποκτήσει την πιστοποίηση της αεροπορικής βιομηχανίας CASA για το αεροσκάφος εντός 18 μηνών και να ξεκινήσει την παραγωγή του από το 2025. Ο πρόεδρός της, κ. Khoa Hoang, said, “Πάει καιρός που έχει να κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου ένα μεγάλο αεροσκάφος στο αυστραλιανό έδαφος και είναι νομίζω καιρός να το θεωρήσουμε ως βιώσιμη επένδυση για την Αυστραλία. Το G-111T Albatross έχει μια από τις καλύτερες προοπτικές ως επιχειρηματικό σχέδιο για την κατασκευή αεροσκαφών γεγονός που το κάνει ιδανική περίπτωση για να προσπαθήσουμε να το συναρμολογήσουμε σε τοπικό επίπεδο εδώ ακριβώς στη Βόρεια Επικράτεια.
“Η σημερινή ανακοίνωση είναι μόνο η αρχή καθώς ήδη επεξεργαζόμαστε τεχνολογίες νέας γενιάς για την παραγωγή νέων εκδόσεων, όπως ένα Albatross με υβριδικούς κινητήρες μηδενικών ρύπων και ακόμα μια επιμηκυμένη έκδοση 44 θέσεων”.
Η AAI εξαγόρασε τα δικαιώματα παραγωγής και χρήσης του Albatross πριν αρκετά χρόνια και με τον καιρό ανέπτυξε μια ικανή ομάδα ειδικών για να υποστηρίξει την ανάπτυξη της διαδικασίας παραγωγής του. Η τελική συμφωνία λέγεται πως υπήρξε προϊόν άγαστης συνεργασίας μεταξύ της AAI και της τοπικής κυβέρνησης της Βόρειας Επικράτειας της Αυστραλίας.
Ο κ. Hoang αποκάλυψε πως η ΑΑΙ ανέπτυξε μια αλυσίδα συνεργατών σε τοπικό επίπεδο, όπως η Heat Treatment Australia και ο όμιλος Nupress, που συμμετέχουν σε τρέχοντα προγράμματα παραγωγής όπως στα σκέλη προσγείωσης του μαχητικού F-35 για να συμμετέχουν στην παραγωγή του συστήματος προσγείωσης του Albatross, ενώ η θυγατρική τους, 5 Rings Aerospace, συνεργάζεται με τις Australian Stroke Alliance και το πανεπιστήμιο RMIT για την ανάπτυξη και παραγωγή ενός σύγχρονου συνόλου αποστολής συλλογής εναέριου ασθενοφόρου.
“Υπάρχει τεράστια ανάγκη σε παγκόσμιο επίπεδο για ένα αεροσκάφος σαν το Albatross G-111T και το σχέδιο αναμένεται να αποτελέσει μονοπώλιο στη συγκεκριμένη κατηγορία”, λέει ο κ. Hoang. “Το αεροσκάφος δεν κόβει ανταγωνιστικά τις πωλήσεις άλλων, μεγαλύτερων αεροσκαφών αλλά αντίθετα συμπληρώνει ένα μεγάλο κενό και αυτός είναι ο λόγος που αποτελεί ιδανική πλατφόρμα για να κατασκευαστεί στην Αυστραλία και να νεκραναστήσει την χαμένη μας αεροπορική βιομηχανία”.
Ας σημειωθεί πως το τελευταίο Albatross παγκοσμίως που πέταξε στην ανθυποβρυχιακή του έκδοση αποσύρθηκε το 1995 από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.