9 C
Athens
Παρασκευή, 3 Φεβρουαρίου, 2023
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝΕξοπλισμοί: Θα πάρουν οι Γάλλοι τη μερίδα του λέοντος και πως κόβεται...

Εξοπλισμοί: Θα πάρουν οι Γάλλοι τη μερίδα του λέοντος και πως κόβεται η “πίτα”;

Πιθανότατα μέχρι να δημοσιευθεί το παρόν κείμενο να έχει ήδη ανακοινωθεί ο νικητής της «κορβετιάδας». Αφορμή αποτελεί σχόλιο φίλου συνσχολιαστή στο πρόσφατο αποκλειστικό άρθρο της ΠΤΗΣΗΣ σχετικά με τις τελικές προσφορές για τις κορβέτες του Ναυτικού, το οποίο ήταν το εξής: «Οι Γάλλοι έχουν ήδη πάρει τη μερίδα του λέοντος».

Υπάρχει ένα προφανές δίκιο, είναι η αλήθεια. Παραγγείλαμε Rafale (τα οποία παραλαμβάνουμε ταχύτατα), παραγγείλαμε τις φρεγάτες κλάσης Κίμων (ας τις λέμε με το ελληνικό όνομά τους), εντάξει μην το παραξηλώσουμε, δεν θα πάρουν οι Γάλλοι και το πρόγραμμα των κορβετών! Έχουν ήδη πάρει τη μερίδα του λέοντος. Παρόμοιο επιχείρημα, αν θέλουμε να πάμε λίγο πίσω, κυριαρχούσε και την εποχή της «φρεγατιάδας». Τότε, είχαμε παραγγείλει τα Rafale με κόστος 2,49 δις ευρώ και με περισσό «θράσος» ήθελαν οι Γάλλοι να πάρουμε και τις FDI-HN. Τελικά, η Ελληνική κυβέρνηση, εκμεταλλευόμενη την AUKUS και την Γαλλική ρελάνς, έδωσαν στους Γάλλους άλλα 3,049 δις για φρεγάτες και άλλο 1,092 δις για τα έξι επιπλέον Rafale. Αυτό δεν ήταν πίτα, τους δώσαμε μέχρι και την πιατέλα!

Βέβαια, για να είμαστε και δίκαιοι, αποκτήσαμε πραγματικά εξαιρετικά πλοία (ναι, με τις ελλείψεις τους) και game changer αεροσκάφη. Μέσα σε 1-2 χρόνια έχουμε δώσει συνολικά 6,631 δις ευρώ στους Γάλλους με έντονα εμπροσθοβαρές χρονοδιάγραμμα πληρωμών, αλλά και με ταχύτατο χρονοδιάγραμμα παραδόσεων. Αμάν πια, ας αφήσουν και τίποτα «ψίχουλα» στους υπόλοιπους συμμάχους.
Τα οποία «ψίχουλα» είναι τα εναπομείναντα περίπου 2 δις από τον θεωρητικό προϋπολογισμό των 5,5 δις του ΠΝ για το πρόγραμμα ενίσχυσης του στόλου.

Ερώτηση: Θα μπορούσαν οι Γάλλοι να πάρουν και το πρόγραμμα των κορβετών; Απάντηση: Γιατί όχι; Ας το δούμε λίγο διαφορετικά, με χιούμορ, ειρωνεία και ει δυνατόν και πιο αντικειμενικά:

  1. Θα έρθει το τέλος του κόσμου αν οι Γάλλοι κερδίσουν και το πρόγραμμα των κορβετών;

Μάλλον όχι, υπάρχουν πολύ πιο σοβαροί λόγοι (πόλεμος στην γειτονιά μας, ενεργειακή κρίση, κλιματική κρίση, κ.α.). Ακόμη, πιθανότατα να μη συνταραχθεί η παγκόσμια οικονομία επειδή δυνητικά η Naval Group θα κερδίσει παραγγελία για τρεις κορβέτες. Επίσης, πιθανότατα να μην καταρρεύσουν η Fincantieri και η Damen, επειδή θα χάσουν την παραγγελία.

Ας μην ξεγράψουμε τις Gowind, η Naval Group ξέρει να κερδίζει έστω και στο τελικό ποντάρισμα

  1. Θα μας κρατήσουν μούτρα οι Ιταλοί και οι Ολλανδοί έτσι και χάσουν το πρόγραμμα των κορβετών;

Όσα «μούτρα» μας κράτησαν και οι σύμμαχοί μας οι ΗΠΑ όταν έχασε η HF2, οι οποίες προετοιμάζονται να μας δώσουν F-35A, σχεδόν πενήντα UH-60, MQ-9B και ό,τι άλλο ζητήσει η πιο αξιόπιστη σύμμαχος χώρα και εταίρος του ΝΑΤΟ στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, η Ελλάδα μας. Η αλήθεια είναι, βέβαια, με βάση τα διάφορα άρθρα αλλά και την πραγματικότητα της όλης διαδικασίας επιλογής, ότι οι Ολλανδοί μάλλον το «παράτησαν», αναγνωρίζοντας ίσως ότι δεν μπορούν να αντιπροτείνουν αντίστοιχα γεωπολιτικά οφέλη όπως η Γαλλία και η Ιταλία. Κρίμα, γιατί έχουν αξιόλογες σχεδιάσεις.

Από την άλλη, η Ιταλία, ας είμαστε λίγο σοβαροί, δεν πρόκειται να αλλάξει την εξωτερική της πολιτική απέναντι στην Ελλάδα – θετικά ή αρνητικά – για ένα πρόγραμμα 1,5 δις ευρώ! Η εξωτερική πολιτική και των δύο χωρών βασίζεται και θα βασίζεται σε κοινές προκλήσεις (μεταναστευτικό, τουρκική επιρροή στη Μεσόγειο, ενεργειακή κρίση) και κοινά συμφέροντα (έρευνες για υδρογονάνθρακες) αλλά και ένα κοινό όραμα για ένα ισχυρό αποτύπωμα των ευρωπαϊκών χωρών της Μεσογείου στο οικοδόμημα που λέγεται Ευρωπαϊκή Ένωση.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Τελικές προσφορές για τις κορβέτες του Ναυτικού, δύσκολη η επιλογή, κοντά οι τιμές

  1. Και θα χάσουμε την ευκαιρία να συνάψουμε μια αμυντική συμφωνία με την Ιταλία, στα πρότυπα της αντίστοιχης συμφωνίας Ελλάδας – Γαλλίας;

Συγνώμη, αλλά τι ακριβώς μας εμποδίζει να συνάψουμε μια τέτοια σημαντική συμφωνία, ανεξάρτητα της έκβασης του προγράμματος κορβετών; Υπάρχει κάποιο τίμημα και δεν το ξέρουμε; Πιστεύει κανείς ότι οι Γάλλοι υπέγραψαν την συμφωνία τους λόγω λίγων (για τα δικά τους δεδομένα) δις ευρώ; Οι ΗΠΑ τι ακριβώς έλαβαν από την θεωρούμενη «πίτα» εξοπλισμών και έχουν συνάψει μια ακόμα πιο ισχυρή συμφωνία μαζί μας; Ο Γερουσιαστής Ρ. Μενέντεζ είναι τόσο ένθερμος υποστηρικτής των ελληνικών συμφερόντων για οικονομικούς λόγους; Μάλλον αδικούμε και τις δύο αυτές χώρες!

Αν η νέα πρωθυπουργός της Ιταλίας κ. Μελόνι δεν αναγνωρίσει την αξιοπιστία και στρατηγική σημασία της χώρας μας στην περιοχή της Μεσογείου, αυτή έχει να χάσει. Ναι, καθώς δόξα τω Θεώ, οι σχέσεις μας με τους δύο άλλους εταίρους μας στο ΝΑΤΟ, τις ΗΠΑ και την Γαλλία, είναι συμπαγείς και με εξαιρετικές προοπτικές περαιτέρω ενίσχυσης και αναβάθμισης. Η Ιταλία έχει μόνο να κερδίσει έτσι και διαμορφώσει ένα αρραγές μέτωπο μαζί μας (και τις ΗΠΑ, Γαλλία φυσικά) απέναντι στον αναθεωρητισμό της Τουρκίας. Αν κρίνει ότι οι σχέσεις της με την Τουρκία είναι πιο σημαντικές, με συγχωρείτε, ας αντιστρέψουμε ειρωνικά το ερώτημα, γιατί τότε να τους «χαρίσουμε» και τις κορβέτες;

  1. Κανονικά, έχοντας οι Γάλλοι λάβει την μερίδα του λέοντος στην εξοπλιστική μας προσπάθεια, δεν θα έπρεπε να αποκλειστούν οι Gowind;

Ας κάνουμε μια αφελή ρητορική ερώτηση. Ας υποθέσουμε ότι η «φρεγατιάδα» έληγε με επιλογή των Sigma 11515HN. Θα έκαναν οι fans της ολλανδικής πρότασης την ίδια ερώτηση, θα δέχονταν δηλαδή τον αντίστοιχο «αποκλεισμό» των ολλανδικών κορβετών Sigma 10514HΝ; Ή αυτό ισχύει μόνο για τους Γάλλους ή τους Αμερικανούς; Θα έστεκε π.χ. αντίστοιχο επιχείρημα για τις ΗΠΑ, αν για παράδειγμα είχε επιλεγεί η φρεγάτα HF2, να υπήρχε αντίστοιχος «αποκλεισμός» έναντι των F-35, γιατί δεν θα ήταν «σωστό» να λάβουν οι ΗΠΑ τη «μερίδα του λέοντος»; Έχουμε αναρωτηθεί αν ένας τέτοιου είδους «περιορισμός» καταλήγει να λειτουργεί ενάντια στα συμφέροντά μας; Γιατί να αποκλείσουμε ικανότατες προτάσεις επειδή η ίδια εταιρεία θα είχε λάβει παραγγελία σε άλλο πρόγραμμα; Μας χαλά δηλαδή μια ομοιογένεια ή συμβατότητα μεταξύ φρεγατών και κορβετών; Αυτό δεν συζητάμε τόσο καιρό; Είναι όμως αυτά τα βασικά κριτήρια;

Και ο ανταγωνισμός; Πιστεύετε ότι η Fincantieri και η Damen θα πρόσφεραν τις παρούσες καλές τιμές αν ήξεραν ότι ο βασικός τους ανταγωνιστής είχε αποκλειστεί; Ειδικά η Fincantieri που έχει πρόσβαση στα ναυπηγεία Ελευσίνας. Γιατί δηλαδή το ΠΝ να μην έχει μπροστά του τις καλύτερες προτάσεις στον προϋπολογισμό που έχει, αλλά δια της μεθόδου του αποκλεισμού να μην έχουν οι υπόλοιποι υποψήφιοι κίνητρα να προσφέρουν το βέλτιστο εφικτό; Όπως είδαμε και στο πρόγραμμα των φρεγατών, ο ανταγωνισμός και η εκμετάλλευση ευκαιριών κάνει θαύματα.

Ελληνικές ναυπηγικές μονάδες: Πρωταγωνιστικός ο ρόλος τους στη διεθνή αγορά

  1. Υπάρχει μια προκαθορισμένη κατανομή της (εξοπλιστικής) πίτας;

Η μόνη θεμιτή κατανομή κομματιών πίτας που εγώ (ανα)γνωρίζω είναι η κοπή της βασιλόπιτας! Με προκαθορισμένη σειρά κομματιών για τον Άγιο Βασίλη, τον σπιτονοικοκύρη, τα διάφορα μέλη της οικογένειας, τους φτωχούς κ.λπ. Η κοπή της (εξοπλιστικής) πίτας θα πρέπει να είναι βάσει των πραγματικών αναγκών των ενόπλων δυνάμεων και αναπόφευκτα βάσει των διαθέσιμων κονδυλίων.

Με εξαίρεση τα λιγοστά Mirage και (πλέον) Rafale, μουρμουρά κανείς που η ένδοξη ΠΑ μας είναι κατά βάση «Αμερικανική»; Δεκαετίες τώρα μια χαρά βασίζεται σε αμερικανικά αεροσκάφη και ετοιμάζει το έδαφος για την εισαγωγή ενός αεροσκάφους 5ης γενιάς του περιβόητου F-35A. Με εξαίρεση κάτι λιγοστά M48, μουρμουρά κανείς που το αρματικό δυναμικό του ένδοξου ΕΣ μας είναι κατά βάση «Γερμανικό»; Συζητάει κανείς σοβαρά το ενδεχόμενο να εντάξουμε νέο τύπο αρμάτων, έτσι απλά για να χαλάσουμε την «πίτα» ή τη μερίδα του λέοντος των Γερμανών;

Ποια θεωρούμε ως «δίκαιη» κατανομή της πίτας; Δίκαιη για ποιόν άλλωστε; Για τους ξένους κατασκευαστές ή για τις ένοπλες δυνάμεις μας; Ποιον απαξιώνουμε στο όνομα της «δίκαιης» μοιρασιάς παρά τις Ελληνικές ένοπλες δυνάμεις που πασχίζουν να εξοπλιστούν με το καλύτερο δυνατό με περιορισμένους οικονομικούς πόρους;

Συμφωνία Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας: Τι προβλέπει

  1. Εντέλει επιλέγουμε κορβέτες ή επιλέγουμε Ναυπηγεία;

Αρχίζω και πιστεύω ότι μάλλον επιλέγουμε ναυπηγεία παρά κορβέτες με καθαρά τεχνικά ή οικονομικά κριτήρια. Επί της αρχής δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό. Αρκεί η επιλογή ναυπηγείων (και αναπόφευκτα κορβέτας) να γίνει στο πλαίσιο στρατηγικού σχεδιασμού. Το τελευταίο διάστημα στον δημόσιο διάλογο προβάλλονται τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Που πλέον υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς αναδιοργανώνονται και επαναλειτουργούν σύντομα. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό στα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα μπορούν να πραγματοποιούνται επισκευές σε τουλάχιστον 200 πλοία της εμπορικής ναυτιλίας ετησίως, όλων των τύπων. Ανεξάρτητα πάντως της πολιτικής στήριξης που απολαμβάνει από συγκεκριμένο υπουργείο – σε κάποιο βαθμό θεμιτή καθώς μιλάμε για στρατηγικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα εγκαταστάσεις – πρέπει να χαιρόμαστε που τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έπιασαν άμεσα δουλειά (επισκευή φορτηγού Supramax) και δείχνουν σημάδια ανάκαμψης. Έχουν βέβαια την κακή παρακαταθήκη των προγραμμάτων αρματαγωγών κλάσης «Χίος» και των ΤΠΚ κλάσης «Ρουσσέν», αλλά τα πράγματα φαίνεται να αλλάζουν πλέον προς το καλύτερο.

Από τη άλλη, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν μεγάλη εμπειρία στην ναυπήγηση πολύπλοκων πολεμικών πλοίων, όπως πιο πρόσφατα τις φρεγάτες ΜΕΚΟ 200ΗΝ και τα υποβρύχια Τ214, και ίσως να ήταν θεμιτό να υποστηριχθεί η διατήρηση της τεχνογνωσίας αυτής με την ναυπήγηση υπερσύγχρονων κορβετών. Πιθανά δε, σε σχέση με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να έχουν μεγαλύτερη ανάγκη την ναυπήγηση πολεμικών πλοίων. Υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ατενίζουν και αυτά το μέλλον τους, αναζητώντας έργο απέναντι σε πολλές προκλήσεις.

Το βασικό ερώτημα όμως παραμένει. Μπορεί η χώρα μας να υποστηρίξει (με παραγγελίες του ΠΝ) δύο μεγάλα ναυπηγεία με δυνατότητες ναυπήγησης πολεμικών πλοίων/υποβρυχίων, ή πρέπει να πάρει την σκληρή αλλά πιθανά και ορθολογιστική απόφαση να έχει ένα μεγάλο ναυπηγείο με δυνατότητες ναυπήγησης πολεμικών πλοίων και ένα δεύτερο με έμφαση στα πολιτικά πλοία; Και αν ναι, ποιο θα λάβει ποιον ρόλο; Όταν απαντηθεί το παραπάνω ερώτημα, θα δοθεί εκ των πραγμάτων και η απάντηση στο ερώτημα ποια κορβέτα θα αποκτήσουμε. Αρκεί η επιλογή Ναυπηγείου (άρα και κορβέτας) να γίνει βάσει στρατηγικού σχεδιασμού και όχι βάσει μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων και οφελών. Τότε μόνο θα ξέρουμε ποιος θα φάει τη μερίδα του λέοντος και ποιος τα ψίχουλα.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Κάνοντας τις FDI HN τα ισχυρότερα πλοία στη Μεσόγειο, Μέρος Β’ – Πυρομαχικά Vulcano

H φρεγάτα “Kίμων”, είναι μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες σχεδιάσεις παγκοσμίως αλλά και το ακριβότερο πλοίο που έχει αποκτήσει ποτέ το Πολεμικό Ναυτικό στην...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Agusta Bell AB.212 ASW, το ελικόπτερο των Ιμίων

Τα Ίμια έχουν δεθεί στη συνείδηση όλων μας με την απώλεια των 3 αξιωματικών του Πολεμικού μας Ναυτικού - των Αντιπλοιάρχων Χριστόδουλου Καραθανάση και...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -