10.5 C
Athens
Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου, 2022
ΑρχικήΕκσυγχρονισμός του ΣτόλουΕΡΕΥΝΑ: Που βρίσκεται ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ;

ΕΡΕΥΝΑ: Που βρίσκεται ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ;

Ένα από τα προγράμματα του Πολεμικού μας Ναυτικού που παραμένει σε εξέλιξη, είναι αυτό του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Ερχόμαστε σήμερα με το άρθρο μας να βάλουμε τέλος σε αρκετές φήμες, σχετικά με το που κινείται το συγκεκριμένο. Καταρχάς, θα πρέπει να τονίσουμε πως το ΓΕΝ επιθυμεί να γίνει ο εκσυγχρονισμός, και τυχόν διαφωνίες με αυτό το θέμα έχουν ξεπεραστεί. Άλλωστε, υπήρξε συνδυασμένη οδηγία από το Μαξίμου, αλλά και τους ΥΕΘΑ και ΑΓΕΕΘΑ να προχωρήσει. Συνεπώς, τυχόν φήμες για “δεύτερες σκέψεις” δεν ισχύουν. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως όλα βαίνουν καλώς.

Προχωρά ο εκσυγχρονισμός των τουρκικών ΜΕΚΟ200ΤΝ, οι ελληνικές … «χαλαρά» και «θα δούμε»

Ακόμη έχει κυκλοφορήσει και η φήμη πως πρόκειται για πρόγραμμα “αυξημένου ρίσκου”. Καθώς λογικό είναι τα πλοία, όταν φτάσουν να “ανοιχτούν”, να βγάλουν θέματα επισκευών, που το ΠΝ δεν είναι δυνατόν να γνωρίζει εκ των προτέρων. Αλλά αυτό δεν είναι ικανή δικαιολογία για να μην γίνει ο εκσυγχρονισμός, ειδικά από τη στιγμή που αυτή τη στιγμή πλέουν στις θάλασσες του πλανήτη αρκετές εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ και χωρίς προβλήματα. Θεωρούμε λοιπόν τις διαδόσεις τέτοιου είδους τελείως ανεδαφικές.

Όπως έχουμε ξαναγράψει, το ΠΝ σε σύσκεψη του Ιουνίου “έδειξε” ως φθηνότερη επιλογή την αρκετά ώριμη πρόταση της γερμανικής TKMS, αρχικού κατασκευαστή του πλοίου. Η γερμανική εταιρεία μάλλον θα συνεργαστεί με την Thales στον εκσυγχρονισμό. Αυτό όμως που δεν ξέρουν πολλοί είναι πως η τελική πρόταση των Γερμανών είναι αρκετά ακριβότερη από την τιμή που ακούγεται, και σίγουρα ξεπερνά τα 700 εκατ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή, Babcock, Damen και Αμερικανικό Ναυτικό (με Lockheed Martin ως ανάδοχο) προσκλήθηκαν να φέρουν επικαιροποιημένες προσφορές, προκειμένου να υπάρξει ισότιμη αντιμετώπιση όλων των ενδιαφερομένων. Και όλες προσέφεραν αναθεωρημένες προσφορές, χαμηλότερα από αυτές που είχαν προτείνει είτε το 2021 είτε στις αρχές του 2022, με βάση τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού. Την ίδια στιγμή, ζητήθηκε επικαιροποιημένη και από τους Γερμανούς, που είχαν δώσει αρχικά τιμή κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, αλλά για πολύ λιγότερες παρεμβάσεις σε σχέση με τους υπολοίπους.

ΑΠΟΨΗ: Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ, απόλυτα αναγκαία η τοποθέτηση εκτοξευτή RAM

Αυτή τη στιγμή, το ΠΝ έχει στα χέρια του προτάσεις με το νέο “Scope of Work” από την TKMS αλλά και τη Lockheed Martin, που δεν διαφέρουν τόσο πολύ. Η φθηνότερη της TKMS, κοστολογείται μεταξύ 700 και 750 εκατ. ευρώ (με τάση προς το άνω άκρο), ενώ η Lockheed Martin μέσω του USN έχει έρθει με πολύ χαμηλότερη προσφορά σε σχέση με αυτή του LoR, αλλά ακριβότερα από τους Γερμανούς.

Δεν έχουμε πληροφορίες για την νέα προσφορά της Babcock, αλλά το ερευνούμε. Όπως έχουμε γράψει και παλιότερα, η Babcock είχε μια πολύ “δυνατή” πρόταση στα 800 εκατ. ευρώ (200 εκατ. για κάθε πλοίο) αλλά χάρη στην εμπειρία της είχε προσθέσει πως μπορούσε να φέρει κάπου το ίδιο αποτέλεσμα με περίπου 650 εκατ. Ο λόγος είναι πως η εμπειρία της από τις αυστραλιανές ΜΕΚΟ200, της επέτρεπε να διακρίνει καλύτερα ποια συστήματα του σκάφους χρειάζονται σίγουρα αντικατάσταση και ποια μπορούν να ανακατασκευαστούν/συντηρηθούν.

Η Babcock επιμένει στην ολοκληρωμένη πρόταση της για AH140 και αναβάθμιση MEKO

Στη διαδικασία παραμένει η Naval Group, προφανώς με την αρκούντως έξυπνη πρόταση για 2+2 φρεγάτες: με τις 2 να λαμβάνουν σύστημα μάχης SETIS και αντιαεροπορικούς πυραύλους MICA VL, ενώ οι άλλες δυο θα είχαν μόνο μια “γερή” συντήρηση. Η συγκεκριμένη πρόταση αν και σημαίνει πως το ΠΝ θα έχει μόνο 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ σε βάθος χρόνου, εντούτοις είναι και η μόνη που έχει αρκετή ομοιοτυπία με τις FDI HN. Ουσιαστικά οι Γάλλοι προτείνουν την απόσυρση στο τέλος της δεκαετίας (ή και λίγο νωρίτερα) των 2 εκ των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αυτών που θα έχουν συμπληρώσει 35 έτη υπηρεσίας.

Το πρόγραμμα των ΜΕΚΟ200ΗΝ έχει εξελιχθεί σε κομβικό για το μέλλον του ΠΝ, καθώς είναι το μόνο που μπορεί να προσφέρει ικανό αριθμό πλοίων που θα επιχειρούν δίπλα στις FDI HN. Επίσης, οι ΜΕΚΟ200ΗΝ θα είναι τα μόνα μεγάλα πολεμικά που θα μπορούν να συνοδεύουν πλοία με ενισχύσεις για τα νησιά, καθώς οι FDI HN δεν έχουν την απαραίτητη ταχύτητα, ενώ ούτως ή άλλως αυτές θα έχουν λάβει θέσεις κατάλληλες για την αντιαεροπορική κάλυψη με τους ASTER 30.

Αυστραλία, πύραυλοι NSM για τις φρεγάτες MEKO 200

Με λίγα λόγια, τυχόν μη εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, θα αναγκάσει το ΠΝ να δαπανήσει τουλάχιστον 2 δις για την αγορά 4 κορβετών για την κάλυψη του κενού, χωρίς να έχουμε αύξηση του συνολικού αριθμού σκαφών. Οπότε η αναβάθμιση τους είναι σαφές πως είναι η πιο cost effective επιλογή για ενίσχυση του Στόλου.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Κοντά ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, σε Thyssen/Thales το συμβόλαιο

Ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ φαίνεται να οδεύει προς αίσιο τέλος με μια προσφοράςπου καλύπτει πλήρως το Πολεμικό Ναυτικό. Μια «περιπέτεια», που ξεκίνησε το… 2009...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΕΚΤΑΚΤΟ: Πέρασε από το ΑΝΣ o εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, από ΣΑΓΕ οι κορβέτες!

  Το «μεθ’ ορμής ακαθέκτου...» είναι μέσα στο DNA του Πολεμικού μας Ναυτικού, δεν εξηγείται αλλιώς! Μέσα σε λίγες μέρες, το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -