Το Ελληνικό Ναυτικό αλλάζει σταδιακά την καμουφλάζ των ταχέων σκαφών του όπως προκύπτει από σε πρόσφατες ασκήσεις, επισημαίνει το Naval News. Το νέο μοτίβο περιλαμβάνει τέσσερις διαφορετικές αποχρώσεις μεταξύ γκρι και σκούρο μπλε γκρι, σε τυχαία σχήματα.
Το σχέδιο εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2017, όταν το Πολεμικό Ναυτικό εφάρμοσε τη βαφή σε πυραυλάκατο La Combattante III / IIIB. Τώρα (σύμφωνα πάντα με το Naval News) φαίνεται ότι το καμουφλάζ εφαρμόζεται και στον υπόλοιπο στόλο ταχέων σκαφών και κανονιοφόρων.
Στο κλειστό Αιγαίο, με τα πολυάριθμα νησιά, νησίδες και βραχονησίδες, οι καπετάνιοι των ταχέων σκαφών έχουν πολλά σημεία στα οποία μπορούν να “κρυφτούν” και να καταστήσουν δύσκολη την ανίχνευσή τους μέσω ραντάρ, περιμένοντας τους στόχους τους να φτάσουν σε κατάλληλη απόσταση, πριν εξαπολύσουν τους πυραύλους τους.
Το χρώμα που χρησιμοποιείται για το καμουφλάζ δεν είναι πιθανώς αντι-IR, επομένως μπορεί να προσφέρει μόνο μειωμένη ορατότητα στο ορατό φάσμα. Εντούτοις, δεδομένου ότι ο Ελληνικός Στρατός έχει χρησιμοποιήσει επιχρίσματα αντι-IR που κατασκευάζονται τοπικά για να βάψει τα άρματα μάχης του του, είναι πολύ πιθανό ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορούσε εύκολα να προσαρμόσει παρόμοια χρώματα για να ενισχύσει την αντι-IR προστασία των σκαφών του.
(Πέραν του ενός σκάφους που διαθέτει τη νέα βαφή και παρά τους ισχυρισμούς του Naval News, είναι αμφίβολο το κατά πόσο έχει εφαρμοστεί ή πρόκειται μελλοντικά να εφαρμοστεί σε άλλα ταχέα σκάφη του ΠΝ)
Τους πυραύλους πάντος τους κάνει κυριολεκτικά αόρατους αυτό το καμουφλάζ!
Δεν θα αλλαχτεί η παραλλαγή στις άλλες πυραυλακάτους.
Θα πω μια κακία. Στο ΠΝ δεν είναι ικανοί για ένα προγραμματισμό της προκοπής, θα είναι ικανοί για R&D αντι-IR βαφής;
Παρόλα αυτά, δεν είναι και τόσο δύσκολο να εφαρμοστεί στις Ρουσέν ένα πραγραμματάκι μείωσης του Η/Μ ίχνους. Αρκεί να υπάρχει διάθεση να εμπλακούν νέες high tech ελληνικές εταιρείες…
Πως μπορεί να γίνει μείωση του Η/Μ ίχνους στις Super Vita ?
ΓΙΑΝΝΗΣ 1:
Α. Βγάζοντας μία αναβάθμιση εφαρμόζοντας κάποιες τεχνικές αορατότητας σε σχεδιαστικό επίπεδο, πρακτικά στη λαμαρίνα με πρώτο τον ιστό ή μάλλον το κάλυμμα αυτού.
Β. Με ειδική αντι-Η/Μ μπογιά, σαν και αυτή που πιθανόν εφαρμόζεται και στα μαχητικά.
Γ. Συνδυασμός Α και Β και για μέγιστο αποτέλεμα.
Καλύτερα προσθήκη και αντι-IR μέσα στη βαφή αν και ότι και να το κάνεις ένα ενεργό ραντάρ θα φαίνεται και μάλιστα έντονα στους υπέρυθρους αισθητήρες που γνωρίζουμε ότι έχει σύγχρονους ο εχθρός εκ προοιμίου αλλά και να μην είχε ένα IRST μπαίνει σχετικά εύκολα σε ένα μαχητικό, ποσώς σε μία νεότευκτη MILGEM. Η πρακτική λύση είναι να μην το έχεις στο AESA αλλά στο PESA και χαμηλά τις στροφές στις μηχανές, γιατί όσο καλή διαχείριση του καυσαερίου και να κάνεις, στα χιλιόμετρα που συζητάμε, δυστυχώς φαίνεσαι=στοχοποιήσαι.
Υ.Γ. Αυτό που όλη την ώρα οι Super Vita θα είναι δίπλα σε βράχους (για να δυσκολεύουν τον εγκλωβισμό τους από τα εχθρικά ραντάρ – ξεχνώντας πιθανόν ότι πλέον παίζουμε σε 3D ενεργητικά και όχι 2D μηχανικά) ακίνητες, άρα με μηχανές κλειστές=μηδενική IR υπογραφή περιμένοντας να βυθίσουν μέχρι και αεροπλανοφόρο με τους οκτώ αντιπλοϊκούς τους (όχι ότι τεχνικά δεν γίνεται), δεν μου αρέσει καθόλου. Θέλω ναυμαχία μεσούσης του Αιγαίου.
Δεν εφαρμόζονται έτσι απλά οι “τεχνικές αορατότητας”. Τα δε υλικά RAM που θα βρεθούν, δε ξέρω.
“Θέλω ναυμαχία μεσούσης του Αιγαίου”
We’ll get right to it, CNO…
Να προσθέσω: εξυγίανση των πολλών αιχμών που έχει από τα πλευρά η SV. Πιθανότατα με ένα ειδικό πλευρικό anti – Η/Μ πέτασμα. Σκέψου ότι μόνο τα περιμετρικά κάγκελα της SV προσθέτουν ίχνος στα εχθρικά ραντάρ.
G-164g ag-cat
Το πολεμικό ναυτικό μια χαρά προγραμματισμό έχει.
Το πρόβλημα βρίσκεται σχεδόν πάντα στην έλλειψη χρημάτων για τα σχέδιά του.
“Παρόλα αυτά, δεν είναι και τόσο δύσκολο να εφαρμοστεί στις Ρουσέν ένα πραγραμματάκι μείωσης του Η/Μ ίχνους. Αρκεί να υπάρχει διάθεση να εμπλακούν νέες high tech ελληνικές εταιρείες”
Είπες την κακία, αλλά το είπες και το ανέκδοτο.
“Δεν εφαρμόζονται έτσι απλά οι «τεχνικές αορατότητας». Τα δε υλικά RAM που θα βρεθούν, δε ξέρω.”
Ε αφού εσύ δεν ξέρεις, τότε σίγουρα δεν γίνεται.
Ε αφού είμαι ο μόνος που συμπεριέλαβε στο σχόλιό του παράγοντες όπως η υφιστάμενη βιομηχανική βάση εντός κι εκτός χώρας, βασικές τεχνικές επιπλοκές του εγχειρήματος, σχέση κόστους-απόδοσης, μάλλον αφού το λέω εγώ πράγματι δε γίνεται. Πόσα πλοία υπάρχουν εκεί έξω που φοράνε RAM, πέρα από Visby και Zumwalt (όταν λέμε RAM εννοούμε με επιχειρησιακό αντίκτυπο, όχι που τα φοράνε για να πουλάνε μούρη), και τι κόστος θα είχαν για να προσαρμοστούν σε ένα πλοίο της τάξης των Super Vita για το δεδομένο επιχειρησιακό περιβάλλον (αντοχή σε θαλάσσια διάβρωση, καιρικές συνθήκες, κλπ); Πόσα πλοία ή αεροπλάνα ή οτιδήποτε υπάρχουν εκεί έξω που στελθοποιήθηκαν με απλή προσαρμογή λαμαρινών με γωνίες, και μάλιστα με χαμηλό κόστος και αισθητά αποτελέσματα; Ποιος στην Ελλάδα έχει την παραμικρή ιδέα από τέτοια πράγματα για να τα κάνει; Τι προτεραιότητα θα ήταν ένα τέτοιο πρόγραμμα σε σύγκριση με όλα τα άλλα, ειδικά σε σχέση με το κόστος του; Γιατί μου φαίνεται ότι η μόνη απάντηση σε όλα αυτά βρίσκεται κάπου μεταξύ “έλα, ντε” και “ποιος ξέρει”;
οταν η τουρκια φτιαχνει τα παντα….εμεις δεν ειμαστε ικανοι να φτιαξουμε μια βαφη για τα πλοια μας….κ μετα κουβεντιαζουμε για αμυνα κλπ…
σε 10 χρονια το πολυ δεν θα ειμαστε σε θεση να προστατευσουμε ουτε την Αιγινα….
μπραβο στους τουρκους που μεθοδικα εφτιαξαν μια αμυντικη βιομηχανια κ δεν εχουν αναγκη κανεναν…εμεις ουτε βιδες δεν μπορουμε να φτιαξουμε…καταντια
Στην πρόσφατη άσκηση. του π/ν ορμή αν θυμάμαι καλά, σε φωτό ήταν πάνω απο 2 τα σκάφοι που είχαν την παραλλαγή και όντως μία αρχική βαφή με ενα ολιβ γκριν αντι-IR και στην συνέχεια η βαφή των υπόλοιπων μοτιβων μοτίβων σε μπλε και σκουρο γκρι,πιστεύω οτι θα ηταν το ιδανικό για πλοία αγκυστστρομένα στους βραχοτς.
Μακαρι να προχωρησει.
Και….ΦΥΣΙΚΑ οπως λετε εδω και χρονια παραγονται αντι-IR βαφες σε εργοστασιο βασης του ΕΣ.
Γιατι να μην προμηθευσει και το ΠΝ ?
+1
Αυτά τα περί βαφών αντί-IR μου θυμίζουν έντονα την ναυπήγηση των Τούρκικων στελθ Κορβετών!!Η χαρά των radar δηλαδή!!Ελπίζω να μην δώσουμε και εμείς 4δις.
H INTERMAT στην χωρα μας ιδιωτικη εταιρεια γνωστη για τις εφαρμογες αντι ir βαφων της μπορει ανετα να κατασκευασει, εαν δεν εχει ηδη ,μια τετοια βαφη για σκαφη..
Το γνωστο προβλημα?
Το κοστος της και φυσικα η απολυτη αδιαφορια παντων για μικρα αλλα οχι ασημαντα προγραμματα τετοιας φυσης ..Εδω δεν εχει το ναυτικο μη επανδρωμενους τηλεχειριζομενους πυργισκους στα σκαφη του η uav με μπογιες θα ασχολουνται?
Eπειδή βλέπω να γράφονται στα πιο πάνω σχόλια διάφορα περί μπογιών.
Η αλλαγή της παραλλαγής στην Τρουπάκης δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Δεν έκανε αυτό που λέμε , την διαφορά, ώστε να αξίζει ο κόπος να μπει το Π.Ν στην διαδικασία να αλλάξει τις παραλλαγές και στις άλλες πραυλακάτους του.
Σε ότι αφορά την μείωση του Η/Μ ίχνους σε ένα πλοίο και πως μειώνεται αυτό.
Ένα πυροβόλο Oto Melara 76 χλστ με το κλασικό περίβλημα του (αυτό σε μία Super Vita) κοστίζει 5 εκατομμύρια ευρώ. Αν έχει περίβλημα χαμηλής ραδιοτομής κοστίζει 10 εκατ. ευρώ.
Πρώτον, η δοκιμαστική βαφή εφαρμόστηκε στην πυραυλάκατο “Σταράκης” και όχι στην “Τρουπάκης”.
Δεύτερον, ποιος σας είπε ότι ένα ΟΤΟ Melara με περίβλημα μείωσης του RCS κοστίζει το διπλάσιο απ’ ότι ένα χωρίς;;; Προφανώς και κάτι τέτοιο δεν μπορεί να ισχύει.
Δεν ισχύει με τίποτα. Το είπε για να το πει.
Ναι. Λάθος μου. Είναι η Σταράκης που την μπέρδεψα με την Τρουπάκης.
Σε σχόλιο μου εδώ πριν 16 ημέρες (για το άρθρο άσκηση Ορμή του Π.Ν) έγραψα ότι είναι η Σταράκης..
Για το Oto Melara με περίβλημα χαμηλού R.C.S μου το είπε αξιωματικός σε επίσκεψη μου σε Super Vita. Η ειδικότητα του είχε να κάνει με τα όπλα της. Χαρακτηριστικά ανέφερε ναυτικό του περσικού κόλπου που αγόρασε Oto Μelara με το νέο περίβλημα χαμηλού R.C.S.
Οκ δεν απέδωσε να αναμενόμενα. Ήταν όμως μια καλή προσπάθεια. Γιατί να μην συνεχιστεί o πειραματισμός;
Να μη ξεχνάμε πως η ναυτική παραλλαγή είναι η πιο δύσκολη.
Ναι, μόνο το ΟΤΟ προδίδει τις Super Vita..,Όλη η άλλη, ο αόρατος μανδύας του Φρόντο ένα πράγμα..!
Κάλυμμα ΟΤΟmelara, ρέλια, βαρδιόλες, παραπέτα, καλύπτρες Exocet, κεντρικό ιστίο, Sea-Ram, εξατμίσεις,… έχει πολλά ψωμιά να φάει το σκάφος μέχρι να φτάσει στο σημείο να θέλει μόνο αλλαγή βαφής για να γίνει “κατά ένα ποσοστό στελθ”.
Τα πλοία αυτά έχουν φάει τα ψωμιά τους. Τα κρατάμε γιατί δεν υπάρχει κάτι να τα αντικαταστήσει…
Οι ποιοτικές βαφές παραλλαγής έχουν κόστος λογικά και άγνωστη αντοχή, η σωστή παραλλαγή απαιτεί πολύ δουλειά για να είναι επιτυχημένη, στον στράτευμα δεν νομίζω ότι δόθηκε ποτέ η πρέπουσα σημασία, αν και αναγνωρίζω το εγχείρημα είναι πολύ δύσκολο, μιας επιτυχημένης παραλλαγής ανά περιοχή και εποχή.
Οι Σουηδοί χρησιμοποιούν δεκαετίες τώρα τέτοιες παραλλαγές στα σκάφη τους.Αν δεν ήταν χρήσιμες,θα μπαίναν στον κόπο να το κάνουν?
Οι 9,9 στους 10 δεν έχουν βάψει τα ταχύπλοα σκάφη τους με τις παραλλαγές που έχουν βάψει οι σουηδοί.
Μάλλον η πλειοψηφία έχει το δίκιο…
Δεν έχουν όλοι τα νησιά των Σκαδιναβικών χωρών (ή της Ελλάδας).
Και οι Φιλανδοί τα βάφουν( Σουδία ,Φιλανδία απέναντι στη Ρωσία,στην πρώτη γραμμή οπότε κάτι ξέρουν και για κάποιον λόγο σοβαρό το κάνουν…)Το κυριότερο ,σε πραγματικές πολεμικές συνθήκες ,στο Β’ Π.Π.,τα βάφαν τα πλοία,οπότε περί πλειοψηφίας δεν ισχύει , όταν το έχουν το ναυτικό τώρα μόνο για σπορ τα περισσότερα κράτη και ναυτικές συγκρούσεις δε γίνονται 😉
Μάλιστα οι παραλλαγές στο Β Π.Π. ήταν πολλές φορές έντονες γραμμές,περίεργες στο μάτι,αλλά είχαν μεγάλη επιτυχία.Αν παίξετε καμιά φορά κανένα εξομοιωτή υποβρυχίων θα καταλάβετε πόσο χρήσιμες ήταν..
Αν η δικιά μας παραλλαγή τώρα δεν απέδωσε ,ίσως φταίει το σχέδιο και τα χρώματα,και αντί να προσπαθούμε να ανακαλύψουμε πάλι τον τρόχο μόνοι μας,καλό θα ήταν να ρίχναμε λίγο τον εγωισμό μας και να πηγαίναμε στα παραπάνω κράτη και να ζητούσαμε λίγη από την μακρόχρονη εμπειρία τους σε αυτόν τον τομέα.
Φυσικα όσο πιο στελθ τοςο καλύτερα αλλα μιλαμε για μικρά σκάφη που θα δράσουν σε περιβάλλον αποκρυψης, δεν αξίζει ιδιαίτερα να μειωθεί με επιπλέον κόστος το ηλεκτρομαγνητικό τους ίχνος, το αντίθετο ισχύει για το θερμικό και ορατό ίχνος τους, ισως το άπλωμα δικτύων παραλλαγής σε καποια θέση απόκρυψης να έχει αποτέλεσμα για την αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών οπως ucav.
Οπως και η χρήση πυρομαχικών ahead για τα πυροβόλα των 30mm για την εξουδετέρωση αντιαρματικών πυραύλων που θα χρησιμοποιηθούν ως αντιπλοικοι.(οπως έχει ειπωθεί)
Πάντως δεν είμαστε μάχιμοι. Δεν κάνουμε ούτε τα αυτονόητα και χαμηλού κόστους πράγματα. Κάτι οχήματα στα δάση της Ηπείρου (8η ΤΞ) είναι σε ανοιχτά ξέθωρα πράσινα, στο χρώμα των κάκτων και της φραγκοσυκιάς, τα Πανάρ στο Έβρο είναι στα εργοστασιακά χρώματα που είναι ίδια με την τουρκική “ευρωπαϊκή” παραλλαγή, τα μέσα των νήσων είναι σκούρα σαν το τοπίο της ηπειρωτικής Ελλάδος αντί για sand/tan/sable/olive αποχρώσεις (σαν της ΕΦ).
Λες και μας περισσεύει κόσμος και υλικά! Παθητική αυτοπροστασία μηδέν.
Όταν ο Ρέηγκαν, πέρα από τη μαζική αναζωογόνηση στρατηγικών και τακτικών δυνάμεων των ΗΠΑ, αύξησε την πίεση στην ΕΣΣΔ από το 1981 σε κάθε επίπεδο (ασκήσεις, επιθετική στοχοποίηση και συλλογή πληροφοριών, μαχητική ένοπλη αντίδραση σε προσπάθειες υφαρπαγής της εξουσίας από φιλοσοβιετικές δυνάμεις ανά τη γη, π.χ. Γρανάδα 1983), το πρώτο που εμείς οι απλοί παρατηρητές αντιλημφθήκαμε ήταν η δραστική παραλλαγήβ όλων των μέσων, που – πέραν της επιχειρησιακής αξίας – δίνει το μήνυμα “πάμε για πόλενο αύριο άμα γουστάρετε”. Στο Ναυτικό, τα θεσπέσια αεροσκάφη/καμβάδες εμβλημάτων έγιναν αμέσως ένα αόρατο γκρι -μπλε (νύχτα δεν έβρισκαν στα καταστρώματα τους αριθμούς των αεροσκαφών!!). Στην αεροπορία, όλα τα μέσα που ήταν ή θα μετέβαιναν στη ζώνη ευθύνης του ΝΑΤΟ πήραν το γνωστό τριπλό πράσινο/γκρι “European I”, που τα έκανε αόρατα πάνω από δασώδεις εκτάσεις (και με όλα τα όπλα, ατρακτίδια, ακόμη και κράνη πιλότων στην ίδια απόχρωση!). Για την ΕΣΣΔ ας μη μιλήσουμε, όλα τα τακτικά α/φ ήταν παρηλλαγμένα, αν και με … αυτοσχεδιασμούς των μονάδων (κάτι παράξενο για ένα σύστημα κεντρικού ελέγχου …).
Εμείς είμαστε άνετοι όμως … “Σιγά μη γίνει πόλεμος!”, που έλεγε και ένας βλάκας …
Σιγά τώρα, οι Αμερικάνοι δε μπήκαν στο Ιράκ το 2003 φορώντας woodland; Δεν έχουμε ανάγκη εμείς, είμαστε μάχιμοι. Κι έχουμε και υψηλό φρόνημα, κι απ’αυτό έχουμε βεβαίως βεβαίως, κι εκείνο το πως το λένε το ηθικό, ακμαίο το έχουμε κι αυτό, κλπ κλπ τέλος πάντων μην κινδυνολογείτε αορίστως, τι μανία που έχετε μερικοί κακοπροαίρετοι να σπέρνετε πανικό στο μαντρί!
Το μακρινό 1994,εποχή ανοίξεως,οι Αμερικανοί ήλθαν στην Καβάλα για να πάρουν ,μέρος στην άσκηση «Ολυμπιάς 94»,φορώντας παραλλαγή ερήμου.
Επειδή βάσει της αναλύσεως δορυφόρου,το τοπίο της περιοχής ήταν ερημικό.
1. Γιατί δεν είχε καταρριφθεί ο δορυφόρος που παραβίασε τον ΕΕΧ από τον Δημήτρη Μαρούδα (αυτό το επεισόδιο μόνο οι παλιοί το ξέρουν 🙂 …);
2. Wenn schon denn schon!
http://www.clubhyper.com/reference/a10ajawsschemesdb_1.htm
http://www.clubhyper.com/reference/a10ajawsschemesdb_2.htm
http://www.clubhyper.com/reference/a10ajawsschemesdb_3.htm
https://www.reddit.com/r/WarplanePorn/comments/30pw7g/a10_with_camo_paint_1200px_801px/
https://www.reddit.com/r/MilitaryPorn/comments/2nn4m1/a10_wearing_an_interesting_camouflage_scheme/
Και για Καβάλα, και για Θάσο, και για Μύκονο!
Το’ χε γράψει το περιοδικό σε ένα άρθρο για τον Σπούτνικ(;) και δεν ανήκω στους “Παρθενώνες” ή τουλάχιστον έτσι θέλω να πιστεύω 🙂
Καλά,άν τα στοιχεία ήταν από τον ίδιο δορυφόρο…
ΥΓ:
Πολύ μπροστά από την εποχή του ο Μαρούδας…
——————————-
Θυμήθηκα και ένα ανεκδοτάκι που είχα διαβάσει στο «Ποντίκι».
Λοιπόν,πολύ πρίν γίνει πρωθυπουργός ο Αντρέ,κάποιος άλλος πρωθυπουργός,στην Αγγλία όμως,είχε έναν κυβερνητικό εκπρόσωπο σάν τον Μαρούδα.
Κάποια μέρα,πιάνει ο Prime Minister τον Μαρούδα (του),και του λέει να κάνει κάτι για να τραβήξει την προσοχή του τύπου από τις κυβερνητικές γκάφες.
Την επομένη,όλες οι εφημερίδες είχαν πρωτοσέλιδο ένα έγκλημα.
Οπότε λέει ο Prime Minister στον Μαρούδα (του) : δέν είπαμε να φτάσεις ως εκεί…