H HF2 πρέπει να είναι το οπλικό σύστημα που αγαπούν όλοι οι Έλληνες και δεν μπορούν να περιμένουν να το δουν σε υπηρεσία με το ΠΝ! Καλά, μπορεί και όχι! Η ΠΤΗΣΗ, για την ακρίβεια το ptisidiastima.com έχει κατηγορηθεί πολλάκις για τη “στήριξή” του στο πλοίο, την αμερικανοφιλία της, και την… αμερικανοτσολιαδοσύνη της. Σε κάθε περίπτωση, θα ομολογήσουμε, πως ανάμεσα στα (αυτο)αποκαλούμενα “αμυντικά” sites, είμαστε οι μόνοι που δεν το έχουμε θάψει το πλοίο. Και οι μόνοι που είπαμε κάτι θετικό.
Μέχρι και το καλοκαίρι του 2020, κανείς δεν του πολυέδινε σημασία του “φουκαριάρικου” LCS. Άντε κανά άσχετο άρθρο, αντιγραφή του Forbes, που μπέρδευε την κλάση LCS Independence με την LCS Freedom (όχι το forbes.com, η όποια ελληνική αντιγραφή του). Οι περισσότεροι δε, δημοσιογράφοι, αναλυτές, ειδικοί, you name them, θεωρούσαν σίγουρη την αγορά 2 Belh@rra Helleniques και μετά, πολύ μετά μάλλον, 4 LCS/MMSC. Όλα αυτά μέχρι το καλοκαίρι του 2020, όταν η αγορά των Belh@rra κατέρρευσε υπό το βάρος του κόστους της. Τότε, έγιναν πολλά πράγματα, ταυτόχρονα.
To LCS Freedom ήρθε στο προσκήνιο, και όλοι επικεντρώθηκαν στα -ουκ ολίγα- μειονεκτήματά του. Το πλοίο, σε αμερικανική υπηρεσία, έχει αποτύχει να παραδώσει αυτά που υποσχέθηκε. Δηλαδή, ένα χαμηλού κόστους πολεμικό, που θα επιχειρούσε σε περιοχές μέσης έντασης. Ουσιαστικά, θα επιχειρούσε στον Περσικό Κόλπο ή τον Ειρηνικό, και θα υποκαθιστούσε τα DDG-51 σε ρόλους παρουσίας και επίδειξης ναυτικής ισχύος. Κάτι σαν καλά εξοπλισμένα OPV, με έμφαση όμως στις ασύμμετρες απειλές. Σε ότι αφορά το Στόλο, αν χρειάζονταν να μπουν κάτω από Ομάδα Μάχης, θα έπαιζαν σημαντικό ρόλο στον ASW αγώνα και στη ναρκοθηρία, με τα περίφημα mission modules.
Δεν απέτυχαν τόσο τα πλοία, όσο απέτυχαν τα mission modules. 10 χρόνια μετά, και μόλις φέτος θα γίνουν διαθέσιμα κάποια. Εκτός αυτού, τα πλοία, και των δυο κλάσεων, βασανίζουν ασθένειες που έχουν να κάνουν με τις ανάγκες του USN για ένα υπερ-ταχύπλοο πολεμικό. Η LCS τύπου Independence τα έλυσε πριν λίγα χρόνια, η LCS Freedom θα κλείσει το θέμα φέτος (των προβλημάτων). Την ίδια στιγμή, το USN κατάλαβε, έντρομο, πως με πυραύλους Hellfire αντιμετωπίζεις μόνο τους Αγιατολάχ, για τους Κινέζους χρειάζεσαι αντιπλοϊκούς NSM. Αυτός είναι κι ο λόγος που οι NSM μπαίνουν σε όλα τα LCS. Βέβαια δεν είναι αυτό τόσο το θέμα του πλοίου, όσο τα προβλήματα που βγάζει.
Κάθε πολεμικό πλοίο, παρουσιάζει προβλήματα μετά την καθέλκυσή του. Είναι ανόητο να πιστεύουμε, πως ένα τόσο περίπλοκο οπλοσύστημα, όπως μια φρεγάτα, ή ένα υποβρύχιο, πέφτει στη θάλασσα χωρίς παρατηρήσεις. Κάποια στιγμή, είχαμε “σοκάρει” τους αναγνώστες μας, όταν είχαμε γράψει πως μια πανάκριβη γαλλική φρεγάτα, μέσα σε λιγότερα από 10 χρόνια υπηρεσίας, αναγκάστηκε να αλλάξει άξονες (αυτούς που οδηγούν τις προπέλες), γιατί είχαν… στραβώσει! Ναι, η Forbin, κάποια στιγμή, σε επιχειρήσεις στη Λιβύη, δέχτηκε πυρά από την ακτή, αναγκάζοντάς της να κάνει απότομους ελιγμούς. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να στραβώσουν οι άξονες! Αν το πείτε αυτό σε πλήρωμα ΜΕΚΟ200ΗΝ ή S, που κάνουν ελιγμούς με 32+ κόμβους αντιμετωπίζοντας τορπίλες από τα ελληνικά 209, θα πέσουν κάτω από τα γέλια. Δείτε το άρθρο μας, είναι 3 χρόνια πριν!
Τι σημαίνει; πως η Forbin δεν είναι καλό πλοίο; πως η Naval Group δεν φτιάχνει καλά πλοία; καμία σχέση. Και η Forbin είναι απίστευτο πλοίο, με εκπληκτικές δυνατότητες και η NG φτιάχνει εξαιρετικά σκαριά. Συμβαίνει ενίοτε, να βγαίνουν προβλήματα. Μια φρεγάτα δεν κάνει τη διαδρομή Ρίο-Αντίρριο, κάνει ελιγμούς, ασκήσεις, πιέζει τα πάντα στα όρια. Είναι πολεμικό, προφανώς και θα συμβαίνουν και αβαρίες. Απλά οι Αμερικανοί, έχουν την κουλτούρα της διαφάνειας. Ποιο άλλο κράτος το κάνει αυτό; Εμείς πότε μάθαμε πως οι ΜΕΚΟ200ΗΝ “γέρνουν”; Και στην τελική, καθώς “είναι πολλά τα λεφτά”, δεν ήταν λίγοι αυτοί στις ΗΠΑ που προτιμούσαν τα λεφτά των LCS να πάνε κάπου αλλού (οπουδήποτε, από νέο μαχητικό για αεροπλανοφόρα, μέχρι νέους πυραύλους).
Στις ΗΠΑ τα πλοία δέχτηκαν κριτική, όπως και κάθε αμυντικό πρόγραμμα. Είναι στην αμερικανική κουλτούρα η γκρίνια για τα αμυντικά προγράμματα. Μην πάμε μακριά, ας δούμε το F-35. Όλοι στις ΗΠΑ γκρινιάζουν για το αεροσκάφος, ο Τραμπ αγόρασε επιπλέον F/A-18E/F και F-15EX από την Boeing, οι κατηγορίες εναντίον του αεροσκάφους δεν σίγασαν ποτέ, για να καταρρεύσουν όταν η Ελβετία έβγαλε το αεροσκάφος φθηνότερο στην αγορά και την συντήρηση από τα Rafale και Typhoon! Ακόμη κι εμείς, που πάντα αντιμετωπίζαμε το F-35 με επιφύλαξη, ξαναμελετάμε το θέμα.
Φυσικά τα προβλήματα της LCS Freedom υπάρχουν και είναι υπαρκτά. Υπάρχουν, και φταίει η σχεδίαση κρίσιμων μηχανικών μερών. Αλλά το να λέμε πως αποσύρονται τα πλοία, πως το USN τα “πετάει”, πως δεν συνεχίζεται το πρόγραμμα, είναι fake news. Το πρώτο πρόγραμμα είναι που δεν θα ολοκληρωθεί με βάση τον αρχικό σχεδιασμό; Και γιατί δεν θα ολοκληρωθεί; Το σκεφτήκαμε γιατί οι ΗΠΑ πηγαίνουν σε ένα πλοίο μικρότερο από DDG και μεγαλύτερο από LCS; 16 πλοία στην κλάση είναι λίγα; (και άλλα τόσα στην LCS Independence).
Οι ανάγκες των ΗΠΑ, μέσα σε 20 χρόνια που πέρασαν από την έναρξη του προγράμματος, άλλαξαν. Υπάρχει πλέον μια Κίνα που γιγαντώνεται, ο κίνδυνος δεν είναι μερικοί ιρανοί Φρουροί της Επανάστασης σε ταχύπλοα (που ακόμη και οι Hellfire είναι overkill), είναι ένα κινεζικό ναυτικό που ρίχνει μια φρεγάτα το μήνα στη θάλασσα. Και τα λεφτά δεν φτάνουν για περισσότερα DDG-51, συνεπώς το USN επέλεξε μια νέα ισχυρή φρεγάτα, την Constellation, ελάχιστα όμως μικρότερη από ένα αντιτορπιλικό. Ουσιαστικά το USN ήθελε ένα μικρό αντιτορπιλικό. Και το πήρε. Τα LCS θα γίνουν super κορβέτες, όπως έχει πει κι ένας ναύαρχος…
Έτσι λοιπόν, η LM RMS (Rotary Mission Systems) ήρθε στην Ελλάδα με μια ενισχυμένη MMSC. Το πλοίο, ξαναμελετημένο από την Gibbs & Cox μπορεί να φέρει σε πέρας αποστολές επιπέδου φρεγάτας. Έχει οπλισμό φρεγάτας, έχει εξοπλισμό φρεγάτας, έχει εκτόπισμα φρεγάτας, άρα είναι… κορβέτα; Είναι η HF2 η καλύτερη πρόταση για το ΠΝ; Προφανώς και όχι. Το έχουμε πει πολλές φορές, είναι μια καλή λύση, ένα εξαιρετικό πλοίο, αλλά υπάρχουν, έστω και στα χαρτιά, καλύτερα. Αλλά, είναι πλήρως εξοπλισμένη, με ένα πολύ “δυνατό” EW Suite. Όμως, προφανώς, υπάρχουν καλύτερα πλοία (ναι, η SIGMA 11515HN είναι καλύτερη σε όλα, προφανώς η FREMM-IT υπερέχει, προφανώς η FDI έχει ανώτερο ραντάρ και πυραύλους αεράμυνας περιοχής).
Ποτέ δεν είπαμε πως είναι η HF2 το καλύτερο πλοίο. Μπορεί να είναι το φθηνότερο, ή από τα φθηνότερα. Αλλά μέχρι εκεί. Επίσης, είναι πλήρες, δηλαδή δεν του λείπει κάτι. Το ότι δεν έχει 16 κελιά, δεν σημαίνει πως δεν έχει κελιά, απλά έχει μόνο 11. Το ότι δεν έχει σόναρ τρόπιδας, δεν σημαίνει πως δεν είναι από τα κορυφαία σε ASW επιχειρήσεις (ναι, από τα κορυφαία, επιμένουμε σε αυτό). Προφανώς και δεν μπορεί να πάρει 16 αντιπλοϊκούς (ή μπορεί;), αλλά έχει STRALES στη βασική τιμή και RAMSYS x 21 RAM.
To πλοίο, η MMSC, μαζί με τις Belh@rra, και μάλιστα σε πιο “αδύναμη” έκδοση, είχε εγκριθεί από το ΑΝΣ. Ναι, ας πέσουν κάποιοι από το συννεφάκι τους, που πιστεύουν πως το ΠΝ δεν θέλει τα πλοία. Υπάρχει έγκριση αγοράς της MMSC, και μάλιστα στη σαουδαραβική έκδοση. Συνεπώς, τα περί “κανείς στο ΠΝ δεν το θέλει” είναι ένα μεγάλων διαστάσεων ψέμα. Είναι ένας μύθος που κυκλοφορεί από κάποιους δημοσιογράφους ή “δημοσιογράφους”, για λόγους που έχουν να κάνουν με τους ίδιους. Φυσικά, οι αξιωματικοί του ΠΝ έχουν τις δικές τους συμπάθειες, καθώς έχουν εμπειρία επιχειρήσεων. Άλλωστε, σοβαρά τώρα, ποιος αξιωματικός που έχει υπηρετήσει σε S δεν κοιτάει με “λατρεία” τη SIGMA; Εδώ εμείς, και οι περισσότεροι φίλοι μας, τις λατρεύουμε που απλά θαυμάζουμε τις S εδώ και 40 χρόνια.
Ας πούμε όμως αυτό που ήρθαμε να πούμε σήμερα. Η ΠΤΗΣΗ, παρά το άγριο bullying, παρά τους λογαριασμούς “ημέρας” που την κατηγορούσαν στο twitter (και συνεχίζουν), παρά τον κατακλυσμό νέων λογαριασμών στο site μας που έρχονταν και έρχονται μόνο για να γράψουν κατά της MMSC, νυν HF2, μείναμε και μένουμε, σταθεροί στις απόψεις μας. Η HF2 δεν είναι το καλύτερο των πλοίων που συμμετέχουν στη διαδικασία, αλλά δεν είναι και το “χρέπι” που κάποιοι προσπαθούν να πείσουν ότι είναι.
Αυτό που θέλουμε, είναι να έχουν όλα τα πλοία τις ίδιες ευκαιρίες. Έχουμε παρουσιάσει όλα τα πλοία, μα όλα, πολλές φορές, εκτός ίσως από τη ΜΕΚΟ Α200, που είναι κι ένα πλοίο 20ετίας, δεν έχει και κάτι άγνωστο. Η δουλειά μας είναι να υπηρετούμε την ενημέρωση των αναγνωστών μας, αυτοί είναι οι εργοδότες μας, δεν θα δείτε ποτέ κάποιο μπανεράκι πλοίου δίπλα σε άρθρο που εκθειάζει το πλοίο. Διαβάζουμε απόψεις του στυλ “γιατί ασχολούμαστε ακόμη με το σαπάκι” και πραγματικά δεν μας κάνει καμία εντύπωση μετά πως είμαστε η χώρα που θεωρούμε πως τα λεφτά φυτρώνουν στα δέντρα.
Το γελοίο του πράγματος είναι πως κάποιοι έχουν “ξεφύγει” τελείως. Σε οποιοδήποτε άρθρο γράφουμε για οτιδήποτε, κάποιος θα έρθει να πει κάτι και να μας κατηγορήσει για τις HF2. Γράφουμε για τις Bergamini; Κατηγορούμαστε για τις HF2. Γράφουμε για τα F-16; Κατηγορούμαστε για τις HF2. Γράφουμε για τεθωρακισμένα; Κατηγορούμαστε για τις HF2. Γράφουμε για ένα ναυτικό περιστατικό στο section ΙΣΤΟΡΙΑ που έγινε πριν από 600 χρόνια; Κάποιος θα έρθει να γράψει για τις HF2! Γράφουμε τα ζώδια της ημέρας; Προφανώς, κατηγορούμαστε για τις HF2! Διαβάστε τα σχόλια, θα ευθυμήσετε με σχόλιο καλού μας φίλου, στο παρακάτω άρθρο που μπήκε πριν εβδομάδες! Κι αυτό γίνεται συνεχώς. Κι όχι από καλούς φίλους όπως το σχόλιο εδώ.
Ας μην συζητήσουμε τι έχει γίνει με άλλα άρθρα! Γράφουμε για φωτιές! Τσουπ, η HF2. Γράφουμε για άρματα μάχης; Τσουπ, η HF2. Γράφουμε για Ηλεκτρονικό Πόλεμο; Τσουπ, η HF2. Γράφουμε για την Αναγέννηση, τον Μιχαήλ Άγγελο και το Λούβρο; Τσουπ, η HF2. Σε κάθε άρθρο μας θα έρθει κάποιος να βρίσει για τις HF2. Τυχαίο θα είναι.
Η άποψή μας είναι αυτή που έχουμε γράψει. Και όσοι μας ξέρουν, καταλαβαίνουν πως κάτι περισσότερο γνωρίζουμε από όσα έχουν κυκλοφορήσει. Δεν έχουμε πάρει, ούτε προσδοκούμε διαφήμιση από την Lockeed Martin. Έχουμε παρουσιάσει όλα τα πλοία, ακόμη κι αυτά που εσχάτως ανακάλυψαν κάποιοι. Έχουμε ζητήσει συνεντεύξεις και παρουσιάσεις από όλους, και μάλιστα εδώ και πολύ καιρό. Το ποιοι μας έχουν δώσει, το ξέρουν οι αναγνώστες μας. Σε κάθε περίπτωση, επιλεγεί ή απορριφθεί η HF2, εμείς αυτή την άποψη έχουμε. Και θα χειροκροτήσουμε τον όποιον νικητή.
Οι αναγνώστες μας, μας ξέρουν. Σεβόμαστε κάθε άποψη, καθώς, μιας και δεν είμαστε μονοπρόσωπη ιστοσελίδα, αλλά έχουμε αρκετούς και σεβαστούς συντάκτες, με διαφορετική άποψη έκαστος, προσπαθούμε για την αντικειμενική ενημέρωσή σας. Δεν θα ανεχτούμε κάποιους, που όλως τυχαίως έρχονται στα σχόλια να μας γράψουν ατάκες που γράφουν έμμισθα τρολς στο twitter, εναντίον μας. Έτσι, για να συνεννοούμαστε, έχουμε καλό ιντεροπεραμπίλιτι με άλλους λογαριασμούς, αλλά και με τη στοιχειώδη λογική.