Οι ιαπωνικής σχεδίασης και υπό κατασκευή φρεγάτες κλάσης Mogami, δεν αποτελούν και φυσικά ουδέποτε αποτέλεσαν δυνητική επιλογή για το πρόγραμμα νέων φρεγατών του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Καθότι πρόκειται να είναι ένα ικανότατο πλοίο πολλαπλών ρόλων, ας δούμε τι θα μπορούσαν (θεωρητικά πάντα) να προσφέρουν στο ΠΝ, εξετάζοντας την ιστορία τους και τις δυνατότητές τους.
Το 2015 ο ιαπωνικός αμυντικός προϋπολογισμός διέθεσε κεφάλαια για να μελετήσει την κατασκευή ενός νέου “συμπαγούς αντιτορπιλικού με πρόσθετες πολυλειτουργικές δυνατότητες” καθώς και ένα νέο σύστημα ραντάρ για το αντιτορπιλικό. Την ίδια χρονιά η Mitsubishi Heavy Industries (MHI) αποκάλυψε το πρώτο πρωτότυπο μοντέλο μιας φρεγάτας (30FF) το οποίο ανέπτυξε με δικά της κεφάλαια. Ήταν ένα πλοίο που φιλοδοξούσε να έχει σχετικά χαμηλό κόστος, υψηλό αυτοματισμό και να είναι πολλαπλών ρόλων.
Τον Αύγουστο του 2017, η ιαπωνική υπηρεσία Acquisition, Technology & Logistics Agency (ATLA) επέλεξε την MHI και την Mitsui Engineering and Shipbuilding ως τον κύριο ανάδοχο και υπεργολάβο για την κατασκευή της φρεγάτας. Επιπλέον, η υπηρεσία επέλεξε επίσης ένα εντελώς νέο σχέδιο σκάφους (30DX). Το νέο πλοίο πρόκειται να αντικαταστήσει τα αντιτορπιλικά κλάσης Asagiri και τα συνοδά αντιτορπιλικών -πρακτικά ελαφριές φρεγάτες- κλάσης Abukuma.
Η κατασκευή των 30DX επρόκειτο να ξεκινήσει το 2018. Συνολικά είκοσι δύο μονάδες έχουν προγραμματιστεί να κατασκευαστούν έως το 2032. Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται υπό κατασκευή τέσσερα σκάφη και το πρώτο καθελκύστηκε τον περασμένο Μάρτιο. Σύμφωνα με πληροφορίες από ανοιχτές πηγές, γίνεται λόγος για κόστος $452 εκατομμυρίων ανά μονάδα.
Το σκάφος έχει συνολικό μήκος 130 μέτρα, πλάτος 16 μέτρα, εκτόπισμα 3.900 τόνων και εκτόπισμα με πλήρες φόρτο, 5.500 τόνους, καθώς και μέγιστη ταχύτητα άνω των 30 κόμβων (56 χλμ./ώρα). Ο οπλισμός περιλαμβάνει ένα πυροβόλο Mk 45 των 127 mm, δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς πολυβόλων των 12,7mm πάνω από τη γέφυρα, 16 Mk 41 Vertical Launching System (VLS) στην πλώρη, 8 πυραύλους κατά πλοίων Type 27, με εκτιμώμενη εμβέλεια 400 χιλιομέτρων, ένα SeaRAM, ένα ελικόπτερο SH-60L, τορπίλες και εκτοξευτές αντιμέτρων. Μπορεί επίσης να αναπτύξει και να ανακτήσει μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα (UUV), μη επανδρωμένα οχήματα επιφανείας (USV). Θα εξοπλιστεί επίσης με μια ναυτική έκδοση του Α/Α συστήματος Type 03 Chū-SAM. Παραδόξως βέβαια, το πλοίο που καθελκύστηκε πρόσφατα, δε φέρει τους Type 03. Σε κάθε περίπτωση, το συγκεκριμένο βλήμα, στη χερσαία έκδοσή του, έχει εμβέλεια 50 χιλιομέτρων, ενώ ήδη από το 2017, υπάρχουν σχέδια αύξησης του βεληνεκούς, για να καλύπτει το ρόλο της Α/Α άμυνας περιοχής.
Αξιοσημείωτο είναι πως τα χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας, βασίζονται στην έρευνα και την ανάπτυξη του stealth μαχητικού επίδειξης τεχνολογίας Mitsubishi X-2 Shinshin (τότε ATD-X). Μαζί με τις δυνατότητες stealth, η φρεγάτα δίνει επίσης έμφαση στο υψηλό επίπεδο αυτοματισμού. Αυτό επιτρέπει στη φρεγάτα να διαθέτει πλήρωμα μόλις 90 ατόμων σε σύγκριση με άλλα πλοία παρόμοιου μεγέθους.
Το πλοίο θα είναι εφοδιασμένο με ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών σε ενσωματωμένο ιστό, σύστημα αισθητήρων OAX-3 ηλεκτρο-οπτικών και υπέρυθρων (EO/IR), ραντάρ πολλαπλών χρήσεων OPY-2 ζώνης Χ με ηλεκτρονική σάρωση (AESA) και σόναρ μεταβλητού βάθους NEC OQQ-25. Δε σταματά όμως εκεί. Διαθέτει επίσης συρόμενο σόναρ, ειδικά σχεδιασμένο για το “κυνήγι” υποβρυχίων και ένα ακόμη για τον εντοπισμό ναρκών.
Οι αισθητήρες και τα οπλικά συστήματα της φρεγάτας θα διασυνδεθούν με το σύστημα διαχείρισης μάχης OYQ-1 (CMS) και το σύστημα εμφάνισης/επεξεργασίας πληροφοριών OYX-1-29.
Συνολικά, οι φρεγάτες κλάσης Mogami, αποτελούν ιδιαίτερα ικανά πλοία, με αυξημένες δυνατότητες, προκειμένου να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν την απειλή της επιθετικής Κίνας.