27.2 C
Athens
Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕκσυγχρονισμός του ΣτόλουΚορβέτες: Αλλαγές της τελευταίας στιγμής, αποφάσεις λίγο μετά το Πάσχα

Κορβέτες: Αλλαγές της τελευταίας στιγμής, αποφάσεις λίγο μετά το Πάσχα

Ίσως έχει κουράσει τους αναγνώστες το ζήτημα της προμήθειας των κορβετών, αλλά υπάρχουν συνεχώς εξελίξεις, με αλλαγές, προσαρμογές και διευκρινήσεις. Έτσι το Ναυτικό και η ΓΔΑΕΕ να δουλεύουν συνεχώς στο θέμα, με την προσπάθεια να εκμαιευτεί ότι καλύτερο και από τους δύο διαγωνιζόμενους.

Απαίτηση για σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου

Η σημαντικότερη αλλαγή που έχει υπάρξει πάντως από πλευράς Πολεμικού Ναυτικού είναι στο θέμα του Ηλεκτρονικού Πολέμου. Ο νέος ΑΓΕΝ και το νέο ΑΝΣ επιθυμούν τα νέα πλοία του ΠΝ να έχουν πλήρεις σχετικές δυνατότητες και αυτό βρίσκει ανταπόκριση. Έτσι στη προσφορά των Gowind, από τους συνήθως “δύσκολους” Γάλλους, τώρα εμφανίζεται η σουίτα Digital Shark, της ισραηλινής Rafael και με προηγμένο παρεμβολέα ECM, ενώ το όλο “πακέτο” θα έχει ενσωμάτωση στο σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS) SETIS.

Οι Ιταλοί που ούτως ή άλλως είχαν σαν optional το Nettuno, το προσφέρουν πλέον “εντός” τελικής τιμής, έχοντας απορροφήσει το επιπλέον κόστος. Θυμίζουμε πως πέρυσι το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο στις προδιαγραφές των κορβετών είχε “εκτός” το ECM, και οι Ιταλοί, το είχαν προσφέρει, αλλά με ξεχωριστό κόστος, σε περίπτωση που το ΠΝ επέμενε (!) να πάρουμε τα πλοία χωρίς σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου.

Το θέμα είναι πως το ΠΝ δεν μένει πλέον στην προσθήκη παρεμβολέα, αλλά απαιτεί την τοποθέτηση προηγμένου ESM. Παλιότερα από τη σελίδα μας είχε τονιστεί πως η φρεγάτα FDI (όπως και η ελληνική έκδοση της FDI HN) διαθέτει προηγμένο μεν, βασικών δυνατοτήτων δε, σύστημα ESM, με δυνατότητα κάλυψης της μπάντας 2-20 GHz. Το ΠΝ θέλει πλέον κάλυψη στο φάσμα 0,5-40 GHz, για να υπάρχει πλήρης αντιμετώπιση όλων των απειλών.

Παναγιωτόπουλος: Οι κορβέτες θα κριθούν στις λεπτομέρειες

Η ιταλική υπεροχή

Αυτή τη στιγμή, η πρόταση που καλύπτει περισσότερο το ΠΝ σε προδιαγραφές είναι η ιταλική, που έχει δείξει τη μέγιστη ευελιξία, είτε στο θέμα του οπλισμού, είτε στο θέμα του εξοπλισμού. Ο αντιαεροπορικός πύραυλος CAMM-ER ικανοποιεί τις απαιτήσεις του ΠΝ και υπάρχουν μόνο θετικές εισηγήσεις για το συγκεκριμένο όπλο της MBDA. Οι Ιταλοί έχουν δει με ενδιαφέρον και την ενσωμάτωση του πυραύλου ESSM Block 2, αν η ελληνική πλευρά το ζητήσει. Επίσης είναι δεκτικοί και στο θέμα του συστήματος διαχείρισης μάχης ώστε να το αλλάξουν με ΤACTICOS.

Γενικά, όπως έχουμε ξαναγράψει, η ιταλική σχεδίαση, καθώς προέρχεται από νέα σχεδιαστική προσπάθεια, θεωρείται πως έχει καλύτερες επιδόσεις από την Gowind, που προέρχεται από μεγέθυνση μικρότερου σχεδίου. Όπως αναφέρεται συχνά, η FCx-30 έχει το μέγεθος ουσιαστικά μιας ΜΕΚΟ200ΗΝ, και αν οι Ιταλοί είχαν επιλέξει αεριοστρόβιλο για την πρόωση, η ταχύτητα θα ξεπερνούσε πολύ άνετα τους 30 κόμβους.

Αντίθετα η βασική επιλογή συστήματος μάχης, αυτή του ΑΤΗΕΝΑ, προκαλεί προβληματισμό στο ΠΝ. Επίσης, πολλά από τα υποσυστήματα θα είναι διαφορετικά από αυτά που θα υπηρετήσουν είτε στις νέες FDI HN, είτε στις εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ. Έτσι, σε βάθος χρόνου, το ΠΝ θα βρεθεί με 3 διαφορετικούς τύπους πλοίων, 3 διαφορετικά CMS, και άπειρα διαφορετικά υποσυστήματα.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες στο Πολεμικό Ναυτικό, εθνικός στόχος, αλλά πως τον φτάνουμε;

Η γαλλική ολοκλήρωση

Η γαλλική πρόταση από την άλλη πλευρά είναι πολύ πιο καλά προετοιμασμένη, λόγω της “τριβής” της κατασκευάστριας εταιρείας με το ΠΝ και με εμβάθυνση σε λεπτομέρειες. Έτσι, έχει ζητηθεί από τους Γάλλους μια εκτεταμένη λίστα αλλαγών, που έχουν να κάνουν με τη συμβατότητα των συστημάτων της Gowind HN με την FDI HN. Αν οι Γάλλοι τις αποδεχτούν, και βέβαια χωρίς αύξηση τη προσφερόμενης τιμής, τότε οι Gowind HN θα έχουν πράγματι αρκετά κοινά συστήματα με τις FDI HN. Διάφορα δημοσιεύματα, που μιλούσαν για commonality, θα επιβεβαιωθούν εκ των υστέρων, μετά όμως από σημαντική προσπάθεια που κατέβαλε το ΠΝ και η ΓΔΑΕΕ!

Σε ότι αφορά το κύριο πυραυλικό σύστημα, οι Γάλλοι μάλλον παραμένουν άκαμπτοι στο θέμα των MICA και δεν υπάρχει δεδομένο χρονοδιάγραμμα ή κόστος για ενδεχόμενη ενσωμάτωση/πιστοποίηση του CAMM/ER. Αντίθετα, υπάρχει νέα προσφορά εκ μέρους της MBDA για χαμηλότερη τιμή στον MICA NT (των 20 χιλιομέτρων ακτίνας δράσης), με ταυτόχρονη εξασφάλιση επαναγοράς και αντικατάστασής τους με MICA NG. Ο NG όπως έχουμε γράψει δεν θα είναι διαθέσιμος πριν το 2029 περίπου, σε ικανή ποσότητα για τη χώρα μας, και η περιορισμένη παραγωγή που θα ξεκινήσει το 2026-2027 θα καλύψει τις πιεστικές ανάγκες της γαλλικής Αροπορίας.

Έτσι, αν επιλεγούν, οι ελληνικές Gowind HN θα ξεκινήσουν την καριέρα τους με MICA NT, για να αποκτήσουν λίγα χρόνια μετά το μοντέλο MICA NG. Αυτό καλύπτει τις απαιτήσεις επιδόσεων του ΠΝ, ακόμη κι αν δεν έχει μερικά από τα χαρακτηριστικά του CAMM-ER. H MBDA αυτή τη φορά είναι πολύ πιο προσεκτική στους χειρισμούς της, και έχει προσφέρει και πολλά απαραίτητα εργαλεία στο ΠΝ, μέσα στο κόστος πάντα.

Το μεγαλύτερο “προσόν” της γαλλικής πρότασης, παραμένει το κοινό CMS με την FDI HN, η εστίαση στις ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις και η ωριμότητα της λύσης. Τα μειονεκτήματα παραμένουν ο MICA NT όπως και η μικρή ταχύτητα. Το Αιγυπτιακό Ναυτικό δεν κατάφερε να επιβεβαιώσει τις επιδόσεις των δικών του Gowind (με βάση τα υποσχεθέντα), και το ΠΝ επιθυμεί η Naval Group να δώσει λύση στο θέμα, έτσι ώστε το πλοίο να μπορεί να επιχειρεί μαζί με τις FDI HN (δεν γίνεται να υπάρχει σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο σκαφών σε ταχύτητα). Επίσης, η μέγιστη ταχύτητα που προβλέπεται για την Gowind, αφορά την αρχική κορβέτα εκτοπίσματος 2.500 τόνων, ενώ η ελληνική “έκδοση” έχει ήδη ξεπεράσει τους 2.900, και μάλλον θα φτάσει τους 3.000 τόνους. Οπότε η θεωρητική μεγίστη ταχύτητα των 25 κόμβων, ενδεχομένως δεν θα είναι επιτεύξιμη.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Κορβέτες, ιταλική υπεροχή με εγχώρια κατασκευή, αλλά και πολύ βελτιωμένο το πακέτο των Gowind HN

Οι Γάλλοι παραμένουν μπροστά

Τίποτα δεν έχει αλλάξει στην κατάταξη των προτάσεων. Θεωρούμε πως συνεχίζει να προηγείται η γαλλική, για πολλούς λόγους, αλλά οι Ιταλοί δεν έχουν εγκαταλείψει. H δε επίσκεψη του ιταλού υπουργού Άμυνας δεν έφερε κάποια αλλαγή στο συσχετισμό δυνάμεων. Και κυκλοφορεί έντονα πως θα υπάρξει μια δυναμική κίνηση από γαλλικής πλευράς, ώστε η Gowind HN να είναι το επόμενο πλοίο του ΠΝ.

Η απόφαση λογικά δεν θα αργήσει, καθώς δεν απαιτείται πολιτική απόφαση για δέσμευση προϋπολογισμού, οι κορβέτες θα χρηματοδοτηθούν από τα αρχικά 5,5 δις ευρώ που είχαν εξασφαλιστεί από το ΓΕΕΘΑ για το Στόλο Επιφανείας. Και οι δυο προτάσεις, έχουν πλέον φτάσει σε εξαιρετικά επίπεδα, σχεδόν ως φρεγάτα πολλαπλών ρόλων, από αυτές που ίσως έπρεπε να είχε επιλέξει το ΠΝ από την αρχή.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: VICTA, το καινοτομικό υβριδικό υποβρύχιο για αμφίβιες επιχειρήσεις

Σε συνέχεια της σειράς άρθρων μας σχετικά με τις νέες απειλές και τη δυνατότητα καταδρομικών επιχειρήσεων σε αρχιπελαγικό περιβάλλον, είδαμε μια σύγχρονη λύση στο...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ανακατάληψη νησίδων και καταδρομικές ενέργειες με υβριδικά υποβρύχια

Την περασμένη Κυριακή γράψαμε ένα άρθρο σχετικά για τη μεγάλη πλέον δυσκολία εφαρμογής καταδρομικών επιχειρήσεων ανακατάληψης ελληνικής βραχονησίδας ή νησίδας. Καθώς τα μέσα εντοπισμού...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -