15.7 C
Athens
Παρασκευή, 8 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΔΙΕΘΝΗTo Αμερικανικό Ναυτικό κάνει τα ελικοπτεροφόρα του μίνι-αεροπλανοφόρα με F-35B

To Αμερικανικό Ναυτικό κάνει τα ελικοπτεροφόρα του μίνι-αεροπλανοφόρα με F-35B

Των Φαίδωνα Γ. Καραϊωσιφίδη και Brian Schofield – aerospace & defense analyst

H STOVL έκδοση του JSF αποτελεί ένα τεράστιο άλμα για τη Ναυτική Αεροπορία και ειδικά αυτή του Σώματος των Αμερικανών Πεζοναυτών (USMC), προσδίδοντάς της ευελιξία επιχειρήσεων με ένα μαχητικό κατακόρυφης/βραχείας αποπροσγείωσης από προκεχωρημένες βάσεις ξηράς ή αποπροσνήωσης από θαλάσσιες πλατφόρμες, το οποίο υπερτερεί εντυπωσιακά του προκατόχου του AV-8Β Harrier ΙΙ σε όλους τους τομείς. Το υπερηχητικό F-35B, όμως, πέραν της εκτόξευσης των δυνατοτήτων τού USMC, επαναφέρει στο προσκήνιο το δόγμα του «ελαφρού αεροπλανοφόρου» (Light Carrier Concept): μια παλιά φιλοδοξία να συνδυαστούν μαχητικά STOVL με το «Gator Navy», δηλαδή τα μεγάλα πλοία αποβατικής κρούσης, αποδίδοντας αεροπλανοφόρα με Lightning II.

Amphibious assault ship USS Tripoli (LHA- 7) , departs Naval Air Station North Island, Calif., April 7, 2022. Tripoli completed flight deck operations with 20 F-35B Lightning II jets from Marine Fighter Attack Squadrons 211 and 225, Marine Aircraft Group 13, and 3rd Marine Aircraft Wing, as well as Marine Operational Test and Evaluation Squadron 1, as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing strike platforms when needed, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Marine Corps photo by Sgt. Samuel Ruiz)

H ιδέα των επιχειρήσεων πλοίων αποβατικής κρούσης LHA/LHD (Landing Helicopter Assault/Landing Helicopter Dock) ως αεροπλανοφόρων STOVL (Short Take-Off Vertical Landing) είναι τόσο παλιά όσο η εισαγωγή των αρχικών McDonnell Douglas AV-8 Harrier σε υπηρεσία με το Σώμα των Πεζοναυτών. Έκτοτε έχει μετεξελιχθεί ακολουθώντας τις μεταβολές των πλοίων, αλλά κυρίως των όλο και ικανότερων αεροσκαφών αυτής της κατηγορίας!

Το αρχικό δόγμα των «STOVL (attack) Carriers» είχε μια πρώτη εφαρμογή με το USS Nassau (LHA-4), ένα πλοίο αμφίβιου πολέμου κλάσης Tarawa των 39.000 τόνων, που μπορούσε να μεταφέρει 1.900 πεζοναύτες με τον εξοπλισμό τους, περιλαμβανομένων μεταφορικών και επιθετικών ελικοπτέρων, όπως και Harrier. To LHA-4 (το οποίο μπήκε σε υπηρεσία το 1979 και παροπλίστηκε το 2011), όταν αναπτύχθηκε στη Μεσόγειο τον Απρίλιο του 1981, κατέκτησε την πρωτιά στο US Navy, ως πλοίο αποβατικής κρούσης να επιχειρεί σαν «Harrier carrier».

Amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7) departs Naval Air Station North Island, Calif., April 7, 2022. Tripoli completed flight deck operations with 20 F-35B Lightning II jets from Marine Fighter Attack Squadrons 211 and 225, Marine Aircraft Group 13, and 3rd Marine Aircraft Wing, as well as Marine Operational Test and Evaluation Squadron 1, as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing strike platforms when needed, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Marine Corps photo by Sgt. Samuel Ruiz)

Υλοποιώντας δέσμευση για την παρουσία δυο αμερικανικών αεροπλανοφόρων στην περιοχή, είχε επιβιβάσει τη MAG 32 (Marine Air Group) που αποτελούσαν δυο Μοίρες VMA (Marine Attack Squadron) των Πεζοναυτών με 20 συνολικά AV-8A, συνεπικουρώντας το USS Saratoga (CV-60) στη ζώνη ευθύνης του 6ου Στόλου για διάστημα δέκα εβδομάδων (13 Απριλίου-29 Ιουνίου 1981). Το USS Nassau θα επέστρεφε και άλλες φορές στη Μεσόγειο, ενώ στην επιχειρησιακή ανάπτυξή του το 1987-1988 (29 Σεπτεμβρίου 1987 – 29 Μαρτίου 1988), έχοντας τη VMA-231 ως οργανική Μοίρα, σημείωσε την πρώτη εμφάνιση AV-8B Harrier II στην περιοχή.

Pictures released by the MOD show UK F-35 Lightning jets landing, taking off and hovering onboard

Σε μια άλλη ιστορική στιγμή, την 1η Αυγούστου 1983, το USS Nassau υποδέχθηκε North American Rockwell OV-10A Bronco, τα οποία προσνηώθηκαν στο κατάστρωμά του σε μια δοκιμή χρήσης αεροπλάνων STOVL από LHA/LHD για υποστήριξη των μονάδων Πεζοναυτών, η οποία όμως δεν είχε συνέχεια. To LHA-4 όμως θα συμμετείχε ως «Harrier carrier» και στην Επιχείρηση Desert Shield/DesertStorm, παραμένοντας στην περιοχή του Κόλπου για 8 μήνες (Αύγουστος 1990-Απρίλιος 1991) ως ναυαρχίδα της 4 ΜΕΒ (Marine Expeditionary Brigade) και φιλοξενώντας τα Harrier II της MAG 40.

Amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7) departs Naval Air Station North Island, Calif., April 7, 2022. Tripoli completed flight deck operations with 20 F-35B Lightning II jets from Marine Fighter Attack Squadrons 211 and 225, Marine Aircraft Group 13, and 3rd Marine Aircraft Wing, as well as Marine Operational Test and Evaluation Squadron 1, as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing strike platforms when needed, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Marine Corps photo by Sgt. Samuel Ruiz)

Το δόγμα των «Harrier carrier» επανήλθε «επαυξημένο και βελτιωμένο» στο Δεύτερο Πόλεμο του Κόλπου και στην εισβολή στο Ιράκ το 2003, με τα USS Bataan (LHD-5) και USS Bonhomme Richard (LHD-6), αμφότερα πλοία της κλάσης Wasp (ναυπηγήσεις των μέσων της δεκαετίας του 90, τα οποία υπηρετούν ακόμη στο USN). Tα δυο LHD, αφού αποβίβασαν τους πεζοναύτες με τα υλικά τους, που μετέφεραν στην περιοχή, έδρασαν στη διάρκεια της Επιχείρησης Iraqi Freedom, υποστηρίζοντας το καθένα δυο Μοίρες AV-8B του USMC, συγκροτώντας δυο MAG με 24 αεροπλάνα η καθεμία, ως μέρος της Task Force 51.

PACIFIC OCEAN (March 25, 2013) A landing signal enlisted clears an AV-8B Harrier from Marine Attack Squadron (VMA) 214 to take off during flight operations aboard the amphibious assault ship USS Boxer (LHD 4). Boxer is underway conducting training off the coast of Southern California. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Oscar Espinoza/Released)

Το δόγμα αδράνησε στη συνέχεια, καθώς το Σώμα αντιμετώπιζε προβλήματα τόσο με τον στόλο των Harrier II, όσο κυρίως με το διάδοχο πρόγραμμα του JSF και τις καθυστερήσεις στην εξέλιξή του. Παρ’ όλα αυτά, οι Πεζοναύτες ήταν οι πρώτοι που έβαλαν σε υπηρεσία τη STOVL έκδοσή του, λαμβάνοντας το ρίσκο να μην αγοράσουν μαχητικό ενδιάμεσης λύσης, όπως έκανε το US Navy με επιπλέον Super Hornet, όταν τα δικά τουF-35C παρουσίαζαν επίσης σημαντική ολίσθηση στο χρονοδιάγραμμά τους.

Amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7) departs Naval Air Station North Island, Calif., April 7, 2022. Tripoli completed flight deck operations with 20 F-35B Lightning II jets from Marine Fighter Attack Squadrons 211 and 225, Marine Aircraft Group 13, and 3rd Marine Aircraft Wing, as well as Marine Operational Test and Evaluation Squadron 1, as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing strike platforms when needed, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Marine Corps photo by Sgt. Samuel Ruiz)

Με την ένταξη των STOVL Lightning II σε Μοίρες του USMC, το θέμα των LHA/LHD ως υβριδικών αεροπλανοφόρων όχι μόνο επανήλθε, αλλά εντάχθηκε (από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας) και στον μεσο-μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του Σώματος, μαζί με τη μετάπτωση των Μονάδων F/A-18 σε JSF και την απόσυρση των AV-8B προς τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας.

Καθώς όμως το USMC δεν είναι «αυτόφωτος» κλάδος των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, αλλά κηδεμονεύεται σε όλες τις πτυχές των δραστηριοτήτων του από το US Navy, ο σχεδιασμός αυτός ήταν προέκταση των κύριων σχεδίων του τελευταίου, όπως προετοιμάστηκε και τελικά εκφράστηκε σαν το σχέδιο Battle Force 2045. Στο δόγμα αυτό, που παρουσίασε ο Mark Esper, υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ επί προεδρίας Τραμπ, την περίοδο 2019-2020 (και το οποίο τυπικά βρίσκεται ακόμη σε ισχύ, καθώς οι τροποποιήσεις του από την προεδρία Μπάιντεν δεν έχουν οριστικοποιηθεί), τα πυρηνοκίνητα υποβρύχια κρούσης (SSN) και τα μεγάλα αεροπλανοφόρα (CVN) παραμένουν ο κορμός του στόλου του US Navy. [Με προοπτική αυτό να συγκροτείται από 500 πλοία -επανδρωμένα και μη- έως το 2045, έχοντας όμως ήδη 335 «παραδοσιακές» (επανδρωμένες) μονάδες έως το 2035!]

220402-N-TT639-1386 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – Amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7) steams through the Pacific Ocean while conducting flight operations as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Στον παραπάνω σχεδιασμό δέκα αεροπλανοφόρα κλάσης Ford θα αντικαταστήσουν ισάριθμα CVN κλάσης Nimitz, που θα πλαισιωθούν από έξι επιπλέον ελαφρά αεροπλανοφόρα (CVNL), τα οποία θα επιχειρούν μαζί ή αντί των μεγάλων «flattop». Τα CVN-L είναι πιθανόν να βασιστούν στη σχεδίαση των πλοίων αποβατικής κρούσης κλάσης America, αλλά θα είναι μεγαλύτερα και θα έχουν πυρηνική πρόωση.

Τα LHA της κλάσης αυτής έχουν μήκος 257 μέτρα, βύθισμα 32 και εκτοπίζουν 45.000 τόνους, με ικανότητα ταυτόχρονης μεταφοράς 12 MV-22B Osprey, 6 F-35B Lightning II, 4 CH-53K, 7 AH-1Z/UH-1Y και 2 MH-60S (του US Navy). Σε ρόλο «Harrier carrier» μπορούν να μεταφέρουν τουλάχιστον 20 AV-8B και 2 MH-60S για SAR, ενώ τα Harrier ΙΙ μπορούν να αντικατασταθούν από F-35B. Ενώ τα CVN-L με εκτόπισμα έως και 60.000 τόνους θα έχουν υποδομές υποστήριξης «συμβατικών» επιχειρήσεων μαχητικών, δηλαδή καταπέλτες και συρματόσχοινα ανάσχεσης/ανάκτησης.

220402-N-TT639-1396 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – Amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7) steams through the Pacific Ocean while conducting flight operations as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Τα LHA/LHD όμως του «Gator Navy» θα μπορούσαν επίσης να έχουν ρόλο στο μελλοντικό Ναυτικό του Battle Force 2045, συνεπικουρώντας και συμπληρώνοντας τα CVN/-L. Σύμφωνα με τον παράλληλο σχεδιασμό του USMC, οι ARG/MEU (Amphibius Ready Group/Marine Expeditionary Unit), χωρίς να αλλάξουν τις αποστολές τους και τα καθήκοντα που απορρέουν από αυτές, θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν τις πλήρεις δυνατότητες των πλοίων αμφίβιων επιχειρήσεων ως πλωτές βάσεις προσφέροντας στις συνεργαζόμενες δυνάμεις σημαντικές ικανότητες εφαρμογής αεροπορικής ισχύος.

Το «εργαλείο» που θα μετατρέψει τα LHA/LHD σε «Lightning carrier» θα είναι φυσικά τα F-35B και οι τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει, τόσο απόλυτα όσο και συγκριτικά με τα AV-8B, σε αγώνα αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους/επιφανείας.

220402-N-TT639-1492 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – An F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA 211) prepares to land on the flight deck aboard amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), Apr. 2. VMFA 211is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Μια νέα εποχή αεροναυτικού πολέμου

«Λυδία λίθος» της μετάβασης από το θεωρητικό δόγμα στην επιχειρησιακή πράξη ήταν ο πλους του νεότευκτου USS Tripoli (LHA-7) σε μια μεγάλη δοκιμή που πραγματοποιήθηκε στα τέλη Μαρτίου και τις αρχές Απριλίου 2022, όπως θα δούμε παρακάτω. Έτσι, για πολλούς, όταν στις 30/3/2022 τα F-35B δύο Μοιρών του Σώματος απογειώθηκαν από τον MCAS Yuma στην Αριζόνα, για να προσνηωθούν στο κατάστρωμα του USS Tripoli, που βρισκόταν στην έδρα του, στο λιμάνι του Σαν Ντιέγκο, ξεκίνησε να γράφεται μια καινούρια σελίδα αεροναυτικού πολέμου.

220402-N-TT639-1635 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – Amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7) steams through the Pacific Ocean while conducting flight operations as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. VMFA 211is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Το LHA-7 είναι το δεύτερο πλοίο της κλάσης αμφίβιας κρούσης America που ξεκίνησε να ναυπηγείται τον Ιούνιο του 2014, καθελκύστηκε τον Μάιο του 2017 και μπήκε -καθυστερημένα- σε υπηρεσία τον Ιούλιο του 2020. Το USS Tripoli, όπως και το «αδελφό» USS America, διαφέρουν από τα υπόλοιπα της κλάσης, η οποία προβλέπεται να ναυπηγήσει 11 συνολικά μονάδες.

Τα δυο πλοία δεν έχουν κατάστρωμα-δεξαμενή (well-deck) για προσόρμιση αποβατικών ακάτων και LCAC (Landing Craft Air Cushion), αλλά αναδιαμορφώνουν τον χώρο για να επεκτείνουν το υπόστεγο αεροσκαφών, το οποίο μεγεθύνεται επίσης από τον περιορισμό άλλων διαμερισμάτων εξυπηρέτησης που έχουν συνήθως τα LHA. Από το τρίτο όμως πλοίο της κλάσης, το USS Boungainville, το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή, η διαρρύθμιση θα αλλάξει, επαναφέροντας το well-deck.

220402-N-TT639-1740 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – Amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7) steams through the Pacific Ocean while conducting flight operations as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. VMFA 211is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Έτσι, τα LHA-6 και LHA-7 είναι από άποψης μεταφορικής ικανότητας αεροσκαφών βελτιστοποιημένα για αεροπορικές επιχειρήσεις, χωρίς όμως να χάνουν τη βασική δυνατότητα υποστήριξης αμφιβίων επιχειρήσεων, έστω και απομειωμένης. Το US Navy και το USMC δεν έχουν οριστικοποιήσει πλήρως τη διαμόρφωση των υπόλοιπων πλοίων της κλάσης America, αλλά είναι πιθανό ότι τα μισά περίπου από αυτά θα προορίζονται τελικά και ως «Lightning carrier» και όχι αποκλειστικά ως «παραδοσιακά» LHA, δηλαδή θα έχουν τα χαρακτηριστικά των USS Tripoli και USS America.

220402-N-TT639-2055 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – Amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7) steams through the Pacific Ocean while conducting flight operations as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. VMFA 211is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Τα «Lightning carrier», που θα μπορούν να μεταφέρουν 16-20 F-35B (ή και έως 24, εάν αυτό δείξουν οι δοκιμές, όπως αυτή που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο), αναφέρονται από κάποιες πηγές ως CVL. Σενάρια που ίσως γίνουν επιχειρησιακές πρακτικές στο μέλλον αναφέρονται στον σχηματισμό Ομάδων Μάχης Εκστρατείας-ESG (Expeditionary Strike Group) που θα συγκροτούνται από δύο LHA, ένα στον «παραδοσιακό» του ρόλο μεταφέροντας πεζοναύτες και τα μέσα (εναέρια και αμφίβια) μεταφοράς τους στην ξηρά και το άλλο σε ρόλο CV-L με F-35B.

220402-N-TT639-2101 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – An F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA 211) launches off from the flight deck aboard amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), Apr. 2. VMFA-211 is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Τα STOVL F-35B, με τα υπέρτερα χαρακτηριστικά που διαθέτουν έναντι των Harrier II, θα μπορούν να εκτελέσουν τα περισσότερα, αν όχι και όλα τα καθήκοντα των Μοιρών μιας Πτέρυγας Αεροπλανοφόρου (CVW), αλλά να υλοποιήσουν και νέους ρόλους, όπως την προσβολή στρατηγικών στόχων σε περιοχές με ισχυρή εχθρική παρουσία, κάτι που δεν αποτελεί σήμερα μέρος των καθηκόντων της Αεροπορίας των Πεζοναυτών.

220402-N-TT639-2109 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – An F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA 211) launches off from the flight deck aboard amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), Apr. 2. VMFA-211 is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Όπως έχουμε αναφέρει και με άλλες ευκαιρίες, η έκδοση STOVL του F-35 λόγω του ογκώδους συγκροτήματος του ανεμιστήρα (lift fan) για τις κατακόρυφες προσαπογειώσεις έχει μικρότερη ποσότητα μεταφερόμενων καυσίμων, ενώ και οι αποθήκες οπλισμού του δεν μπορούν να μεταφέρουν βόμβα (JDAM) ή ισοδύναμο όπλο των 2.000 λιβρών. Κατά τα άλλα, όμως, διαθέτει τις ίδιες ικανότητες μάχης με τα άλλα Lightning II, είτε τα χερσαία F-35A είτε τα ναυτικά F-35C.

220402-N-TT639-2293 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – An F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA 211) prepares to land on the flight deck aboard amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), Apr. 2. VMFA 211 is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Επιπλέον, τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά των Lightning II τα καθιστούν λιγότερο εξαρτώμενα από μέσα υποστήριξης μάχης, όπως πλατφόρμες AEW&C, απ’ ότι τα μαχητικά τέταρτης γενιάς, όπως το F/A-18. Έτσι, για τον ρόλο που προορίζονται στα CV-L δεν θα απαιτούν απαραίτητα τέτοια μέσα υποστήριξης. Το πρόβλημα της περιορισμένης ακτίνας δράσης των F-35B, που δεν ξεπερνά τα 450 ν.μ., μπορεί να επιλυθεί με την ενσωμάτωση στην ACE (Aviation Combat Element) των CV-L και αριθμού MV-22 Osprey σε ρόλο εναέριου ανεφοδιασμού. Οι Πεζοναύτες έχουν ήδη πειραματιστεί με τα Osprey σε ρόλο ιπτάμενου τάνκερ-VARS (V-22 Aerial Refueling System) και την ικανότητα του tilt-rotor να παρέχει 4,5 τόνους καυσίμου σε αεροπλάνα και ελικόπτερα των MEU.

220402-N-TT639-2671 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – An F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA 211) takes off from the flight deck aboard amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), Apr. 2. VMFA-211 is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Η ένταξη 2-4 MV-22 στην αεροπορική συνιστώσα του «Lightning carrier» θα απομειώσει τον αριθμό των μαχητικών (πιθανότατα κατά 2 ή 4), αλλά θα αυξήσει τις ικανότητές τους, παρέχοντας και έναν σημαντικό παράγοντα ασφάλειας στις επιχειρήσεις. Επιπλέον, θα μειώσει τον αριθμό των απαιτούμενων εξόδων F-35B από το πλοίο ανά δεδομένη αποστολή, οι οποίες δυνατότητες είναι σαφώς πιο περιορισμένες απ’ ό,τι στα «συμβατικά» μεγάλα CVN.

220402-N-TT639-2688 PACIFIC OCEAN (Apr. 2, 2022) – An F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA 211) takes off from the flight deck aboard amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), Apr. 2. VMFA-211 is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Christopher Sypert)

Ο ρυθμός των αποπροσνηώσεων που μπορεί να διατηρηθεί σε επιχειρήσεις F-35B είναι εντελώς διαφορετικός από τις ίδιες παραμέτρους για ένα αεροπλανοφόρο. [Να υπενθυμίσουμε ότι οι επιχειρήσεις των F-35B από LHA/LHD γίνονται με συμβατική βραχεία απονήωση, αφού τα πλοία αυτά, σε αντίθεση με τα δυο αεροπλανοφόρα κλάσης Queen Elizabeth II του Βασιλικού Ναυτικού ή το ιταλικό ITS Cavour, που επίσης επιχειρούν με STOVL JSF, δεν διαθέτουν ράμπα ski-jump.]

Όπως έχουμε αναφέρει, η Αεροπορική Πτέρυγα (CVW) κάθε αεροπλανοφόρου προορίζεται να ενσωματώσει μια ή και δυο Μοίρες F-35C πριν από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας (μια από τις οποίες θα μπορεί να είναι Μονάδα του USMC, το οποίο ως γνωστόν αγοράζει τόσο STOVL όσο και -C JSF). Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, επιχειρήσεις «Lightning carrier» με 16-20 (ή και 24) F-35B, θα διπλασίαζε τα διαθέσιμα στελθ μαχητικά στα CSG (Carrier Strike Group) του Αμερικανικού Ναυτικού χωρίς την ανάγκη ναυπήγησης επιπλέον CVN. Από την άλλη, το δόγμα χρήσης των LHD και ειδικά των καινούριων LHA ως αεροπλανοφόρων, θα μπορούσε να λειτουργήσει τόσο σε συνδυασμό με CVN όσο και ανεξάρτητα, ως πλατφόρμες ESG (Expeditionary Strike Group).

Οι παραπάνω προοπτικές, αν και ενδιαφέρουσες, δεν είναι άμοιρες κριτικής ακόμη και αντιρρήσεων. Οι Πεζοναύτες, που ήδη παραπονιόντουσαν για τον μικρό αριθμό των LHD/LHA, ζητούν πολύ περισσότερες μονάδες σε περίπτωση που εφαρμοστεί το δόγμα των «Lightning carrier», επισημαίνοντας το γεγονός ότι σε μια τέτοια περίπτωση τα αεροσκάφη των πλοίων αμφίβιου πολέμου δεν θα εξυπηρετούν πλέον τις ανάγκες του Σώματος.

Υπάρχουν επίσης και αρκετοί που θεωρούν ότι, επειδή το δόγμα των «Lightning Carrier» αναφέρεται εδώ και μία περίπου πενταετία, δεν είναι απαραίτητα σωστό, ενώ άλλοι, λιγότερο αρνητικοί, εκτιμούν ότι η σύνθεση της αεροπορικής Πτέρυγας που θα φιλοξενούν τέτοια πλοία, ειδικότερα δε ο αριθμός των F-35B που θα την συγκροτούν, θα πρέπει να αξιολογηθεί πολύ προσεκτικά.

220401-N-LR048-3004 PACIFIC OCEAN (Apr. 01, 2022) – An F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 211 launches from the flight deck of amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), April 01. VMFA-211 is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Sebastian Minshall)

Ας σημειωθεί ότι, ενώ τα LHA κλάσης America διαθέτουν ενισχυμένα καταστρώματα με αντιθερμική προστασία από τα καυσαέρια των κινητήρων F-135 στις κατακόρυφες προσαπονηώσεις των F-35B, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα LHD κλάσης Wasp. Τα τελευταία μπορούν να επιχειρούν με τα STOVL JSF, αλλά δεν είναι προετοιμασμένα για εντατικές επιχειρήσεις ως CV-L και θα χρειαστούν σημαντικές επενδύσεις για να τροποποιηθούν.

Το πείραμα «Lightning carrier»

Για την άρση των αντιρρήσεων και κυρίως για να ληφθούν απαντήσεις για τα πολλά υφιστάμενα ερωτήματα, το Αμερικανικό Ναυτικό προχώρησε σε μια δοκιμή μεγάλης κλίμακας, «φορτώνοντας» 20 F-35B στο USS Tripoli για τρεις εβδομάδες, σε μια προσομοίωση επιχειρήσεων του δόγματος «Lightning carrier». Αυτό έγινε λίγο πριν από την παρθενική ανάπτυξη του LHA-7 στις 2 Μαΐου 2022 στον Ειρηνικό, επικεφαλής τριών πλοίων που μεταφέρουν MEU με 2.200 πεζοναύτες, δηλαδή στον κλασικό του ρόλο ως πλοίο αμφίβιων επιχειρήσεων.

220401-N-LR048-3033 PACIFIC OCEAN (Apr. 01, 2022) – Aviation Boatswain’s Mate (Handling) 3rd Class Milton Sallee, from Louisville, Ky., watches as an F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 211 taxis across the flight deck aboard amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), April 01. VMFA-211 is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Sebastian Minshall)

Τυπικά, η διαδικασία της αξιολόγησης CV-L ξεκίνησε στις 10 Ιανουαρίου με την εκκίνηση δοκιμών εν όρμω για κατακόρυφες προσνηώσεις Lightning II διάρκειας περίπου μίας εβδομάδας (18-21 Ιανουαρίου 2022) από τη Μοίρα VMX-1 (Marine Operational Test and Evaluation Squadron). Αυτές είχαν ως στόχο την πιστοποίηση του αποκαλούμενου «Spot 9», δηλαδή του έσχατου πρυμναίου σημείου προσνήωσης στο κατάστρωμα του πλοίου για νυκτερινές επιχειρήσεις F-35.

Σύμφωνα με στελέχη του US Navy, τα LHA κλάσης America από τη σχεδίασή τους στον κλασικό ρόλο υποστήριξης αποβατικών επιχειρήσεων προορίζονταν με δυο σημεία ανάκτησης/προσνήωσης F-35B την ημέρα και ένα εξ αυτών τη νύκτα. Στο πλαίσιο της αξιολόγησης οι πιλότοι της VMX-1 επέδειξαν και τη δυνατότητα διαδοχικών νυκτερινών προσνηώσεων στα Spot 7 και 9 με χρονικό διαχωρισμό δύο λεπτών. Η πιστοποίηση αυτή μπορεί να υποστηρίξει άμεσα το δόγμα των «Lightning carrier», όταν δηλαδή τα πλοία θα είναι φορτωμένα μόνο με F-35B.

220401-N-LR048-3020 PACIFIC OCEAN (Apr. 01, 2022) – An F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 211 launches from the flight deck of amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), April 01. VMFA-211 is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Sebastian Minshall)

Η προετοιμασία δύο Μοιρών για το «πείραμα», της VMFA-211 «Wake Island Avengers» και της VMFA-225 «Vikings», αμφοτέρων με έδρα τον Marine Corps Air Station Yuma υπό τη MAG-13, μέρος της 3 MAW (Marine Aircraft Wing), ξεκίνησε από τα μέσα Μαρτίου 2022. Μαζί με τη VMX-1 συγκέντρωσαν στο κατάστρωμα του USS Tripoli 18 F-35B, που ήταν η μεγαλύτερη «σύναξη» μαχητικών του τύπου πάνω σε πλοίο του Αμερικανικού Ναυτικού.

F-35B πάνω στο ITS Cavour

Ήταν σχεδόν διπλάσια και από την αμέσως προηγούμενη ανάπτυξη 10 F-35B του USMC, η οποία να θυμίσουμε ότι έγινε πάνω στο HMS Queen Elizabeth (R08), όταν η VMFA-211 επιχείρησε από το αεροπλανοφόρο του Βασιλικού Ναυτικού σε έναν πολύμηνο πλου στη Μεσόγειο, τον Ινδικό ωκεανό έως και την Άπω Ανατολή, μαζί με Lightning II της Μοίρας 617 «Dambusters» της RAF. Έτσι, η συμμετοχή της συγκεκριμένης Μοίρας στην αξιολόγηση του δόγματος CV-L ήταν άκρως σημαντική.

220401-N-LR048-3024 PACIFIC OCEAN (Apr. 01, 2022) – Sailors fuel an F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 211 on the flight deck aboard amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), April 01. VMFA-211 is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Sebastian Minshall)

Η VMFA-211 μετέπεσε από AV-8B σε F-35B Lightning II τον Μάιο του 2016 (οπότε επαναχαρακτηρίστηκε ως Marine Fighter Attack Squadron) και στις 30 Ιουνίου εκείνης της χρονιάς έγινε η δεύτερη επιχειρησιακή Μοίρα του USMC με Lightning ΙΙ. Πραγματοποίησε τον πρώτο της πλου το 2018 πάνω στο USS Essex, στη ζώνη ευθύνης της US Central Command, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2020 ανέπτυξε τα δέκα της F-35Β στο Ηνωμένο Βασίλειο, στη RAF Marham, σε προετοιμασία του πλου με το HMS Queen Elizabeth, που προαναφέρθηκε.

Στον αντίποδα της εμπειρίας της VMFA-211, η VMFA-225 είναι -τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές- η νεότερη (πέμπτη κατά σειρά) Μοίρα του Σώματος των Πεζοναυτών που μετέπεσε σε F-35B. Οι «Vikings» ξεκίνησαν την εκπαίδευση στον τύπο το Σεπτέμβριο του 2021 και ολοκλήρωσαν επίσημα τη μετάπτωσή τους στις 29 Ιανουαρίου 2022, επιτυγχάνοντας αρχική επιχειρησιακή διαθεσιμότητα στο τέλος Φεβρουαρίου.

220401-N-LR048-3049 PACIFIC OCEAN (Apr. 01, 2022) – Aviation Boatswain’s Mate (Handling) 3rd Class Tyrique Lewis, from Houston, secures an F-35B Lightning II aircraft attached to Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 211 on the flight deck aboard amphibious assault ship USS Tripoli (LHA 7), April 01. VMFA-211 is embarked aboard Tripoli as part of the U.S. Marine Corps’ Lightning carrier concept demonstration. The Lightning carrier concept demonstration shows Tripoli and other amphibious assault ships are capable of operating as dedicated fixed-wing carrier platforms, capable of bringing fifth generation Short Takeoff/Vertical Landing aircraft wherever they are required. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Sebastian Minshall)

Η VMFA-225 είχε την ιδιαιτερότητα ότι λόγω διάφορων παραγόντων (μη εξαιρουμένου και του COVID-19) δεν είχε την απευθείας μετάβαση των άλλων Μοιρών από Hornet (στην προκειμένη περίπτωση F/A-18D) σε Lightning II. Διαλύθηκε το 2020 και έπειτα από ένα «χάσμα», ανασυγκροτήθηκε τον Ιανουάριο του 2021 με F-35B LRIP-13 (Low Rate Initial Production), κάτι που είχε ως αποτέλεσμα κανείς από τους παλιούς πιλότους Hornet να μην συγκαταλέγεται στο νέο σχήμα της περιόδου με JSF.

Στο σύνολό τους οι νέοι χειριστές JSF, που προετοιμάστηκαν στους εξομοιωτές των F-35B, πέρασαν από σχολείο μετεκπαίδευσης για επιχειρήσεις σε αεροπλανοφόρα με T-45 Goshawk, πριν προσνηώσουν Lightning II σε κατάστρωμα. Πριν γίνει όμως αυτό και αφού είχαν ενταχθεί στη Μονάδα, πραγματοποίησαν περαιτέρω εκπαίδευση στον προσομοιωτή καταστρώματος που υπάρχει στον MCAS Yuma.

Πρόκειται για ένα κομμάτι διαδρόμου με ένα ομοίωμα τμήματος της υπερκατασκευής πλοίου, ώστε να υπάρχουν τα αναγκαία οπτικά σημεία αναφοράς και προσανατολισμού για τις «αποπροσνηώσεις». Σε κάθε περίπτωση όμως, όπως έχουμε σημειώσει και με άλλες ευκαιρίες, το F-35B απέχει παρασάγγας από τις χειριστικές απαιτήσεις και τον φόρτο εργασίας του πιλότου έναντι του AV-8B.

Αυτός έχει συρρικνωθεί πολύ σημαντικά μέσω του υψηλού επιπέδου αυτοματισμού και οι χειριστές θα πρέπει απλά να φέρουν το αεροσκάφος τους στην κατάλληλη θέση σε σχέση με το πλοίο, εντός του «pattern», και στη συνέχεια, πατώντας ένα κουμπί, να ξεκινήσουν τη διαδικασία της προσέγγισης και προσνήωσης στο επιθυμητό «spot» του καταστρώματος. Η απονήωση ενέχει επίσης αντίστοιχους αυτοματισμούς στη βραχεία τροχοδρόμηση, αποκόλληση από το κατάστρωμα και άνοδο, που γίνονται πρακτικά «hands-off».

Για την Αεροπορία του USMC η πραγματοποίηση της αξιολόγησης CVL με μια έμπειρη και μια άπειρη Μονάδα και την υποστήριξη της Μοίρας Δοκιμών VMX-1 ήταν η εγγύηση ότι η πρώτη αυτή φάση της διαδικασίας θα δημιουργούσε αρκετά στοιχεία για τη συνέχεια, αφού αναμένεται να υπάρξει και περαιτέρω φάση.

O ολιγοήμερος πλους του USS Tripoli με τα STOVL JSF ως επίδειξη του δόγματος «Lightning Carrier» ήταν μια μεγάλη πρόκληση τόσο για το προσωπικό του πλοίου όσο και τους 500 πεζοναύτες που συνόδευαν τα F-35B των τριών Μοιρών, τα οποία φιλοξενήθηκαν προσωρινά στο πλοίο. Αν και το Αμερικανικό Ναυτικό διαθέτει ήδη εμπειρία με JSF -που αυξάνεται συνεχώς- οι ναύτες ανέλαβαν να διεξάγουν επιχειρήσεις με τον μεγαλύτερο αριθμό στελθ μαχητικών που έχουν υποδεχθεί ποτέ σε «flattop», έστω και αν αυτό ήταν με προσωρινό σχήμα.

Οι αεροπόροι, κάποιοι από τους οποίους δεν είχαν επιχειρήσει ποτέ από αεροπλανοφόρο, και μάλιστα μικρών διαστάσεων όπως τα LHA, πέταξαν σε ποικιλία αποστολών, τόσο αμυντικών όσο και επιθετικών, με έμφαση στη διαχείρισή τους αναφορικά με τον παράγοντα καυσίμων και διαθέσιμης εμβέλειας για την υλοποίησή τους.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Adaptable Strike Frigate της BAE Systems, το μέλλον των πολεμικών πλοίων;

Σε μια εποχή όπου οι ναυτικές δυνάμεις καλούνται να ανταποκριθούν γρήγορα και αποτελεσματικά σε ποικίλες προκλήσεις, η ανάγκη για ικανότητα προσαρμογής είναι πιο επιτακτική...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Ναυτικό ισοζύγιο στο Αιγαίο: πως οι Τούρκοι εκσυγχρονίζουν τις δικές τους MEKO 200TN – Μέρος B΄

Του Βασίλη Παπακώστα. Πρώτη δημοσίευση «Πτήση» 47, Απρίλιος 2024 Στο πρώτο μέρος του άρθρου εξετάσαμε  το πρόγραμμα ΕΜΖ (Εκσυγχρονισμού Μέσου Ζωής) των τουρκικών φρεγατών MEKO...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -