Αν και κάποιοι έχουν δέσει κόμπο και διαλαλούν την υπογραφή της σύμβασης εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ MEKO200HN εντός του 2019 η αλήθεια ως συνήθως είναι -ως και τελείως- διαφορετική.
Πράγματι το θέμα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών, είναι αλήθεια πως πέρασε από «Συμβούλιο» το σχετικό πρόγραμμα, αλλά αυτό ήταν το ΑΝΣ (Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο), και όχι το ΣΑΓΕ (Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων). Η συζήτηση όμως του θέματος στο ΑΝΣ δεν αφορούσε την ουσία αλλά το διαδικαστικό του θέματος.
ΘΕΜΑ: Φρεγάτες MEKO 200HN, με χαμηλό κόστος μπορούμε να έχουμε αυξημένη αποτελεσματικότητα
Πιο συγκεκριμένα αυτό που εγκρίθηκε ήταν η πρόταση στην υλοποίηση του προγράμματος να χρησιμοποιηθεί η διαδικασία του «Ανταγωνιστικού Διαλόγου» σύμφωνα με τη Ευρωπαϊκό πλαίσιο το οποίο έχει ενσωματωθεί στην Εθνική Νομοθεσία. Πιστεύεται μάλιστα ότι είναι η πρώτη φορά που θα χρησιμοποιηθεί σε προμήθεια του χώρου των εξοπλισμών σε μείζον εξοπλιστικό πρόγραμμα.
Από την άλλη το πλαίσιο το οποίο οριοθετεί το άκρως ζωτικό αυτό πρόγραμμα για το ΠΝ παραμένουν τα (ασφυκτικά) 150 εκατομμύρια ευρώ που έχουν προϋπολογιστεί. Σύντομα μάλιστα θα ξεκαθαρίσει και κάτι που δεν έχει αποσαφηνιστεί σχετικά, εάν δηλαδή αυτό το κονδύλι που το ΠΝ μπορεί να δώσει ή… θέλει να δώσει. Η διαφορά είναι εάν αυτό είναι το (απόλυτο) «ταβάνι» του προγράμματος ή υπάρχει περίπτωση αύξησης του ποσού στη τρέχουσα διαδικασία ή στο μέλλον.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Όλα τα σενάρια εκσυγχρονισμού των φρεγατών MEKO200HN και ότι ξέρουμε για τα κόστη
Να θυμίσουμε ότι το πρόγραμμα έχει επισημάνει 12 συστήματα των πλοίων που πρέπει να αντικατασταθούν ή θα αναβαθμιστούν, ενώ άλλα 20 που θα διατηρηθούν, θα πρέπει να ολοκληρωθούν στο νέο τακτικό σύστημα που παραμένει ο πυρήνας του όλου εγχειρήματος. Στα 12 συστήματα περιλαμβάνονται νεό CMS (Σύστημα Διαχείρισης Μάχης), νέο ραντάρ 3D (στη θέση του DA-08), το ESM, το ραντάρ ναυτιλίας, το σύστημα ενδοεπικοινωνιών, ενώ προστίθεται σύστημα LWS (Laser Warning System) και δυο πύργοι κατευθυνόμενοι εξ’ αποστάσεως με πυροβόλα μικρού διαμετρήματος 20 ή 30 mm, καθώς και σύστημα Link 16 με δυνατότητα αναβάθμισης σε Link 22. Επιπλέον των παραπάνω οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων στη λίστα των αναβαθμίσεων/αντικαταστάσεων περιλαμβάνονται ηλεκτρομηχανικές και άλλες υποδομές του πλοίου, αλλά με κονδύλια που δεν περιλαμβάνονται -ευτυχώς- στα προαναφερόμενα 150 εκ. ευρώ.
Στα συστήματα που διατηρούνται ο κατάλογος είναι μακρύς και περιλαμβάνει το ραντάρ MW 08, τα δυο STIR, τα σόναρ (τροπίδας και VDS), τα Phalanx (με πιθανότητα αναβάθμισης σε Mk1b), τα ηλεκτρο-οπτικά συγκροτήματα στόχευσης (που μόλις έχουν αναβαθμιστεί), ο εκτοξευτής Mk48, το πυροβόλο Mk45 των 127mm, οι τορπιλοσωλήνες, το σύστημα ΗΠ/αυτοπροστασίας, το σύστημα Link 11 που διαθέτει το πλοίο, οι ψηφιακές γυροπυξίδες κ.α.
Η Naval Group ενδιαφέρεται για τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN, επίσκεψη σε φρεγάτα
Σύμφωνα με τις περισσότερες εκτιμήσεις το προϋπολογισθέν ποσό δεν είναι αρκετό για το συνολικό έργο στις τέσσερις φρεγάτες, ειδικά για αντικατάσταση/αναβάθμιση των 12 συστημάτων. Υπάρχουν όμως κατά πληροφορίες και κάποιες εταιρίες που υπόσχονται ότι μπορούν να το κάνουν. Το κρίσιμο ερώτημα σε αυτούς τους ισχυρισμούς είναι ποιο είναι το ρίσκο που υπάρχει σε αυτές της προτάσεις «χαμηλού κόστους» (ή μάλλον του κόστους που «προσαρμόζεται» στον προϋπολογισμό).
Διαγωνισμός για την αντικατάσταση των γυροπυξίδων στην φρεγάτα «ΣΠΕΤΣΑΙ»
Κατά τα φαινόμενα η εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής του ΠΝ που εγκρίθηκε από το ΑΝΣ στοχεύσει στο να διασφαλίσει τη διαδικασία επιλογής του αναδόχου, ξεκαθαρίζοντας την ήρα από το στάρι ανάμεσα στους υποψήφιους, όπως και –κυρίως- να αποκλειστεί η μεθόδευση των ενστάσεων που έχει γίνει μάστιγα στους διαδικασίες προμηθειών του δημοσίου. Το Πολεμικό Ναυτικό επιθυμεί να γίνει η αναβάθμιση μέσα στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας, σε δικές του εγκαταστάσεις, με μεγάλο μέρος των εργασιών να γίνεται από στελέχη του προκειμένου να συμπιεστεί το κόστος.
Πολλά περισσότερα θα έχουμε στο επόμενο τεύχος της Π&Δ (ΜΑΪΟΥ) αν και να σημειώσουμε ότι η διαδικασία δεν προβλέπεται να είναι και πολύ σύντομη. Δηλαδή, θα καθυστερήσει τόσο (παρά την ταχύτητα που προβλέπεται στον “ανταγωνιστικό διάλογο”) που δύσκολα θα κλείσει το θέμα εντός του 2019, ειδικά αν υπολογίζουμε πως μέσα στο έτος έχουμε 4 εκλογικές αναμετρήσεις… Δηλαδή, το όλο πρόγραμμα δεν χρειάζεται πολύ για να πάει στις ελληνικές καλένδες.
Καλα προεκλογικα περιμενετε να γίνουν τετοιες δαπανες? Αν ειναι δυνατόν…
Αν γίνει ο πόλεμος και χάσουμε 200-300 παιδιά στις μη αναβαθμισμένες ΜΕΚΟ και S Ποιός θα πάει φυλακη;
Η αναβάθμιση συζητιέται εδώ και ποσά χρόνια. Ποιός θα ευθύνεται και Ποιός θα πληρώσει αποζημιώσεις (Όχι ο φορολογούμενος) ;
Αυτό γίνεται πάντα στην χώρα μας. Εδώ αντιδρούν κάποιοι που θέλουμε να αγοράσουμε 200 σύγχρονα λεωφορεία,τα οποία επιδοτούνται και κατά 80% από την ΕΕ…
Από την άλλη πλευρά, αν το δει κανείς ίσως είναι χρυσή ευκαιρία προεκλογικά (όχι μόνο τώρα αλλά για όλες τις κυβερνήσεις), καθώς έτσι θα έδειχναν έργο, και αν κερδίσουν τις εκλογές τελειώνουν την προμήθεια, αν δεν τις κερδίσουν, τα πληρώνουν οι επόμενοι. Ο αντίλογος θα ήταν ότι θα ρίσκαραν να πει κάποιος σκάνδαλο κτλ αν είναι κουλή η προμήθεια, αλλά με τόσο μικρό κόστος δεν νομίζω ότι θα τους κατηγορούσε κάποιος (ενώ με τα P-3 έγινε χαμός).
Πέρα από αυτό όμως, και γενικότερα, θα έπρεπε να υπήρχε κάποιο είδος διακομματικής επιτροπής που να έδινε το ΟΚ σε υπεραναγκαία projects/προμήθειες μεγάλης κρισιμότητας ή ύψους ποσού για τον στρατό (π.χ. ΝΜΑ, νέες φρεγάτες κτλ), και να υπήρχε ομοψυχία, έστω σε ορισμένα, ότι δεν θα είναι αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης. Θα είχαν άλλες 100 μικρότερες προμήθειες να κοντράρονται ή ένα σωρό άλλα πεδία.
Σε τελική ανάλυση ας συναποφασίζανε για αυτές τις προμήθειες τι είναι να αγορασθεί, επιλογή προμηθευτών κτλ ώστε να μην υπάρχουν γκρίνιες από καμιά πλευρά, αλλά δυστυχώς κάτι τέτοιο μάλλον δεν θα γίνει ποτέ.
Η αναβάθμιση των P3 είχε εγκριθεί από την διακομματική επιτροπή εξοπλισμών ( ή όπως λέγεται) επί Σαμαρά. Δεν προχώρησε λόγου μνημονίων. Όταν ενεργοποιήθηκε από τον Καμμένο, οι ίδιοι που την ψήφισαν φώναζαν πως είναι σκανδαλάρα.
Ειδικά τώρα προεκλογικά, ότι προμήθεια και να πραγματοποιηθεί, θα θεωρηθεί σκάνδαλο, οπότε δεν θα προχωρήσει.
Κάθε απ’ευθείας ανάθεση κρύβει ένα σκάνδαλο. Ακόμα και τις Belharra/LCS αν πάρουμε χωρίς διαγωνιστική διαδικασία θα είναι σκάνδαλο.
Ε οχι που θα γινοταν !!! Οι μισθουλαρες σε ολο το κυκλωμα αποφασεων ομως πεφτουν …Δουλεια νιεντε !!!
Μήπως θα ήταν πιο σοβαρό πριν προχωρήσει οποιοδήποτε εξοπλιστικό να πιέσουμε προς ψήφιση επιτέλους ένα νομοσχέδιο που θα απαγορεύει την αναβολή εξοπλιστικών προγραμμάτων που θα καθορίζονται από την ενίοτε στρατιωτική ηγεσία ως ‘ζωτικά’ λόγο εκλογών ή αλλαγής ηγεσίας στο ΥΠ.ΕΘ.Α και Γενικά Επιτελεία?
Κάτι που να προβλέπει αυστηρές μη εφέσιμες ποινές φυλάκισης (και εννοείται άμεση άρση βουλευτικής ασυλίας) του οποιοδήποτε πολιτικού ή στρατιωτικού στελέχους που θα επιχειρήσει να σαμποτάρει μέσω άγνοιας, αδιαφορίας ή εμπαιγμού την δυνατότητα της χώρας να έχει μια αξιόλογη δυνατότητα αποτροπής.
Στις δημοκρατίες τις αποφάσεις τις παίρνουν οι πολιτικοί που εκλέγονται από το λαό όχι οι στρατιωτικοί. Τις αποφάσεις τις παίρνουν οι πολλοί και όχι οι λίγοι. Και ποιός ελέγχει αν ένα πρόγραμμα είναι ζωτικό ή όχι; Ο κάθε στρατιωτικός ή η ελληνική βουλή; Τί λέτε εδώ μέσα, είσαστε σοβαροί; Αν θέλετε δικτατορίες/ολιγαρχίες να κοιτάξετε σε άλλη χώρα.
^%*&^%&^Τ^&%&^&Τ&^%&Τ^ΡΓ)(*&&ΤΡ%@@@@@!!!#@@#$$#$
Αν μπει link16 γιατί να διατηρηθεί το linl11; Κάνει το δεύτερο κάτι που δεν κάνει το πρώτο; Δε γνωρίζω πολλά και μου δημιουργήθηκε απορία
Το link 16 αντικαθιστά το link 11 100%.
Αντίθετα το link 22, μπορεί να συμπληρώνει και να συνεργάζεται με το link 16, όμως είναι προτιμητέο, όχι μόνο για τον μεγαλύτερο όγκο δεδομένων που μεταδίδει αλλά και τα πρωτόκολλα ασφαλείας του είναι πολύ πιο αξιόπιστα του link 16 (συν άλλα τεχνικά που δεν είναι του παρόντος).
Του link 11 το πρόβλημα είναι και στην ασφάλεια των δεδομένων, πέραν του όγκου μετάδοσης.
Κι εγώ έτσι πίστευα αλλά το άρθρο ενώ λέει ότι μέσα στην αναβάθμιση θέλουν link16, λίγο παρακάτω λέει ότι το link11 θα παραμείνει
Δεν γνωρίζω την απάντηση αλλά φαντάζομαι ότι θα το κρατήσουν ως redundancy
Υποπτεύομαι ότι το link 11πρέπει να διατηρηθεί για επικοινωνία και με τις άλλες μονάδες του στόλου και τα SEA HAWK που έχουν μείνει στοLink 11
Σε γενικές γραμμές και χωρίς λεπτομέρειες, είναι διαφορετικά είδη δικτύων. Το Link 16 σου δίνει απευθείας πρόσβαση στους επίγειους σταθμούς και το κεντρικό δίκτυο, κάτι σαν τις τηλεφωνικές γραμμές. Το Link 11 και μετεξέλιξη του το link 22, χρησιμοποιουνται κυρίως στο ναυτικό και δημιουργούν ένα ξεχωριστό δίκτυο που μπορούν να συμμετέχουν διάφορα συστήματα και με τη σειρά του όλο το δίκτυο συνδέεται με το κεντρικό κατι σαν το δίκτυο wifi. Έτσι αν διαθέτει και τα 2 είδη μπορεί να επικοινωνεί με Link 11/22 με τα αλλα πλοια του στόλου και ελικόπτερα και ταυτόχρονα με το Link 16 με α/φη
Κατά τα άλλα έχουμε συνεχώς δηλώσεις από την πολιτική ηγεσία πως μπορούμε να υπερασπιστούμε τα θαλάσσια σύνορα μας …Α ξέχασα, θέλουμε να ανακηρύξουμε και ΑΟΖ….
Μακάρι να γίνει αλλά δεν καταλαβαίνω που κολλάει;;
http://www.kathimerini.gr/1018736/article/oikonomia/epixeirhseis/dwro-155-ekat-eyrw-apo-to-efeteio-sta-nayphgeia-skaramagka
Καλοί οι εκσυγχρονισμοί και τα εφ35 αλλά θα ήθελα κι ένα σχολιάκι για την παραπάνω είδηση. Ίσως κι ένα αφιέρωμα(review θα το έλεγα) για το τι μέλλει γενέσθαι με τα ναυπηγεία και τα υποβρύχια. Έχουμε άλλα 2 στην καβάτζα κατά το κοινώς λεγόμενο …………
Με 37εκ ανα φρεγατα ολα αυτα ? 60 και ίσως !!!
Προφανώς και δεν θα υπογραφει τίποτα αφού πάμε προς εκλογές και η κυβέρνηση έχει άλλες προτεραιότητες:
https://www.protothema.gr/greece/article/881018/o-pappas-upegrapse-630000-euro-gia-tin-tainia-tou-gavra-pou-stirizetai-sto-vivlio-tou-varoufaki/
Ο μη δεσμευτικός τεχνικός διάλογος θα συνεχιστεί βεβαίως βεβαίως
Μετά θα έρθουν οι άλλοι οποτε ώσπου να ενημερωθούν να κάνουν τις δικες τους αλλαγές
βάλτε κάνα χρόνο ακόμα
Καλά κρασιά γενικώς
https://www.defence-point.gr/news/quot-chastoyki-quot-tis-dikaiosynis-stin-kyvernisi-gia-ton-skaramagka-enae-kai-plironei-o-forologoymenos?pop=2
Ειναι τα μοναδικα σοβαρα πλοια που εχουμε κ δεν μπορουμε να τα φτιαξουμε ωστε να τα εχουμε για τα επομενα 20 χρονια…
Εμεις ομως θελουμε φ-35…μπελγαρες…..κλπ…..
Με μια μπελγαρα που κανει 750—800μ….φτιαχνουμε 4 μεκο…περνουμε 2 αδελαιδες…περνουμε τορπιλες για τα 214….κ περνουμε κ ρεστα……
ή 2 burke
Καλησπέρα κάπου διάβασα και δεν ξέρω αν είναι σωστό ότι τα 150εκ ισχύουν για τα δυο πλοία. Δηλαδή θα ξεκινήσει ο όποιος εκσυγχρονισμός των δυο και περίπου το 2021 που θα παραδοθούν θα γίνει ο διαγωνισμός για τα επόμενα 2 δυο.
Αυτο ειναι ποιο επικίνδυνο … εδω ειναι ελλαδα με ασοβαρους διοικούντες
Ο εκσυγχρονισμός των MEKO στις καλένδες….Η μεταφορά της 32ΤΑΞΠΝ στις καλένδες….Είμαστε η χώρα της αναβολής και της …αναστολής!!!! Υπάρχει κάποιος να ασχοληθεί σοβαρά με αυτή τη χώρα; Δεχόμαστε και κοινοτικούς διότι οι εγχώριοι ταγοί μετρήθηκαν, ζυγίστηκαν και βρέθηκαν κατώτεροι των περιστάσεων….
Προφανώς δεν υπάρχουν τα χρήματα, για αυτό και το λιβάνισμα. Αν ήθελαν κάτι να προχωρήσει, σε μέρες θα ειχε προχωρήσει όπως τα P-3.
Άλλη μια άποψη απαισιόδοξη όπως συνηθίζεται εδώ. Αναμένουμε να δούμε εάν θα βγει αληθινή
Άλλο ένα τρολ φιλοκυβερνητικό όπως δεν συνηθίζεται εδώ. Αναμένουμε να δούμε πότε θα σταματήσεις την πολιτική προπαγάνδα ή θα σου απαγορευτεί να ποστάρεις.
Επί της ουσίας δεν περιμέναμε τίποτα διαφορετικό για τις ΜΕΚΟ. Δεν μπορω να ερμηνεύσω την χτεσινή δικαστική απόφαση για τα ΕΝΑΕ κ ελπίζω αν ασχοληθεί με τα εξοπλιστικά η επόμενη κυβέρνηση να πάει επιτέλους σε λύση-πακέτο για ναυπηγεία-νεές φρεγάτες-εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ-τορπίλες-νέα υποβρύχια. Το κάθε πρόγραμμα ξεχωριστά (με πιθανή μόνη εξαίρεση τις τορπίλες) δεν θα προχωρήσει ποτέ.
Τι να βγει αληθινό? Τα 100 εκατομμύρια για 4 φρεγάτες?
Γιατι δε μας λετε τα αισιόδοξα για τα παγωμένα f16
Για τα p3
Για τις fremm / belhara που έρχονται
Και για τα 180 εκατομμύρια που ετοιμάζεται η κυβέρνηση να δωσει στα Σκόπια…
Οπως παντα πεταει ενα σχολιο και φεύγει για να κανει την προπαγάνδα γιατι απο επιχειρηματα δεν…
Ρεαλιστικά μιλώντας θέλουμε τις παρακάτω προϋποθέσεις
α) τον απαράβατο όρο της μακροχρόνιας αποπληρωμής 10-20 χρόνων, β) την άμεση αξιοποίηση όπλων και αποθεμάτων πυρομαχικών και πυραύλων, γ) την καλύτερη δυνατή εγχώρια προστιθέμενη αξία
Πακέτο οι ΜΕΚΟ (CMS330 + SMART-S ή ELM-2258 ή ΝS100 με ορίζοντα για μελλοντικό Mk41, RAM κτλ), η προμήθεια τουλάχιστον 40 νέων τορπιλών (ελπίζω να μη χαλάει κανένα η Mk48 Mod 6 ADCAP εδώ που φτάσαμε…) (χλωμή η αναβάθμιση των 100+ SUT Mod 0 σε 4-5 βέβαια), η δέσμευση και αγορά τουλάχιστον 2 μεταχειρισμένων πλοίων με ρόλο ΑΑW με ορίζοντα 15ετίας για τις άμεσες ανάγκες (ο νοών νοείτω…) και η αγορά πυραύλων μικρού και μέσου βεληνεκούς για τον εξοπλισμό τους.
Μέσα στη 10ετία και και με το βάθος αποπληρωμής στην 20ετία πρέπει να έχουμε ήδη δρομολογήσει ,ναυπήγηση 6 φρεγατών (0+6) ή αγορά μεταχειρισμένων (!), επιπλέον αγορά όπλων, πυρομαχικών, πυραύλων μικρού και μέσου βεληνεκούς και πιστοποίηση παλαιοτέρων…
Για το ποσό που μιλάμε τα πρώτα είναι εφικτά και από μόνα τους μας ξελασπώνουν σχετικά καλά μέσα στη 10ετία αν τα ΑΑW πλοία είναι …τούμπανα από μόνα τους … Οι συνθήκες μας ευνοούν και η ευκαιρία πραγματικά μοναδική
Συνυπολογίζοντας χρονικά περιθώρια, ποσά και τις προϋποθέσεις που θέτουμε είναι μονόδρομος ένας και μόνο προμηθευτής (χώρα) πακέτο. Όσο και να θέλουμε να ονειρευόμαστε και συμφωνώ απολύτως με τον Νικ1, έχω την εντύπωση ότι δεν έχουμε την πολυτέλεια της επιλογής για το που πρέπει να απευθυνθούμε … Μετά τη δεκαετία και εφόσον εξακολουθεί η ομαλότητα ας ονειρευτούμε ελεύθερα
Αυτός ο τεχνικός διάλογος του ΠΝ ελπίζω να κατέληξε κάπου.
Παραθέτω διάγραμμα της εξέλιξης της Μk48:
Kάποια στιγμή οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου θα πρέπει να δημιουργήσουν ισχυρότατα Εθνικά Συμβούλια σε καίριους τομείς έτσι ώστε να υπάρχει προγραμματισμός και συνέχεια σε σοβαρά θέματα όπως αυτό της Αμυνας .
Ούτε υπήρχε -ούτε υπάρχει κάποιος μακροχρόνιος προγραμματισμός και σε αυτό έχει πολύ μεγάλο μερίδιο ευθύνης και η στρατιωτική ηγεσία .
ωραιο αυτο αλλα γινεται σε κρατος με οβαρους πολιτες, οι πολιτικοι που εχουμε απλα δεν μπορουν,πως να συννενοηθεις με καποιον που λεει οτι το αιγαιο δεν εχει συνορα? ενω παιζει να μπει κομα στην βουλη που λεει οτι με ζαρζαβατικα θα μας δωσουν οι ρωσοι το κουζνετσοφ?δες ποιο ειναι το κοινοβουλιο ποια κοματα ειναι εκτως κ τι ψηφιζουμε-ζηταμε οι πολιτες.
Τα 300-500 εκατομμύρια που δόθηκαν για τα P-3 “βύθισαν” το Πολεμικό Ναυτικό
το ΠΝ εχει βυθιστει απο τις επιλογες του και απο την κατασταση στα κρατικοδιαιτα ναυπηγεια δυστυχως .
Και όμως τα προγράμματα του ναυτικού ίσως είναι ποιο κοντά σε υλοποίηση από ποτέ. Μόλις χτες ανακοινώθηκε οτι συμφωνήθηκε με την ΚΟΜΙΣΙΟΝ το νέο καθεστώς εκκαθάρισης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά αφοί καταβλήθηκε αποζημίωση στον πρώην ιδιοκτήτη τους 150 εκ Ευρω (ζητούσε 1 δισ όταν τα αγόρασε 1 ευρω/ μπραβο στον Βενιζελο που εκανε την πωληση του αιωνα/) με ρύθμιση για τα 600 εκ Ευρω των κρατικών επιχορηγήσεων λόγο παρατεταμένης ΜΗ-ΧΡΗΣΗΣ τους. Μόλις πριν μια εβδομάδα υπήρξε αμερικάνικο ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία Ελευσίνας επίσης.
Από προεκλογικές μπούρδες άλλο τίποτα
Που το διάβασες αυτό?
Μπορείς να μας δώσεις ένα reference/link ?
Η κατάσταση με Σκαραμαγκά περιγράφεται στο
Η Eλευσίνα έχει πάνω από εκατομμύρια φέσια προς δημόσιο
Ποιος σοβαρός επενδυτης θα μπλέξει??
Η ONEX έκανε πίσω αφού δύσκολο να της χαρισθούν αυτά τα χρέη.
Παλεύοντας με το νέο σύστημα σχολίων το έκανα χωρίς να προσθέσω τα ακόλουθα links & corrections :
Η κατάσταση με Σκαραμαγκά περιγράφεται στο
https://www.defence-point.gr/news/quot-chastoyki-quot-tis-dikaiosynis-stin-kyvernisi-gia-ton-skaramagka-enae-kai-plironei-o-forologoymenos
http://www.kathimerini.gr/1018736/article/oikonomia/epixeirhseis/dwro-155-ekat-eyrw-apo-to-efeteio-sta-nayphgeia-skaramagka
Η Eλευσίνα έχει πάνω από 250 mil E εκατομμύρια φέσια :
http://www.kathimerini.gr/995764/article/oikonomia/epixeirhseis/tesseris-mnhsthres-gia-ta-nayphgeia-eleysinas
150 γιατι τα πλήρωσαν ? τα 600 ποιος θα τα πληρώσει ? Δουλευόμαστε νομίζω .
https://www.makthes.gr/stergios-pitsiorlas-dimioyrgeitai-ena-neo-topio-gia-ta-naypigeia-stin-ellada-211112 Tο αλλο δεν τα ξαναβρηκα αλλα οταν το βρω θα το ποσταρω.
Ερώτηση προς Π&Δ, το σονάρ υποστηρίζεται ακόμα από τον κατασκευαστή ή θα αφεθούν οι φρεγάτες πρακτικά χωρίς σονάρ;
Nα υποθέσω ότι οι κινητήρες πρόωσης και οι ντιζελοκινητήρες των Η-Ζ θα συντηρηθούν με το ίδιο ξεχωριστό κονδύλι, σωστά; Οι τελευταίοι θα αντικατασταθούν; Να υποθέσω ότι κι οι Harpoon παραμένουν…
Το μόνο θετικό είναι πως το Η-Ο σύστημα TDR-10Α της Miltech Hellas θα ολοκληρωθεί στο νέο CMS.
Kατά τα άλλα, αν δεν αποκτηθούν κάποια νεότερα σκάφη, μιλάμε για σοβαρή υποβάθμιση των δυνατοτήτων του στόλου, καθώς είναι ξεκάθαρη η υστέρηση των σκαφών απέναντι στις νέες απειλές. Χωρίς νέο ECM (όλος ο στόλος), χωρίς RAM, χωρίς νέο σονάρ, τί να λέμε τώρα…
Ξεπεσμός και δυστυχώς και από την στρατιωτική ηγεσία. Έτσι απλά, ως παράδειγμα των προτεραιοτήτων της Κυβέρνησης,
-630.000€ στον «νέο» σκηνοθέτη Κ. Γαβρά για να τον βοηθήσει να κάνει τα πρώτα βήματα του υποθέτω (και να αναβιώσει στον φακό το «έπος» της «περήφανης διαπραγμάτευσης»),
-200.000€ για την ασφαλτόστρωση του δρόμου του εξοχικού (όχι όλου του δρόμου, μόνο μέχρι το σπίτι…) του συντρόφου Δραγασάκη έξω από τα Μέγαρα,
-δεν ξέρω πόσα κοστίζει το ταξίδι του συντρόφου Ν. Παππά και της ομάδας του στους «φονιάδες των λαών» για να μην ζηλεύει τίποτα η Ελληνική διαστημική κοινότητα,
-πληρωμές στα Ναυπηγεία Ελευσίνας άσχετα πράγματα από την ολοκλήρωση των πυραυλακάτων,
-πληρωμές στα ΕΑΣ για να φυτοζωούν σε βάρος των Ελλήνων φορολογουμένων και των ΕΔ,
πόσο να μας κάνουν όλα αυτά;
Sonar και λοιπός εξοπλισμός παραμένουν λειτουργικά. Πρέπει απλά τώρα να ολοκληρωθούν στο νέο CMS.
Μια ερώτηση ακόμα please 🙂 , το EASR της Raytheon “παίζει” για αντικαταστάτης του DA08 στην (;) πρόταση της LM;
Έτσι που πάει το πράγμα προβλέπω στελέχη του ΠΝ να παραιτούνται σε λίγα χρόνια για να προσφέρουν υπηρεσίες project management στον ιδιωτικό τομέα…
Ελπίζω τα DA08 να μην πεταχτούν και τουλάχιστον 1 να μπει στον Προμηθέα στην επόμενη ΠΕΑΚ…
Λέτε να «χωράει» το κόστος του μέσα στα 30-40 εκ που θα δώσουμε για κάθε πλοίο; Πάντως θα ήταν εξαιρετική επιλογή αν και μάλλον θα χρειάζονταν εκτεταμένες αλλαγές. Μάλλον σε κάτι προς SMART-S προσανατολίζεται το ΠΝ.
Α μάλιστα, η κατάσταση γίνεται όλο και πιο ωραία… Άρα ούτε καν AESA, οποιουδήποτε τύπου δηλαδή; Υποτίθεται ότι η LM θα έδινε λέει κσλή οικονομική προσφορά.
Μήπως να αγοράσουμε το SΜART-S από την Τουρκία που το παράγει για να χαρεί κι ο πολιτικός κομισάριος του ΥΕΘΑ; Να αποδείξουμε ότι οι λαοί δεν έχουν να χωρίσουν τίποτα κλπ κλπ, ξέρετε…
Η Lockheed όπως και κάθε ανάδοχος θα βάλει το ραντάρ που μπορεί να πληρώσει η Ελλάδα. Το Smart-S είναι η συνηθισμένη επιλογή για σκάφη σαν τις ΜΕΚΟ. Αν αυτό αλλάξει, δεν το ξέρουμε. Η Lockheed πάντως έχει προτείνει κι άλλες λύσεις, ανάμεσά τους κι ένα ισραηλινό ραντάρ.
Τα μαύρα μας τα χαλια….
Αν κρίνουμε από τα στοιχεία κόστους του προγράμματος της Νέας Ζηλανδίας για 2 σκάφη στον Καναδά https://www.defence.govt.nz/what-we-do/delivering-defence-capability/defence-capability-projects/#anzac-ships-upgrade-frigate-systems-upgrade-fsu το προϋπολογιζόμενο ποσό δεν φτάνει ούτε για την Ύδρα… όσους συμβιβασμούς και να κάνουμε…
Συμπεριλαμβάνεται και αλλαγή του εκτοξευτή πυραύλων, οι Νεοζηλανδοί πηγαίνουν σε τελείως διαφορετικό αντιαεροπορικό σύστημα.
Συνεπώς αν τοποθετούσαμε ΜΟΝΟ CMS και νέα ραντάρ και επικαιροποίηση – αναβάθμιση των επιμέρους υπόλοιπων συστημάτων (ιδανικά συνδυασμός CMS330 με Sea Giraffe 4FF και Hensoldt TRS 3-4D ή ο ΟΕΜ συνδυασμός της SAAB με 9LV COMBAT SYSTEM και τα Sea Giraffe ή TACTICOS με APAR II και NS200 ή και η LEONARDO με τα KRONOS) δεν θα ξεπερνούσε τα 200 εκ και για τα 4 σκάφη (με τα εργατικά στο σπίτι μας)
Έχουμε γράψει για τα κόστη. Μέρες άκρες κάπου στα 160 με 180 εκ. βγαίνει ο εκσυγχρονισμός. Αλλά ας ξεκινήσει κάποτε!
Καλημέρα.
Περιμένουμε λεπτομέρειες στο νέο σας τεύχος, πότε βγαίνει btw;
Το ενδιαφέρον από Thales/Γάλλους υφίσταται ακόμα;
ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟ SITE = ΤΕΛΙΚΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΑΔΕΛΑΙΔΕΣ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΣΤΕ ΝΑΙ Η ΟΧΙ ? – ΞΕΡΩ ΟΤΙ ΕΧΕΤΕ ΓΡΑΨΕΙ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ ΓΑΛΛΙΚΩΝ Κ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΩΝ ΟΠΛΩΝ ΑΛΛΑ Η ΟΥΣΙΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙ- ΑΡΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ? Ο ΔΕ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΑΠΛΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΙ ΑΠΑΝΤΑ ?- ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΤΙ ΘΑ ΕΧΕΙ ΠΕΙ ΕΣΤΩ Κ OF THE RECORDE….
Θεωρώ πιθανότερη την αναβάθμιση των Ύδρα στα πρότυπα των ANZAC της Ν. Ζηλανδίας που με τη σειρά τους ακολουθούν των καναδικών Halifax, σε μια πιο light version. Αν λοιπόν ακολουθήσουμε το πρόγραμμα αυτό τα CMS 330 και SMART-S Mk2 είναι δεδομένα. Έτσι, ΑΝ τοποθετηθούν LWR θα είναι ισραηλινά (Elbit) ή σουηδικά (SAAB). Ενδιαφέρον θα έχει τι αλλαγές θα γίνουν σε ESM (Elisra;) και ραντάρ ναυτιλίας (SharpEye, Pathfinder;). Όπως ειπώθηκε και από τον κύριο NikolakiEfentis, η απουσία προγραμματισμού για την απόκτηση νέου ECM είναι από τις πλέον σημαντικές και άκρως ανησυχητική για το σύνολο του στόλου. Μέχρι και της Μιανμαρ έχουν. Δεν αποκλείω και την αφαίρεση των APECS-II και τα πλοία να μείνουν μόνο με ESM, όπως οι αναβαθμισμένες Karel Doorman. Για COMINT δεν έχω ιδέα, το ίδιο και για τα RWS των 20 ή 30χιλ αν όντως θα είναι τέτοιου διαμετρήματος. Αν όπως αναμένεται η συντήρηση και αναβάθμιση των μηχανών αποτελέσει ξεχωριστό πακέτο (πιστεύω θα το ξέρουμε μέσα στο 2019) το πρόγραμμα θα είναι αρκετά καλό. Δεν αποκλείω και την αναβάθμιση Phalanx (που είμαστε από τους ελάχιστους χρήστες παγκοσμίως χωρίς τη τελευταία διαμόρφωση) ή πυροβόλου που θα αποκλείσει συγχρόνως τυχόν αντιδράσεις όπως με τις Kortenaer.
Εκτος από τα ECM ένας άλλος τομέας που έχει παραμεληθεί είναι τα αντίμετρα κατά τορπιλών
Στο τελευταίο τεύχος της ΠΤΉΣΗΣ έχεις το εξαιρετικό άρθρο για τα BAYRAKTAR
Οι γείτονες τα έχουν εξοπλίσει με το σύστημα SEA SENTOR της ULTRA ELECTONICS
Το άρθρο δίνει μια αναλυτική περιγραφή του συστήματος
Κοιτάζοντας το πρόγραμμα των νεοζηλανδών βλέπω πως και αυτοί βάζουν συστήματα της ULTRA
https://www.defence.govt.nz/what-we-do/delivering-defence-capability/defence-capability-projects/?CapabilityTypeID=&CapabilityServiceID=&s=
εμείς έχουμε μείνει με τορπίλες και συστήματα κατά toprilvn(nixie?) της δεκεατίας του 70
Τι πιθανότητες έχει μια SUT εναντια σε τέτοια αντίμετρα?
Και αντίστροφα νομίζουν πως θα ξεφύγουν μεhi-speed ελιγμούς στις σύχρονες τουρκικες DM2?
long shot αλλά ποτέ δεν ξέρεις … τα πολυάριθμα ραντεβού ΠΝ με την Kongsberg είχαν κάποια σκοπό?
αν στο πακετο δεν περιλαμβανεται η γενικη συντηρηση των μηχανων τοτε τα 150 εκ θα αναβαθμισουν σημαντικα τις 4 φρεγατες . απο εκει και περα το θεμα πρεπει να προχωρησει ωστε το ΠΝ να ξεκινησει τις οποιες διαδικασιες για την αγορα νεων πλοιων .
δεν ξερω αν ισχυει οτι θελει να αγορασει αλλες 2 supervita . και δεν ξερω τι θα γινει με τα 2 επιπλεον υποβρυχια 214 .
Από όσα έχουν γίνει γνωστά, οι μηχανές θα συντηρηθούν από διαφορετικό κονδύλι
μακαρι να γινει εστω κι αυτο απο το μηδεν στο ενα κατι ειναι.
κριμα που δε θα γινει αυτο που θα ηθελα δηλαδη 2 μεκο ακομα.
Ερώτηση προς τον αγαπητό κο NavalAnalyses και την Π&Δ, το SMARTS-S δεν μας πειράζει που παράγεται και χρησιμοποιείται κι από την Τουρκία; Ως προς το ραντάρ ναυτιλίας δεν θα έπρπεπε να εγκατασταθεί το bridgmasterE ομοιοτυπία ή είναι πλέον παλιό;
Εκτός της αβεβαιότητας για την αναβάθμιση Phalnx () & πυροβόλου, δεν είδα τίποτα για το IPMS κασι το ιδιαίτερο HVAC της κλάσης αμφότερα σημαντικά για την εύρυθμη λειτουργία και επιβιωσιμότητα του σκάφους. Παλιότερα είχε γραφτεί πως πολλά απάρτια τους χρειάζονται πλέον αντικατάσταση…
HVAC = HEATING VENTILATION AND AND AIRCONDITIONING ???
IPMS= INTEGRATED PROPULSION MONITORING SYSTEM ???
Δηλαδή θα καταντήσουμε να έχουμε στις πιο σύχρονες μονάδες του στόλου το SMART που το έχουν made in turkey και το έχουνε μέχρι και στα LSTs tous ???
Εδώ μου κάθεται 🙁
Ιδίως το HVAC είναι σημαντικό σε περίπτωση πλήγματος να μην λειτουργήσει αρνητικά για την μετάδοση πυρκαγιάς. Γενικά, τα Η-Μ συστήματα των ΜΕΚΟ έχουν μεγάλο βαθμό αυτονόμησης ως προς την λειτουργία τους – μάθημα από τα Φώκλαντς.
Κάθε τομέας εξυπηρέτησης του σκάφους από τα Η-Μ συστήματα αποτελείται από μια «φέτα» του σκάφους που εξυπηρετεί καθ’ ύψος τα καταστρώματα με σκοπό την αποφυγή αποκοπής ενός ολόκληρου καταστρώματος από ηλεκτρική ισχύ κλπ και την αποφυγή μετάδοσης φωτιάς και καπνού σ’ αυτό. Δεν ξέρω αν το εξηγώ σωστά, ίσως κάποιοι πιο ειδικοί; Σε κάθε περίπτωση τα Η-Μ των ΜΕΚΟ είναι ακριβά και απολύτως λογικό να θέλουν αναβάθμιση μετά από τόσες δεκαετίες.
Οι Ύδρα εκτός του παλαιού Racal 2690 φέρουν επίσης Bridgemaster. Το πρώτο τουλάχιστον θα πρέπει να αντικατασταθεί με ένα σύγχρονο. Το ιδανικό θα ήταν και τα δύο αφού είναι ήδη 20 ετών συστήματα.
Σχετικά με τα ραντάρ, το ιδανικό θα ήταν να είναι διαφορετικό και ανώτερο του SMART-S Mk2. Διαφορετικό είναι και ένα κατώτερο ραντάρ. Θέλουμε κάτι τέτοιο; Σαφώς όχι. Μπορούμε να πάρουμε κάτι καλύτερο; Αμφιβάλλω. Οπότε η απάντηση είναι SMART. Με το σκεπτικό του διαφορετικού, θα έπρεπε να είχαμε Flankers αντί Vipers, Abrams αντί Leopard, OTO Melara 127 αντί για Mk45, CEROS αντι για Sting/Stir, Otomat αντι για Harpoon, SCLAR/NGDS αντί για SRBOC, Aspide αντί για Sea Sparrow κ.ο.κ. Απλώς δεν γίνεται.
Η συζήτηση επικεντρώνεται πάντα στα κύρια συστήματα, όπλα και ραντάρ για αυτό και δεν αναφέρονται τα υπόλοιπα. Θα μάθουμε όμως.
Ως διαφορετικό είχα στο μυαλό μου κάτι σαν το NS100 – σίγουρα δεν θα επέλεγα το διαφορετικό δογματικά.
Σας ευχαριστώ πολύ για την απάντηση.
Η ειδηση για τα ναυπηγεια που χρωσταγα “χτες”. https://www.koutipandoras.gr/article/neo-topio-gia-ta-naypigeia-stin-ellada . Για να μην με κατηγορουν καποιοι οτι λανσαρω fake news.
Παιρνω το θαρρος και γραφω το συγκεκρημενο εξαιρετικα εκτεταμενο σχολιο, παρα το γεγονος οτι μπορει να θεωρηθει και σαν off topic, αλλα πιστευω οτι ειναι το ιδιο συνδεδεμενο με τις ΜΕΚΟ και το μελλον του ΠΝ.
Σας ζητω προκαταβολικα την κατανοηση σας για το μακροσκελες σχολιο.
Σχετικα προσφατα ειδα αναρτημενο στην ιστοσελιδα του militaire.gr μια σημαντικη συνενευξη για το καθεστως των ναυπηγιων του Σκαραμαγκα.
https://www.militaire.gr/o-ateleiotos-golgothas-ton-naypigeion-skaramagka-kai-to-aprovlepto-mellon-toys-synenteyxi/
Οι πληροφοριες που ειδαν το φως της δημοσιοτητας ειναι ακρως ανησυχητικες για το μελλον τοσο του Σκαραμαγκα οσο και γενικοτερα ολης της ναυπηγοεπισκευαστικης βιομηχανιας γενικοτερα.
Θεωρω οτι το μελλον των ναυπηγιων Σκαραμαγκα στην ελλαδα ειναι ιδιαιτερα δυσοιονο. Απο τις πληροφοριες που παρατεθηκαν στην συγκεκρημενη συνεντευξη, το ναυπηγειο οδευει να μετατραπει στον «νεο» Ναυσταθμο του ΠΝ αφου ολοκληρωθει η «διαιτα» σε φαση εξελιξης με την σαλαμοποιηση και πωληση των «κομματιων» του ναυπηγιου που δεν θα εξυπηρετησουν αυτον τον σκοπό, Σε γενικες γραμμες οι σημερινοι 750 περιπου εργαζομενοι περνουν το 65% των αποδοχων του, αλλα πρεπει να παρατηρρησω οτι ή θα συνεβαινε έτσι ή υπηρχε η προοπτικη να διατηρηθουν μολις 488 θεσεις εργασιας με 100% αποδοχες! Πραγμα που στην συνεντευξη δεν τονιστηκε.
Υπαρχει το τεραστιο θεμα για την αιτια που ο σκαραμαγκας απο το ισχυροτερο ναυπηγιο της χωρας καταληγει να μετατραπει σε κατι διαφορετικο. Εδω περα απο πολλα χρονια, εχουν γινει μια σειρα απο βηματα που το κυριο χαρακτηριστικο των επιλογων αυτων ειναι η μη αποδοχη της θεσης των Βρυξελων για παρανομες επιχωρηγησεις του ναυπηγειου οταν ακομη αυτο ηταν κατω απο το κρατος και η μη πληρωμη του πολυ γνωστου προστιμου των 600 εκ € που δεν ξερω σε ποιο υψος εχουν φτασει μεχρι σημερα. αυτη ειναι και η βασικη αιτια που το ναυπηγιο ιδιοτικοποιηθηκε με «προικα» τα 4 Τ214 και το «Ωκεανος». Αφου τα πραγματα πηγαν στα ακρα, εγινε μια αλλαγη σκυταλης στο ιδιοκτησιακο καθεστως με νεα «προικα» αλλα 2 Τ214. Καπου εκει μεταξυ 2005 – 2010 τα πραγματα περιπλεχτηκαν απο το προβλημα με τα υποβρυχια που «εγερναν», τα δημοσιονομικα και την οικονομικη στενοτητα απο την επαυριο των Ολυμπιακων του 2004 και τα γνωστα Greek Statistics του 2009 που οδηγησαν την Ελλαδα στα χερια της Τροϊκας.
Διπλα στο προστιμο των Βρυξελων πλεον υπαρχουν οι αξιωσεις του νυν ιδιοκτητη και αυτες που δεν εχουν επιδικαστει, Δεν πρεπει να παραξενευτουμε εαν τελικα η υποθεση διαχειρησης με το ονομα «σκαραμαγκας» κοστισει στους ελληνες φορολογουμενους κανα διαρι δις εκ € ή ακομη και περισσοτερο! το λεγομενο «μουλαρωμα» μαλλον κινδυνευει να πληρωθει πανακριβα!!!
Πρεπει να εχουμε υποψη οτι ενα ναυπηγιο, σαν μια οποιαδηποτε αλλη επιχειρηση για να λειτουργησει ορθα εχει αναγκη απο πελατες που θα πληρωσουν τις υπηρεσιες και εργασιες που αυτο θα κλειθει να κανει. Χωρις πελατολογιο το ναυπηγιο «κλεινει»(!) οτι και να λεγεται οτι και να ακουγεται.
Εκει που εχουν φτασει τα πραγματα μεχρι σημερα ο μονος πελατης για τον Σκαραμαγκα ειναι το ΠΝ και κανενας αλλος. Δηλαδη ο σκαραμαγκας δεν εχει αλλους πελατες. Αυτο ειναι το αποτελεσμα της επιλογης του Ελληνικου Κρατους να επιμηνει στην επιλογη του να μην αποδεχτει την παραβαση που εγινε πριν απο 20 με 30 χρονια (κοινως, «μουλαρωσε») με αποτελεσμα ο σκαραμαγκας να διακοψει καθε αλλη δραστηριοτητα, εκτος απο εκεινες που εχουν αμεση σχεση με το ΠΝ. Ετσι λοιπον ενω τα αλλα ναυπηγια συνηθως εχουν ενα ευρως εργασιων που ποικυλει και δεν εχουν βαλει ολα τα «αυγα σε ενα μονο καλαθι», πχ Fincantieri, DCNS κλπ, στην ελληνικη περιπτωση ο Σκαραμαγκας περιμενει να «ζησει» αποκλειστικα με τα χρηματα του ΠΝ. τιθεται λοιπον το ερωτημα: Με τους χαλεπους καιρους που υπαρχουν απο το 2004 περιπου και καλα κρατουν, ποια μπορει να ειναι η προοπτικη για ενα ναυπηγειο οταν ο αποκλειστικος πελατης του ειναι το Ελληνικο ΠΝ; Η ελληνικη ναυτικη ιστορια, αποδεικνειει οτι το Ελληνικο ΠΝ τα τελευταια 60 με 70 χρονια, ουδεποτε ηταν σε θεση να χρηματοδοτησει πληρως ενα ναυτικο προγραμμα που να καλυπτει το 100% των απαιτησεων σε ναυτικες μοναδες. Για να βγουν οι λεγομενοι «λογαριασμοι» στο ΠΝ, βασιζονταν παντα σε ενα μειγμα νεων ναυπηγησεων και μεταχειρισμενων (ετοιμοπαραδοτων) πλοιων που προερχονταν απο αλλα ναυτικα των χωρων κρατων μελων του ΝΑΤΟ. αυτη η πρακτικη εχει φτασει μεχρι τις ημερες μας.
Εχοντας υποψη τους δημοσιονομικους περιορισμους που καλα κρατουν απο το 2004 τουλαχιστον, ειναι λογικο οτι εαν επιλεγεται να μετατραπει ο σκαραμαγκας σε «πολεμικο» ναυπηγειο το ΠΝ θα πρεπει να αλλαξει ριζικα τις παγιες μεχρι τουδε πρακτικες σε οτι αφορα την συνθεση του στολου και την ανανεωση των ναυτικων μοναδων και να στραφει αποκλειστικα στις νεες ναυπηγησεις και ολες να γινονται στον Σκαραμαγκα! Μονο ετσι μπορει ενα «πολεμικο ναυπηγειο» σαν το Σκαραμαγκα να μεινει ανοιχτο χωρις προβληματα, καθως τα αριθμητικα μεγεθη σε οτι αφορα την παραγωγικη δυνατοτητα και σε εργαζομενο προσωπικο δεν ειναι καθολου αμελητεα. Ο Σκαραμαγκας μεχρι σημερα δεν ειναι «καρναγιο» με μια χουφτα ανθρωπους που ασχολουνται αποκλειστικα με «βαρκες».
Εαν φυγουμε λοιπον απο το προηγουμενο σκηνικο, αμεσως το ναυπηγειο θα βρεθει σε πολυ δυσκολη θεση γιατι τα οικονομικα του θα βγαζουν ελλειματα ουκ ολιγα.
Λογικο ειναι οτι εαν δεν υπαρχει η απαραιτητη χρηματοδοτηση με σταθερη ροη σε βαθος χρονου το ναυπηγιο δεν θα μπορεσει να μεινει ανοικτο. Και για να γινει αυτο τα «μπαλωματα» δεν φτανουν. Ειναι απαραιτητο να εκπονηθει ενα νεο ναυτικο προγραμμα.
Με τα σημερινα (αλλα και χθεσινα) δεοδμενα, η πληρη ανανεωση του στολου του ΠΝ, σε βαθος 20 ή 30 ετων υποχρεωνει το Ελληνικο κρατος να βαλει το χερι παρα πολυ βαθεια στην «τσεπη», Πρεπει να εχουμε υποψη οτι η χρηματοοικονομικη δεσμευση για την αγορα νεων ναυτικων μοναδων δεν ειναι πραγμα «φτηνο», δηλαδη δεν προκειται για κατι συγκρησιμο με αυτα που αγοραζουμε σε καποιο «ψιλικατζιδικο».
Για να αντιληφτουμε περι τινος προκειται πρεπει να εχουμε στον νου οτι με τα σημερινα δεδομενα ο στολος διαθετει 13 μοναδες επιφανειας κατηγοριας φρεγατας και οι δημοσια γνωστες πληροφοριες υποδεικνειουν μια μελλοντικη συνθεση απο ενα ελαχιστο 12 μοναδων εως ενα μεγιστο 16 μοναδων απο τις οποιες τουλαχιστον 2 (ιδανικο 4) να προκειται για πλοια ΑΑ Αμυνης.
Δηλαδη κατα ελαχιστον το μελλοντικο ναυπηγικο προγραμμα για τα επομενα 20 με 30 χρονια προκειται να αφορα 10 φρεγατες και 2 αντιτορπιλικα ΑΑ αμυνας, η αξια των οποιων μποριε να εκτιμηθει σε: 300 με 400 εκ € η καθε φρεγατα, 500 εως 700 εκ € το καθε αντιτορπιλικο, τοις μετρητοις και χωρις τραπεζικο δανεισμο. Προκειται για 4,0 – 5,4 δις εκ € για ενα στολο 12 πλοιων. Επειδη σημερα οι φρεγατες κλασης «ελλη», αλλες εχουν σαρανταρησει και αλλες ειναι εκει κοντα, η απαιτηση μαζικης αντικαταστασης της κλασης αυτης μεσα στα επομενα 10 – 15 χρονια ειναι επιτακτικη. ο εκσυγχρονισμος των ΜΕΚΟ θα αποδοσει 15 – 20 χρονια περισσοτερο σε αυτες πριν αντικατασταθουν. Οποτε η επομενη δεκαετια, στο συνολικο σκηνικο των «12» πλοιων, μαλλον θα βρεθουμε στην αναγκη αγορας τουλαχιστον 2 Αντιτορπιλικων και 6 φρεγατων, συνολικης αξιας μεταξυ 2,8 – 3,8 δις εκ € και οριζοντα ναυπηγισης 12 ετη με 1 πλοιο το καθε χρονο να καθελκειεται μετα απο 5 ετη απο την εναρξη του προγραμματος (κοπη ελασματων). Ειναι λογικο οτι ενα αναλογο προγραμμα θα χρειαστει να εχει «πλατες» απο το διεθνες τραπεζικο συστημα, διαφορετικα το ελληνικο κρατος θα κλειθει να πληρωσει σημαντικα κονδυλια για καθε φαση του προγραμματος, και το ΥΠΕΘΑ θα κινδυνευσει να στερευσει παραλληλα απο «ζεστο» χρημα, και για να το αποφυγει θα πρεπει να κλεισει σε μεγαλο βαθμο τις «στροφιγγες» για τα προγραμματα της ΠΑ και του ΕΣ, πραγμα αδιανοητο. Εξ ου και η τραπεζικη χρηματοδοτηση. Αυτη ομως εχει ενα κοστος! κατα ελαχιστον πρεπει να ληφθει υποψη οτι περιπου ενα 20% θα πρεπει να προστεθει σαν «καπελλο» για την «διευκολυνση» σε βαθος 10 ή 15 ετων, αναλογως της χρονικης στιγμης που υπογραφονται τα συμβολαια. Οποτε με οριζοντα αποπληρωμης τα 15 ετη το ναυτικο προγραμμα των 8 νεων μοναδων θα κοστισει περιπου μεταξυ 224 εκ €/ετησιως – 304 εκ €/ετησιως.
Οποιοδηποτε σεναριο και να επιλεξει ο οποιοδηποτε, αυτος θα βρεθει αντιμετωπος με αναλογα ζητηματα.
Εαν τα πλοια που θελουμε να αποκτησουμε εχουν ολα τα συστηματα εισαγωμενα, ο λογαριασμος θα ειναι «ακριβοτερος», εαν επιλεχτει να υπαρξει μια συμπαραγωγη σε υποσυστηματα οπως επισης και η αναπτυξη ορισμενων αμιγως ελληνικων ο λογαριασμος θα ειναι «φτηνοτερος».
Σε γενικες γραμμες το σκαφος αντιπροσωπευει περιπου το 10% της αξιας, το συστημα προωσης ενα αλλο 25-30% της αξιας, ενω τα οπλικα συστηματα μαζι με τους αισθητηρες το μεγαλυτερο τμημα, δηλαδη 60-65% της συνολικης αξιας μιας ναυτικης μοναδας,
Απο εκει και περα, η προταση που τεθηκε στο τραπεζι για το λεγομενο «εθνικο πλοιο», το οποιο μπορει να ναυπηγηθει σε διαφορετικες εκδοσεις, μαλλον επιτρεπει να εξοικονομηθουν πολυτιμα εκ €, πολυ περισσοτερα απο οσα νομιζουμε απο το να αγοραστει μια τροποποιημενη «ξενη» ναυπηγιση.
Σας ευχαριστω για την υπομονη σας που το διαβασατε.