Εξανεμίζονται οι ελπίδες διάσωσης του πληρώματος του υποβρυχίου KRI Nanggala (402) της Ινδονησίας, που χάθηκε τις προηγούμενες μέρες στη θάλασσα του Μπαλί καθώς πέρασαν οι κρίσιμες 72 ώρες, που υπολογίστηκε πως αρκούσαν τα αποθέματα οξυγόνου εντός του κύτους.
Στο μεταξύ, έξι κομμάτια από συντρίμια, που πιστεύεται πως ανήκουν στο υποβρύχιο, παρουσιάστηκαν ενώπιον δημοσιογράφων. Στα συντρίμια περιλαμβάνονται μια φιάλη γράσο, μέρος του τορπιλοβλητικού σωλήνα, μέρος μεταλλικού σωλήνα, ισλαμικά χαλιά προσευχής και καύσιμο. Όπως αναφέρθηκε, τα συγκεκριμένα αντικείμενα βρέθηκαν να επιπλέουν σε ένα τμήμα της θάλασσας που έχει βάθος 850 μέτρων ενώ άτομα που υπηρέτησαν στο συγκεκριμένο υποβρύχιο επιβεβαίωσαν πως αυτά ανήκουν στο ‘Nanggala’. Η φιάλη γράσο χρησιμοποιείται για τη λίπανση του περισκοπίου του υποβρυχίου.
Το Ναυτικό της Ινδονησίας σχολίασε πως η ανακάλυψη των συντριμιών δεν είναι απαραίτητα απόδειξη πως υπήρξε έκρηξη στο υποβρύχιο αλλά αυτά μπορεί να διέφυγαν στην περίπτωση που λόγω της πίεσης του βάθους στο οποίο βρέθηκε δημιουργήθηκε ρήγμα μέσω του οποίου πέρασαν στην επιφάνεια τα αντικείμενα αυτά.
Ινδονησία: Εξανεμίζονται οι ελπίδες να βρεθεί ζωντανό το πλήρωμα του υποβρυχίου
Στο μεταξύ, οι ΗΠΑ αναπτύσσουν αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας P-8 Poseidon για να βοηθήσει στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης του υποβρυχίου. Το Ινδονησιακό Ναυτικό, επίσης, δήλωσε πως στέλνει ελικόπτερα ερευνών και πλοία στην περιοχή που χάθηκε το στίγμα του υποβρυχίου την περασμένη Τετάρτη καθώς ετοιμαζόταν να εκτελέσει ασκήσεις βολής τορπιλών. Η Αυστραλία έχει ακόμα αναπτύξει στην περιοχή μια φρεγάτα εξοπλισμένη με σόναρ και ελικόπτερο για να βοηθήσει στις έρευνες ενώ καθ’ οδόν είναι ινδικό ερευνητικό σκάφος εξοπλισμένο με
βαθυσκάφος διάσωσης, καθώς οι φόβοι το υποβρύχιο να έχει συντριβεί από την πίεση του νερού αυξάνονται.
“Η πιθανότητα να έχει παρασυρθεί το υποβρύχιο πέραν του μέγιστου βάθους κατάδυσής του οδηγώντας το σε σύνθλιψη είναι ένα κάτι που πρέπει να ληφθεί υπόψη”, δήλωσε ο Collin Koh, ερευνητής στο Ινστιτούτο Αμυντικών και Στρατηγικών Σπουδών. Αν το υποβρύχιο είναι ακόμα ανέπαφο, είπαν Ινδονήσιοι επίσημοι την Παρασκευή, θα έχει αρκετό οξυγόνο μόλις μέχρι τις πρωινές ώρες του Σαββάτου εφόσον ο εξοπλισμός του λειτουργεί κανονικά.
“Δεν κατορθώσαμε να το εντοπίσουμε μέχρι στιγμής, αλλά με τον εξοπλισμό που θα γίνει σύντομα διαθέσιμος θα μπορέσουμε να βρούμε το ακριβές στίγμα του”, δήλωσε εκπρόσωπος των Ενόπλων Δυνάμεων της Ινδονησίας σε συνέντευξη Τύπου.
Ο κ. Koh, ωστόσο, θεωρεί πως η εκτίμηση των αρχών της Ινδονησίας είναι υπερβολικά αισιόδοξη. Οι 72 ώρες που δόθηκαν ως διορία είναι μάλλον ανέφικτες δεδομένης της συμβατικής πρόωσης του υποβρυχίου και των ικανοτήτων του να παράγει οξυγόνο. “Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το οξευγόνο του υποβρυχίου να έχειθ ήδη τελειώσει πριν γίνουν αυτές οι δηλώσεις”, πρόσθεσε ο Koh.
Σύμφωνα με το Πολεμικό Ναυτικό της Ινδονησίας, έρευνες γίνονται για να διαπιστωθεί αν το υποβρύχιο απώλεσε ισχύ ενώ πραγματοποιούσε κατάδυση αποτυγχάνοντας να εκτελέσει τις διαδικασίες εκτάκτου ανάγκης πέφτοντας σε ένα βάθος 600 ή 700 μέτρων πολύ βαθύτερα των ορίων επιβίωσής του. Όπως ανέφερε ο αρχηγός του Ναυτικού, ένα αντικείμενο “υψηλής μαγνητικής δύναμης” εντοπίστηκε να περιφέρεται σε βάθος 100 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας ενώ ελικόπτερα διάσωσης εντόπισαν μια μεγάλη κηλίδα πετρελαίου κοντά στην τελευταία γνωστή θέση του υποβρυχίου.
Το συμβατικής πρόωσης υποβρύχιο KRI Nanggala ανήκε στην κλάση επιθετικών υποβρυχίων ‘Cakra’ του ινδονησιακού πολεμικού ναυτικού, έκδοση Type 209/1300 των γνωστών γερμανικών σχεδίων που ανάλογα υπηρετούν και με τα ναυτικά της Ελλάδος και της Τουρκίας. Τα υποβρύχια αυτά μπορούν να καταδυθούν σε βάθη έως 500 μέτρων σύμφωνα με τον κατασκευαστή αλλά οτιδήποτε περισσότερο θα ήταν μοιραίο, όπως βεβαίωσε και επίσημος εκπρόσωπος του Ναυτικού. To υποβρύχιο ‘Naggala’ παραγγέλθηκε το 1977, καθελκύστηκε το 1980 και εντάχθηκε σε υπηρεσία το 1981. Στο τελευταίο του ταξίδι είχε 53 άτομα πλήρωμα.
Ειδικοί, όπως ο Koh λένε πως η Ινδονησία πρέπει να διευρύνει την περιοχή ερευνών ξανά, αν οι μαγνητικές ανωμαλίες αποδειχθούν πως δεν είναι το χαμένο υποβρύχιο και προειδοποιούν πως αν το υποβρύχιο βρίσκεται σε εξαιρετικά μεγάλο βάθος, είναι πιθανόν να μπορεί να ανακτηθεί. Η θάλασσα του Μπαλί έχει εξαιρετικά έντονο ανάγλυφο πυθμένα με βάθη που μπορούν να φτάσουν και τα 1.500 μέτρα. Επιβαίνων στο υποβρύχιο ήταν και ο διοικητής της δύναμης υποβρυχίων του Ινδονησιακού Πολεμικού Ναυτικού, Harry Setiawan.
Αργά το βράδυ της Παρασκευής, το αμερικανικό Πεντάγωνο ανακοίνωσε πως ο υπουργός Αμύνης των ΗΠΑ, Lloyd Austin, μίλησε με τον Ινδονήσιο ομόλογό του, Prabowo Subianto και προσέφερε επιπλέον βοήθεια, στην οποία περιλαμβάνονταν και ειδικά υποβρύχια μέσα.