28.7 C
Athens
Παρασκευή, 26 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΚουλτούρα Οπαδισμού στα εξοπλιστικά και η Belhara

Κουλτούρα Οπαδισμού στα εξοπλιστικά και η Belhara

Του Ηρακλή Μαρδύρη

 

Ο οπαδισμός είναι αναπόσπαστο μέρος της κουλτούρας μας, όχι μόνο στον αθλητισμό αλλά ως μέρος, και σημαντικό, της πολιτικής μας σκέψης. Από την εποχή που οι Βένετοι (γαλάζιοι) και οι Πράσινοι γέμιζαν με 100.000 οπαδούς τον ιππόδρομο και στις στοές του ανεβοκατέβαζαν αυτοκράτορες και καθόριζαν τις μοίρες των λαών της αυτοκρατορίας, μέχρι τώρα στα χρόνια της μεταπολίτευσης που οι πράσινοι του ΠΑΣΟΚ και οι γαλάζιοι της ΝΔ με τις σημαίες τους γέμιζαν τις πλατείες και τους δρόμους…

 

Δεν είναι τυχαίο που κάθε επιχειρηματίας που θέλει να διακριθεί σε αυτή τη χώρα φροντίζει να έχει και μια ομάδα, κατά προτίμηση ποδοσφαιρική. Όπως κάθε επιχειρηματίας/πρόεδρος ομάδας έχει πάντα δίκιο και έχει να αντιμετωπίσει τις (συνήθως βρώμικες φανταστικές ή μη) επιθέσεις όλων των άλλων, έτσι και ο πρόεδρος και τα στελέχη του κάθε πολιτικού κόμματος έχουν πάντα δίκιο! Ακόμα και αν στατιστικά αυτό είναι αδύνατον… Και τι συμβαίνει αν κάποιος έχει άλλη άποψη ή απλά είναι σκεπτικός; Τότε δεν είναι δικός μας… δεν ανήκει στην αγέλη, θέλει ή να γίνει χαλίφης στη θέση του χαλίφη ή να κάνει κακό στην παράταξη από μέσα. Η ίδια η οργάνωση των κομμάτων, σε άλλα περισσότερα, σε άλλα λιγότερο, έχει βάση τον οπαδισμό, με την ιεραρχία του, από τους χούλιγκαν των δρόμων μέχρι τους ανθρώπους του προέδρου. Από τον αρχηγό της παράταξης οι οπαδοί ψηφοφόροι περιμένουν σιδηρά πυγμή, γιατί οποιαδήποτε άλλη φωνή είναι σημάδι αδυναμίας.

 

Οι περισσότεροι Έλληνες έγιναν Ολυμπιακοί, Παναθηναϊκοί, ΑΕΚτζήδες, ΠΑΟΚτζήδες γιατί κάποιο μέλος της οικογένειας τους τους επηρέασε όταν ήταν παιδιά, ή έγιναν κάτι άλλο για να εκνευρίσουν κάποιο μέλος της οικογένειας τους! Για παρόμοιους λόγους επέλεξαν και πολιτικό κόμμα…

 

Αυτή η κουλτούρα έχει περάσει και σε άλλες πτυχές της ζωής μας, σε σημείο να σκεφτόμαστε και να κρίνουμε με οπαδικούς όρους. Θέλουμε να αγοράσουμε ένα αυτοκίνητο; η κουβέντα θα εκτροχιαστεί στο αν η AUDI είναι καλύτερη από την ΒΜW ή την Alfa Romeo, και όχι ποιες είναι οι ανάγκες μας, τι ποσό έχουμε διαθέσιμο και ποιο μοντέλο ταιριάζει καλύτερα σε μας. Και ναι η Ferrari μπορεί να έχει tifosi αλλά ακόμα και αν περισσεύουν τα χρήματα ίσως δεν είναι η καλύτερη επιλογή για να πηγαίνεις διακοπές με τα τρία σου παιδιά, τη συμβία και την πεθερά… Φυσικά το να είναι κάποιος φανατικός Alfisti, δεν είναι κάτι κακό. Αν αυτό τον ευχαριστεί και καλύπτει κάποια συναισθηματική του ανάγκη είναι δικαίωμα του, δικά του είναι τα λεφτά, και καλά κάνει, όσο δεν ενοχλεί κανένα… Όταν όμως αναγκάζει και άλλους να ακολουθήσουν το παράδειγμα του… τότε δεν είναι και τόσο καλό.

 

Όμως, πρέπει να έχουν τέτοιες νοοτροπίες θέση στην αγορά οπλικών συστημάτων; Τα οποία δεν τα αγοράζουμε για να κάνουμε πόστερ την φωτογραφία τους στο υπνοδωμάτιο μας αλλά για μια συγκεκριμένη δουλειά ή μάλλον δύο. Να πολεμήσουν και να κερδίσουν έναν πόλεμο και να τρομάξουν τον εχθρό ώστε να αποφευχθεί ένας πόλεμος. Αυτά δεν γίνονται μόνο με τη χρήση των οπλικών συστημάτων, αλλά και με τη βελτίωση των σχέσεων μου μια τέτοια αγορά επιφέρει μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών.

 

Καλώς ή κακώς η επιλογή του όπλου δεν έχει να κάνει μόνο με την αξία του αλλά και με την ¨προστασία¨που μπορεί να προσφέρει ο πωλητής σαν αντάλλαγμα για το αντίτιμο της πώλησης και της εξάρτησης που δημιουργείται ώστε να υποστηριχθεί/αναβαθμιστεί το υλικό αυτό σε βάθος χρόνου.

 

Ο σκεπτικός αναγνώστης θα αντιδράσει, αυτό το ¨προστασία¨ ακούγεται λίγο μαφιόζικο, τι είμαστε προτεκτοράτο; δεν μπορούμε να σταθούμε μόνοι μας στον κόσμο χωρίς προστάτες; Η απάντηση είναι ότι στην εποχή μας δεν γίνεται. Ακόμα και η Βόρεια Κορέα δεν έχει αυτάρκεια. Θεωρώντας δεδομένο ότι στην πραγματικότητα κανείς δεν θέλει να ζήσει σε καθεστώς Βόρειας Κορέας (αν δεν έχει διαβεβαιώσεις ότι θα είναι εκ δεξιών του Κιμ), θα πρέπει να βρεθεί η καλύτερη επιλογή. Σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία όλοι αναζητούν συνεργάτες. Ακόμα και το Ισραήλ με τη βιομηχανία του βασίζεται σε αμερικανικό εξοπλισμό, η Γερμανία με τη βιομηχανία της βασίζεται σε συμπαραγωγές, οι Αμερικανοί συμμετέχουν σε συμπαραγωγή στο πιο ακριβό πρόγραμμα στο F-35 αλλά και σε άλλα πολλά, η Κίνα βασίζεται σε σχέδια άλλων (έστω και κλεμμένα!) και τα Armata της Ρωσίας εθεάθησαν με δυτικά ηλεκτροοπτικά…

 

Η Ελλάδα, παρά τα προβλήματα και ανεπάρκειες της έχει την ευτυχία να βρίσκεται στον σκληρό πυρήνα της ΕΕ και στο ΝΑΤΟ, με επιλογές που δεν είναι αυτονόητες για τις περισσότερες χώρες του κόσμου. Αυτό σημαίνει ότι έχει τη δυνατότητα αγορών από πολλούς προμηθευτές, αλλά και ταυτόχρονα το βάρος να κρατάει πολλούς χαρούμενους και εδώ κάπου μπλέκει η ιστορία. Για παράδειγμα, πλέον γνωρίζουμε ότι η ΠΑ είχε επιλέξει τη δεκαετία του ‘80 το F-18 για νέο μαχητικό. Μία τέτοια επιλογή θα είχε ως αποτέλεσμα μια αεροπορία με ομοιογενή στόλο και κάποια άλλα πλεονεκτήματα που έχουν αναλυθεί διεξοδικά στο περιοδικό. Η κυβέρνηση έπρεπε να ξεπληρώσει ένα γραμμάτιο στη Γαλλία και έγινε παραγγελία για Μιράζ, με αποτέλεσμα να μην περισσεύουν χρήματα για F-18 και για αυτό να επιλεγεί το F-16 και τελικά να έχουμε δυο αεροπορίες και τα αντίστοιχα κόστη.

 

Τι γραμμάτια έχει να αποπληρώσει η κυβέρνηση, και τι πιθανούς εκβιασμούς να αντιμετωπίσει, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε και ούτε ίσως μάθουμε ποτέ. Αυτό που ευχόμαστε είναι να τα καταφέρει καλά και να μην υπονομευθεί η επιχειρησιακή ικανότητα των ενόπλων δυνάμεων. Οι ένοπλες δυνάμεις έχουν υποχρέωση να υποδείξουν τι οπλικό σύστημα χρειάζονται και κάποιες εναλλακτικές. Αυτό πρέπει να γίνει με ρεαλιστικά κριτήρια, από μια λίστα εγκεκριμένων προμηθευτών. Η κυβέρνηση κατόπιν έχει την υποχρέωση να κλείσει την συμφωνία με το μεγαλύτερο όφελος, επιχειρησιακό, διπλωματικό και οικονομικό. Ο οπαδισμός και το συναίσθημα το μόνο που μπορούν να καταφέρουν είναι να κάνουν τη διαδικασία πιο περίπλοκη, και να αυξήσουν το πολιτικό κόστος χωρίς να είναι απαραίτητο. Όσο μεγαλύτερο το πολιτικό κόστος, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να ολοκληρωθεί μια αγορά. Γιατί τα F-16 δεν ψηφίζουν, αλλά οι εραστές των Sukhoi το κάνουν…

 

Στην κοινωνία μας υπάρχουν αυτοί που αγαπάνε το Μιράζ, άλλοι το Sukhoi, άλλοι το F-15, άλλοι τις Belhara, τις FREMM, τα Arleigh Burgh κοκ. Το οποίο είναι κατανοητό μέχρι κάποιο σημείο, αν η αγάπη τέλειωνε στην αγορά ενός πόστερ ή ενός μοντέλου. Αλλά όταν φτάνει τα όρια του φανατισμού και όσοι δεν είναι μαζί μας είναι απέναντι μας, και προδότες τότε μήπως πάει πολύ μακριά; Όταν φτάνει στο σημείο να χωριζόμαστε σε Γαλλόφιλους, Αμερικανόφιλους, Ρωσσόφιλους, και Γερμανόφιλους (ναι υπάρχουν και αυτοί αλλά δεν τολμάνε πια να μιλήσουν και πολύ) μήπως πάει πολύ μακριά;  Είναι σώφρων και ωφέλιμο κάτι τέτοιο; Οι προ-παππούδες μας ήταν και αυτοί χωρισμένοι φανατικά, με νεκρούς, στο φιλο-αγγλικό, φιλο-γαλλικό και φιλο-ρωσικό κόμμα. Δεν έχουμε μάθει τίποτα τόσα χρόνια;  Έχει περάσει τόσο πολύ στο DNA μας ή είναι τόσο καλές οι πρεσβείες στην προπαγάνδα τους;

 

Πρόσφατο άρθρο στον Γαλλικό τύπο, ανέφερε ότι υπήρξε εμπλοκή στο θέμα προμήθειας των Belhara, το οποίο φυσικά αναπαρήγαγαν τα εγχώρια μέσα και ακολούθησε η γνωστή Ελληνική καταγγελτική αρθρογραφία, λες και οι Belhara είναι οι μόνες φρεγάτες στον κόσμο, λες και ευθύνες έχει μόνο η Ελληνική πλευρά. Η οπτική που έχει περάσει είναι ότι οι φρεγάτες αυτές είναι η μία και μοναδική λύση σε κάθε επιχειρησιακή ανάγκη και η Γαλλία ο μόνος αξιόπιστος σύμμαχος που έχουμε, συνεπώς οι χειρισμοί της κυβέρνησης ήταν το λιγότερο ατυχείς. Είναι δυνατόν η Γαλλική πλευρά να μην έχει ευθύνες; Το πόσες και ποιες το γνωρίζουν μόνο όσοι συμμετέχουν στις συνομιλίες, αλλά μπορούμε να κάνουμε κάποιες εκτιμήσεις.

 

Η Ελλάδα εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχει αποφασίσει να αγοράσει φρεγάτες από τη Γαλλία, και μάλιστα εκτός διαγωνισμού αλλά με ανάθεση. Δηλαδή από πριν την οικονομική κρίση. Η Γαλλία όλα αυτά τα χρόνια δεν κατάφερε να παρουσιάσει ένα χρηματοδοτικό μοντέλο αντίστοιχο με το αμερικάνικο. Στις μέρες μας, με τη μια κρίση πίσω από την άλλη, η Γαλλία είναι ένας από τους δανειστές και γνωρίζει τα οικονομικά της Ελλάδος καλύτερα από τα επιτελεία, συνεπώς έπρεπε να παρουσιάσει ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα για τα συγκεκριμένα ποσά που θα έχουμε διαθέσιμα τα επόμενα χρόνια. Οι επιλογές της θα ήταν ή να πει ξεχάστε το, με αυτά τα χρήματα το πολύ πολύ να αγοράσετε Gowind ή ψαρόβαρκες ή να παρουσιάσουν ένα καλό οικονομικό πακέτο το οποίο δεν θα μπορούσαμε να αρνηθούμε. Και κάτι τέτοιο μάλλον πήγε να γίνει. Μας είπανε προφανώς: με τα χρήματα που έχετε, ξεχάστε τις FREMM των 6.000 τόνων και τέσσερις φρεγάτες και ναυπήγηση στην Ελλάδα, μπορούμε όμως να σας δώσουμε δύο Belhara των 4.500 τόνων ναυπηγημένες στη Γαλλία, τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων, και να συμπληρώσετε και εσείς ότι επιπλέον χρειαστεί. Αν οι Γάλλοι ήταν πιο ευέλικτοι και γρήγοροι, τότε η συμφωνία μήπως θα μπορούσε να είχε ήδη επιτευχθεί; Αν οι Γάλλοι είχαν καταφέρει να συνεννοηθούν με τους Γερμανούς μήπως οι τελευταίοι δεν θα είχαν μπλοκάρει το συμβόλαιο των FREMM και θα είχε τελειώσει η ιστορία πριν αρχίσει το κεφάλαιο Belhara;

 

Τι μπορεί να έχει πάει στραβά, αν όντως υπάρχει εμπλοκή; Οικονομικοί λόγοι, να μην επιστρέψουν οι Γάλλοι τα κέρδη των ομολόγων, να μην έχουν πλάνο χρηματοδότησης, να πρέπει να πληρωθούν τα αναδρομικά…  Για τα δύο πρώτα οι Γαλλικές ευθύνες είναι ξεκάθαρες. Σχετικά με τα αναδρομικά, αυτό μάλλον είναι δικαιολογία. Η υπόθεση ήταν στα δικαστήρια καιρό τώρα, σίγουρα δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία, και (θα έπρεπε να) είχαν υπάρξει προβλέψεις στον προϋπολογισμό, ανεξάρτητες από τον αμυντικό προϋπολογισμό.

 

Η άλλη εναλλακτική είναι ο αμερικανικός δάκτυλος…  Είναι η πρόταση για ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών MMCS στην Ελλάδα ανταγωνιστική των Belhara ή συμπληρωματική; Οι απόψεις διίστανται. Θα μπορούσαν και οι δύο τύποι να ενταχθούν στο ΠΝ και να λειτουργούν συμπληρωματικά και αυτό θα ήταν το καλύτερο σενάριο. Αλλά υπάρχουν επαρκείς πόροι για να χρηματοδοτηθούν και τα δύο προγράμματα; Η Γαλλία θα πρέπει να βάλει στο τραπέζι πολυετή χρηματοδότηση, χρηματοδότηση από το ταμείο άμυνας της ΕΕ, κρατικά δάνεια, τραπεζικά δάνεια, ότι χρηματοδοτικό τρικ υπάρχει για να μην χρειαστεί να γίνουν ανταγωνιστικά τα δυο προγράμματα. Η Ελλάδα θα χρειαστεί πολλά πλοία τα επόμενα χρόνια.

 

Αν όμως θα πρέπει να διαλέξει η κυβέρνηση, τότε η μία επιλογή είναι τέσσερις φρεγάτες ναυπηγημένες στην Ελλάδα και η άλλη δύο φρεγάτες ναυπηγημένες στη Γαλλία. Ούτε ο Μακρόν δεν θα διάλεγε τις Belhara.

 

“Μα η Belhara είναι ανώτερο πλοίο” θα διαμαρτυρηθεί κάποιος. Η σωστή διάσταση είναι αν δυο Belhara είναι ανώτερη επιλογή από τέσσερις MMCS, αν υποθέσουμε ότι η επιλογή μεταξύ των δύο προγραμμάτων είναι μονόδρομος.

 

“Η Belhara προσφέρει ΑΑ περιοχής, πώς θα βγούμε στην Μεσόγειο;” Πρώτα από όλα η Belhara δεν είναι καθαρόαιμη φρεγάτα ΑΑ όπως για παράδειγμα οι τελευταίες FREMM Alsace και Lorraine, αλλά θα είναι μια φρεγάτα πολλαπλών ρόλων με δυνατότητες ΑΑ περιοχής με τη χρήση του βλήματος Aster 30. Όμως ποιος είπε ότι οι MMCS δεν θα έχουν αντίστοιχες δυνατότητες; ή οι εκσυγχρονισμένες MEKO; Ακόμα δεν έχει γίνει επίσημη παρουσίαση της πρότασης, αλλά οι MMCS που σχεδιάστηκαν για τη Σαουδική Αραβία μπορούν να έχουν μέχρι δύο εκτοξευτές Mk41 που φέρουν 16 SM-2 ή 64 ESSM (μεγάλου και μέσου βεληνεκούς αντίστοιχα) ή συνδυασμό τους (πχ 8 SM-2 και 32 ESSM). Αν επιπλέον ο θείος Σαμ παραχωρήσει προίκα στο πρόγραμμα κάποιο Arleigh Burke τότε δεν θα λείψει σε κανένα η επιλογή της Belhara.

 

Η επιλογή πυραύλου μεγάλου βεληνεκούς είναι μια απόφαση που θα επηρεάσει το μέλλον του ΠΝ για τα επόμενα 20 με 30 χρόνια και τις αντίστοιχες επιλογές πλοίων, με υποψήφιους τους γαλλικούς Aster 30 και αμερικανικούς SM-2. Αντίστοιχα στα μέσα βεληνεκή οι υποψήφιοι πύραυλοι είναι οι Γαλλικοί Aster 15 και πολυεθνικοί ESSM. Οι ESSM βρίσκονται ήδη στο οπλοστάσιο του ΠΝ το οποίο έχει ήδη επενδύσει σε αυτούς. Επίσης ένα ποσοστό τους (έστω μικρό) κατασκευάζεται στην Ελλάδα, συνεπώς αυτή η επένδυση δεν πρέπει να πάει χαμένη αλλά να βοηθηθεί. Η εισαγωγή πολλών διαφορετικών τύπων παρόμοιων χαρακτηριστικών θα δημιουργήσει προβλήματα πολυτυπίας, διοικητικής μέριμνας και εκπαίδευσης. Αν η πλειοψηφία των πλοίων του ΠΝ μπορεί να φέρει SM-2, όπως και τα πιθανά μεταχειρισμένα που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τη δύναμη του στο εγγύς μέλλον, μήπως η οικογένεια των Aster θα γινόταν περισσότερο πρόβλημα παρά λύση; Μήπως θα δέσμευε το ΠΝ σε πλοία Γαλλικής σχεδίασης; Πλοία που μπορεί να είναι εξαιρετικά, αλλά αδύνατον να βρεθούν μεταχειρισμένα και σε χαμηλό κόστος.

 

Αν η Lockheed αναλάβει πακέτο τη ναυπήγηση των MMCS και την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ με ίδιο εξοπλισμό τότε στο τέλος θα υπάρχουν έξι πλοία με κοινό εξοπλισμό με όλα τα πλεονεκτήματα που έχει αυτό σε οικονομίες κλίμακος, διοικητικής μέριμνας, εκπαίδευσης και στελέχωσης (θα μπορεί ένα στέλεχος να μετατεθεί από το ένα σκάφος στο άλλο χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, κάτι που θα είναι δυσχερέστερο για τα πληρώματα των Belhara).

 

Η Belhara έχει πυραύλους κρούζ Scalp που θα αλλάξουν τις ισορροπίες”. Πρώτα από όλα κανένα όπλο από μόνο του δεν κερδίζει μια σύρραξη (εκτός από τη Βόμβα), ειδικά κάποιο που λόγο κόστους οι αριθμοί του θα είναι δεδομένα περιορισμένοι. Μπορούν όμως να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο, η σταγόνα που θα ξεχειλίσει το ποτήρι. Τους Scalp δεν τους έχουν οι Belhara ως στάνταρντ εξοπλισμό, αλλά αν πληρώσουμε την έρευνα και εξέλιξη τότε μπορεί να προσφερθεί! Η τελευταία πληροφόρηση ήταν ότι η Ελλάδα θα πλήρωνε την έρευνα και εξέλιξη αναγκαία για τη χρήση των Scalp, αλλά η αγορά των πυραύλων θα γινόταν αργότερα σε δεύτερο στάδιο (μήπως μας θυμίζει λογική υποβρυχίων χωρίς τορπίλες και Leopard χωρίς πυρομαχικά;). Αυτή ήταν η πιο περίεργη υπόθεση στον εξοπλισμό της Belhara. Περίσσευαν χρήματα και έπρεπε να επενδυθούν στην ολοκλήρωση των Scalp; Ήταν απαίτηση των Γάλλων ώστε να πληρώσει η Ελλάδα και να τους έρθει δωρεάν; Ήταν απαίτηση του ΠΝ; και γιατί να έχει τέτοια απαίτηση; Δεν θα ήταν πιο οικονομικό να αποκτηθούν επιπλέον Scalp για την ΠΑ που είναι χρήστης εδώ και χρόνια αντί να πληρωθεί η έρευνα και εξέλιξη; Έχουν κάποια προτίμηση οι Scalp στο αν θα εκτοξευθούν από αεροπλάνο ή φρεγάτα; Όλοι μαζί θα πολεμήσουν τον ίδιο εχθρό. Το αεροπλάνο θα τους μεταφέρει στο χώρο εκτόξευσης με λιγότερες πιθανότητες εντοπισμού, πολύ πιο γρήγορα, και αυτός ο χώρος μπορεί να είναι πάνω από στεριά. Για να μην είμαστε άδικοι, θεωρητικά η ναυτική έκδοση των Scalp έχει μεγαλύτερο βεληνεκές από την αεροπορική, αλλά οι πιθανότητες είναι στην Ελλάδα να έχει προσφερθεί μια εξαγωγική έκδοση με περιορισμό στα 500χμ, όπως είναι η σύνηθες πρακτική, οπότε δεν θα υπάρχει διαφορά μεταξύ τους. Αν το ΠΝ έχει σαν προτεραιότητα τη δυνατότητα εκτόξευσης Scalp, τότε το λογικό θα ήταν να χρησιμοποιήσει τα υποβρύχια 214 για αυτό τον σκοπό, που θα μπορούσαν να φτάσουν χωρίς να εντοπιστούν έξω από τη Μερσίνα και να μπορούν να προσβάλλουν έτσι όλη την εχθρική επικράτεια και όχι από πλοία επιφανείας που μια αντίστοιχη αποστολή θα απαιτούσε τη δημιουργία αρμάδας.

 

Μα οι Γάλλοι είναι φίλοι και σύμμαχοι, Ελλάς Γαλλία συμμαχία”. Γιατί, οι Αμερικάνοι είναι εχθροί; μήπως δεν είναι σύμμαχοι; Μήπως αν αφήσουμε λίγο στην άκρη τα οπαδικά μας και τα φιλογαλλικά, αντι-αμερικανικά αισθήματα να δούμε την ψυχρή αλήθεια των δεδομένων; Ας απομακρυνθούμε λίγο από τα συναισθήματα που είναι δύσκολο να μετρηθούν, και απλά να συμφωνήσουμε ότι σε κάποιες χρονικές περιόδους τα συμφέροντα μιας χώρας συμπίπτουν με αυτά μιας άλλης. Αυτή την εποχή λίγο από τύχη, λίγο από τις ενέργειες των γειτόνων, λίγο από τις ενέργειες των διπλωματών μας έχουμε την τύχη τα συμφέροντα μας να ταιριάζουν με πολλές χώρες. Δεν είναι όμως όλες στην θέση να μας βοηθήσουν το ίδιο. Κάποιες βάζουν το χέρι στη τσέπη και άλλες χτυπάνε φιλικά στην πλάτη. Και τα δυο καλοδεχούμενα είναι, αλλά φυσικά κάποια έχουν μεγαλύτερη αξία.

 

Αν για δύο φρεγάτες οι Γάλλοι σταματήσουν να είναι φίλοι τότε μάλλον ποτέ δεν ήταν αξιόπιστοι σύμμαχοι…Οι Γάλλοι μας κράτησαν στην Ευρώπη, όταν εμείς θέλαμε να διαπράξουμε μια εθνική αυτοκτονία. Το ίδιο και ο Ομπάμα. Αυτός που χαιρότανε τότε ήταν ο σύντροφος Πούτιν που με ένα σμπάρο θα έβαζε φωτιές στην ΕΕ και θα μετακινούσε τα σύνορα του ΝΑΤΟ στην Ιταλία.

 

Καλώς ή κακώς και δεν χωράει αντίρρηση, οι ΗΠΑ έχουν δώσει σημαντικές ανάσες στις ένοπλες δυνάμεις τα τελευταία χρόνια. Σε αντίθεση οι Γάλλοι είναι πιο δύσκαμπτοι. Τους ζητήσαμε αναβάθμιση στα Μιράζ και η απάντηση ήταν να τα πετάξουμε και να αγοράσουμε Rafale. Οι ΗΠΑ σε αντίθεση χρηματοδοτούν το μισό κόστος αναβάθμισης των F-16. Η αεροπορία στρατού ενισχύθηκε με 70 Kiowa και 10 Chinook με συμβολικό κόστος, η ΔΥΚ με τέσσερα σκάφη Mark V, πρόσφατα αποφάσισαν την παραχώρηση 1.200 Μ1117 και θα έχει και συνέχεια. Οι Γάλλοι τι έδωσαν ή συζήτησαν καν ότι μπορούν να δώσουν για να ενισχύσουν; Μήπως και στις Belhara μας προσέφεραν μια καλύτερη τιμή σε σχέση με την τιμή που θα δίνανε σε οποιονδήποτε άλλο πελάτη; Αν μαζί με τις Belhara είχαν προσφέρει και παραχώρηση κάποιων των έστω και υποεξοπλισμένων La Fayette μήπως η σύμβαση θα είχε ήδη υπογραφεί;

 

Οι ΗΠΑ επενδύουν στην Ελλάδα, στην Αλεξανδρούπολη, στο Βόλο, τα δυο ναυπηγεία, με τη Microsoft, Pfizer, Cisco και σχεδόν κάθε μέρα διαβάζουμε για πιθανές επενδύσεις.

 

Φυσικά και οι ΗΠΑ επενδύουν στην Ελλάδα για το συμφέρον τους, αλλά αυτό σημαίνει ότι δεν είναι και δικό μας συμφέρον; Θα ήταν καλύτερα να τις κάνανε αυτές τις επενδύσεις στην Αλβανία ή τη Βουλγαρία;

 

Δυστυχώς από τη Γαλλική πλευρά δεν υπάρχει κάποια ανάλογη δραστηριότητα και η Ελληνική κυβέρνηση πρέπει να κοιτάξει το συμφέρον της χωρίς συναισθηματισμούς και οι πολίτες να παραμερίσουν έστω για λίγο τα οπαδικά τους ένστικτα και τις προκαταλήψεις. Αν παρ΄ελπίδα η Γαλλία δεν έχει τη δυνατότητα να προσφέρει μια ανταγωνιστική πρόταση για τις Belhara στην Ελλάδα και καταρρεύσουν οι συνομιλίες, ακόμα και τότε φίλοι θα είμαστε και θα έχει τη δυνατότητα η Ελληνική Κυβέρνηση να τιμήσει τη Γαλλική φιλία με άλλους τρόπους, για παράδειγμα με μια συμβολική συμμετοχή του ΕΣ δίπλα στους Γάλλους στο Μάλι, όσο και με κάποιες άλλες προμήθειες όπως Scalp για τα υποβρύχια, συστοιχίες Εxocet, νέα βλήματα και αναβάθμιση παλαιοτέρων, φιλοξενία Rafale σε ελληνικές βάσεις, παραχώρηση τεμαχίου στην Total… εναλλακτικές υπάρχουν πολλές, το πρόβλημα είναι όταν δεν υπάρχουν εναλλακτικές και οδηγούμαστε σε επιλογές μονόδρομου ή αδιέξοδου.

25 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
guest
25 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Johhny
Johhny
4 years ago

Ψύχραιμο, πραγματιστικό και λογικό άρθρο.

A.T.
A.T.
4 years ago

Το καταλαβαμε, θα παμε σε ενα ενα συγκεκριμενο πλοιο, για συγκεκριμενους λογους. Νομιζω οτι δε χρειαζεται σε αυτη τη φαση αλλο promotion, αμεσο ή εμμεσο.

Βασίλης
Βασίλης
4 years ago

Εξαιρετικό άρθρο, συγχαρητήρια.

Gunner
Gunner
4 years ago

Έτσι.

massey-ferguson-65
massey-ferguson-65
4 years ago

Ουδέν σχόλιο…. ΤΡΕΛΟΊ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΊΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΚΓΕΝΕΤΗΣ…. ΤΡΕΛΟΊ ΘΑ ΜΕΊΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ….!!!!!

Βασίλης13
Βασίλης13
4 years ago

Η ουσια θα έπρεπε να είναι ποιο πλοίο ειναι καλύτερο κ η απάντηση ειναι ξεκάθαρα BELH@RRA! Ναυπήγηση κτλπ ειναι δευτερεύοντα πράγματα για λαϊκισμούς…

Με την λογική του αρθρογράφου, κ οι αμερικανοί τοτες δεν έχουν λόγο να ειναι παραπονεμενοι αν πάρουμε γαλλικα πλοία. Κ παλι φιλαρακια θα είμαστε κ μπορούμε να πάρουμε τοσα αλλα πράγματα.οπως τα φ35!
Εμεις σαν φίλοι τους δώσαμε κ την Σούδα.

Μας δίνουν οι αμερικανοί στρατηγικά όπλα με μεγαλύτερο βεληνεκές τον έστω 500κμ;

Προσφέρει η mmsc ηλεκτρονικό πολεμο;

Αν η mmsc είναι γερή φρεγάτα, τοτες γτ πάνε οι αμερικανοί για ffgx;

Η.μπελ.παιζει να ειναι το πιό μοντέρνο πλοίο οταν κυκλοφορήσει η κανό λάθος;

Προσοχή, δηλώνω Μπελχαρικος κ όμως θα δεχόμουν κ φρεμμ, gowind ναι μεχρι.κ γερμανικα(!!!) μεκοα200 γτ ειναι μια χαρά πλοία.

Απλα τα mmsc ειναι σαβούρα κ αυτο δν αλλάζει με τπτ. Χειρότερη επιλογή ΔΕΝ παιζει

Gunner
Gunner
4 years ago

Κρίνεις με βάση την εμπειρία σου σε πολεμικά πλοια, ή με βάση τις διαφημίσεις στα ΜΜΕ;

Thanos74
Thanos74
4 years ago

Να κανω μια χαζη ερωτηση γιατι κολαμε με Belh@ra και δεν κοιταμε FREM? Scalp Navale εχει και ASTER30 και αξιολογο σοναρ και ρανταρ και γλιτωνουμε πολλα κοστοι εξελιξης.
Οκ δεν ειναι Sea Fire αλλα δεν ειναι κακο……

Gunner
Gunner
4 years ago
Reply to  Thanos74

Δεν κολλάμε εμείς.

Digenis
Digenis
4 years ago
Reply to  Thanos74

Γιατι οταν παίρνεις νεο πλοιο παίρνεις νεας τελευταίας τεχνολογίας και οχι ενα κλικ τεχνολογικά πίσω .. Επισης τετοιο ρανταρ οπως το Sea Fire το κρατας μεχρι το τελος ζωης του πλοιου . Επισης το μεγαλης ακτινας ρανταρ δινει χρονο προετοιμασίας στο κεντρο μαχης (αξια ανεκτίμητη ) όταν γίνετε χαμός σε συνθήκες μάχης .

Roger
Roger
4 years ago
Reply to  Thanos74

Περί FREMM:

  • Οι Γάλλοι έχουν κολλήσει που θέλουν να μας πουλήσουν μόνο BELH@RRA.
  • Οι Αμερικάνοι έχουν κολλήσει που θέλουν να μας πουλήσουν μόνο MMSC, αντί για FFG(X) (σωστά αναβαθμισμένη FREMM).
Digenis
Digenis
4 years ago
Reply to  Roger

H Bel των 48 κελιών μας ταιριάζει πολυ καλύτερα απο μια FFGX .
1.Μικρότερη, 1500τ λιγότερο από οτι η FFGX .
2.Περισσότερα αντιαεροπορικά + scalp .

Βασικα αν στη Bel των 32 κελιων έμπαινε ευρωπαικος πυραυλος μεσης εμβελιας σε 4αδες η FFGΧ θα ήταν τωρα αλοιφή για κάλους !!! Η 48αρα Bel απλα θα ειναι καλύτερη απο την FFGX !!!!

Δεν συζηταμε για την MMSC κείτεται μακραν της ικανοτητας ανταγωνισμου με τις Bel (ειτε 32 ειτε 48) και FFGX .

Gunner
Gunner
4 years ago
Reply to  Roger

Οι ΗΠΑ δεν κολλάνε. Το πρόγραμμα FFG(X) είναι ανοιχτό και περιμένει. Όποιος έχει τα φράγκα μπαίνει.

Digenis
Digenis
4 years ago
Reply to  Gunner

Με τα ιδια λεφτα ,σε μικροτερο μεγεθος ,και με περισσοτερους πυραυλους παίρνουν την Bel των 48 κελιών !!! Εχει καποιον αλλο λογο να μπουμε στο Προγραμμα της FFGX ? Mη μου πεις οι Αμερικανοι ειναι Συμμαχοι … Το ξερω το τιμαμε και θα παρουμε τα F35 .

Fingolfin
Fingolfin
4 years ago

To the point! Από λόγια συμπαράστασης χορτάσαμε. Το θέμα είναι ποιός επενδύει στη χώρα και ενισχύει την οικονομία της.

Steve
Steve
4 years ago

Άν και ξέρω ότι θα το κόψετε το σχόλιο (όπως άλλα 2 που ανεβασα χωρις να βρίζω) θα το πώ έστω και να το δείτε εκεί…

Έχετε καταλάβει ότι φάσκετε και αντιφάσκετε?
πόσες φορές είπατε οτι bel και mmsc είναι άσχετα προγράμματα σχέση μεταξύ τους?????????
Είμαστε σε φάση να διαλέγουμε πλοία???? Εάν είμαστε να κάνουμε διαγωνισμό τότε…..
Το πότε θα παραδοθεί η πρώτη MMSC από ελληνικό ναυπηγείο το βάζετε στο παιχνίδι??? πέρα από την άστοχότατη σύγκριση bel – mmsc

Είναι σαν να σου έχει ανοίξει το σπίτι κλέφτης να φωνάζεις κλειδαρά και να σου λέει 100ε η καινούρια κλειδαριά και να λες άσε μωρέ θα βάλω παραγγελία από ένα site που την βρήκα φθηνότερα 20ε και ας μείνω 2 βράδια με σπασμένη κλειδαριά..

Λέτε δεν είναι καθαρόαιμη ΑΑ η bel… ε αμα δεν είναι η bel η mmsc απλά ΔΕΝ είναι καθόλου για ΑΑ με 8/16 sm2 (ΑΝ αποδεσμευτούν)
Είναι δυνατόν ακόμα να φαντασιώνεστε για ΑΒ??????????? Αυτή η λέξη έπρεπε να διαγράφει απο τα άρθρα…

Τέλος για επενδύσεις Γαλλίας – ΗΠΑ…. Ποιος υποστηρίζει την συνδιαχείρηση στο αιγαίο και ποιος βγαίνει και φωνάζει για την ελληνική ΑΟΖ???? Ποιος μιλά για αμφισβητούμενες περιοχες??? Για 80 ελικόπτερα και 4 markv και μια βυθοκόρο δώσαμε πόσες βάσεις …. Οι Γάλλοι δεν έχουν βάσεις στην Ελλάδα…
Τί προτιμάτε??? 80 ελικόπτερα και 4 markv και συνδιαχείρηση + καμια χαμενη νησίδα???
ή 2 bel στα 3 δις και να βαράει η Total κάτω απο την Κρήτη να βγάζει CNG???
Γιατί εγώ προτιμώ το 2ο…

Gunner
Gunner
4 years ago
Reply to  Steve

Η FTI δεν είναι πλοίο AAW. Ακόμη και 32 aster30 να μεταφέρει.

Steve
Steve
4 years ago
Reply to  Gunner

και είναι η mmsc?????????
Λέω άμα δεν είναι η Bel AAW μια δεν είναι οι mmsc δέκα

Gunner
Gunner
4 years ago
Reply to  Steve

Γενικής χρήσης πλοίο όπως και η FDI/FTI/ Belhara. Για να χαρακτηριστεί ένα πλοίο AAW, πρέπει να έχει το σωστό μείγμα πυραύλων και την ανάλογη ποσότητα, συνδυασμένα με τους κατάλληλους αισθητήρες. Κανένα από τα 2 πλοία δεν καλύπτει την προδιαγραφή για AAW.

Η FDI θα είναι εξοπλισμένη με 24 ASRE30 και η MMCS με 32 ή 64 ESSM ή συνδυασμό από 8 SM-2 και 32 ESSM.

Η F-100 που είναι καθαρόαιμο AAW πλοίο έχει 32 SM-2 και 64 ESSM.

H LCF έχει 32 SM-2 και 32 ESSM.

H Iver Huitfeldt έχει 32 SM-2 και 24 ESSM.

H Horizon και η Type 45 έχει 48 ASTER 15/30 που στις Type 45 και τις ιταλικές Horizon, οι ASTER 15 θα αντικατασταθούν κάποια στιγμή με CAMM, εκτοξεύοντας το διαθέσιμο απόθεμα πυραύλων στα επίπεδα της F-100 της Ισπανίας.

Βλέπεις την διαφορά;

Συνεπώς, σταματήστε να αναπαράγετε την προπαγάνδα των εταιριών δημοσίων σχέσεων, που έχουν αναλάβει το έργο της διαμόρφωσης ψεύδους εικόνας για τις FDI/FTI/ Belhara, έτσι ώστε να γίνουν πιο εύπεπτες στο κοινό που γνωρίζει ότι έχουμε ανάγκη από πλοία AAW.

Steve
Steve
4 years ago
Reply to  Gunner

Μάλλον έχεις πρόβλημα κατανόησης…..
Λέω πουθενά ότι οι Bel είναι AAW????????????????????????
Έχεις κολλήσει και γράφεις σε όλους τα ίδια πράγματα…
-Οι MMSC έχουν 1 ΜΚ41 άρα 32 essm ή 8 sm2
-Η τελική διαμόρφωση των bel 4*Α50+1Α70 άρα 32 Aster30 ή 24+8mdcn

Την προπαγάνδα την φαντάζεσαι…
https://www.naval-group.com/en/news/naval-group-launches-the-construction-of-the-first-digital-frigate-for-the-french-navy/
A digital multi-mission 4,500 tons-class frigateΠόσο πιο ξεκάθαρα να στο πεί….. απλά οι περισσότεροι προτιμάμε 32 aster30 + seafire και τα άλλα καλούδια παρά
32 ESSM +trs4d και χωρίς πολλά άλλα καλούδια πχ 76αρι strales + hull sonar + EW Και άλλα…

Mpampis
Mpampis
4 years ago

Πολυ καλο άρθρο….
Αναρωτιέμαι κάτι, οταν διαβασα για την συμμετοχή της Ελλάδας στα έξοδα εξέλιξης του mdcn και μάλιστα χωρίς να ειναι άμεσα προσβάσιμος ο πύραυλος σε εμάς ένιωσα μια μεγάλη οργή, μηπως ομως , μηπως με αυτόν τον τροπο μπορούμε να θεωρηθούμε συμπαραγωγοί του πυραυλου και επόμενος να μην υπόκειται η αγορά του στους γνωστούς νόμους περί απαγόρευσης πωλήσεις όπλων μεγάλου βεληνεκούς…..;
Σε καθε περίπτωση η Ελλάδα δεν αντέχει τέτοιο έξοδο…..τουλάχιστον οχι ακόμα….

Γ ΚΟΥΛΟΥΡΗΣ
Γ ΚΟΥΛΟΥΡΗΣ
4 years ago

Το κείμενό αναφέρει σχετικά με το καλό Uncle: – “Η Αεροπορία Στρατού ενισχύθηκε με 70 Kiowa και 10 Chinook με συμβολικό κόστος, η ΔΥΚ με τέσσερα σκάφη Mark V, ενώ πρόσφατα (οι Η.Π.Α.) αποφάσισαν την παραχώρηση 1.200 Μ1117 και θα έχει και συνέχεια…”

Εγώ μια φορά από μέρους μου έχω συγκρατήσει κάποια άρθρα για την επικείμενη έλευση 2+ Arleigh Burke μέχρι τον Μάιο που μετά έγιναν Ticonderoga και μετά απλώς stealth γι’ αυτό και ουδείς από όλους εμάς δεν τα βλέπουμε. Ίσως, βέβαια και να έγιναν 1 βυθοκόρος…

Αναφορικά με τα πολύτιμα assets που ακούν στην πραγματικότητα εις στο όνομα Jet Ranger on steroids (aka Kiowa θεός να τα κάνει Warrior): Τι ηλικία είπαμε έχουν; Σε ποια δεκαετία του περασμένου αιώνα βρίσκονται οι ρίζες τους; Πόσα από αυτά προορίζονταν/νται για χρήση (24-36) και πόσα για κανιβαλισμό; Ήρθαν ή όχι με ραδιοβοηθήματα, RWRs, ηλ/κα αντίμετρα, υποστηρικτικό υλικό, Hellfire K/L κ.λ.π.; Συγγνώμη, αλλά τη στιγμή που ουδείς νοιάζεται για την τύχη των 19 ΑΗ-64Α+ και των 10 ΑΗ-64D το να μιλάμε για επιθετική αναγνώριση με μαθουσάλες μυρμήγκια αγγίζει το όριο της γραφικότητας.

Συνεχίζουμε, ήρθαν πράγματι 10 CH-47 σε μια ενδιάμεση διαμόρφωση (μεταξύ D/SD) εκ των οποίων πόσα είπαμε αξιοποιούνται; Με τι συνοδό εξοπλισμό αφίχθησαν; Πόσο είπαμε μας στοίχισαν;

Την ίδια ώρα τα fly-by-wire / glass cockpit (…) NH-90 TTH λιάζονται και κάποια φυλάσσονται στη Γαλλία. Δεν πειράζει, όμως, άμα καταρριφθεί κανά Σινούκ θα κλαίμε 30+ νοματαίους. Κι όλα αυτά για επικοινωνιακές φιέστες του μπούλη που το παίζει τώρα έμπορας ΙΧΕ…

Πάμε λίγο και στα Mark V: Ρώτησε κανείς τη γνώμη όσων παρευρέθησαν στην παρουσίαση που έγινε κάτω από την Κίνηση Λιμένος στο Ναύσταθμό; Αν ναι, δήλωσε ναυταίος πως του άρεσε η αθλία εικόνα που παρουσίαζαν τα 4 σκαριά;

Γιατί επιλεκτικά αγνοείται από πολλούς πως ουσιαστικά τα σκάφη αυτά ως έχουν αφιχθεί δεν κάνουν ούτε για χάρισμα σε Σομαλούς πειρατές;

Shall we continue?

Για ποια 1200 Μ1117 ομιλούμε; Γι’ αυτά που βρίσκονται στην άλλη άκρη του Ατλαντικού και θα έρθουν αν έρθουν κάποτε και ουσιαστικά κάνουν μόνο για policing Χωροφυλακής; Βλέπει κανείς εξ ημών κάποιο εντός στρατοπέδου; Ή μήπως προκύπτει σύγχυση με τα οχήματα που ξεφορτώθηκαν σήμερα στην Αλεξανδρούπολη;

Αφήστε να μαντέψουμε, κι αυτά, τα Μ1117 θα γίνουν stealth κατά τη μεταφορά. Βλέπεις η LM τα κάνει όλα αόρατα.

Πάμε τώρα στο κυριότερο: Στα περί κουλτούρας οπαδισμού. Συγγνώμη, αλλά πέραν των bots & trolls και κάποιων έμμισθων κονδυλοφόρων του πληκτρολογίου που μεταφέρουν αυτούσια τα κείμενα makreting της LM οι λοιποί που γράφουμε εδώ και σε άλλα φόρα ενδιαφερόμαστε μόνον για το καλό του τόπου και όχι για το καλό της τσέπης κάποιων που πουλάνε φύκια ως μεταξωτές κορδέλες. Άλλωστε, όποιος αναζητήσει posts μας θα βρει πως εδώ και καιρό επιμένουμε πρώτα να δοθεί έμφαση στις διαθεσιμότητες και την υποστήριξη των υφιστάμενων συστημάτων και μετά να δρομολογηθεί η προμήθεια νέων, εξεταζομένης και της ενδιάμεσης λύσης.

Και, αλήθεια, από πότε είναι οπαδισμός η κριτική σε σκάφη που προωθεί σκανδαλωδώς ο “θείος Σάμης”, σκάφη που το ίδιο το USN δεν υιοθετεί; Σκάφη για τα οποία αναδεικνύονται πολλαπλά ερωτηματικά σχετικά με το κόστος αρχικής κτήσης και έπειτα σχετικά με το κόστος FOS; Και πώς αίφνης βρίσκονται 2-4 δις για καραβάκια όταν ο υποτιθέμενος προϋπολογισμός για όλα τα Σώματα κινείται μεταξύ 500-600 εκατομμυρίων;

Τα ΠΑΠΑ του εθνικού μας προμηθευτή, σε τι στάδιο εργασιών βρίσκονται; Αναζητείται μήπως τρόπος εφαρμογής των νέων πτερύγων; Από όπλα πώς είπαμε πάνε;

Γιατί νομίζουν κάποιοι πως απευθύνονται σε άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση και IQ below zero;

Factor
Factor
4 years ago

Ισορροπημένο άρθρο. Κατανοητά όσα λέει, νομίζω όμως λείπει η παράμετρος προγραμματισμού σε βάθος χρόνου. Ίσως να μην υπάρχουν τα χρήματα αλλά δεν θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα από το ταμείο συνοχής για να αποδεσμεύσουμε εθνικά κεφάλαια που να πάνε για την άμυνα μας;

Η αμερικανική λύση έχει πράγματι πολλά θετικά αλλά είναι λύση ανάγκης και λύση για να κλείσουν τρύπες προσωρινά. Δεν καλύπτει όλες μας τις ανάγκες απλά μας αναβαθμίζει προσωρινά. Με ανάγκη αντικατάστασης του μισού ναυτικού μας θα προτιμούσα μια λύση βάθους 20ετίας που να περιλαμβάνει Belharra για μεγάλες μονάδες παίρνοντας τον ρόλο που έχουν τώρα οι MEKO, PESCO να συμπληρώνουν τον κύριως στόλο, με κοινά όπλα και συστήματα σε μεγάλους αριθμούς για οικονομίες κλίμακος και με σοβαρά αντισταθμιστικά οφέλη. Καλό θα ήταν επιτέλους να αποφασίσουμε πως είμαστε κομμάτι της Ευρώπης και να φροντίσουμε να αναπτύξουμε την αμυντική μας ναυτική στρατηγική μαζί με Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία. Δεν μπορούμε να κλαιγόμαστε που η Ευρωπαική Ένωση ακόμα είναι στρατιωτικός νάνος, ας βάλουμε και εμείς πλάτη να δημιουργηθεί ευρωπαική αμυντική πολιτική

Υ.Γ. Είναι και πιο όμορφες οι Μπελάρες!

Konstantinos1
Konstantinos1
4 years ago

Κουλτούρα οπαδισμού κανείς όταν έχεις να διαλέξεις ανάμεσα από τουλάχιστον δυο πράγματα.Κανω λάθος ή εδώ και δύο χρόνια συζητάμε με έναν μοναδικό προμηθευτή; Και ξαφνικά ανακαλύπτουμε ότι (και καλά) είναι ασύμφορη η τιμή.Και γυρνάμε πάλι στην αρχή, στο απόλυτο μηδέν! Εδώ μας δουλεύουν άσχημα.Χρονια τώρα βάζουν κάθε φορά μια και μοναδική πρόταση στο τραπέζι για να δείξουν ενδιαφέρον (Freem,Adelaide,ΑΒ) το τραβάνε όσο μπορούνε για να σπρώξουν τον καιρό ώστε να φύγει από πάνω τους το θέμα και στο τέλος το ακυρώνουν.Τραγωδία δίχως τέλος για το ΠΝ.Τωρα θ αρχίσουμε (που δε βλέπω ιδιαίτερη θέρμη ν αρχίσουμε)(από Σεπτέμβριο φυσικά γιατί τον Αύγουστο τα μπάνια είναι πιο σημαντικά) τις συζητήσεις εκ του μηδενός.Άλλα δύο χρόνια, αλλά προφανώς έχουμε καιρό.Αν τους ενδιέφερε πραγματικά το ΠΝ θα είχαν ήδη παραγγείλει τορπίλες και θα είχαν κάνει σοβαρό εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.Ή μήπως και εκεί είναι θέμα δις και πάλι δε βγαίνουμε;

nigozs
nigozs
4 years ago

Πολλά τα “αν” και “ίσως”.
Όταν δεν υπάρχει το χρήμα πας αλλού.
Αυτό το “αλλού” όμως, γουρούνι στο σακί, βρε παιδιά ???

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Κλάση Constellation για το ΠΝ: 5+1 κρίσιμα στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζετε

Η κλάση φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού Constellation, είναι ίσως το πιο χιλιοειπωμένο θέμα στο χώρο της Άμυνας στην Ελλάδα, από την εποχή της διαβόητης...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Μπορούμε να πάμε τώρα σε Ευρωκορβέτες αντί για Gowind/FCX-30!

Όταν έγινε η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN στο Πολεμικό Ναυτικό (αντί 4 συν "ενδιάμεση λύση" μεταχειρισμένων σκαφών συν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -