ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΔΕΥΤΕΡΑ 1η ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019
————————————————————————————————–
Boeing 737 MAX, Στο μάτι του κυκλώνα
Η τέταρτη γενιά του εμβληματικού δικινητήριου επιβατικού μικρών-μέσων αποστάσεων 737 προοριζόταν να έχει μια θριαμβευτική καριέρα, καθώς η Boeing συγκέντρωσε περισσότερες από 5.100 παραγγελίες μέσα σε λίγα χρόνια. Το σκηνικό άλλαξε άρδην μετά την απώλεια δύο αεροσκαφών του τύπου σε διάστημα πέντε μηνών, και με την υψηλή τεχνολογία που ενσωματώνει (την οποία η κατασκευάστρια εταιρία προωθούσε ως σημείο υπεροχής έναντι του ανταγωνισμού) να κατηγορείται ως υπαίτια δύο περιστατικών στα οποία έχασαν τη ζωή τους 346 άτομα. Ο παγκόσμιος στόλος των 737 ΜΑΧ παραμένει έκτοτε καθηλωμένος μέχρι την πλήρη διερεύνηση των δύο συντριβών, στο πλαίσιο βέβαια και των τεράστιων συμφερόντων που υπάρχουν. Αναλύουμε όλες τις πτυχές του θέματος.
Ινδία Vs Pakistan, Fake news ενός Fake war
Ψευδείς ειδήσεις με άφθονη προπαγάνδα και πλούσια παραπληροφόρηση είναι οι πρωταγωνιστές τού «μίνι-πολέμου» ανάμεσα στην Ινδία και το Πακιστάν στο τέλος Φεβρουαρίου, μια ακόμη πράξη στη μακρά αντιπαράθεση των δύο χωρών. Η εικόνα του τι πραγματικά συνέβη σε μια σειρά συγκρούσεων στους ουρανούς του Κασμίρ παραμένει θολή, χαμένη μέσα στην «ομίχλη του πολέμου», αν και αυτή τη φορά το πέπλο του «Fog of War» ήταν απολύτως τεχνητό.
Πολωνική Αεροπορία: και Viper και «Fulcrum» και «Fitter»
Τον περασμένο χρόνο η Polskie Sily Powietrzne (PSP) γιόρτασε έναν αιώνα από την ίδρυσή της ενώ το 2018 θεωρείται και έτος ολοκλήρωσης της μετεξέλιξης των ενόπλων δυνάμεων της Πολωνίας στη μεταψυχροπολεμική περίοδο και σημείο καμπής για τους άξονες των νέων οριζόντων που επιδιώκονται. Στο πρώτο μέρος μιας σειράς άρθρων αναφερόμαστε στην Πολεμική Αεροπορία της Πολωνίας που συνδυάζει στους ίδιους ουρανούς και F-16 και MiG-21 και Su-22!
Boeing ATS Vs Kratos XQ-58A Valkyrie
Με σκηνικό το Avalon Airshow στην Αυστραλία η Boeing έκανε στις 27 Φεβρουαρίου την παγκόσμια πρεμιέρα τού ATS (Airpower Teaming System), ενός μη επανδρωμένου «fighter-like» αεροσκάφους, που θα επιχειρεί ως «παραστάτης» (wingman) σε μαχητικά και εναέριες πλατφόρμες συλλογής πληροφοριών.
Η πρόταση όμως αποτελεί την κορυφή του παγόβουνου μιας παγκόσμιας αγοράς που αναδύεται πολύ γρήγορα αφού λίγες ημέρες αργότερα έκανε την πρώτη του πτήση και το αντίστοιχο XQ-58A Valkyrie της Kratos που έχει αναπτυχθεί ως LCAAT (Low-Cost Attritable Aircraft Technology).
Dassault Rafale, αναβάθμιση F3-R νέο F4 και εξαγωγές
Το τέλος του 2018 και οι αρχές του 2019 ήταν μια ιδιαίτερα παραγωγική περίοδος για το πρόγραμμα του γαλλικού μαχητικού Rafale με έναρξη αναβαθμίσεων στο πρότυπο F3-R, προγραμματισμό του νέου F4 και την παράδοση των πρώτων εξαγωγικών αεροσκαφών στο Κατάρ, εν αναμονή της απόφασης της Ινδίας για ίσως επιπλέον παραγγελία των γαλλικών μαχητικών.
Republic of Singapore Air Forces, 50 ετών με προοπτικές στελθ
Η Αεροπορία της Δημοκρατίας της Σιγκαπούρης γιόρτασε το 2018 τα 50α της γενέθλια εν μέσω σημαντικών εξελίξεων με προγράμματα εκσυγχρονισμού, ενώ πιο πρόσφατα συγκεκριμενοποιήθηκε και η απόφαση αγοράς F-35 που προοιωνιζόταν από καιρό με την πλούσια ασιατική χώρα να μας δίνει μια εικόνα για το πώς θα μοιάζει η Αεροπορία της το 2030.
Fortele Aeriene Romane, Viper και LanceR των Καρπαθίων
Η Ρουμανική Πολεμική Αεροπορία έχει επιτύχει πριν από λίγες εβδομάδες καθεστώς τελικής επιχειρησιακής ικανότητας FOC (Final Operational Capability) σε καθήκοντα αεράμυνας και Air Policing για τον μικρό στόλο των F-16 που απέκτησε μέσα στη δεκαετία του 2010 και πλέον στοχεύει στην ενίσχυσή της με νέο υλικό για μετά το 2020. Οι προοπτικές όμως δεν είναι ιδιαίτερα καλές… Με τα κονδύλια να λείπουν η κατάσταση δεν εξελίσσεται σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό και τα παλαίμαχα MiG-21 LanceR, που επρόκειτο να αντικατασταθούν, θα συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για αρκετά ακόμη χρόνια.
Armee de l‘Air du Cameroun, «Μάτια» πάνω από την Αφρική
Στο… εξωτικό θέμα του τεύχους μας ρίχνουμε μια ματιά στην Δημοκρατία του Καμερούν στην κεντροδυτική Αφρική βρίσκεται κυριολεκτικά μεταξύ σφύρας και άκμονος, ανάμεσα σε χώρες που σπαράσσονται από συγκρούσεις ή έχουν γίνει στόχος τζιχαντιστών. Η επιτήρηση της επικράτειάς της ειδικά στα βόρεια της χώρας, για να μην γίνει σταυροδρόμι της κρίσης στην ευρύτερη περιοχή, είναι πρώτη και κυρίαρχη αποστολή για τη μικρή AdAC (Armee de l’Air du Cameroun) με προηγμένο εξοπλισμό ISR.
SpaceX Crew Dragon, Δοκιμή επανδρωμένων διαστημικών πτήσεων
Στις 2 Μαρτίου 2019 η SpaceX, πιστή το ραντεβού της με το χρονοδιάγραμμα εξέλιξης του συστήματος διαστημικών ακάτων Dragon 2, άνοιξε μια νέα σελίδα στην αμερικανική ιστορία διαστημικής εξερεύνησης. Πραγματοποίησε την πρώτη δοκιμαστική εκτόξευση του Crew Dragon, της έκδοσης δηλαδή που προτείνει για την μεταφορά αστροναυτών σε χαμηλή περίγεια τροχιά με μια επιτυχημένη ολιγοήμερη αποστολή σύνδεσης στον ISS και επιστροφής για προσθαλάσσωση.
Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό, Αρματαγωγά κλάσης Bayraktar
Υπάρχουν πολύ λίγες χώρες σήμερα που εξελίσσουν και κατασκευάζουν σύγχρονα αρματαγωγά (LST, Landing Ship Tank). Τέτοιες είναι η Νότια Κορέα με την κλάση Cheon Wang Bong, η Κίνα με την κλάση Type 072A (Yuting II κατά ΝΑΤO), η Ρωσία με την κλάση Ivan Gren (Project 11711) και η Τουρκία με την Bayraktar. Από αυτές τις τέσσερις κλάσεις, η μεγαλύτερη, η πιο σύγχρονη και η βαρύτερα οπλισμένη είναι σίγουρα η τουρκική κλάση Bayraktar, την οποία περιγράφουμε διεξοδικά.
LEO 2 στην Ευρώπη και τα Βαλκάνια, η Ελλάδα ως κέντρο υποστήριξης και εκπαίδευσης
Οι αυξανόμενες ανάγκες των χερσαίων δυνάμεων σε πολλές ανατολικοευρωπαϊκές και ειδικότερα βαλκανικές χώρες ανοίγουν ένα παράθυρο ευκαιρίας στην Ελλάδα για την εκπαίδευση και υποστήριξη των δυνητικά νεότευκτων στρατών στο club Leopard.
Αεροπορική θησαυροί στη ΑΒ Τανάγρας-114ΠΜ
Στη σειρά άρθρων μας «Εκτός ενεργείας αεροσκάφη, πολεμώντας τη λήθη»βρεθήκαμε στην Αεροπορική Βάση (ΑΒ) Τανάγρας και την 114 Πτέρυγα Μάχης είναι αναμφίβολα μια από τις σημαντικότερες Πτέρυγες Μάχης της Πολεμικής μας Αεροπορίας με θρυλικά αεροσκάφη όπως τα F-86E, F-84F, F-104G, F-102A, T-33A, Mirage F.1CG και Mirage 2000 που επιχειρούσαν ή συνεχίζουν να επιχειρούν εκεί. Η συλλογή που φιλοξενεί όμως περιέχει και έναν σεβαστό αριθμό εκτός ενεργείας αεροσκαφών πολλών διαφορετικών τύπων, που αρκετοί από αυτούς ουδέποτε επιχείρησαν από την Τανάγρα τα οποία μετακινήθηκαν από τη γειτονική Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία όταν η ΠΑ προγραμμάτιζε την απόσυρση ενός τύπου από την ενεργό υπηρεσία, διακόπτονταν οι εργασίες εργοστασιακής συντήρησης στο σύνολο ή σε μεγάλο αριθμό ομοιότυπων αεροσκαφών που βρίσκονταν στην ΕΑΒ και, για την οικονομία του χώρου, προωθούνταν στη γειτονική 114ΠΜ. Μια περιήγηση σε σπάνιους αεροπορικούς θηραυρούς.
Διπλωματία & Γεωπολιτική: «Ανοιχτή κοινωνία» ή εθνικά σύνορα;
Η άσκηση του πρώτου βέτο της προεδρικής του θητείας από τον Τραμπ επικαιροποιεί διεθνώς το παραπάνω δίλημμα απηχώντας τις σημερινές πολιτικές εξελίξεις στις ΗΠΑ και την ΕΕ. Αυτές δεν είναι καθόλου τυχαίες και σηματοδοτούν την υποταγή εθνικών κέντρων άσκησης πολιτικής εξουσίας σε ύποπτα επιχειρηματικά συμφέροντα. Μοχλός της υποταγής είναι και το σημερινό διεθνές διογκούμενο φαινόμενο της λαθρομετανάστευσης, που ως στόχο έχει την -εθνικού τύπου- «αλλοίωση» των πληθυσμών κρίσιμης μάζας. Το δίλημμα αυτό επιχειρείται να αποδοθεί πλασματικά ως η διαχωριστική γραμμή μεταξύ συντηρητισμού και προοδευτισμού στις ΗΠΑ. Από την άλλη, στη σημερινή ΕΕ του Βερολίνου δεν υπάρχει καν αυτή η πολιτική διαχωριστική γραμμή στην επιδιωκόμενη «πολιτική σούπα» συμφερόντων, όπου όλοι τα υποστηρίζουν όλα…
θα το ανεβάσετε σε ηλεκτρονική μορφή?
Φυσικά, απλά με μια μικρή καθυστέρηση
Γιατί άκαρδοι με μικρή καθυστέρηση? Καλό μήνα.
Καλό σας μήνα! Σύντομα δεν θα υπάρχει καθυστέρηση. Οι ηλεκτρονικοί συνδομητές μάλιστα θα απολαμβάνουν το περιοδικό ίσως και νωρίτερα από το έντυπο. Λίγη υπομονή 🙂
Εξώφυλλο τέρμα καυλα.
Νομιζω ότι οι Πολωνοί την εχουν δει κάπως και πολύ πιλοταρες, σαν να έχουν καβαλήσει το καλάμι, δεν ξέρω αυτή την εντύπωση εχω.
Πάντως το άρθρο που μου τράβηξε το ενδιαφέρον, και θα διαβαστεί πρώτο, Ανοιχτή κοινωνία.
Καλημέρα
Το εξώφυλλο είναι σαλόνι όποτε… καύλαx2
Για τους Πολωνούς δεν θα το λέγαμε. Όλες οι επαφές μαζί τους δείχνουν το αντίθετο… Μαθαίνουν ακόμη.
Ο πιλότος με το τουρμπάνι όλα τα λεφτά!
Ινδία και Πακιστάν σκίζουν από στυλ, διασταύρωση Αγγλίας και ανατολίτικου flair παλαιάς κοπής 🙂 ….
Φαντάσου Νικόλα να βάζανε και τα πολύχρωμα φυλαχτά πάνω στα αεροπλάνα, αυτά που βάζουν στα λεωφορεία και τα ταξί.
Πάντως Πτήση το εξώφυλλο τύπου σαλόνι (Τώρα που το έμαθα) δεν θα μπορέσουν να το ευχαριστηθούν οι φίλοι της ηλεκτρονικής έκδοσης.
Γεγονός αλλά κάτι κερδίζεις κάτι χάνεις. Το χαρτί είναι αλλιώς ΦΓΚ
Χαζή ερώτηση – γιατί τα F-16 της Πολωνική Αεροπορίας αναφέρονται στο άρθρο ως Viper ? Αφού δεν είναι σε αυτήν την έκδοση
Πλέον δεν λέγονται Falcon, αλλά Viper. Πριν το -V
Δεν υπάρχουν χαζές ερωτήσεις και είναι μια ευκαιρία να λυθεί και μια παρεξήγηση. Όλα τα F-16 ήταν και είναι Viper (ήταν μάλιστα electric Viper, πριν το “electric” ατονίσει). Αυτό ήταν και είναι το παρατσούκλι των μαχητικών από την εποχή της General Dynamics και αντίστοιχο του Eagle/Strike Eagle για τα F-15/E. Το “Fighting Falcon” είναι εμπορικό όνομα που υιοθέτησε η κατασκευάστρια εταιρία αλλά κανένας “Viper Driver” (πιλότος F-16) δεν αναφέρεται στο μαχητικό του με αυτό το όνομα, αλλά ως Viper. Ήλθε βέβαια η Lockheed Martin και “υιοθέτησε” το “Viper” για την έκδοση με το ραντάρ AESA/Block 70/72 και έκανε τα πράγματα… σαλάτα. Με αλλα λόγια τα πολωνικά Block 52+ είναι Viper, όπως και όλα τα ελληνικά F-16. Όταν παραλάβουμε το πρώτο αεροπλάνο του προγράμματος εκσυγχρονισμού θα έχουμε Viper “Viper”.
Ευχαριστώ “Ευχαριστώ” 🙂
Καλημέρα,
Πρέπει να υπάρχει κάποιο πρόβλημα (δαίμων του τυπογραφείου) στο ηλεκτρονικό τεύχος, εμφανίζει δύο φορές τη σελίδα 52 και τη σελίδα 53 την έχει λευκή.
Με εκτίμηση
Γιώργος Κάϊλας
Καλησπέρα σας. Το λύσαμε! Ρίξτε μια ματιά, τώρα πρέπει να είναι όλα οκ!
Μια χαρά.
Ευχαριστώ!
Καλή Ανάσταση
Υπάρχει περίπτωση να σας βρίσκουμε μελλοντικά και σε ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία τύπου politeia net ή protoporia;
Κυριως για την ευκολία της παραγγελίας και παραλαβής,αν φυσικα σας συμφερει κι εσας
🙂