Στη διεθνή έκθεση αμυντικών συστημάτων Aero India 2021 που διοργανώνεται αυτές τις μέρες στο Μπάνγκαλορ της Ινδίας παρουσιάστηκαν μερικά εξαιρετικά ενδιαφέροντα προγράμματα, ειδικά ελλείψει άλλων μεγάλων διεθνών εκθέσεων που ακυρώθηκαν λόγω της πανδημίας. Ένα από αυτά είναι το πρόγραμμα αντικατάστασης των δικινητηρίων μαχητικών MiG-29K που επιχειρούν από το ινδικό αεροπλανοφόρο.
Η κίνηση της Ινδίας να εντάξει σύντομα και δεύτερο αεροπλανοφόρο στον στόλο της και με πιέσεις να προχωρήσει και σε ναυπήγηση τρίτου για την αντιμετώπιση της κινεζικής ισχύος, έδωσαν “αέρα στα πανιά” για την αντικατάσταση του ρωσικού μαχητικού, που είναι ειδικά τροποποιημένο για επιχειρήσεις από καταστρώματα.
Η ανάπτυξη του εγχωρίου Ελαφρού Μαχητικού Αεροσκάφους (LCA) Tejas είναι μια μακρά και “πονεμένη” ιστορία της Ινδικής Αεροπορικής βιομηχανίας, που μόλις πρόσφατα έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς. Εκείνο για το οποίο γνωρίζουμε ελάχιστα είναι μια δικινητήρια έκδοση του, που μάλιστα φέρει τροποποιήσεις για να επιχειρεί από τα ινδικά αεροπλανοφόρα. Η ανακοίνωση της ινδικής κυβέρνησης για την ανάπτυξή του χρονολογείται επίσημα ένα χρόνο πριν αλλά είναι η πρώτη φορά που το κοινό αποκτά μια εικόνα του νέου αεροσκάφους.
Η Ινδία εξετάζει εγχώρια δικινητήρια μαχητικά για τα αεροπλανοφόρα της
Έτσι στην Aero India 2021 παρουσιάστηκε ένα μοντέλο υπό κλίμακα του “Δικινητηρίου Μαχητικού Καταστρωμάτων” (Twin Engine Deck Based Fighter ή απλά TEDBF), που όπως ανακοινώθηκε επίσημα προορίζεται ως αντικαταστάτης των μαχητικών MiG-29K της Ινδικής Αεροπορίας Ναυτικού. Αν και βασίζεται στο παλιότερο πρόγραμμα Tejas, με πολλές εμφανείς εξωτερικές ομοιότητες, το TEDBF αποτελεί ένα ανανεωμένο σχέδιο και το πρώτο πρόγραμμα ανάπτυξης μαχητικού δύο κινητήρων από την Ινδική Αεροπορική Βιομηχανία και μάλιστα για υπηρεσία στο απαιτητικό θαλάσσιο περιβάλλον.
Η έναρξη ανάπτυξης του μαχητικού σηματοδοτεί μια στροφή της Ινδίας σε σχέδια εγχώριας ανάπτυξης μετά από δεκαετίες εμπιστοσύνης σε προϊόντα ξένων αμυντικών βιομηχανιών. Η στροφή αυτή είναι σίγουρα αργή αλλά παραμένει σταθερά φιλόδοξη επενδύοντας όλο και σε πιο απαιτητικά προγράμματα ανάπτυξης (νέα αεροπλανοφόρα, πυρηνικά υποβρύχια, ελικόπτερα, μαχητικά αεροσκάφη) παρά το υψηλό κόστος και το χρόνο που απαιτείται. Το TEDBF αναμένεται να καταστεί επιχειρησιακό σε μία περίπου δεκαετία και θα αναπτυχθεί με το αεροπλανοφόρο INS Vikramaditya και το νέο εγχώριας ναυπήγησης αεροπλανοφόρο το INS Vikrant.
Το μοντέλο του νέου αεροσκάφους παρουσιάστηκε στο περίπτερο της DRDO στην έκθεση Aero India. Σύμφωνα με τις λίγες πληροφορίες που το συνόδευαν, ο οπλισμός του θα αποτελείται κατά κύριο λόγο από ινδικής ανάπτυξης όπλα. Η ταχύτητά του θα αγγίζει τα 1,6 Μach, η επιχειρησιακή του οροφή θα φτάνει τα 60.000 πόδια, το μέγιστο βάρος απονήωσης ορίζεται στους 26 τόνους, ενώ το εκπέτασμα των πτερύγων του θα είναι στα 11,2 μέτρα (ανεπτυγμένα) και 7,2 μέτρα (διπλωμένα για αποθήκευση στους χώρους του πλοίου). Το μήκος του είναι 16,3 μέτρα. Δεν ανακοινώθηκε η πρόελευση ή η ισχύς των δύο κινητήρων που θα φέρει αλλά θεωρείται βέβαιο πως το TEDBF θα εξοπλιστεί με τον GE 404F2/J-IN20, που εξοπλίζει και το LCA Tejas.
Ας σημειωθεί πως το πρόγραμμα TEDBF αναμένει ακόμα την τελική έγκριση από την ινδική κυβέρνηση. Μέχρι τότε, άλλες βιομηχανίες έχουν επιδείξει έντονο ενδιαφέρον για το πρόγραμμα αντικατάστασης των MiG-29Κ, προσφέροντας το Dassault Rafale, που ήδη έχει επιλεγεί και παραλαμβάνεται από την Ινδική Αεροπορία, το Boeing F/A-18E/F Super Hornet που επίσης επιδείχθηκε στην Aero India και μια έκδοση αεροπλανοφόρων του Saab Gripen-M.
Πρώτη πτήση για το πρώτο επιχειρησιακό Tejas LCA Mk1… μετά από 30 σχεδόν χρόνια ανάπτυξης