20.2 C
Athens
Δευτέρα, 20 Μαΐου, 2024
ΑρχικήThink Out Of The BoxThinkOutOfTheBox: Ελικόπτερα CSAR για την ΠΑ με ΑΜ39 Exocet

ThinkOutOfTheBox: Ελικόπτερα CSAR για την ΠΑ με ΑΜ39 Exocet

H αλήθεια είναι πως ο αρχισυντάκτης μας αναγνώρισε πως ο τίτλος του άρθρου προβληματίζει, αλλά λόγω του ότι είναι αντιπροσωπευτικός με όσα ακολουθούν, αποφάσισε να τον αφήσει. Κι έτσι, ξεκινάμε με την ερώτηση που γεννιέται σχεδόν αυτόματα: «Τι σχέση έχουν τα ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας, με τους πυραύλους ΑΜ39 Exocet;»

Airbus H225M με φορτίο 2 x AM39 Exocet

Για να είναι πλήρης και τεκμηριωμένη η απάντηση  -και η πρόταση μας- πρέπει να κάνουμε ένα μικρό πρόλογο. Όπως πρώτη αποκάλυψε η ΠΤΗΣΗ, η Πολεμική Αεροπορία έχει στείλει αίτημα για Τιμή και Διαθεσιμότητα (Price and Availability, P&A), για τρία ελικόπτερα με δυνατότητα SAR, τα Airbus H175M και H225M (Caracal) και το Leonardo AW-139M. Έτσι, έχοντας ήδη τιμές από την Sikorsky για το ΗΗ-60Μ (UH-60M με ειδικό εξοπλισμό CSAR), μπορεί πλέον να προχωρήσει σε συγκρίσεις.

Ελικόπτερο CSAR για την ΠΑ: ζητήθηκαν προσφορές για 14 UH-60M, AW-139M, Η175M και Η225M

 

Τα 4 αυτά υπόψηφια ελικόπτερα, χωρίζονται σε δυο κατηγορίες. Τα πολιτικά με “παραλλαγή” ή “στρατιωτικοποιημένα”, και τα αμιγώς στρατιωτικά. Τα Airbus H175M & Leonardo AW-139M είναι πολιτικά, με κάποιες στρατιωτικές “ενισχύσεις”, ενώ τα Sikorsky HH-60M & Airbus H225M Caracal (ή Super Cougar), είναι στρατιωτικά. Βέβαια το Η225Μ προέρχεται από το “πολιτικό” ομόσταυλο, αλλά με πολλές προσθήκες και βελτιώσεις, οπότε μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε “στρατιωτικό”. Για τις διαφορές military & militarised ελικοπτέρου, σας παραπέμπουμε σε παλαιότερο άρθρο μας.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Τι σημαίνει “στρατιωτικό” ελικόπτερο και πως προσφέρει τη διαφορά επιβίωσης στη μάχη

Η ΠΑ αν θέλει απλά ένα ρόλο μεταφορικό/έρευνας-διάσωσης σε καιρό ειρήνης, τότε τα Η175Μ & AW-139M είναι λύσεις, έχοντας βέβαια και περιορισμούς ανάλογα τις καιρικές συνθήκες. Αλλά αν θέλει ένα CSAR (έρευνας και διάσωσης μάχης) στρατιωτικό ελικόπτερο, τότε οι επιλογές είναι τα Sikorsky HH-60M & Airbus H225M. Για λόγους ομοιοτυπίας με το ΠΝ και τον ΕΣ, πολλοί θα πουν με την “πρώτη”, πως η επιλογή πρέπει να είναι το ΗΗ-60Μ. Σήμερα όμως θα συζητήσουμε ειδικά το Airbus H225M Caracal. Θεωρούμε πως η ΠΑ τελικά ούτε που θα ασχοληθεί με τα πολιτικά AW-139 & H175M, καθώς και πολεμικές αποστολές δεν μπορούν να κάνουν, αλλά και ο τύπος τους δεν σχέση έχει με τη χώρα μας ως παρουσία στις ένοπλες δυνάμεις. Έχει όμως το Η225Μ;

Το Η225Μ μπορεί να το μπερδέψει κάποιος με το AS532 Cougar. To τελευταίο προέρχεται από το πολύ γνωστό σε εμάς AS332 Super Puma. Με λίγα λόγια, η άτρακτος, οι κινητήρες, πολλά από τα υποσυστήματα του AS332 Super Puma είναι οι τεχνολογικές βάσεις πάνω στις οποίες στηρίχτηκε το Η225Μ. Φυσικά η Airbus έκανε πολλές αλλαγές στην επιβιωσιμότητα, ενώ και η Safran βελτίωσε τους κινητήρες κινητήρες.

Άρα, αν η ΠΑ θέλει κάποια στιγμή να υπηρετήσει την ομοιοτυπία, δεν θα αγοράσει έναν ακόμη νέο τύπο ελικοπτέρου, όπως τα -κατά τα λοιπά αξιόλογα- Airbus H175M ή Leonardo AW-139M, αλλά το Η225Μ, που είναι ένα AS332 δυο δεκαετίες νεότερο!

Να εξηγήσουμε εδώ πως η ελληνική εμπειρία με τα Super Puma είναι “διπλή”. Από τη μια, εκείνα της ΠΑ (12 τον αριθμό), μπορεί να έχουν πολύ χαμηλή διαθεσιμότητα εδώ και πολλά χρόνια, αλλά τα Super Puma της Πυροσβεστικής, πετάνε συνέχεια και με εντυπωσιακές διαθεσιμότητες, και σε πολύ δύσκολες συνθήκες (πάνω από δασικές πυρκαγιές το καλοκαίρι). Άρα, το Super Puma είναι ένα αποδοτικό ελικόπτερο, η νοοτροπία στην φροντίδα συντήρησης μάλλον δεν είναι παρόμοια. Με λίγα λόγια, το Η225Μ ευνοεί την ομοιοτυπία, καθώς στις τάξεις της ΠΑ θα συνεχίσουν να υπηρετούν τα 12 (ή αρκετά από αυτά) AS332 Super Puma σε καθημερινή έρευνα-διάσωση, παράλληλα με τα 14 νέα ελικόπτερα CSAR.

To H225M Caracal έχει όμως κι ένα άλλο πλεονέκτημα, που το οφείλει στις απαιτήσεις της Βραζιλίας η οποία το προμηθεύθηκε. Μπορεί να φέρει τον αντιπλοϊκό πύραυλο της MBDA, τον AM39 Exocet. Θα πει κάποιος πως η ΠΑ θέλει ελικόπτερα CSAR, οπότε γιατί να “μπλέξουμε” και τις αποστολές TASMO (Tactical Air Support for Maritime Operations, ναυτικής υποστήριξης). Διότι η Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα, που δεν μπορεί να έχει κάποια πανάκριβα asset για μια και μόνο αποστολή. Η αγορά 14 ελικοπτέρων που θα μπορούν να έχουν δευτερεύοντα ρόλο τη ναυτική κρούση, είναι κάτι που δεν πρέπει να υποτιμήσουμε, καθώς τα φαινόμενα “νεοπλουτισμού” δεν είναι και ότι καλύτερο για την Άμυνα.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο πύραυλος ΑΜ39 υπηρετεί ήδη στην ΠΑ, οπλίζοντας τα Rafale F3R, κι αν όλα πάνε καλά στο μέλλον και τα Mirage 2000-5Mk2 (αν γίνει η σχετική πιστοποίηση). Άρα δεν μιλάμε για κάποιο πιο “εξωτικό” παράδειγμα όπως π.χ. αγορά του πυραύλου NSM για τα ελικόπτερα MH-60R, αλλά για ένα όπλο που ήδη υπάρχει στις αποθήκες της ΠΑ.

Έτσι ελικόπτερα Η225Μ της ΠΑ, που θα βρίσκονται σε επιφυλακή σε Ρόδο ή Κρήτη, θα μπορέσουν να εκτελέσουν και αποστολές εναντίον πλοίων, επεμβαίνοντας με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτή μιας κορβέτας ή μιας ΤΠΚ. Και μόνο η ύπαρξη της δυνατότητας, αλλάζει άρδην τα δεδομένα στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα Rafale F3R έχουν μόνιμη έδρα την Τανάγρα, και απαιτούν και αρκετή προετοιμασία για μια αποστολη TASMO. Αντίθετα, τα 10τονα Η225Μ (11τονα για να είμαστε ακριβείς, ίδια κατηγορία με τα ΗΗ-60Μ), μπορούν σε ελάχιστο χρόνο να απογειωθούν ή να απονηωθούν, “σερβίροντας” φονικούς ΑΜ39 σε κάθε σημείο της ελληνικής ΑΟΖ.

Αν λοιπόν η ΠΑ θέλει να αποστασιοποιηθεί από τις επιλογές του ΠΝ και του ΕΣ, και την επικράτηση εκεί του UH-60 (στις παραλλαγές του), τότε οι λύσεις δεν πρέπει να αναζητηθούν σε πολιτικές σχεδιάσεις, αλλά σε ένα στρατιωτικό ελικόπτερο που θα φέρει σε πέρας ότι επιλογή του ανατεθεί. Και φτάνουμε στο βασικότερο σημείο: Στο κόστος.

Το ΗΗ-60Μ είναι σε πολύ καλή τιμή, καθώς αγοράζεται μέσω μαζικών παραγγελιών των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, ενώ αν προστεθεί και σε εκείνα που σχεδιάζει να πάρει η Αεροπορία Στρατού, συν του Ναυτικού, θα προσφέρει και οικονομία κλίμακας σε λειτουργία και υποστήριξη. Τα πολιτικά AW-139 & H175Μ μπορεί να ξεκινούν χαμηλότερα, αλλά πρέπει να δούμε πόσο πραγματικά θα φθάσουν στις στρατιωιτκοποιημενες εκδόσεις τους. Το Η225Μ όμως είναι μακράν το ακριβότερο καθώς η τιμή του ξεφεύγει από τα 18-22 εκατ. ευρώ του ΗΗ-60Μ ή τα 20+ του MH-139A, και σκαρφαλώνει στα 40+ εκατ. ευρώ για ένα υπερπλήρες αεοοσκάφος.

Αν όμως η ΠΑ θέλει πράγματι ένα κορυφαίο διαθέσιμο ελικόπτερο CSAR που να μπορεί να ενταχθεί και γρήγορα στη δύναμη της, τότε το Η225Μ είναι μια πολύ σοβαρή επιλογή, προσφέροντας πλέον και ναυτική κρούση, άρα και διακλαδικότητα. Οπότε το υψηλότερο κόστος αντισταθμίζεται με την πολλαπλότητα ρόλων και την απειλή που θα προσθέσει στο οπλοστάσιο μας!

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες επιλογές έχει το Πολεμικό Ναυτικό έως το 2030… αλλά και μετά

Αφορμή για αυτό το άρθρο αποτέλεσε η συνέντευξη του υπουργού Εθνικής Αμύνης κ. Δένδια στο συνέδριο DEFEA 2024 προ λίγων ημερών, όπου δήλωσε τα...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Γιατί αγοράσαμε πυραύλους RAM Block 2A για τις “Ρουσσέν” και τι γίνεται με τις FDI

Στο πρόσφατο ΚΥΣΕΑ, το μόνο πρόγραμμα που αποφασίστηκε να προχωρήσει για υπογραφή ήταν αυτό της αγοράς 52 νέων πυραύλων RAM, έκδοσης Block 2A, για...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -