Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, οι προωθητές (propulsors) έχουν πάρει τη θέση της κλασικής προπέλας σε ορισμένα προηγμένα υποβρύχια, όπως τα αμερικανικά των κλάσεων Seawolf και Virginia σε μία προσπάθεια να μειώσουν τον παραγόμενο θόρυβο χωρίς όμως να θυσιαστούν οι επιδόσεις.
Interesting image of a #German #Submarine #Type212 #SSk. Attached to the #Propeller hub seems to be a propeller boss vortex diffuser. These devices are typically fitted to increase efficiency and lower proppeller noise. pic.twitter.com/v5c5Cq9dBV
— SSN01 (@Jimmyfish2019) January 30, 2019
Αλλά τώρα φαίνεται ότι και τα μικρότερου εκτοπίσματος αλλά όχι λιγότερο επικίνδυνα ντηζελοκίνητα υποβρύχια αναερόβιας πρόωσης έχουν αποκτήσει και αυτά μία νέα βελτίωση ένεκα καλύτερης απόδοσης σε χαμηλότερα επίπεδα θορύβου. Πρόκειται για το σύστημα Vortex Boss Propeller Diffuser (PBVD) το οποίο αυξάνει την παρεχόμενη ώση του προωστήριου σκεύους του υποβρυχίου .
Η τεχνολογία αυτή αποκαλύψθηκε πρόσφατα, όταν δημοσιεύθηκαν κάποιες φωτογραφίες από την καθέλκυση του γερμανικού υποβρυχίου U36 κλάσης Type 212. Σε αντίθεση με την συνήθη πρακτική, οι προπέλες του υποβρυχίου δεν ήταν καλυμμένες με ένα κατάλληλο σκέπασμα, αλλά ήταν ελεύθερα διαθέσιμες για τα φλας των φωτογραφικών μηχανών.
Απλώς και μόνο από την μελέτη του σχήματος, της διάταξης και της γεωμετρίας των προπελών, ειδικοί σε θέματα ακουστικής υποβρυχίων μπορούν να βγάλουν κρίσιμα συμπεράσματα για το ακουστικό ίχνος του υποβρυχίου, με αποτέλεσμα την αχρήστευση μίας εκ των σημαντικότερων ικανοτήτων του.
Προφανέστατα, οι υθίνοντες του γερμανικού Ναυτικού και της κατασκευάστριας εταιρείας ThyssenKrupp δεν ενδιαφέρονται για αυτήν την λεπτομέρεια. Το U36 καθελκύστηκε το 2013 όντας το νεότερο Type 212 σε υπηρεσία με το γερμανικό Ναυτικό.
Το κυλινδρικό συγκρότημα όπου «στεγάζεται» το σύστημα PBVD βρίσκεται πάνω από το κέντρο των κλασικών προπελών. Ο ειδικά κατεργασμένος πυρήνας του μειώνει σημαντικά την αναταραχή και την σπηλαίωση που εκπέμπεται από το κέντρο περιστροφής. Αυτό όχι μόνο μειώνει την ηχητική υπογραφή της προπέλας, αλλά και βελτιώνει την απόδοση και την ωστική δύναμη.
Το ενδιαφέρον είναι ότι η βασική ιδέα πίσω από αυτή την τεχνολογία δεν είναι κάτι μυστικό ή καινούργιο καθώς χρησιμοποιείται και σε εμπορικές εφαρμογές όπου η αυξημένη απόδοση ακόμη και σε μονοψήφια ποσοστά μπορεί να σημαίνει μεγάλη εξοικονόμηση καυσίμου καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής ενός πόίου.
Στην εμπορική διάλεκτο το αντίστοιχο σύστημα ονομάζεται Propeller Boss Cap Fins (PBCF) και πρόκειται για τεχνολογία που αναπτύχθηκε στη δεκαετία του ’80 και σήμερα χρησιμοποιείται αρκετά ευρέως σε χιλιάδες πλοία που ταξιδεύουν με τέτοια συστήματα στο προωστήριο σκεύος τους.
Για παράδειγμα, ένα τέτοιο διαθέσιμο ελεύθερα εμπορικό προϊόν είναι το EnergoProFin της φινλανδικής κραταιάς εταιρείας ναυτικών κινητήρων βαρέως τύπου Wärtsilä η οποία και περιγράφει τις αρχές λειτουργίας ως εξής:
«Η αποδυνάμωση του στροβίλου των πτερυγίων πίσω από την προπέλα μειώνει την αντίσταση τους και μετουσιώνεται ως αυξημένη ώση. Η εκτροπή της ροής πίσω από την προπέλα από τα πτερύγια βελτιστοποιημένου προφίλ μειώνει τη ροπή της προπέλας. Επιπλέον της βελτιωμένης ωστικής απόδοσης, η νέα προπέλα EnergoProFin της Wärtsilä έλικα μπορεί να εφαρμοστεί σε μειωμένο θόρυβο και δονήσεις που προκαλούνται από την προπέλα.»
Παρόλο που η εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας σε στρατιωτικά συστήματα φαίνεται να είναι κάτι παραπάνω από αυτονόητη, στην πράξη κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί. Ακόμα και ο περίπλοκος κυλινδρικός σχεδιασμός του PBVD που φαίνεται στο U36 είναι σαφώς πιο περίπλοκος από τα συστήματα πτερυγίων που χρησιμοποιούνται στα εμπορικά αντίστοιχα συστήματα.
Αυτό πιθανότα οφείλεται στις υψηλότερες στροφές που δουλεύει ο κινητήρας του του υποβρυχίου και στη ιδιαίτερη εστίαση στη μέγιστη μείωση της σπηλαίωσης και της παραγωγής θορύβου, που δεν είναι απαραίτητο για εμπορικά πλοία που δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον να αποκρύψουν την παρουσία τους – το αντίθετο μάλιστα.
Δεν είναι γνωστό ποια άλλα υποβρύχια έχουν αξιοποιήσει αυτή την τεχνολογία, ή ακόμα και αν όλα τα Type 212 και τα παράγωγά τους είναι εφοδιασμένα με αυτό το σύστημα.
Αλλά αν στην πράξη αποδειχθεί αρκετά αποτελεσματικό, είναι πιθανό στο μέλλον να αποτελέσει ανταγωνισμό στα συστήματα προωθητών σε μελλοντικά σχέδια υποβρυχίων, τόσο πυρηνοκίνητων όσο και συμβατικών.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ορισμένα απλούστερα σχέδια παρόμοιων αρχών έχουν υπάρξει στο παρελθόν σε κάποια υποβρύχια, όπως στα ρωσικά κλάσης Alfa που ήταν γνωστά για τις απίθανες ταχύτητες που μπορούσαν να πετύχουν αλλά και τα πιο πρόσφατα κλάσης Kilo.
Ωστόσο το σύστημα που έχει εγκατασταθεί στα Type 212 είναι σαφώς πολύ πιο πλήρες και ολοκληρωμένο.
Αθόρυβο θα ναι σχεδόν
+1 άντε τώρα κυνήγα σε λίγο και στο Αιγαίο, πέραν από τα F-35 και stealth υποβρύχια. Λοιπόν πλέον σοβαρές επενδύσεις και σε σόναρς , πέραν όλων των άλλων που περιμένουν, Μιας και φαίνεται ότι αργά ή γρήγορα θα προμηθευτούμε νέα πλοία, σαν βασική προϋπόθεση να μπει η ύπαρξη δύο ικανών σόναρ, και κύτους αλλά και συρόμενου με ένα καλό ASW στο προφανές ΝΗ-90 που επενδύσαμε τόσα λεφτά σαν χώρα, για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο.
Ετσι χωρίς να σκεφτούν έδωσαν τις λεπτομέρειες από το κρησιμότερο χαρακτηριστικό ενός υποβρυχίου;
Κι αν τα παράγωγα υποβρύχια έχουν τον ίδιο σχεδιασμό ή αρχή λειτουργίας (λογικά αυτό θα ισχύει) έτσι στεγνά έδωσαν αυτές τις λεπτομέρειες σε όλους όσοι θα αντιμετωπίσουν ίσως ένα από αυτά τα παράγωγα υποβρύχια;
Κι αυτό τους κάνει αξιόπιστους συνεργάτες;
Άσχετο αλλά για τις Belhara έχουμε κανένα νέο?
διάβασα ότι βρέθηκε ο Αποστολάκης με ομοιό του στη γαλλία και ότι ψάχνουν φόρμουλα για χρηματοδότηση…
και κάτι άλλο.. στο βίντεο της DCNS φαίνεται να έχει πανω απο 32 κελιά…
http://prntscr.com/mg3n35
https://www.youtube.com/watch?v=gaitZyK8bA8
Λες να εχουμε κανενα θαυμα και να βαλουν κελια με MICA VL? Μακάρι…
Ιδέα σου είναι, η ίδια η εταιρεία αναφέρει για max 32 κελιά. Εξάλου στο video στο 1.06′ & 1.25′ φαίνεται ξεκάθαρα οτι πρόκειται για 32 κελιά.
και στο 1.42 φαίνονται παραπάνω 🙂
Υποθέτω πως για να αποκαλύπτουν έτσι στεγνά την προπέλα, τότε:
α) Η τεχνολογία είναι ήδη γνωστή σε φίλους και εχθρούς, άρα σε τίποτα δεν ωφελεί να κρύβεται (το πιθανότερο αν κατάλαβα καλά από το άρθρο).
β) Η τεχνολογία δεν είναι μόνο αυτό που φαίνεται, άρα αυτό που δεν βλέπουμε κάνει την διαφορά.
γ) Η τεχνολογία αυτή έχει ήδη ξεπεραστεί και πλέον υπάρχουν υποβρύχια που κινούνται αθόρυβα με άλλους τρόπους.
Ίσως το α να αλληλοκαλύπτεται και με το γ.
Άσχετο αλλά οι ιταλοί προσφέρουν τις 2 τελευταίες fremm στους βραζιλιάνους με 1,5 δις. Αντί για τις FDI του 2026, να κοιτάζαμε τις Fremm του 2020
https://www.naval.com.br/blog/2019/01/30/italia-oferece-fragatas-fremm-ao-brasil/?fbclid=IwAR3DFxWuZSFH8jCl7c2_omcHwm4e2jmI9qbzXZ-4CO7OwNxSypxHVnqIutw
Κοιτα 1.5 πακετο με οπλα-αισθητηρες δεν ειναι κακο. Αν βαλουν δε και τα 2 ντε λα πενε κανενα ΝΘΗ, κανενα Στρομπολι και μιση ντουζινα ΑΒ212 ειναι καλο ντιλ.
Με το που είδα την μικρογραφία στην αρχική σελίδα απόρρησα, λόγω του αναφερθέντος και στο άρθρο, πέπλου μυστικότητας που καλύπτει το σχεδιασμό των προπελών στα υποβρύχια.
Υπάρχει περίπτωση να είναι μια προσπάθεια παροχής ψευδών πληροφοριών σε τυχόν “αδιάκριτος”;
Επί τη ευκαιρία, θυμάμαι αναφορά στο PBCF σε τεύχος του Επιστήμη & Τεχνολογία…
Εχουν το εξαρτημα αυτο και τα δικα μας. Οταν οι βλαχοναυταιοι μαζι με τους μιζοπασοκους παραγγελναν υποβρυχια προτιμησαν τη μπακατελα214 αντι του212 που πηραν γερμανοι,ιταλοι,ισραηλινοικλπ
Αν δεν κάνω λάθος το 214 είναι η εξαγωγική έκδοση του 212
Νομιζω πως η κυρια διαφορα με βαση τα γνωστα στοιχεια ειναι πωε το κοιτος ειναι φτιαγμενο με μη μαγνητικο χαλυβα για τις ναρκες και γενικα ειναι προσανατολισμενο για παρακτιες επιχειρησεις
Δε νομιζω κυριε Παυλιδη οτι αυτη η τεχνολογία ΥΒ αποκαλύθηκε και τοσο πρόσφατα. Ειναι γνωστη τουλαχιστον απο το 2008 που καθυστερουσε η παραλαβη του Παπανικολη και τον εβγαλαν οι γερμανοι στη φορα χωρις καλυμμα στην προπελα του:
&hash=e41b453eca8aca7e46ab63870957b62f
Θυμαμαι πολυ χαρακτηριστικα οτι υπηρχαν και πολυ πιο κοντινες φωτογραφιες της προπελας απο την ανω και αυτο ειχε σχολιαστει δυσμενως στον ελληνικο ειδικο τυπο της εποχης, χωρις παντως να αναφερονται τοτε οι λεπτομερειες της τεχνολογιας Vortex Boss Propeller Diffuser που αναφερετε στο αρθρο. Τοτε απλα αναφεροταν οτι οι προπελες των 214 εχουν “διαταξεις μειωσης θορυβου και σπηλαιωσης”.
Το χαρακτηριστικο στην προπελα, φαινεται οτι ειναι εδω και καιρο γνωρισμα ολων των συγχρονων σχεδιασεων συμβατικων ΥΒ:
Kατα πασα πιθανοτητα και ο Ωκεανος εχει παρομοια προπελα:
Το 214 παίρνει στοιχεία από τα 212, 209 αλλά και τα dolphin. Το Ισραήλ δεν έχει πάρει 212, αλλά μόνο dolphin, το οποίο σαν σχέδιο υπήρξε πριν το 212 και με αρχική ονομασία Type-800.