Το Αυστραλιανό καταδρομικό μάχης HMAS “Sydney” συναντά το γερμανικό επιδρομικό “Kormoran” περί τα 200 χλμ. δυτικά των ακτών της Αυστραλίας και εμπλέκεται σε πολύωρη μάχη μαζί του.
Το επιδρομικό “Kormoran” ήταν το πρώην εμπορικό “Steiermark”, ένα από τα εμπορικά σκάφη που με την έναρξη του πολέμου επιτάχθηκαν από το γερμανικό ναυτικό και εξοπλίστηκαν με βαρύ πυροβολικό και τορπίλες για να πλέουν υπό κάλυψη και να επιτίθενται σε εμπορικά πλοία των συμμάχων σπέρνοντας την ανασφάλεια και στερώντας φορτία εφοδίων από τον εχθρό. Οι Γερμανοί τα αποκαλούσαν Hilfskreuzer (βοηθητικά καταδρομικά) ή Handelsstörkreuzer (καταδρομικά διακοπής εμπορίου), αλλά η πράξη -αντίθετη με τους κανόνες του πολέμου και της θάλασσας- τα έθετε σε πρώτη προτεραιότητα για την καταστροφή τους, αν εντοπίζονταν.
To “Kormoran” είχε ναυπηγηθεί το 1938 στο Κίελο και αρχικά για να δραστηριοποιηθεί σε εμπορικά δρομολόγια στην Ανατολική Ασία αλλά η έκρηξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το έστειλε στο ναυπηγείο λίγο μετά από την ολοκλήρωσή του. Το πλοίο εξοπλίστηκε με 6 πυροβόλα των 150 mm (από το παροπλισμένο καταδρομικό SMS Seydlitz του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου), 2 αντιαρματικά PAK των 37 mm και 5 αντιαεροπορικά FLAK των 20 mm ενώ μετέφερε και 24 τορπίλες των 533 mm που μπορούσε να εκτοξεύσει από 4 τορπιλοβλητικούς σωλήνες καταστρώματος και δύο ακόμα σταθερούς, τοποθετημένους κάτω από την ίσαλο. Το πλοίο μετέφερε ακόμα 360 νάρκες EMC εναντίον πλοίων επιφανείας και 30 ETB ειδικά εναντίον υποβρυχίων που μπορούσε να ποντίσει με τη βοήθεια μιας ακάτου LS-3. Δύο υδροπλάνα Arado 196 μεταφέρονταν ακόμα με την άφεσή τους στη θάλασσα από γερανούς. Το πλοίο είχε πλήρωμα 400 ανδρών ενώ εκτός από τις καμπίνες του πληρώματος κατασκευάστηκαν και ειδικές ενδιαιτήσεις ασφαλείας για τα πληρώματα των εμπορικών πλοίων που θα βύθιζε στην καριέρα του και θα φιλοξενούσε για μικρά διαστήματα.
Ακολουθώντας το δόγμα χρήσης των επιδρομικών, το “Kormoran” διατηρούσε τα χρώματα και τα χαρακτηριστικά των εμπορικών πλοίων για να περνά απαρατήρητο αλλά είχε την πρόβλεψη να αλλάζει εμφάνιση και χαρακτηριστικά μεταμφιεζόμενο σε άλλα εμπορικά πλοία και κυματίζοντας σημαίες φιλικών ή ουδετέρων κρατών. Στις 3 Δεκεμβρίου 1940 απέπλευσε από το Κίελο, διέλαθε της προσοχής του Βρετανικού Στόλου και υπό την κάλυψη σφοδρής θαλασσοταραχής πέρασε από τα Στενά της Δανίας μεταξύ Ισλανδίας και Γροιλανδίας και βγήκε στον Ατλαντικό.
Η συνέχεια στο Military History